Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Hello. Van egy elég részletes átalakítási írányításom. Kb egy éve próbálkoztam pc táp átalakítással akkor sikertelenül. Azóta eltelt egy év szereztem némi tudást és tapasztalatot így újra nekileselkednék. A leírást Sendi kolega írta nekem az átalakításról. Neki sikerült a dolog én sok-sok hülyeség miatt elvéreztem. A leírás TL 494 IC-s táphoz szól. Szerintetek ez a leírés így megfelelő?:
Kiveszed a trafót. A trafó mint a rajzon is látod, 4 fő részből áll. A testeléshez közeli kettő (5V-os) 3-3 tekercs van párhuzamosan, mert az nagyobb áramot ad le eredetileg. Ezeket kell majd sorba kötni. Fontos, hogy a tekercseknek van kezdete és vége. (nem csak fizikailag ) A kezdeteket egy pont-tal jelölik. Sorba kötni őket, hogy a feszültségek összeadódjanak, mindig úgy kell, hogy az egyik vége a másik kezdetével, az a harmadik kezdetével, és így tovább. Szét bontod a közös (test) szálakat, és az A és B lábak kivételével a lábakról leveszed a tekercseket, ( a leírás alapján) úgy hogy tudd melyiket honnan vetted le. ? mérővel szétválogatod a tekercseket. És nagy figyelemmel elkezded a sorba kötést. 1 kezdet marad A-n, 1 vég 3 kezdet , 3 vég 4 kezdettel, 4 vég 5 kezdet, 5 vég kivezetve marad(test), 6 kezdet kivezetve marad (test), 6 vég 7 kezdettel, 7 vég 8 kezdettel, 8 vég 2 kezdettel, 2 vég marad B-n. Azt hogy a 3-3 tekercs közül melyiket nevezed 3-4-5 nek, illetve 6-7-8 nak az mindegy. Estig ezzel eljátszogathatsz majd folytatjuk. Nagyon figyelj, mert ez a "lelke" az egésznek, és a lábakra forrasztott vezetékeket úgy szedd szét, hogy ne érjenek (galvanikusan) egymáshoz. Én zsugorcsövet húztam mindegyikre egészen a tövéig. ? mérővel ellenőrizd le. A rajzok az eredet állapotot mutatják. Most kellene az induktivitás mérő. Nekem a gnd-hez képest kb. 1.8 mH mind a két oldal, és a két széle között pedig kb 4 mH. (remélem nem kötöttem el.) A folytatás: a szekunder oldalról eltávolítjuk a felesleges feszültségekhez tartozó alkatrészeket. Tehát csak a 12V-s rész marad! A hűtőbordához egyenlőre ne nyúlj. Az eltávolítandó alkatrészek: kis egyenirányító diódák, tekercsek és szűrő elkók. Ellenállást ne, kivéve ha van olyan mint a PTP-2038 -as rajzon a kis terhelő ellenállások. (R50, R52,R51,R5) Én már megtettem ezt reggel itt a fénykép. Az élesztés idejére elég 1 db. kondi, aztán majd párhuzamosítasz, vagy cserélsz. Tehát mondjuk, hogy a régi 12V, min. 80V-s diódákkal, és min. 50V-s elkóval készen van. Ha te kiszedted a trafó szekunder lábait, akkor rád nem vonatkozik a "körbemetélés". Ez akkor kellene, ha kötöttél volna tekercsvéget a trafó lábaihoz, és a beforrasztás után a nyák rövidre zárná a lábakat. (az eredeti állapotban ugyanis párhuzamosított). Most jön a vezérlés átalakítása. Fontos, és pontos munka kell. Mivel nincs pontos rajzunk, a PTP-2038-as rajzán irányítalak. Ne aggódj! Ha figyelsz, és óvatos vagy akkor siker lesz. Ha valamire azt mondom, hogy ki kell venned, akkor te nem veszed ki, csak kiforrasztod az EGYIK lábát, kihúzod a panelból, és 45 fokos szögbe állítva hagyod a panelon. Így ha később gond van tudod, hogy mi volt ott, és milyen értékű, és ha kell akkor visszaállítható. Most végig a 494 IC-ről fogok beszélni. ill. annak alkatrészeiről. A 4. láb: ennek GND-re kel húzva lenni. A rajzon ez az R17-es.Tehát nem kell a"felső" tagok11,C15, R54, Q1 (collektora). Tehát nálad, csak a GND felé menő ellenállás, a több kifelé (a megbeszélés szerint). Ez kész. a következő:16 láb ahova csak elmegy azt kiszedni. A rajzon GND-re megy, fóliát átvágni. Ha már nem megy sehova, akkor összekötni a 15. lábbal. (rövidzár). Ez is kész. Következő: 1. láb lemegy a földre a rajzon a R20, R21 -gyel. Marad (nálad amivel lemegy a GND-re az marad.) De ez a láb elmegy 1-vagy két ellenállással (R35, R36)- tal az 5V és/vagy 12V-os kimenetre. Végigköveted a fóliát az 1. lábtól. Ha mindkét feszültére megy (mint a rajzon, akkor az 5V ellenállása már hatástalan. (nincs 5V-s kimenetünk) A 12V-ra menő ellenállást, (ohm mérővel ellenőrizhető, hogy az ellenállás másik vége a kimenettel rövid zárban van). Ezt ténylegesen kiveszed, megméred az értékét. Mivel nekünk a 12V helyett kb 50V kell az ellenállás értékének a 4-5 szörös értékű potenciómétert vezetsz oda. (helyettesíted az ellenállást) Ha csak az 5V-ra ment ellenállás, akkor annak az értékének kb. a 10x -esét teszed be, úgy hogy a poti egyik vége megy az IC 1. lába felé a másik meg a "régi 12V" kimenetre, azaz az új kimenetünkre. A rajzon még van egy D jelű dióda az R 35 és a C21 között. az nem kell. (az én tápomban csak a 12V kimenetről az IC 1 lába hoz ment ez a visszacsatoló ellenállás). Kicsit bonyolultnak tűnik de nem az, ha tudod, hogy neked melyik variációd van. És ezzel kész is lennénk! Hálózattal sorba az izzót. Kimenetre voltmérőt. Potencióméter kb középre állítani. Óvatosan (nem nyúlunk semmihez) bekapcsolás. Izzó felvillan, és a kimeneten 10-20V megjelenik. A potival állíthatjuk a minimumtól (ez kb. 5V körüli, függ a 2. lábon lévő feszültségtől) és a maximum feszültség meg......a vágyunk. Ha itt tartasz megmondom, hogy csináld meg szimmetrikusra Idáig jutottunk a szimmetrikusról nem esett szó mivel az én tápom nem indult.
Na szóval volt egy at tápom ami bontásba kerult megvan belőle a kisfesz oldalról egy shottky dióda meg a hűtőjén 2 nagy dióda összeforrasztva az jó lessz egyenirányításnak?
Én azt szeretném végre tudni, hogy amikor azt írtad, hogy nem jó a feszültség, hiába állítod a potit, akkor nem volt a szekunder egyenirányítva? Hova volt kötve a szekunder? Hogy vártad, hogy jó lesz? Az egyenirányítás nélkül az egész nem megy...
Üdv Inhouse
Nemtudtam hogy engyenirányítani kell, mert gondoltam hogy alaphelyzetben egyenirányítva van és nemkell.
Alapból van, de akkor most te azt kivetted, vagy nem?
Ha a ATX 300-500 MODIFICA .jpg rajz szerinti átalakítást csináltad és elmondásod szerint nem raktad bele a 4 diódából álló graetz-et, akkor egyáltalán hogy működött bármi a szabályzásból? Üdv Inhouse
Mielőtt bármit is csinálsz alaposan olvass utána! (Élet)Veszélyes pálya egy 230V-os eszközzel dolgozni!
Először is vannak alapvető eldöntendő kérdések egy átalakítás előtt.
1. Mit akarsz szimpla vagy szimmetrikus tápot? 2. Fix szabályozott feszültséget vagy állíthatót? 3. Mekkora a kívánt feszültség (ek) maximuma? 4. Akarod-e szabályozni a kimenő áramot vagy sem? 5. AT vagy ATX tápból csinálod? Tényleg kéne írni egy cikket
Üdv
Szeretnék átalakítani egy ATX tápot, de mielőtt nekiálltam volna bárminek is, lemértem, hogy a szerintem túl kicsi segédtáp trafó mennyire terhelhető. Kijön belőle 13,6V és 30V az előbbire szeretném kötni a PICes LCD-s vezérlést és a ventit, megterheltem 136mA-el és leesett a feszültség 1v-ot, így szerintetek érdemes nekiállni? PIC+LCD tápja egy 7805 lesz, a ventit meg 555-ös PWM-el gondoltam megoldani. Idézet: „a szerintem túl kicsi segédtáp trafó mennyire terhelhető” Miért a segédtápot akarod terhelni? Üdv Inhouse
Azért, mert egy labortáppá akarom átalakítani 0-20V ig szeretném használni, ezért vagyok kénytelen mindent a segédtápról járatni. A trafó amúgy EE 16os.
Elvileg a segédtápokból stabil 5V és valami 15-30V szokott kijönni...a trafója nem fog 150mA-től szétégni az biztos. Ha megnézed kicsit lejjebb a rajzot, ott egy 1N5819 van az 5V-os ágban, 1A-es dióda...
Üdv Inhouse
2x40VDC kell semmi más. Akkor áramot adjon le hogy egy 200W-os erősítőt fullra kiszolgáljon. Nem kell se feszültség se áram szabályzás. Mivel anno atx-el próbálkoztunk és a kolegának sikerült is így atx.
Gondoltam, hogy nem fog szétégni, de én szeretem túlbiztosítani a dolgokat. Ez a táp a 13,6Vból csinálja az 5VSB-t egy 7805el, akkor azt teljes egészében fel tudom használni, mert máshova nem megy.
Akkor neki is állok az átalakításnak, talán ezzel nagyobb szerencsém lesz mint az előzővel
Hello
1. Szimmetrikus tápot akarok. 2., 3. +-36v ot akarok kihozni tda 7294 hídnak de ha nemjo a pc tap akkor kell szerezzek trafot atx tapbol csinalom.
Volt egy at tapom es a masodik hűtőbordán található egy skotty dióda mellette pedig 2 dióda ami a schotty diódát helyettesíti és az jó egyenirányításnak?
Áramerőséget minél többe akarok kihozni, hogy minél több tda 7294 hidat tudjak rá kötni
Szia! Akkor kezdjük a kályhánál. Elég sok kérdést tettél fel eddig. A pontos válaszok kedvéért -ami a te érdeked elsősorban- pontosabb infók kellenek.
-Légy kedves leírni a táp pontos típusát, gyártót, az oldalán levő adatlapi adatokat -12V XY A, ZZZW -Szeretnénk kérni jó minőségű fényképet róla -az elektronikáról -Eddig mit csináltál rajta, szép sorban leírva. Az előzőekben leírtak alapján úgy gondolom, nem lett minden pontosan megosztva velünk, és félretájékoztathatnánk emiatt. A 2. bordán levő dupla Schottky diódák típusa alapján a terhelhetőségüket az adatlapjukról ki tudod nézni. A nagyobb áram trafófüggő is többek között, nem csak dióda, de ennek megválaszolását hagyjuk a válaszleveled utánra.
Hasonló problémával küzdöttem. Általában 2 féle standby-al van szerelve az ATX-ek többsége. A régebbiekben egy sima tranyó van (általában 2SC5027) oszcillátorként kialakítva, a két szekunder stabilizálatlan, általában 30-35V és 15-20V körüli feszültséggel. Ez a gyengébb, és nem éppen megbízható (ilyen lehet a tiédben is). Szerintem ne használd, nem fogja bírni de kipróbálhatod hogy teszel rá egy 78XX-et, lehet hogy jó lesz.
Az újabbakban egy fetes megoldás van, kiegészítve egy tranyóval (áramkorlát) és egy optóval (fesszabályozás). Ez elég jó, stabil kimenőfeszültséget szolgáltat és a beállított áram elérése után határol. Ha ilyet találsz azt használhatod. A rajzukat most nem tudom csatolni mert nem vagyok otthon. A legjobb megoldás ha csinálsz külön segédtápot. Ezt úgy csináltam hogy szétbontottam egy meghajtótrafót (E16), ez lett a félhíd trafója amit egy IR2153 és két FET hajt.
Tegyél fel egy közeli, nagy méretű és lehetőleg jó minőségű képet a táp nyákjáról. Egyébként az eredeti trafóval 2x40V-od nem lesz csak kb. 2x38.
Neked is azt tudom mondani hogy tegyél fel egy jó minőségű képet a tápról. Nem tudom mekkora teljesítményre van szükséged, de ezektől a trafóktól 250-300W-nál többet ne várj.
Sajnos nekem is az az önrezgő szerű segédtáp van, optó nélkül. Amúgy elég gagyi táp már ránézésre is, nem volt a primer oldalon szűrés, gyenge minőségű pufferkondik, ezeket kellett először rendbe hoznom. Rákötök a segédtápra 200mA terhelést és hosszú ideig úgy hagyom, ha nem melegszik különösebben akkor használni fogom, de jó lenne valami védelem hozzá.
Lehet 2x40et Sendinek 50V-is sikerült trafó bontás nélkül. De a 38V is elég ám. Sajnos még nincs meg a táp épp vadászok egyért ha meglesz próbálok rajzot keresni hozzá meg képet is csinálok.
Egészen pontosan 52V körül lehet de szimplán és nem duplán! Elég a kép, rajzot nem fogsz találni hozzá.
Arra azért figyelj hogy némelyik ventillátornak 300mA kell. A segédtáp kimenetére úgyis kell egy stab. IC, abban van áramkorlát.
Sziasztok, elég sok tápot átalakítottam az elmult időben, és a tapasztalataim szerint, ha ilyen feszültségre van szükséged, a trafó áttekercselése nélkül nem uszod meg!
A legegyszerübb átalakitható tápokban TL 494, vagy a KA 7500 található. Ezeknél a visszacsatolás, feszültség érzékelés miatt az osztót kell megváltoztani, hogy stabilizáljon. Ezekben a tápokban általában a trafó 2x 20-21 menet primer tekercset tartalmazz, és a szekunder 2x3 menet a +5V és ennek folytatásaként még 2x4 menet a +12V van feltekercselve. Ebből sehogy nem lesz 52V. Megoldás: a trafót kitermeled a nyák-ból, bele egy lábos forróvizbe és főzöd kb 10 percen keresztül. Ezután egy hőálló kesztyűben kiveszed és már szét is szedhető a trafó vasmagjai. Legküvül az osztott primer egyik 20 menetjét találod, letekercseled (megjegyezzve a tekercselési irányt!!!) majd a szekundereket találod. Ha csak az 52V kell, letekercseled a régi szekunder meneteket, és egy új szekunder készitesz 0,8 huzalból 2x 14 menetet. A közép kivezetés lesz majd a nulla/föld pontod, és a két vége pedig az egyenirányító diódákhoz megy. Visszatekered a primert, és már lehet is összeszerelni a trafót és betenni a helyére. Méréseim szerint a 0,8mm szekunderről kb 3,5 A kényelmesen levehetsz, ez kb 180W-nak felel meg és ha terheled is, a primer szabályozó a terhelés változást ki tudja az impulzus hossz változtatással szabályozzni. Az ilyen esetben csak két Schottky dióda kell az egyenirányításhoz, de érdemes az egyenirányitó után még egy szürő fokozatott L-C tagot beiktatni. Lásd a mellékelt cikket. Ha más fszültség is kell: pl az eredeti +5V kell, akkor a leg egyszerübb a +12V tekercsvéghez hozzátekercselni. De ez esetben FELTÉTLENÜL vizsgáld meg a vasmagot, hogy elfér-e még a plusz menetek? Én a +12V-hoz még 2x 3 menetet tekercseltem és egy külön egyenirányító után +30 V kaptam. Mivel ilyen esetben a szabályozó csak a +5V stabilitását figyeli, az új tekercseken a terhelés függvényében változhat a feszültség, hiszen a szabályozó a +5V figyeli. Sok sikert.
Oké ha lesz rakok fel képet. Elég ám a 38v is de majd meglátjuk mennyi lesz.
Eddig úgy néz ki egy 350W-os mercury táp lesz Tl494 IC vn benne.
Nem kell szétszedni a trafót hanem sorba kell kötni a tekercseket.
áll. A testeléshez közeli kettő (5V-os) 3-3 tekercs van párhuzamosan, mert az nagyobb áramot ad le eredetileg. Ezeket kell majd sorba kötni. Fontos, hogy a tekercseknek van kezdete és vége. (nem csak fizikailag ) A kezdeteket egy pont-tal jelölik. Sorba kötni őket, hogy a feszültségek összeadódjanak, mindig úgy kell, hogy az egyik vége a másik kezdetével, az a harmadik kezdetével, és így tovább. Szét bontod a közös (test) szálakat, és az A és B lábak kivételével a lábakról leveszed a tekercseket, ( a leírás alapján) úgy hogy tudd melyiket honnan vetted le. ? mérővel szétválogatod a tekercseket. És nagy figyelemmel elkezded a sorba kötést. 1 kezdet marad A-n, 1 vég 3 kezdet , 3 vég 4 kezdettel, 4 vég 5 kezdet, 5 vég kivezetve marad(test), 6 kezdet kivezetve marad (test), 6 vég 7 kezdettel, 7 vég 8 kezdettel, 8 vég 2 kezdettel, 2 vég marad B-n. Azt hogy a 3-3 tekercs közül melyiket nevezed 3-4-5 nek, illetve 6-7-8 nak az mindegy.
IGEN, ezt is lehet csinálni, de ahhoz a trafó kivezetéseiről, nyák tüskékről a szekunder kifezetéseket le kell forrasztani, majd kívül összeköttni.
Még egy, feltétlenül meg kell mérni a szekunder huzalátmérőt, mert a legvékonyabb huzal fogja meghatározzni a kivehető max áramot.
Persze ez értehő de szerintem még mindig jobb sorba kötögetni mint megbontani.
Prezse ezt is azt is el lehet rontani.
Na. Megvan a 350es Mercury. Egy 20 lábű SG6105D alatta BA119020444H IC van benne. Ezzel az IC vel is át lehet alakítani vagy keressek TL494eset?
Inkább keress TL494-essel tápot, bár nem lehetetlen. Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |