Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű (PWM) végfok építése
Összeraktam az erősítőt próbapanelen. Nagyon szépen működik is, szól is.
![]() Borzasztó nagy kapcsoló frekivel dolgozik a kapcsolási rajzon összerakott kapcsolással. 1.5Mhz ![]() 2 db 1nF kondenzátor a komparátor mind 2 bemenetén hidegítésnek és a két félhíd kimenetét összekötő 1.5µF kondenzátor szépen lelassította a kapcsolófrekit 200khz környékére. A héten megcsinálom a panelját.
Ez a saját terved?
Örülj neki, hogy 1,5Mhz. Mert ha ez attól van, hogy a prop delayed rohadt kicsi, akkor ha lejjeb viszed a frekit, jó nagy kivezérelhetőséget érhetsz el. (ha a modulációs határ eléri azt a szintit, ahol az impulzus egyenlő a prop delayjel, ott kezdődik a modulációs hiba. Ekkor a torzításod nőni fog és a kapcsolófrekid elmászik)
Pontosabban a 3ónké. Lejjebb vittem a kapcsoló frekit 200khz környékére. Ez az a kapcsolás amit itt orba szájba szimulálgattunk.
Fényképek? Négyszögátvitel? Szinuszos vezérlés, THD, IMD mérés? Ne lazsálj, mert elromlik!
Vidd fel a kapcsolási frekvenciát 250...280 kHz-re, nekem ott volt a legjobb. A 200 kicsit kevés. Egyébként szól az még 60-nal is és nem is olyan rosszul.
ehhh ne idegelj már
![]() Dehogy lazsálok! Fényképet tudok (próbapanel) de szerintem nem sokra mész azzal a dzsumbujjal. Méregetni nem nagyon akarok mert a h híd demopanelem nem bírja el azokat az áramokat szóval előbb panelra akarom ültetni cakk pakk aztán méregetni. Sub erősítő lesz szóval nem annyira lényeg a magas kapcsolófreki. Persze nagyon alá se kellene menni. Addig is felteszem a full most működő kapcsolást.
Közbe vetettek egy pillantást a nyákra? A hibák végett...
Cs4-en lesz a betáp 60V és teleföldes lesz az egész.
Ne teliföldet csinálj, hanem inkább a félhidak illetve tápok vezetékelését próbáld fedésbe hozni.
Hogy érted hogy fedésbe? Ezt csak úgy lehetne ha 2oldalas lenne a nyák. pl A pozitív fedné a negatívat.
Az nem jó. A fő probléma ott van, hogy sok GND-re menő csatlakozás van, ezeknél elég nehéz eldönteni, hogy melyik menjen külön, hova csatlakozzanak, stb. Ha teliföld van, akkor az olyasmi, mint egy kisimpedanciájú csillagpont.
A tranyókat, meg az ir ic-ket, meg a tápfesz hidegítésnek egymáshoz sokkal közelebb kell lennie. A kimeneti fojtókat, kondikat akárhova rakhatod, nem kritikus, bár a kimeneti kondi hideg vége a tápfeszhidegítő kondik közelében legyen. ( és onnan menjen el e drót a hangszóróhoz ) Esetleg lehet azt is csinálni, hogy két félhídra bontod az egészet.
A nyáktervezésednél ne a jó hűthetőség legyen az elsődleges szempont, mint itt. A jelútvonal ahogy nézem pont a kimeneti szűrőtekercsek felett mennek el. Tekintva hogy ahogy nézem ezek légréses ferritek leszenk, tuti van szórt terük. Innentől már gondolom tudod, ebből mi következik.
Ha megnézed soktervnél a borda szitne csak egy alulap, vagy vastagabb lap (ami kivezeti a hőt), és a vezérlsé a lap egyik oldalán van, a szűrőtekrcsek a másik oldalt. Ez nem véletlen, ugyanis a "borda" földre kötésével pont leárnyéolja a vezérlő elektronikát a másik oldaltól. A teliföld általában jó dolog, ugyanis többnyire képes megfogni a zavarkibocsátásokat. Azonban ezen a nyákterven érdemes lenne sokat alakítani. Ha jól emlékszem küldtem neked egy nyáktervet mintaképen, ahol a vezérlés külön panelen volt. Ott úgy teveztem. hogy a vezérlőpanel két odlalas, nagyon be van tömörítve (rövid vezetékek kis zavarkeltés és zavarfogadás), valamint mindkét oldalt teliföld van. Valamint ott egy L-profil a borda azt kész, de azt pont leárnyékolja a tekercsek felől jövő szórt cuccokat. Bár nem építettem még meg, mivel sajnos nincs rá időm, vegyél onnan ötleteket. Amit most felraktál az leginkább egy AB-osztályú erősítő nyákja ránézésre. Paradigmaváltásra van szükség.
Nem igazán jó. A kimeneti C17,18,25 kondik nincsenek benne a teliföldben, csak vékony fóliákon keresztül. A teliföldet célszerű szó szerint venni... Nézd meg a tápodat, ott ez nagyon jól sikerült. Alakítsd át a fojtókat úgy, hogy egy oldalon, mégpedig felül jöjjenek ki a kivezetések. Ekkor az előbbi kondikat beteheted a hűtőborda alá és a teliföld alig lesz megszakítva. Így a lenti oldalon igazi teliföld lehet. A félhidak betápjaira, közvetlenül a FET-ek lábainál be kellene tenni egy-egy 1 µF körüli nagyfrekis kondit, mert az elkók nem igazán hidegítenek a tüskékre. Ha beférne, akkor középre is jó lenne egy elkó. Persze, ha befér, akkor a két szélső elkót is beteheted a hűtő alá, akkor vízszintesen kisebb lehet a nyák. ( Ha nem fér be magasságra, akkor használhatsz több kisebbet is, párhuzamosan.)
A többit, ahogy alakul...
Az új terv:
Építhető? ![]() ui: Milyen fetet javasoltok végfoknak? (800W@2ohm)
Elég súlyos hiba... a jobb oldali fet nem kap a teliföldből.
Továbbra is nagyon szét van darabolva a teliföld. A C18-ról a visszavezetéseket tedd át a top oldalra, akkor máris a két szélén szélesebb lehet a teliföld. A félhídkimeneteket szintén vezesd a top oldalon, máris meglesz a teliföld, a plusz tápfeszt meg egyszerűen huzalon keresztül kösd be. ( nem olyan nagy baj a huzal, különösen, ha rendesen van megcsinálva. Ráadásul szép nagy áram fog folyni... ) Arra vigyázz, hogy a hűtőborda alatt fólia fog menni, tehát a hű0tőt vagy emeld ki, vagy szigetelést kell betenni.
A vezérlés oldalon is nagyon tördelt a teliföld. A vízszintes fóliacsíkokat tedd át a másik oldalra, máris jobb lesz a helyzet. Van néhány hely, ahol átteheted a fóliákat a piros oldalra és akkor ezzel is nő a teliföld. A lényeg az lenne, hogy szó szerint legyen teliföld.
Szintem a VCS vezetékekbe nagyon bele fog szórni a fetekről a tekercsek felé menő vezeték. Ráadásul pont differenciálisan az egyikbe + feszt indukál a másikba meg - feszt.
Én azt csinálná, hogy párhuzamosan egymás mellett vinném vissza mindkettőt, így még ha szór is zavarokat a VCS-be akkor is azokra nagyjából érzéketlen lesz a koparátor rész
Meg kell valljam kicsit türelmetlen voltam. Megépült még tegnap. Képek:
1-2 alkatrészen módosítani kellett de amúgy eddig hibátlan. majd csinálok méréseket is és felteszem. Most 30V 3.5Aral tudtam táplálni, holnap kipróbálom a saját tápjáról. (töltődik az akksi ![]() Most végfoknak IRF3710Z fet van benne. Ez vajon hány wattot bírhat ki 2 ohmon 60V-al?
Remélem én is, hogy működik rendesen. Azonban, ha az általunk javasolt cuccokat módosítod, akkor biztos még jobb lesz.
60V tápfesszel 2 Ohmon elméletileg 900W-ot kiadni, mivel biztos lesz valamennyi tápesés, valamint nem lehet teljesen kivezérelni, én így 600-800W-ra tippelek. Előszőr rakj be egy L-profilt (vagy T-profilt), és nézd meg hogy melegszik zenei jellel. Ha úgy akrod tevezni, hogy max szinuszt bírjon, akkor az L-profil fölé kelleni fog még kiegészítő borda. Ez egy elég jó FET, amit választottál.
Sziasztok. A tesztek alatt egyszerűen nem tudom 20Vp nél jobban kivezérelni az erősítőm. Felteszem a kapcsolást. Minden úgy van ahogy a kapcsoláson van, minden érték stimmel. Egyszerűen olyan a kimeneti szinusz jelalak mint ha elfogyna a tápfeszültség. Vagyis a csúcsokat 20Vp-nél vágja. Pedig 100x erősítés van beállítva a vcs és a bemeneti ellenállással. Mikor elkezd vágni akkor 45V-ot kapnak a félhidak és 2A folyik az erősítő bemenetén. Mitől lehet ez? Ezekkel a vcs és bemeneti ellenállás értékekkel a szimulátorban nem jelentkezik hiba.
Valahol beüti a fejét vagy a fenekét biztos.
Mérj rá a komparátor bemenetére, nézd meg mi van ott.
Akkor, amikor elkezd vágni, lecsökken a kapcsolási frekvencia? Egész pontosan, ott 20 V-os egyenes vonal van, tehát ott nem is kapcsolgat?
Nézd meg, hogy nem véletlenül a bemeneti jelet terhelted e túl, mert ha 100-as az erősítés, akkor nem a 10k-s ellenállásokat látja a bemeneti jel. ( Miután oda kisebb ellenállásokat kellett tenned ehhez az erősítéshez.)
Igen közben én is rájöttem hogy a komparátor bemeneteit földbe húzó ellenállás és a vcs ellenállás adja az erősítést. Kicseréltem a 2db 10K-t 2db 1K-ra. Ezután az lett a baj most hogy a kapcsoló frekim nagyon megnőtt. 340Khz és ahogy növelem a jelszintet úgy növekszik. Mértem már 560khz-et is. Ekkor már elkezd recsegi a kimenet, nem beszélve arról hogy a meghajtókat és a feteket ro*a*t*l melegíti.
Hogyan kellene a kapcsoló frekit csökkenteni? A holtidőt nagyobbra veszem? Akkor meg torzítani is fog... ?
Ahogy nézem a szimulációban is, a két vcs elenállás értékét összeadva adja az erősítést. Vagyis most a szimulátorban 1-1K húz földbe a komp bemeneteit és 20-20K van a vcs-nek. 1Vp bemeneti jeltől van 40Vp a kimeneten. Ha ezt veszem alapul akkor nekem 200x erősítésem van. vagy hogy is van ez? Lassan belekavarodok.
![]()
Szóval, az előbbi levágás az az előerősítőm torzítása volt. A másik hogy tényleg eléri a tápot a kimenet.
Igazából ezt az erősítőt úgy kellene hajtani hogy normál jel az egyik bemenetre, invertált jel a másikra nem? Mert így mikor meghajtom a komparátor egyik bemenetét, vagyis rá van kötve valami akkor az már asszimmetriába viszi az egészet nem? Egyformán kellene hajtani mind 2 bemenetét a komparátornak. Valószínű hogy azért esik a félhidak betápfeszültsége mert kicsi az inverter tápja. Egy 12V/7Ah akkuról táplálom. Az igazi tényleg egy autó akku lenne. Még az inverter sem lett úgy mélyrehatóan letesztelve hogy mennyit bír de semmi nem melegedett benne eddig, még csak langyos sem lett. Szóval most még mindig a magas kapcsolófrekivel szenvedek.
Mondjuk, nagyon elcsodálkoztam, amikor elindult a szimulációd és te máris panelt terveztél. Abban a modellben ezer dolgot meg kellett volna még nézned. Azt, hogy működik az áramköröd, Cimó megmondta, ehhez nem kellett volna a gép elé ülnöd...
A szimuláció arra való, hogyha nem érted csak félig az áramkör működését, akkor a szimulátorban mindent meg tudsz nézni, nagyon gyorsan, "büntetlenül". Szóval, vissza a "kályhához"... A másik, hogy egy ekkora erősítő bemérése nem fog menni akksiról. Kellene egy 60 V-os megfelelő terhelhetőségű tápegység, különben csak kínlódás az egész. Ha működik az autóstáp, azt is meg kell nézni, hogy tud e akkora teljesítményt, mint ami a végfoknak kell. Ha nem tud, akkor addig kell csinálni a tápot, míg az kész nem lesz. Addig felesleges a végfokot nyúzni, mert csak a problémákat fogod látni. Szóval, több türelmet a dologhoz! A végfok kimenetére nem hangszórót kell tenni, mert egy hangszórót nagyon gyorsan tönkre lehet tenni és kár érte, még ha ócska is. Ellenállás műterhelést használj. Ha nincs akkor csinálj valamiből, de ez a téma nem az a kategória, amit egy csavarhúzóval meg lehet építeni. Szerezz be hozzá minden eszközt, különben biztos a kudarc...
Nem lett volna egyszerűbb összedobni a Laci féle UcD-t és szimmetrikus tápot csinálni? Fele annyit kellene nyűglődnöd.
Ezek alapján azért egy képzeletbeli leszúrást szívesen kiosztanák. Javaslom, hogy nagyobb körültekintéssel járj el. Eléggé türelmetlen vagy, és akkor mindig nagyobb a hibaszázalék. Ezt én is a saját káromon tapasztaltam meg.
Először biztosíts mindig megfelelő körülményeket a teszteléshez. Legyen megfelelő táp, legyen műterhelés. Aztán pedig a tesztelésnél mindig mérj, lehetőleg szkóppal. Ne elégedj meg a végkimenet mérésével, mindig nézd meg a fél hídkimenetét (szép -é a négyszög), a komparátor bemenetét (nem üti be magát egyik bemenet sem, nincs -e valami felkapott zaj). Sőt érdemes a jelutat is végignézni. A jelútnak végig szépen, vagy legalább tervezetten nemszépen (ez alatt azt értem, amikor pl felfútáslassítással csinálsz holtidőt a kimenetre) kell mennie. Ha valami nem stimmel, mint itt, akkor rendes mérés esetén több információd áll rögtön rendelkezésre a hiba megtalálására. A kivezérlés növekedésével a kapcsolófrekvencia általában csökkeni szokott (így növeli a maximális kitöltési tényező határát, hogy csökkentse a modulációs hiba miatt fellépő torzítást)
Üdv!
Most kicsit félreteszem a témát. Megcsinálom a hangszóró dobozzát normálisan, és beszerzek egy 1 farádos kondit.
Tesztelni lehetne akár sorba kötött akkukkal is.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |