Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akku üzemképesség ellenőrzése
Témaindító: szabónagymester, idő: Jún 9, 2010
Témakörök:
Alakul!
Lenne néhány észrevételem: - vezetékek tehermentesítése, rögzítése - a terhelőellenállásra egy kis védő kalitka - és a legfontosabb: sajnos ezek a manapság autósboltokban kapható csipeszek elég vacakok, vasból vannak és valami rézszerű bevonat van rajtuk. Próbáld ki egy mágnessel! Én nem javaslom a hagyományos szerelését, inkább a lehető legelőbbre kell vinni a vezetéket és ott forrasztani, vagy még jobb, ha igazi réz pogácsákkal felvértezni a csipeszek elejét és ahhoz kötni. Így csak a mechanikus rögzítés a szerepük. arra jók. Vannak ezek az autó indítást segítő cuccok, bennük egy izmosabb "zselés" akkuval. Sajnos egyre vékonyabb a kábelük és a csipesz is ez a vacak típus. Annyira rosszak, hogy az akkuteszterrel nem mérhető a cucc a csipeszén keresztül, csak ha lehúzom a csipeszt védő műanyagot és a vezetékére csiptetem. Sok sikert! Üdv Inhouse
Szia!
Az az 500A-es bika kábel gyári volt? Mert még nem láttam forgalomban normálisat... Azt sem tudom, hol mérted. Jött hozzánk egy 3500ccm-s dízel terepjáró, hogy meg tudnánk-e mérni, persze de állítsa le, nem lehet, mert nem indul, nem gond bebikázzuk! Megmértük, az akku nagyon gyenge volt, persze nem is indult, jöhet a legerősebb forgalmazott bikakábelünk és egy 100Ah-s akku, de úgy sem, viszont melegszik a kábel, meg csipesz...szánalmas keresztmetszetű vezeték volt még ebben is. A kisebbek inkább gyertyakábelnek lennének jók, vékony réz, vastag szigetelés... Felhívtam apósomat, hogy a mindig a kocsiban levő sajátomat hozza már be. Az mér rendesen meg van csinálva, de csak saját személyautóra méretezve. Erősen rászorítva, kicsit nyögve, de beindította. Na, akkor beszéltem rá a főnököt, hogy csinálni kell egy rendeset. Na, ez rendes lett, megkeresem a linkjét... igazi bikakábel, és ott van a gyári is elrettentésként Üdv Inhouse
Köszi az észrevételt!
Mint ahogy írtam ez még "béta" állapotú, egyenlőre "csak" a működését tesztelem. A csipeszről amit írtál: az telitalálat! Ha nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, akkor cserélem...addig is átforrasztom a kábelt az elejére....hihetetlen... A kis kalitkának sem jött még el az ideje...lehet, módosítani kell majd a shunt értékét....de ha végleges lesz, be is kell dobozolnom valamivel, mert simán főzök vele ...jééé, van egy vízforralóm is... ...meg egy hangvillám Végre sikerült eljutnom a 0.1-100A folyamatos szabályzás kivitelezéséhez úgy hogy közben nem forrnak a FET-ek, és még csak hűtve sincsenek. Be is durvultam...10db BUZ11 van párhuzamosan kötve (ezekből volt ugyanis itthon ennyi). Az előzetes tesztek alapján: egy db BUZ11, 10A-t gond nélkül elvisel hűtés nélkül-ebben a kapcsolásban.
Hova kellene szerelni és bekötni ? Mit kellene pontosan mérni és regisztrálni ?
Üdv MGY
Azt a "bizonyos" 500A-es bikakábelt, még apu csinálta egy tönkrement 220/380-250A-t tudó Hetra hegesztő trafó szekunder kábeleiből...van vagy 15mm vastag, ebből- legalább- 10mm a réz átmérője. Forgalomban nincs is ilyen... (pont ilyeneket használtunk a régi Volán-nál is Zil-eket, meg Kamaz-okat "röffentettünk" be ilyenekkel)
A teszterhez használt kábellel, meg úgy voltam, hogy azt a 100A-t rövid időre, és csak 40cm-es hosszban, csak tudja. (arról nem is beszélve, hogy egy olyan vastag kábel forrasztására már nem elég egy 100W-os pisztoly páka....az 500W-os nagy pákát meg nem túrtam még elő...értsd: nem annyira a szobába való...) Mérés meg közvetlenül az akku kapcsain történt. (az indító akkura voltam kíváncsi mennyire esik le a feszültsége indítózás közben...a kábelek veszteségeit nem néztem...bár az is megérne egy "misét") Az eddigi tapasztalataim a következők a "béta" teszterrel: több aksit próbáltam, 1; MOLL (VW-AUDI) 12V/61Ah/540A SAE 2; MOLL 12V/80Ah/640A 3; BMW 12V/80Ah/640A 4; BMW 12V/90Ah/720A 5;FORD 12V/60Ah/590A 6;JP(jász-plasztik új) 12V/72Ah/640A 7;VMF(Transit dupla akku) 12V/74Ah/700A 2 mérést végeztem: 1; indítóáram x 0.1 (tehát a 640Ah-t 64A-el) 2; 100A Eredmények: üres/0.1C(SAE)/100A 1; 12.4V/11.8V/11.4V (melegben van, töltött...jó) 2; 6V.......................kuka 3; 11.65V/7.2V/6.8V(nagyon gyenge) 4; 12.2V/ 10.2V/10V(gyenge) 5; 12.4V/9.8V/8.2V(gyenge) 6; 12.6V/12V/11.4V (új akku...kitűnő) 7, 12.4/------/11V (ezt 100A-el terheltem...határeset...) Szerintem elég jó képet ad az akkuk állapotáról ( az "5"-n jól látszik, hogy az üresjárati feszültség elég jó, 60A-el is még csak "Gyenge"...mondhatnám, hogy fel kell tölteni..., de 100A-nál már összeesik...kuka) Véglegesítem a projektet
Több hozzászóláson keresztül tárgyalják az akkuteszterhez menő kábel minőségét.
Először is, az akkuteszternek nincsen kábele. A mérőellenálláshoz és a vele egybeépített műszerhez vastag ónozott vörösréz tüskék vezetnek. Típustól függően 5-15 cm hosszúak. A képeken látható terhelőellenállás is bizony elég soványka. Kíváncsi lennék, hány másodperc után kezd izzani? Túl kis terhelés hamis méréseredményt ad, hiszen az önindítók árama 50 A-nál kezdődik. Idézet: „az önindítók árama 50 A-nál kezdődik.” Robogók esetén.
Ez így igaz!
Ez egy egyszerű, koránt sem tökéletes műszer, mely arra hivatott, hogy összehasonlító mérést végezzen egy gépkocsi indító akkumulátoráról, állapotáról, indító képességéről, és még a töltést is tudja ellenőrizni, akár terhelve is. Ha valamely eszköz meg tudja állapítani, az adott feladatban, hogy az jó-e, vagy rossz, akkor már sokat segített. Ez a műszer erre a feladatra megfelel, a maga "kis" 100A-vel. A gyári, mikroprocesszorral vezérelt, teszterek se használnak valós (200-300A-es) terhelést. EZ egy közel 300e Ft-os ketyere, és ahogy elnézem a csatlakozó kábelt...azon nem folyhat nagy áram. Tehát Ők is egyfajta összehasonlítást végeznek, valamilyen algoritmus szerint. Mivel a terhelő ellenállás-mint már írtam- egy fűtőellenállás volt valaha...hát most is teszi a dolgát...izzik...100A-en jó akkunál kb 3sec alatt izzik föl teljesen, ekkor már a mérés is értékelhető. Egyébként is a 100A az már nem tartozik a "..túl kis terhelés..." tartományba...szerintem. Az önindítók árama 100A körül kezdődik, 1600ccm alatt, benzines motoroknál 20°C-on.
Pontosítanám:
250ccm fölötti robogók esetén.
Hát, nem is folyik rajta nagy áram. Ez a kis ketyere az akkumlátor belső ellenállását méri, némi váltakozóáram segítségével. Annak pedig nem kell olyan nagyon soknak lennie, ha érzékeny a műszer.
Valahol ezt teszi az én kis ketyerém is .
Az akkumulátor belső ellenállásának a méréséhez, valóban nem kellene igazán nagy áram, de próbáltam a lehető legjobban megközelíteni egy valós terhelést. Gondolkoztam impulzus szerű terhelésen is (több száz A-el akár), de probléma, problémát szül, ott már a kiértékelés, meg a mérés sem olyan egyszerű...nekem legalább is nem.
Szia !
A Bosch műszer csak 120 eFt körül van. A mellékelt áramkörök felprogramozhatók hasonló funkciókra, csak a kisütési karakterisztikák pontosabb ismerete és gyakorlati tapasztalatok szükségesek. Üdv MGy Idézet: „Hova kellene szerelni és bekötni ? Mit kellene pontosan mérni és regisztrálni ? Üdv MGY” Idézet: „Én még egy olyan áramkörnek (fekete doboz) tudnék tudnék örülni, ami a problémásabb autók (vevők) esetén mérné egy adott időszakban (mondjuk egy hétig benne lenne az autóban) az akkufeszt, és tárolná. Lenne egy állandó pár s amit tárol és ha lenne benne változás, akkor letárolja, meg persze adott időközönként is. Az idővel egy grafikonra rakva szépen látszana mi is történik... Esetleg meg lehetne fejelni egy lakafogós DC árammérővel is közben. Aztán beleért a kezem a bilibe...” Üdv Inhouse
Te a terhelővillára gondolsz. Nem csak egyféle teszter van. Sőt a terhelővillához is van sokféle ellenállás, egészen vékonyka huzalból is. Egyébként 8-10s után a gyári terhelővilla legvastagabb ellenállása is izzik.
A kis benzines autók önindítójának áramfelvétele is 100A felett kezdődik. Üdv Inhouse
Szia !
Nem kell bili. Egy 200 Ft-os 12f675-be, tudok szerkeszteni egy egyszerű programot, mely a 128 bájtos eepromjában dinamikusan tárolja és kiolvasható. Mellékelem , hogy a dinamikus adatok alatt, mit értek. Egy adat 2 byte, vagyis 64 db. fontos adat rögzíthető. Folytasd a megkezdett sort ! Ezért kérdeztem, hogy mit kell regisztrálni. Visszahozzák az aksit, kiveszed a dobozt, rácsatlakozol egy PC soros portjára, és egy olvasó program kiírja az adatokat. ( a mellékletből kimaradt, hoy mennyiszer vették le az aksit) Üdv mgy
A bilit nem értem...
Szerintem kevés az a 128byte. Igazából az átlag dolgok nem mindig vezetnek eredményre... Ha a töltés digitális (vagy van, vagy nincs), vagy szép lassan, de reggelre, vagy 1-2 nap alatt lemerül. Ha jól emlékszem úgy terveztem, hogy pl. 8biten tárolva a 0.15V felbontással már elég pontos adatok lennének, mondjuk kb. 9V-15V-ig. Állandóan lementené pár percenként, valamint egy 3-5s forogna a memóriában és, ha nagyobb változás állna be közben (zárlat, önindítózás), akkor 30s-t lementene a lehető legnagyobb sűrűségű mintavétellel. Ezzel lenne egy szépen látható általános és egy eseménykori nagy felbontású adat. Persze ehhez kell egy memóriakártya, de az maga nem gond, csak a PIC-nek ezt is kell tudni kezelni, viszont az adatokat nem kellene soros porton átküzdeni, csak egy kártyaolvasó és egy hozzá írt feldolgozó program kell mellé. Grafikonon szépen lehetne látni mi is történhetett, amikor reggelre nem indult. Ezt megspékelve egy lakatfogó adapterrel, már az is látszana, hogy magától esett az akku feszültsége, vagy valami leszívta. Természtesen a dátum és a pontos idő is szükséges. Üdv Inhouse
Te írtad, hogy " bilibe ért a kezed és felébredtél".
Amit írtam az arra jó, hogy 300-500 Ft-ból, egy kis dobozkába rögzitsük az adatokat. Amennyiben több adat kell, egy soros eepromba is tárolható. Ha nem elég a rákötéstől történő idő rögzítése, akkor egy óra IC-vel megspékelhető. De így már nem 2 órás project. Digitális lakatfogó drága lenne, minden autóba, de hall-elemes árammérés megoldható. Üdv mgy
Ja, már értem!
Nem kell minden autóba, elég lenne egy és azt kiadni, amikor nyűgös eset van. Üdv Inhouse
Jók ezek a kis áramkörök!
Mivel egy ilyen Bosch műszernél a kisütési karakterisztika - sajnos - nem ismert, ezért nem marad más hátra, mint gyakorlati tapasztalat alapján elsajátítani a készülékünk használatát. Addig is...megpróbálok minél több adatot összegyűjteni a vizsgált aksikról...hátha belefér azokba a kis áramkörökbe az összegyűjtött infó.
Tudom, hogy a terhelővillán cserélhetőek az ellenállások. Sőt, a mérőfeszültség is átkapcsolható, így mérhető vele 1 cella > 12 V akku is.
Szerinted mekkora az áramfelvétele a 12 V 600W jelzésű önindítónak? Trabanttól kezdve elég sok autóban szerepelt.
Valaha tényleg voltak cellánként mérő terhelővillák, de már nem gyártanak külső áthidalású akkumulátorokat. :heureka:
Jó természetesen a töltös kisütös játék regisztrálva, sőt ez az igazi megoldás, csak az a baja, hogy sokáig tart. Ritkán van idő várni egy napot az eredményre, viszont pontosan lehet tudni, jó-e az akkumlátor, és mekkora a kapacitása.
A BOSCH műszerrel tavaly megmérték az aksimat ( 5 évesen ) 70 % , az idén újra megmérték ( 6 éves ) 68 % : ezek az értékek számomra biztatóak voltak --> 1 hete cseréltem az aksit, mert a -1..2 fok már nagyon gyenge indítást váltott ki belőle!
Szerintem ez csak hókusz-pókusz az ügyfeleknek, digitális csili-vili, mert nem terheli meg rendesen ! Steve
Szerintem nem a "folyamatos" áramfelvétel a fő probléma, hanem a megmozdításhoz szükséges indulási áram, ami sokszorosa a névlegesnek ( gondolj bele egy -20 fokban ledermedt olajat, motort kell megmozdítani és nem két hengerrel, amit anno egyedül be tudtam tolni! ).
Steve
A kéthengeres motornál pont akkora űrtartalmat kell egy fordulaton sűrítenie, mint 1200-asnál. +elősűrítés.
Nem gondolok bele. Villanyszerelő vagyok 41 éve. Idézet: „A kéthengeres motornál pont akkora űrtartalmat kell egy fordulaton sűrítenie, mint 1200-asnál.” Próbáld ki egy kurblival és megérzed a különbséget ! Steve
Próbáltam. Pont 1200-as négyütemű volt. Igaz, azt még úgy 45-46 éve. Azóta már nem nagyon találkozni kurblis autóval.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |