Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   105 / 206
(#) Generic válasza bubuc17 hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Köszi a tanácsod!A lendkeréken kívül 2 db centírozó furat van.Az egyik furatba egy szabályos kör alakú ipari mágnest ragasztottam besüllyesztve.Átfúrni a mágnest nem akartam.Más típusú motorgyújtásoknál láttam,hogy a kis jeladót kívül helyezték el.A saját kis jeladóját vettem le belülről és csavaroztam kívülre.A mágnes jól tart egyenlőre.Eddig föl se pörgött a motor a rengeteg szikrától,most kipörög teljes fordulaton.A kis jeladó ideiglenes felfogatású,szeretném valamikor állíthatóra cserélni.Meglátjuk.
(#) Generic válasza mex hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Köszi!Tényleg az általad és mostmár általam is rendkívül utált műanyag kötésű mágnes van benne. Lecserélni nem volt pénzem,így aztán házilag megsufnituningoltam.Ha kipottyan a mágnes a ragasztás ellenére,hát kénytelen leszek invesztálni.A hely,ahol könnyen ipari mágnest lehet találni,az egy elromlott számítógép winchester.
(#) mex válasza Generic hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Mindaddig jó a vinyómágnes, míg a hőmérséklet nem haladja meg a 80°C-t. Efölött sajnos rohamosan gyengül, majd végérvényesen elveszíti mágnes mivoltát.
Az általam javított jeladókba be volt építve a mágnes is ami minden esetben ferrit anyagú volt, ezek sokkal jobban tűrik ezt a hőmérsékletet.
Egyébként én is javítottam már így gyújtást, annyi különbséggel, hogy én az egyik alkalmas helyen lévő centírozófuratot használtam fel, de nem tettem bele semmit, hanem új jeladót készítettem, amibe szintén egy ferrit mágnest is beleapplikáltam, a jeladót pedig a blokk belső felére csavaroztam, a helyét természetesen előre kimértem. Amikor a furat a jeladó elé került, az erővonalak változása miatti feszültségváltozás meredek tüskét produkált - és innentől minden a nagykönyvben írtak szerint történt.
(#) Generic válasza mex hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Most,hogy így mondod,tényleg volt olyan,hogy egy mágnes beesett a kályha belsejébe(de nem a tűztérbe) és egy idő után magától leesett és azóta nem mágnes.De nem vagyok benne biztos,hogy a lendkeréknél ekkora hő lehetne.Egyébként is vízhűtéses a moci.Szerintem alacsonyabb hőfokon tartja a blokkot,mint a léghűtéses.De ha mégis elromlana,tudni fogom,mi a hiba.Úgyhogy sokat segítettél! Köszönöm!
(#) nyemi hozzászólása Nov 9, 2011 / 2
 
Sziasztok.
Elkészültem "ZVS" DC CDI gyújtássommal.
Ez az előgyújtás vezérlős Hall-os. De megépítettem impulzus tekercsesre is (előgyúszi vezérlés nélkül).
Tökéletesen dolgozik akár 20 ezres fordulaton is.
Véleményetek?
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
Gratulálok!

Szerintem sokan fognak neki örülni, utánépíteni, a pic nélküli verziót.
Szép a kapcsirajz, milyen programot használsz?
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
Köszönöm.
Tina -Paint keveréke, mert elég öreg a "Tinám" és nincs benne még Pic ezért Paint-tal még ki szoktam egészíteni. Most volt időm .
(#) nyemi válasza nyemi hozzászólására (») Nov 9, 2011 /
 
A forrás fájl és a NYÁK lemez is szabadon letölthető innen. A NYÁK lehet hogy kicsit túl zsúfoltnak tűnik de minden variáció rajta van . Amúgy ez egy RC repülő gyújtásának készült csak kicsit tovább fejlesztettem motorkerékpárra . Esetleg valakinek extra kérése lenne a programmal kapcsolatba, bár min segítek .
(#) bubuc17 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Heló
Nekem is régóta tervben van egy hasonló áramkör.
A lényege ugyan ez csak más megoldásokkal.
Jó nézni mások elképzeléseit,más áramköri megoldásokat is.
Remélem hamarosan enyém is szikrázni fog
(#) nyemi válasza bubuc17 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Szia bubuc17.
Én is sok inverter kapcsolással kísérleteztem ,de ez a Mazilli ZVS flyback driver tarol minden eddig megépített kapcsolást hatásfokban és egyszerűségben is. A méréseim szerint 88-94% hatásfokot mértem, és ez miatt nem is melegszik benne semmi. Fogyasztása 12Voltról alaphelyzetben 110mA , 10-12 ezres fordulatnál 1,3-1,4 Amper 25-26 ezernél 2-2,2 Amper. Amúgy te milyen inverter fajtával akarod meg építeni? Dobjál már fel egy rajzott ha nem titkos . Előre is köszi.
Üdv nyemi.
(#) bubuc17 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Én régen astabil multivibrátorral oldottam meg a dolgot és egy induktivitivitással. Aminek a magját pc táp szek oldalából bontottam ki, zavarszűrő szerepet töltött be. Így nem kellett transzformátort tekergetnem csak egy tekercs és kész is.De mostani tervnél pic vezérelné ezt is 1 sima feten keresztül, + 1 visszacsatolás. Terv még csak a fejemben létezik így nem tudom átküldeni. A cél hogy pic végezne mindent a legkevesebb külső alkatrész felhasználásával. Amint kész vagyok vele fel is rakok képeket róla.De ez csak karácsony után várható. Most más projektek vannak elkezdve.
(#) nyemi válasza bubuc17 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Én is eleinte azon törtem a fejem, meg is írtam a programot egy 16f628-ra. De sajnos nagyon bonyolultra sikerült a Fet driver és az opto csatolós feszültség figyelés, és az IGBT- s kondi kisütés miatt. Ez egy motor kerékpárnál szerintem felesleges. Egy áramkör legyen egyszerű (és nagyszerű) üzembiztos és könnyen javítható. A túl bonyolult dolgokat meghagyom tervező mérnököknek.De ha már erre vetemedtél akkor adok egy linket hogy hogyan oldják meg ezt az oroszok a Lada-ra. Amúgy ez egy fórum kész működő projekttel.
CherepVM a projekt atyja. Az útólsó oldalt linkelem hogy visszafele tud olvasni a fejlődést (legalábbis én úgy szoktam.
Link:Gyújtás+oktán korrektor mikrokontrollerrel
(#) bubuc17 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Szerintem az optokat el lehet hagyni.
Felesleges a teljes leválasztás szerintem.
Nem hinném hogy bonyolultabb lenne a dolog.
Ki kell számolni a rez frekit és hozzá a megfelelő induktivitást.
Frekvenciát minél nagyobbra kiválasztani ami még stabil is. És így kicsi mag is elég hozzá. Mivel változó a terhelés ezért kell a visszacsatolás.A feszültség követést vagy frekvencia modulációval vagy pwm el megoldani. Ezt a feszültséget egy kondiban tárolni amit már csak a megfelelő időben ki kell sütni. IGBT-t pedig valami bd vel meghajtani.
De lehet hogy belekezdek és végül neked lesz igazad.
Remélem hogy egy egyszerű megbízható áramkör lesz a végére.
(#) zoz11 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Hello
Nekem tetszik ez az áramkör, egy 4ütemű robogóra kerülne fel.
A gyári gyújtása kifeküdt, és már régóta keresek hasonlót, mivel DC CDi-s volt.

Ez az áramkör le is lett tesztelve motoron is?
Jövő héten neki állnék akkor?

Üdv: Zoltán
(#) nyemi válasza bubuc17 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Sok sikert kívánok neked a megvalósításban. Kíváncsian várom, a fejleményeket remélem majd meg osztod velünk.
Annyit még az én áramkörömhöz hozzá tennék, hogy az előgyújtás szabályzás nélküli áramkör is ki kísérleteztem, ami impulzus tekercsről szuperál. A kapcsolását is hamarosan felrakom, szóval, ha valakinek DC-cdi-re lenne, szüksége mondjuk, egy Honda dió- hoz akkor majd meg építheti, és majd nem kell esetleg 10-15 ezret kidobni az ablakon egy fojtott CDI-ért.
Üdv nyemi.
(#) nyemi válasza zoz11 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Igen le, pontosan egy Honda dión azért is hoztam fel. Ott pont jó volt a + impulzus helye szóval tökéletesen működik. De egy 4 ütemű robogón szerintem illene vezérelni az előgyújtást. Mert ha kétvezetékes az impulzus tekercse egy vezetékfordítással vezérlő ív elejére és hátuljára is áthelyezhető a szikra időpontja, de ha ez automatikusan történne meg úgy 2500-3500 fordulatnál azért jobb lenne.
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Ezt egyszerű motoroknál alkalmazták is, "kétpontszabályzású" gyújtás. A dologhoz viszont okvetlenül szükséges, hogy a vezérlőív megfelelő hosszúságú legyen.
(#) zoz11 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Egy vezeték jön ki a jeladóból, a tekercs egyik fele lent van testen.
Ez egy 125ccm-es Piaggio blokkos 4ütemű gép.
(A gyári elektronikája 37ezer forint, és egy IC szállt el benne, amin nincs semmi felírat.)
Akkor ezek szerint ez az elektronika nem szabályozza az előgyújtást?


Üdv!
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Igen igen . De én inkább azt mondanám hogy nagy gyártók régebbi típusú motorjain látta el ilyen gyújtással . Mostanában meg a Kínaiak alkalmazzák előszeretettel. Ezt azért írom mer régebben volt nálam egy Honda 250 köbcentis terep (volt vagy 15 éves) motor és annak is pont ilyen gyújtása volt.
(#) bubuc17 válasza zoz11 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Heló
A 2 vezetékes jeladó az csak egy egyszerű megoldás az előgyújtás szabályzására. Nálad ez teljesen elektronikus úton történik.
A jeladó tekercs frekvenciája alapján történik a szabályzás.
(#) nyemi válasza zoz11 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
De szabályozza csak éppen akkor nem impulzus tekercsről megy a PIC-be a jel hanem Hall jeladóról. Mondjuk megoldható de a leközölt NYÁK már erre nincs felkészítve.
(#) zoz11 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Akkro az a lényeg hogy a közölt kapcsolás a hall jeladós megoldással szépen teszi a dolgát?

Nekem ez nem probléma mert egy mágnest feltudok helyezni a lendkerékre minden gond nélkül, nem ragaszkodom a tekercses jeladóhoz.

Itt még nekem a mágnes helye a kérdéses, hogy hová? Gondolom felső holtpont elé, de mennyivel?

Üdv: Zoltán
(#) nyemi válasza zoz11 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Igen. Mondanám hogy 40°-ra holtpont előttre . De sajnos a motort típust pontosan nem ismerem így nem tudom.
Egy pontos típust adnál akkor megnézem a PDF-be mi a gyári maximum előgyújtás, és akkor úgy módosítom a PIC programját.
(#) zoz11 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Akkor lassan kezd összeállni a kép, akkor az a lényeg hogy úgy helyezzem el amit szeretnék max előgyújtási szögnek.
Szerintem csinálok a jeladónak egy olyan tartót amivel tudom tolni előre hátra, és akkor be tudom állítani az ideális szöget.

Még egy kérdés, a kapcsolás az inverter trafóra mennyire kényes? EI22-es magot írtál oda, de nekem lehet, hogy csak EI19-em lesz itthon?

Üdv!
(#) nyemi válasza zoz11 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
A primer tekercsre akkor 0,5mm Cu javaslok ugyan úgy 2x12 menetszámmal. A frekvenciával meg tudunk majd játszani tekercsel (szekunder) párhuzamosan kapcsolt kondenzátor érték módosításával. A primer marad , A vasmagban meg nincs légrés! És reméljük hogy elfér majd a tekercselés.
(#) zoz11 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Így már kezd össze állni a kép rendesen, azért ha egy mód van akkor keresek EI22-öt.

Még egy kérdésem lenne, van a rajzon egy Neon Lamp nevű akármi? Az mi, esetleg glim szerűség?
(#) nyemi válasza zoz11 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Igen az a szekunder 120Volt visszajelző lámpája. Előbb rosszul írtam a zárójelbe ott a primer tekercsel párhuzamosan kapcsolt kondenzátorról van szó. Azzal lehet az szűk határok közt állítani a inverter frekvenciáját.
(#) zoz11 válasza nyemi hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Ami jelen esetben 270nf, ezzel lehet egy kicsit csalni ha kell. Akkor ezek szerint 120V környékén kell hogy legyen ott a fesz normál esetben?
(#) nyemi válasza zoz11 hozzászólására (») Nov 11, 2011 /
 
Igen azt a 270nF-al lehet belőni pontosan a frekvenciát , ha az értékét növeled csökken a frekvencia , ha csökkented akkor meg nő. De íme egy link erről inverterről. A képlet ott van Jobb oldalon hogy számítható ki a frekvencia . A szekunder tekercs feszültsége 120Volt amit ezután kétszerezünk majd töltjük vele az 1µF 400V kondenzátort . A kondenzátoron szoktam mérni feszültséget ami 350-360Volt szokott lenni. A szekundert tekercset közvetlenül még nem is mértem de szerintem a műszerem nem nagyon örülne annak 30-40 kHz-s 120Voltnak.
(#) chiefyeager válasza nyemi hozzászólására (») Nov 12, 2011 /
 
Szia Nyemi!

Nagyra értékelem, hogy raktál fel használható kapcsolást a fórumba.
Már régóta keresek működőképes áramkört, aminél nem kell kísérletezgetni (az idő nagy úr... ).

Nekem csak E20-as magom van (lomex), azzal is működőképes a dolog?
Ha jól látom a kapcsolási rajzot, akkor nincs semmi, ami tiltja az oszcillátort a gyújtás idejére, ez nem probléma?
A két induktivitás csak a tápoldalt "szűri"?

Megcsinálnám az áramkört, kihagyva a PIc-es részt egyenlőre.

Valamint érdeklődnék a szabályzás iránt, hogy van-e lehetőség itthon programozni ilyesmit (mondjuk direktbe is esetleg, vagy csak PIC cserével)? Hány pontot tud, és meddig használható?
A max fordulatom 15.000 amit tudnia kell hiba nélkül.
Következő: »»   105 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem