Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Láttam GU17-el pp-t 3,6K illesztéssel is, 250V táppal (8 W körülit), de biztosan jó az 5,5 K is, itt valószínű a táp is nagyobb valamivel.
Köszönöm a sok tanácsot!
Kicseréltem minden fűtés vezetéket az UTP erekre, azokat nagyon alaposan megsodortam. Betettem a potmétert is a közepezéshez, igaz 1k-s nem lévén 2.2k-s potit használtam, de ez szerintem mindegy. Eredménye a kábelezésnek egy picit kisebb maci lett, de egyik fűtés ágban lévő poti állítása sem befolyásolja a brummot a legkisebb mértékben sem. Arra gondolok, hogy valami földhurok, vagy földelési probléma lesz itt nálam, mert hozzáérve a bemenetekhez, ki-be mozgatva a csatlakozókat változik a maci, már akkor is, ha még csak a belső ér csatlakozik, pedig ott van minden bemeneten a csatoló kondi, pont ilyesmi ellen. Fényképet nem csináltam, most egy korábbi kazettás deck fém dobozában van megépítve az erősítő, de semmivel nem kötöttem össze a fém házat. Csatoltam egy képet a jelenlegi felépítésről. Az erősítők kicsi nyákon vannak, a bemenetek ott csatlakoznak be. *valamint továbbra is búg a toroid hálózati trafó, amit nem tudok mire vélni.
Szóval az igazság az, hogy elkeseredtem kissé a 782-es esetén, mármint a mért és hallott eredményekkel. Mikor beszéltünk itt az impedancia változásáról, és említetted az 5K körüli értéket, Gubán Gabival tegnap a buszon beszélgetve beugrott, mi lenne ha GU17-et raknék bele. Hirtelen elfelejtettem a cső kettős mivoltát és csak itthon szembesültem vele, hogy az 5,5K bizony egy csöves PP-re van megadva. Na nagyon nem keseredtem el, bekötöttem egy darab GU17-et. Hát az eredmény sajnos kiábrándító (8 ohmról ment a 15ohmos, eredetileg 8K-s kimenő). Egy cső is leadja ugyan csővoltmérő szerint a 9V környékét a kimeneten. Leadni ugye leadja, na de hogy!
Gitárhoz biztos jó lenne effektnek. Szerencsétlen egyszerűen fars.. Szóval vagy a cső nem alaklmas, vagy inkább rossz a munkapont. Hozzáteszem, a körülmények a cső ellen szólnak. 380V körüli anódfesz már a határ, ugye 300V-os kapcsolások léteznek. A segédrácsot levettem 220V környékére. A katódba nem kevesebb, mint 560+100 ohm van a 30mA-hez... Ma még megpróbáltam két csövet PPP konstrukcióba. Ez másképpen lett kaki... Még azt megpróbálhatom, hogy az anódfeszültséget leszabályozom 300V-ra, hátha. De nem ez lesz az a cső, amivel a 6P14P-t helyettesítem ebben a konstrukcióban. Beugrott még a 6P1P is, azzal van tapasztalat valakinek?
Szerintem az hifibe (6p1p) gyenge. (hangminőségre)
No haladok. Mindent újrakábeleztem vékony tömör vezetékkel, csatoló kondikat kiszedtem, tápban már csak a CLC szűrés maradt, maci csaknem eltűnt.
A korábbi beszélgetésre visszatérve, elbírja 5 pcl/ecl86 cső anódáramát a 36W-s fénycső fojtó, nem megy telítésbe. 5 csőnél mindössze 5V feszültség esik rajta. Hogy végül is melyik lépés után szűnt meg csaknem teljesen a maci, az jó kérdés. Most még a toroid búgásával kellene valamit kezdeni, mert gyanítom, hogy amit füllel hallok, az mágneses úton is jelentkezik és ez a forrása a még nagyon halkan meglévő macinak. Erre van valami tippetek?
Fülre a búgás már nem 100Hz-es, hanem 50, így gondolom a trafó szór valamiért, pedig 200VA, eléggé túl van méretezve. Azt tanultam, hogy toroidot 2-2.5x kell túlméretezni, hogy ne szórjon.
Az ónozott vaslemezt milyen formában gondolod? Tegyek rá egy gyűrűt, mint pl. mikor egy réz lemezből csinálnak egy szoros menetet összeforrasztással? GND-re kell kötni?
Köszönöm a tippet!
Hát igen, erőteljesen felül van illesztve (főleg PPP-be). Ezt már nem szereti. Ilyen kimenőm nincs is kéznél. Akkor marad a 6P14P, a kimenőt nem szabad áttekereni és nem is érné meg. Viszont ha így 3600 ohm, akkor ki fogom próbálni APX kimenőn, az úgyis 1600-1800ohmra illeszt. Most már azért is kíváncsi vagyok, hogy mit tud ez a cső.
A túlméretezés önmagában nem oldja meg a szórás kérdését, a vasban mgengedett mágneses indukciónak kell alacsonyabbnak lenni. Ez azzal érhető el, hogy a trafó menetszámait nem 1,7 T -val, hanem csak 1,2 T -val kell megtervezni (aki sablon menetszámokat használ (számolás helyett) annál pl. a 200 w-os vasra a 150 W-os trafóhoz használt menetszámokat kell feltekerni, és nem fog szórni.
Próba elvégezve, beledrótoztam egy APX kimenőt, nvcs nélkül. Az eredmény továbbra is siralmas, rosszabb, mint a 782-es saját kimenőjével, borzasztó torz. Hát ez így próbálgatva nem megy, számolni is kelleni fog.
Egy dolgot viszont még mindig nem tettem meg, mégpedig a tápfesz csökkentését. Holnap ez lesz a következő lépés. Megadom neki a 300V-os anódot. El tudom képzelni, hogy nem az illesztés a gond, hanem a cső már valami rettenet görbült szakaszra van kényszerítve ezen a feszültségen (bár Imi rajzán is magas a tápfeszültség*). Szkópot rá sem teszek most. *Megnéztem és tévedtem, 250V-ról járnak abban.
A kérdéses csövek mértékadó szakvélemények szerint teljesen azonosak (a 6P19Sz, és a 6N13Sz-ről beszélünk), annyi csupán a különbség, hogy az egyik szingli noválcső, míg a másik két triódát magában foglaló - nagyobb - búrában kapott helyet, ll. más a foglalattípusa. A feltöltött karakterisztikák viszont nem igazán hasonlítanak egymásra (mindkettő trióda azért), pár munkapontot felvettem, eléggé nincsenek azonos helyen. A 13Sz alatti cirill felirat mit jelent? A disszipációs görbék 11, ill. 13W-nál futnak, tehát - elvileg - a 13Sz is csak egyik felével "méredzkedik".
Valóban nem hasonlít, tévedés történt. A 6N13S a 6AS7G megfelelője, és ezek erősen eltérnek a 6C19P-től. Hangfrekis erősítőnek így érdemes használni (a tanácsok megfogadása javítja a cső életkilátásait). Bővebben: Link
Helló!
6zs5p erről van valami adat valakinek?
Gondolom a Googlénak...
Link.
Úgy gondolom, hogy nem trafó dolog lesz, mert pl. a trafó elhelyezkedése nem befolyásolja.
Most kipróbáltam a negatív visszacsatolást, kimenet egyik ágát gnd-re kötöttem, másikat egy 1.2kOhmos ellenállással rávittem a katódra, aminek eredményeképpen a búgás eltűnt és csak minimálisan csökkent a hangerő, ezt max korrigálom majd a trióda anód osztójánál. A katód és a föld között is egy 1.2kOhmos ellenállás van. Nincs most több ilyen ellenállásom, de valószínűleg ez lesz a megoldás a többi csatornánál is, mert a korábban tárgyalt kiközepezés abszolút semmilyen hatással nincs a macira, teljesen mindegy hova van tekerve a potméter a fűtés vezetékein. Valamint visszacsatolás nélkül néha van egy kis gerjedés is.
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni, csöves erősítővel kapcsolatban. Kaptam egy végvokot 6f6-so csövekkel, 6sn7es fázisfodítóval. Bemelegedés után 2-3 másodpercet hallatszik a zene amit rákapcsolok,majd fokozatosan elhalkul és búgás veszi át a helyét. Valamiféle gerjedésre gyanakszom,bár nem vagyok benne biztos. Most próbálom lemásolni a kapcsolási rajzát,mert az sajnos nincs. Mikor kaptam 6n6c tipusú csövek voltak benne, azzal működött,egy darabig, majd kiégtek. Most visszatettem bele a 6f6-okat( szerintem nincsenek párbaválogatva és nem is egy tipusúak).
Js és még annyi,hogy a 6n6c csövek szovjet gyártmányúak és cirill betűvel vannak úgyhogy 6p6s ek.
Lehet hogy gázosak a csövek és szép lassan felszalad a nyugalmi áram. Ennek jele lehet hogy meghúzza a tápot és brummos lesz.
A végcsőre gondolsz? Vagy esetleg a fázisfordítóra? Megyek is a fázisfordítót kicserrélem mert abból van másik. Az esetleg okozhat ilyen nyűgöt,hogy 4ohmos hangszóróról próbáltam.pedig 8 van a hátára írva? Nvcs van..
Kicseréltem az előfokcsövet, de így is csinálja 8 ohmos hangfalon. Viszont megfigyeltem,hogy mikor elkezdődik a búgás és kikapcsolom a hálózati kapcsolót, akkor ismét normálisan szól amíg fesz van a kondiban.Akkor ezek szerint már tuti gázosak ezek a szerencsétlen csövik?
Totális csőd. Valamivel érezhetően jobb, de még mindig minden szinten rossz. Fogtam és rátettem a 782-es kimenőre 250V-on, de alig lett jobb, mint az APX-es kísérlet esetén...
Jó, hogy ez próbálgatás, de nem tudom elképzelni, hogy ennyi féle illesztés mellett mindig rossz és torz az eredmény. A meghajtó fokozattal nincs gond, teljesen egyszerű "anódkövető" ECC83-assal, Magyari könyv szerinti optimális beállításban 350V-ra (220K anód és 1,5K katód), valamint egy pofon egyszerű fordító a cső másik felével, hasonló tápfeszen 100K anód és 100K+1,5K katódban. Ötletek? Mit ronthatok el folyamatosan?
Hello.
Kulombseg van az Ecc82 meg az Ecc83 kozott?
Elég érdekes tanácsok, biztos nem légből kapottak. Ami elsőre feltűnt:
-nem használható fix előfeszültség -transzformátoros (fojtós) meghajtás??? (rácsáram???) -egy cső felei ne legyenek párhuzamosan kötve (gondolom hőtermelési okokból...) Érdekes. Nekem rögtön a fix előfesz jutott eszembe, mert a katódellenálláson tekintélyes teljesítmény megy el, még ha -100V-ot is kell neki adni. Ez a transzformátoros csatolás álmomba nem jutna eszembe.
Kikapcsolt hálózati trafóval természetes hogy nincs brumm.
Hát jó sok a különbség(Google a barátod)!
Kellene az a szkóp. Nézni kéne kikötött visszacsatolással hogy amikor a műterhelésen torz a jel akkor a fázisfordító kimenetein milyen a jel. Lehet hogy nem tudja szolgálatatni a megfelelő nagyságú meghajtó feszt.
Szerintem szaladnak a végcsövek, átvezetnek a végcsövek rácsainál a csatolókondik.
Akkor kuka a 2 végcső. Valami amit lehet használni helyette? A trafó 8 ohmra illeszt foggalmam sincs mennyiről. El84hez jó lenne esetleg?
Akkor a katódkondik hidegítésével valószínűleg megszűnik a brumm...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |