Fórum témák
» Több friss téma |
Ma nagyon szépen töltötte az akksit a generátor. Szépen ballagott felfele a töltöfesz 14v nál már elég jól pezsgett a 170Ah akku.Ugyhogy már nem aggódók.14.5v ig engedtem el a töltőfeszültséget és utána levettem róla nehogy baj legyen.Töltőáramot nemtudtam behatárolni, de tuti hogy nagyobb 5A nél mert van egy 5 amperes mutatós müszerem az kiveri a plexi burkolatot ha ráteszem.
Írtátok hogy csoda hogy nem fogja le áramméréskor a müszer a rotort.Hát szép is lenne ha egy 330cm átméröjű rotort lefogna.Persze ha hirtelen lecsökken a szél ereje érezni hogy megfogja de amint visszaáll a szél felpörög könnyedén.Ma olyan jó szél volt hogy kivittem 220as izzókat és azt rákötöttem direktbe a lejövő vezetékre.Fényesen világított a 100w os izzó. Ma a rekord mérésem üresen lejövö váltó feszültségen 2 vezeték közt 264V fesz és 6.9A áram. kb 5 percen át fujt a szél olyan erösen hogy ez jött le.De 200-220v szinte egész nap.Apám kérdezte is mit világítok potyára
Na akkor kellett volna feszt mérned,amikor az a 6.9A termelés lejött. Most lenne pontos teljesítmény adatod.
Nekem csak 1,9M a rotor átmérő,de 12V 200W-os halogént már küldött az örök vadászmezőkre Nem kell lebecsülni a szelet,mert meg tudja lepni az embert rendesen!
Az FD 300-as generátor 1,5 méter rotorátmérővel tegnap is dolgozott rendesen. Toroidon keresztül Windyboyra terhelten 2A-270V. ( A 6 lapátos 3A ugyanekkor). Nagyobb szélrohamoknál elérte a 340-350V-ot is. Occo kínai, de jó. :yes:
Remek! Ezek szerint nincs ott semmi gond. Nyilván fokozatosan "automatizálni" kell a saját felhasználási igényed szerint. Beruházhatnál egy min. 20A-s árammérőt. A 2-3 000 Ft-s analógok tökéletesen elegendőek ilyen célra.
Az akku leválasztás inkább a gyakorlati 14,3 V-nál legyen. (A 14,4 V elméleti érték, ami a gyakorlatban az akku korától, hőmérséklettől, töltési sebességtől, stb. kis mértékben eltérhet - féltem az aksid.) További sikereket! Várjuk a fejleményeket.
A szélsebesség mérő kanálnak a PVC cső is jó. 40-60 mm átmérőjű cső hosszában ketté vágva, és 150-200 mm hosszú darabból 4 db függőlegesen feltéve a rotorra (ha a pillepalack nyak nem tetszik). A rotor átmérő lehet 30-50 cm. Az ilyen rotor gyorsjárási tényezője 0,25-0,33 érték között van, lehet hogy ezért kevesled a fordulatát, ezen csak az átmérő csökkentésével tudsz javítani.
Azt nézd meg, mi a legkisebb kerület, ami beüthető az órába, és ennél 20-30 %-kall nagyobb kerületet válassz, hogy a mérés utáni korrekció bevihető legyen! Megjegyzés: a csapágyazás ellenállását is le kell küzdeni a rotornak, a nagyobb felület növeli a szerkezet érzékenységét, amiről István beszélt.
Személyes érintettségem miatt is (már, mint kanalas szélmérő készítés):
Ha ez a ~0,3 tsr igaz (én is e körülire tenném), akkor a bic. km órán a szélmérő kerületének ~3 szorosát kell beütni, mivel a szélmérő kerületi sebessége a szélsebesség 1/3-a, vagyis ez egy 3-szor nagyobb kerületű ugyanekkora fordulatú bicikli kerék haladási sebességének (a szélsebességnek) felel meg. Légyszíves gondolt át, hogy jól logikázok-e? Számomra lényeges, mert minél kisebb átmérőjű (15-20cm) szélmérőt akarok csinálni a minél nagyobb fordulat miatt. Ha jól gondolom a fentieket, akkor az alkalmazható legkisebb szélmérő kerület a beüthető legkisebb kerület 1/3-a +20% tartalék lehet. A félcső lapát még hatékonyabb, érzékenyebb, ha a végeit pl. ráragasztott, kicsit túllógó körlappal lezárjuk (itatóvályú szerű idomot készítünk).
Hétvégén ráérek, akkor majd kísérletezgetek 1-2 féle koncepcióval, s majd kiderül hogy mi fog kisülni belőle. Nem tugyátok esetleg hogy van e olyan meteorológiai állomás ami direkt szélgépek telepítése elött használatos? Persze elérhető áron, gondolok itt az 50 ezres gépekre melyek tudnak mindent, de nem csak egy opcióra lettek kitalálva azaz a szélsebesség mérésére.
Természetesen azokkal a meteorológia állomásokkal is kilehet nagyából számolni a szélgép várható teljesítményét.....
Nekem 30 m 4 eres telefonkábelen jön le a dombról a szélsebesség és a fordulat adata.
A nyugat nevű képen látszik a távolság.
Hát igen.. nem kicsi a táv
Nem vetem észre működési gondot szépen dolgozik.
A gyorsjárási tényező (TSR) itt könnyen számolható, nem kell saccolni, eltérés csak a forgás miatt változó és a nem pontos alaktényező miatt lehet.
Párszor leírtuk Istvánnal, hogy a szélmérő m/sec-ben fogja mutatni a szél sebességét, ekkor jó az amit mondtunk. Ha Te km/órában szeretnéd a kijelzést, akkor jól gondolod. Az én kerékpár sebességmérőmbe a kerületnél a mm adatot négy jegyű számmal lehet beütni, ami „1”-el vagy „2”-vel kezdődhet, így a 15-20 cm-es rotor átmérő csak a km/óra kijelzéshez jó. A végek lezárása a csődarabnál csak kis hossz/átmérő aránynál lényeges, de biztos hogy javít a működésen.
A várható szélgép teljesítmény elég összetett dolog. Ezen a fórumon Pudding1 adott adatot a gépe teljesítéséről (972833-as hozzászólás). A másik fórumon ZordonC3 közölte a mérési eredményeit (14546-os hozzászólás). Btoti-nak is van tippje a szél éves teljesítésére. Lehet hogy ezeket elegendő átnézned, meg elkészíteni a szélsebesség mérőt.
Kösz az elmélkedésem bátorítását!
Amikor megvan a km órám, akkor tudok a képességei szerint konkrétan agyalni. Mellesleg egyenlő szögelosztással több mágnest (2, 3, 4) felhelyezve "át is verhető", ügyelve a felső méréshatárra (nyilván arányosan nagyobb kerületeket kell beütni). Hasznos, olcsó eszköz. Kis ügyeskedéssel akár barkács fordulatszám mérőnek is használható. (A kijelzést nem szeretném km/ó-ban, mert át kell számolnom m/s-ba, de a nézegetett olcsóbb típusok nem tudnak m/s-s kijelzést. Amikor a kezemben van, akkor kiderül a valóság.)
Éves energia (kWó) számításhoz könyörteleneül min. egyéves folyamatos mérés, hiánytalan adatsor kell. Akár a relatív szélsebesség eloszlást, akár a köbös súlyozású (nem a meteorológiai!!!) éves átlagsebességet vesszük alapul. Ez csak adattárolós mérővel öldható meg.
Ilyet én a legolcsóbbat 46 000 Ft-ért láttam. Kiskereskedelmi forgalomban szinte kizárólag a meteorológiai szabvány (a legutolsó 10 perces átlagsebességek percenként kijelezve, rögzítve) szerinti mérésre készülnek. Házi szélerőművek előkalkulálásához bőségesen elegendő ez a mérési módszer, különösen, ha figyelembe vesszük a széljárás éves ciklikusságának 30-40%-s évenkénti ingadozását. Az igényes, energetikai célú méréseknél percenkénti átlagsebességeket mérnek másodpercenkénti adatsoban. Ezek egyedi, elég borsos árú mérők. Ilyen mérő számomra árban és elérhetőségben reménytelen álom. A legegyszerűbb adattárolós (~50 000 Ft) is nagy ajándék lenne!
Lusta vagyok összeszámolni, hogy az utolsó pár hétben hányszor lett leírva, hogyan kell a szélsebesség mérőt elkészíteni úgy, hogy a kerékpár sebességmérő kijelzőjén a szél sebessége m/sec-ben jelenjen meg.
Azt is leírtam, hogy a kerékpár sebességmérőjét hogyan lehet a szélkerék fordulatának mérésére használni. Átküldjem Neked ezeket levélben? (mert lassan megint rámszólnak, hogy olvassam el a topik címét).
A rend kedvéért:
A kerékpár sebességmérő km/óra egységben méri a sebességet. Mi inkább a méter/sec-hoz ragaszkodunk. Ez még jó is, mert ha a kerékpár kerekének átmérőjére rakjuk fel a homorú forgató elemeket (merőkanál vagy pillepalack szétvágva), akkor a szél hatására a forgás sebessége harmada, negyede annak, mintha a kerék az úton menne, tehát a sebességnek is ennyied részét mutatja az óra. Ez azért jó, mert a km/óra úgy lesz méter/sec, hogy az előbbit osztjuk 3,6-del. 10 km/óra = 2,78 m/sec. Tehát majdnem jó a kijelzett adat, bemérés után ezért korrigálni kell, ami a kerület újbóli beírásával érhető el. Megjegyzés: Remélem valaki egyszer csak csinál egy ilyen szélsebesség mérőt, hogy lássuk Istvánnal, mások számára is hasznos dolgot sikerült készítenünk.
Értettem! Kérek engedélyt meghunyászkodni!
Bocsánat, ha bárki korábbi zsenialitását, kimagasló szaktudását, elméleti és gyakorlati hozzáértését véletlenül kétségbe vonni tűnt volna a hozzászólásaimmal, vagy azokat felülírni lett volna szándékom. Nem volt tudatos, csak gondoltam ez egy ÉLŐ FÓRUM és nem könyvtár. Kösz, de ilyen szintű tudásanyag átadásáért ne strapáljátok magatokat levélírással! Azért, ha megengeditek, maradnék a fórum aktív tagja.
Ellent kell hogy mondjak neked.
A négy lapátos nem jobb mert mind a két lapátba belekaphat a szél még ha a hátoldalán kisebb is a támadható felület. Én is kicseréltem áramvonalasabbra a régi műanyag edénykéket.
Hoppá! Pontra menő téma a „Szélsebességmérő”? Kérünk érte pontokat Istvánnal, mert készen van, István a fényképét is feltette, és a szélsebességet mutatja az óra m/sec-ben. (mint ahogy azt tegnap is leírtam egy kérdésére valakinek). Tesco-s sebességmérő fórumos infó alapján 1000 Ft, de legyen máshol 1500 az ára, pillepalack vagy PVC cső a forgáshoz, 40 méterre is elvihető az óra (be a házba)…Szóval jó konstrukció, és a részletes információink alapján, ha azt valaki figyelmesen elolvassa elkészítheti, amit már mi is nagyon várunk Istvánnal.
Hogy lehet megmérni azt az áramot amivel épp töltjük az akkumulátort? Mert mikor csatlakoztatom a vezetékeket az akksira és elkezdi tölteni a generátor akkor a diodahídig valami bödületes lehet az amper mert a 10A es müszer kiakad.De az nemlehet, hogy akkora lenne a töltöáram.Szerintem az akksi árama megy odáig fel.Ha áll a generátor ott akkoris van feszültség is és áram is.Viszont a 3 fázisnál már nincs.
Akkor most hol mérjem meg hogy épp mikor forog mennyi áram vándorol az akku felé?
A dioda hid,és az akkumulátor közé tedd az amperméröt,soros kötésbe,de ne 10 amperest,hanem egy jóval nagyobbat,olyan 40-50 amperest,amilyenek a nagyobb teljesitményü akkutöltökön vannak,és az akkuval párhuzamosan egy voltméröt,igy mindig tudod mit tud a generátor pillanatnyilag.
Ezt ugy értsem hogy mondjuk bekötök egy 50A es méröt és pl kiír 33A, mikor a generátor elkezd forogni akkor a 33A ről elkezd vándorolni felfele a mutató, és ha így 36A írt akkor 3 amper az aktuális töltőáram?
Ez egy 12V 170Ah akku. Ehhez akkor most mekkora amperméröt vegyek amit sorba kötök vele?Ha ráteszek egy 50A es méröt mire számítsak, elég neki vagy az is kifog akadni?
Szia!
Két féle módon: 1 - 20, de inkább 40-50A méréshatárú egyenáramú árammérővel sorba kötve úgy, hogy a diódahíd pozitív sarkához a műszer pozitív vezetékét és az aksi pozitív sarkához a műszer negatív vezetékét (az aksi pozitív sarka csak a műszeren keresztül csatlakozik a diódahídhoz), az aksi negatív sarka a diódahíd negatív sarkához megy közvetlenül. 2 - Ha csak 10A-s műszered van és kölcsön se tudsz kérni, akkor kerítesz egy 0,1ohm-s, 40-50W-s ellenállást (feltételezve, hogy 20A-nél nem igen van nagyobb áram). Az árammérő helyett sorbakötöd (az ellenállás egyik vége a diódához, másik vége az aksihoz, az aksi másik sarka közvetlenül a dióda másik sarkához). Ezen ez ellenálláson feszültséget mérsz és ohm törvénye szerint kiszámolod (I=U/R, ahol U-a mért fesz., R-a 0,1ohm, I-a keresett töltőáram). Nagyon rövid időre 10-20W-s ellenállás is megfelel, de az 1-2 perc alatt elfüstölhet mire a töltőáram stabilizálódik. A dióda hídon csak egyirányban folyhat áram a pozitív sarka felől az aksi poz. sarka felé. Ha szélcsendben (a generátor nem termel semmit) is mérhető áram (ez csak fordított irányú, az aksi poz. sarka felől a dióda poz. sarka felé lehet), akkor zárlatos a diódahidad. Bocs, ha túl részletes voltam!
a diodahíd kivezetésein ahol a + és - sarka van ott szélcsendben is mérhető áram.Ott ahol a diodahídra a generátorról lejövö 3 vezeték rögzítve van ott nincs semmi szélcsendben.Ez egy 6 diódás autógenerátor híd.Akkor most zárlatos?
Egy kísérletet azért még elvégzek. Ugyanolyan négy pillepalack nyakat használok majd fel, mit a mostani három. Ki kell próbáljam. Addig nincs nyugalmam.
Helyesen méred te azt az áramot? Árammérés közben a műszer kivezetései között közel rövidzár van, ha ezt te az egyenirányító + és - lábára teszed, akkor rövidrezárod az akumulátort (ha az akku és a diódás híd között nincs más csak vezeték)!! Áramot úgy mérhetsz, hogy megszakítasz, elvágsz, le/széthúzol egy vezetéket/kötést és közé kötöd a műszert.
A diódahíd pozitív és negatív kivezetésén az akku feszültsége van jelen! De ampert csak soros kötéssel tudsz mérni! Ez amit ott mérsz,ez az akkumulátor feszültsége.Ez természetes.
Az akku előtt az egyik vezetéket elvágod,és oda kötöd be az ampermérőt.Tehát azon keresztül fog tölteni.Az ampermérő sönt ellenállásán végez munkát a generátor. A sönt két kivezetése között keletkező áramot mutatja a műszer.
Köszönöm a rajzot mostmár képben vagyok.Akkor már csak az a kérdés hogy én eddig nagy tudatlanságomban mit mértem???Csináltam olyat hogy a digitális mérömmel , árammérés állásban mikor még nem volt akksi a diódahíd után a + sarokra rátettem a mérömüszer +vezetékét a diodahíd negatív sarkára pedig a müszer - vezetékét. ekkor a generátor hangja megváltozott de forgott tovább és mutatta a 5-6A a müszer. akkor ez most nemis igaz?
Ha ez nagy hülyeség volt tölem akkor remélem nem lett baja a generátornak.Bár ugyanugy adja a feszt mint eddig...
Nekem így (KÉP) van fent az oszlopon mind a kettő.
A másik ugyanolyan csak azt fordulatszámlálónak használom.(pillanatkép) Bal oldal: 163ford/perc 485 max elért fordulat Jobb oldal: 8,4 km/h szél 48,1 max elért szélsebesség km/h-ban |
Bejelentkezés
Hirdetés |