Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Biztosan megy neked az NE555 ebben a kapcsolásban? Nem látom, hogy mi tölti C6 kondit. Bár lehet, hogy a szemem rossz.
Jogos!! Így biztos jónak kell lennie (szerintem) Vélemény?
Nos, az NE555 már fog oszcillálni. Elég gyorsan, de üzemképes.
Ha pedig a véleményem kérded, akkor szerintem az össz cucc nem üzemel. Illetve dolgozik, de csak akkor, ha "lemerült" az akku szintje. Azt tippelem, hogy a 741-es IC-t nem jól vezérled, s így töltött akkunál letiltja az és kapud. Én inkább egy csipogó vezérlésére használnám a komparátort, amely jelzi a felhasználónak, hogy merül a cucc. Ha kapásból letiltom, akkor ugyan kímélem az akkut, de lehet, hogy bicaj esetén haza kell tolni a gépet. De ez az én véleményem, Te pedig jobban ismered célod. Az IR IC -be nem mélyedtem bele. Ennyi.
Történt némi előrelépés, de még mindig nem az igazi. Jelenleg úgy áll a dolog, hogy terhelésnélkül ha csak a feszültséget mérem a kivezetéseken, bekapcsolt állapotban ott a 9 V, földre húzva 0 V, de a motort nem mozdítja. Kötöttem a helyére egy 1 kOhm-os ellenállást. Azon a feszültség bekapcsoltam 0,03 V, kikapcsoltan 0 V.
(Idáig úgy jutottam el, hogy 2 helyett egy akkuról hajtom a FET vezérlőt és a 7805öt, amik alapjában véve 2 külön panelen vannak.)
Probald ki ugy, hogy eloszor egy LED+ 1k ellenallast koss a G elektroda helyere a GND fele. A PWM valtozasaval valtozni kell a fenyeronek. Ezutan (ha rendben valtozik) ugyanezt kosd be a motor helyere. Ezzel eldontheto a hiba helye.
Időközben már előcsaltam belőle 5 V-ot is maximumon (szakadás volt az ellenállás és a FET D lába közt) PWM változtatására reagál a feszültség, 0,1 V-tól 4,5 V-ig tudom vele szabályozni. Ez valami hiba az áramkörben, vagy egyszerűen csak ennyire tudja kinyitni az IRL540-t?
Probald meg ugy ahogy az elobb leirtam. Egy multimeterrel nem tudsz pontosan merni egy ilyen aramkorben. Eloszor merd meg a tranyok kimeneten a feszultseget. A FET elvileg ki keleene hogy nyisson teljesen 9 volt G-S fesznel. Probald meg esetleg hogy a D es a + tap koze bekotod a motort, majd a G-re direktben 9 voltot adsz. Erre a FET-nek teljesen ki kellene nyitni.
És megintcsak külső körülmény volt a ludas...NiMh akkut használtam a teszthet, aminek a nagy belső ellenállása már többször megszivatott...ráakasztva egy ugyanakkora feszültségű NiCd akkut hibátlan. Elnézést a sok kezdő kérdésért, és köszönet a segítségért!
segítsetek!! nekem egy olyan pwm szabályzó rajz kellene ami meghajt egy 24v 5 A dc motort de a fordulatszám attól függjön hogy a bemenetre 0- 24 voltig mennyi feszt adok,sok sok kapcsolást találtam már de az mind potis,potis vezérlésű nem jó nekem,,ha valaki lenne kedves segíteni rajzügyileg megköszönöm,, ***
Hali!
Keress egy olyan kapcsolást, ahol egy háromszöggenerátor és egy komparátor adja a pwm kitöltést, ezután a komparátor egyik bemenete a háromszögjel, legyen mondjuk 5V csúcstól csúcsig, majd a másik bementére adjad rá a 0-24V vezérlő feszültségedet, amit egy ellenállásosztóval leosztasz szintén 0-5 V ig. Ennyi . Nem olyan bonyolult, mint gondolnád.! Ebben a topicban is van ilyen kapcsolás. üdv.: Foxi Idézet: „de az mind potis,potis vezérlésű nem jó nekem,” Mit csinál a poti ? Idézet: „attól függjön hogy a bemenetre 0- 24 voltig mennyi feszt adok” ugyanezt nem ?
kedves niedziela!!egyrészt dee,, a poti ugyan ezt csinálja,, mint pl az 555 ös pwm ben,,persze az 555 nem bírja 24 v ig ,, de van kapcsolás 24 v ra is (zeneres táppal),, kérdem én mert kezdő vagyok ,, ezt hogy alakítanád át úgy hogy 0-24 v ig lehessen vezérelni??ha van megoldásod rá kíváncsian várom a rajzot hozzá,,,tl 494 em és sg 3525 öm van még erre a célra,, de egy a lényeg,, 24 v dc motort kell hajtani,, az amper mellékes azt már megoldom,,0-24 v dc vezérlőfesz= arányos fordulatszám,,,ja egyébként buszklíma motor vezérlést szeretnék kiváltani ezzel ,, mert a gyári elég beszerezhetetlen és ha van is kétes bontott forrásból származik,,ami drága és nem mindig frankó,,,,, kösszi szépen..
A Tl 494 is tökéletes annak a fűrészjele ha jól tudom 3,8V
.Mivel ez van neked, csak a 0-24V feszültséget kell leosztani, hogy 0-3,8V-ig változzon, és be kell adni a hibaerősítőjébe. Szintén jól működik.
foxi!!köszönöm,,,de tényleg,,, múltkor rávilágítottál mit keressek,, próbáltam is saját erőböl ,,sajna már vagy 15 éve nem építettem kapcsolást,,, igy hozta a sors,,de újra szeretnék,, ezért kértem rajzot ,, mert az hogy ez tökéletes,meg az ,,az most ennyi év után kevés ne haragudj ,, és elnézést kérek a butaságomért,, de könnyen tanulok,,, küldj rajzot,, és nem azért kérem mert nem olvastam át a pwm fórumot,, és értem az instrukcióidat,, de gyorsan kell eredményre jutnom,, szal agyalhatok a dolgokon,, előbb utóbb biztos lesz eredmény,, de,,becsülöm a segítőkész, nálamnál okosabb embereket,,
Hali! Sajnos a gépembe winyócsere volt, minden lényeges cucc elveszett, de a TL 494 adatlapjából kihámoztam valamit....
Ha nem használod az ic belső hibaerősítőjét, akkor a pwm komparátort a 3. lábon közvetlenül lehet vezérelni. Ha 0V a bemenő fesz akkor 91-92% PWM van, Ha kb 3,8V akkor pedig nulla. A 0-24V bemenő feszültséget leosztottam erre a szintre tekintetbe véve a belső 700uA áramot is (az ellenállásértékek változhatnak). Tehát : 0V bemenőnél a tranzisztorok szinte állandóan söntölik a fet bemenetét,és a feszültség növekedésével egyre hosszabb ideig nincsenek bekapcsolva, tehát a fet egyre több ideig működik. A 24V akksifesz miatt kell a 15V zenerdióda, megvédi a fet bemenetét. Alacsony 10kHz körülire állítottam a kapcsoló frekit, szerintem így működnie kell.A kapcsolást én nem próbáltem ki, ez már legyen a te feladatod.... üdv.: Foxi
köszönöm szépen, innen már elindulok ,, rendi vagy
""Bárhol megtalálhatod a neten. "" Esetleg még egy linkkel segíthetnél.
Például.Bővebben: Link Ha beírod a gogléba /PWM/ sok találatot kapsz.
Üdv!
Kellene csinálnom egy DC 230V-os 300W-os motorhoz PWM vezérlést! Az elképzelés: PIC állítja elő a PWM jelet, meghajt egy IR2121 Fet meghajtót, amit 15V-al táplálok meg, ez hajtana 2 db IRFP450 Fetet amik párhuzamosan kötök. A fetet azért választottam, mert az eredeti maghajtó áramkörben is így üzemeltek, de az sajna meg égett! Az érdekelne, hogy ez így életképes lenne e? Előre is köszönöm a válaszokat!
Persze, ha jól van megcsinálva, akkor miért ne működne?
Ráadásul ekkora tranyókkal fog tudni vagy 30 A-t a kimeneten, tehát, még áramkorlát nélkül is elmegy. A baj csak akkor van, ha a motor megszorul és a FET-ek csak nyomják bele az áramot. Ők nem égnek le, de a motor igen... Tehát, mégis célszerű beletenni áramkorlátot.
Ha rakok be egy Biztit az nem elég? Esetleg szoftveresen is meg tudom oldani, mert lesz benne fordulatszám kijelzés esetleg ha nem jön x ideig jel az érzékelőröl akkor leveszi a tápot és kész. Vélemény?
De, lehet bizti.
Szia!
Az IR21021-nek van áramhatároló bemenete! Bővebben: Link A korábban belinkelt oldalon is megemlítik, sőt részletesen leírják az egész kapcsolás működését is. Egyedül arra kell vigyázni, hogy az IR2121 áramhatároló bemenete igen gyors, vagyis lehetőség szerint kerülni kell a nagyáramú tüskéket, mert arra bizony le fog tiltani, persze csak a túláram idejére. Elég kényes IC, de nagyon jó. Ha elszáll, akkor sajnos kétféle képen szokott. Vagy állandó vezérlést ad a FET-nek, vagyis a Gate lábára a teljes tápfeszt, mondjuk 15V-ot, ami annyit jelent, hogy a FET teljesen kinyit és egy darab drótnak tekinthető. A másik esetben egyáltalán nem adja tovább a vezérlő jelet, akkor leáll a motor. Ez a jobbik eset. Sajnos az előbbi a veszélyesebb, mert ekkor a motorod teljes fordulatra kapcsol! Ezt valahogy ki kell védeni!
Hol találom meg azt a linket? Már végig nézegettem azt a fórumot, de ezek szerint átsiklottam rajta. Illetve ezt az ict is itt találtam egy kapcsolásban, de ott nem tárgyaltak áram korlátozásról. Igazából ha véletlen tönkremegy sem történik nagy vész! A tüskékkel már nagyobb a baj, mert ez egy felső maró motorja. Azért ott előfordulhat.
Szia!
Remélem megjelenik Nálad az oldal, mert nem mindig szokott, olyankor ismétlés! Érdemes végigrágni az egészet: Bővebben: Link
Köszi. Végig olvasom.
Peti
Szia!
Az ominózus linkelt oldalról származik a következő is: "Az IR2121 IC 3. lábára kötött 1 pF-os kondenzátor határozza meg az IC kikapcsolásának sebességét túláram vagy rövidzár esetén." Ezek szerint a kondi változtatásával növelhető a válaszidő, vagyis csak hosszabb idejű hibajelre kapcsolja ki a kimenetet. Érdemes alaposan átnézni az IC adatlapját, mert van neki még alacsony feszültség figyelése is, vagyis, ha a tápfeszültsége egy bizonyos szint alá csökken, akkor letiltja a kimenetet. Nagyon hasznos pl. akkumulátoros használat esetén, mert nem engedi mélykisülésbe vinni az akkut, mert lekapcsolja a terhelést. Az értéke egyébként olyan, hogy illeszthető egy 12V-os ólomakkuhoz, biztos ez lebegett a tervezők szeme előtt is.
Nem biztos, hogy az akku védelem volt a fő szempont.
Nagyon fontos a bekapcsolási tranziensek túlélése. Tápfesz bekapcsolásakor a uP-oknak, az invertereknek, stb. idő kell, hogy stabil szintre kerüljenek. Erre is kiválóan alkalmas ez a késleltetés. Z. |
Bejelentkezés
Hirdetés |