Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Lapozás: OK   11 / 38
(#) kadarist válasza granpa hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Biztos, hogy változik a frekvencia a diódás megoldással?
(#) pucuka válasza granpa hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
A fúrógépedben meg soros motor van. Annak a fordulatszámát lehet kapocsfeszültség változtatásával kényelmesen változtatni, frekvenciával viszont nem.
(#) VIM válasza Pitta78 hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Szia! Nem sok esély van más megoldásra csak a rajzon látható megoldás. Persze lehet próbálkozni de annak a motor látja a kárát.
(#) nemgyuri válasza Pitta78 hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Szia!
Mivel keringtetőszivattyúról van szó (fázishasítás és hasonló ötletekkel fordulatszámszabályzás nincs) slip büvészkedés viszont használható. Ha kisebb fordulatot akarsz köss sorba 1,5µF-os kondenzátort a 90W-os motorral. A motor nyomatékigénye (szivattyú!!) szerencsére fordolatszám függő. Indítani rövidrezárt kondival lehet, majd a rövidzár megszüntetésével csökkentett fordulaton fog forogni a motor.
Fontos: a kondi csak hálózati feszültségre alkalmas lehet!
(#) pucuka válasza nemgyuri hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Megjegyzem, ez a kondi előtét ugyanaz a szabályzás mint az előtét ellenállásos, és a fázishasításos. Nem is tűnik jónak, mert ha már rövidrezárással kell indítani, akkor ha üzem közben valamiért leáll, nem fog elindulni. Ez az amiről beszéltem. Bármilyen villanymotor ha megkapja a tápfeszültséget és nem forog, bizony leég.
(#) lacy1 válasza VIM hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Szia! Ezzel az a tapasztalatom, hogy le levegősiti a rendszert, a szivattyú lapátja buborékokat képez ilyenkor.Viszont az tény , hogy müködik.
(#) Pitta78 válasza VIM hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Köszi, ilyen kört raktunk be direkt azért hogy fix 60 fok legyen a kazán hőmérséklet, de egy 300 literes pufferre is rá van kötve és akkora a vízszállítás hogy a tartályból is szívja a hideg vizet nagyon. Nem marad más mint zárni a golyós csapon, így a víz áramlását tudom csökkenteni, csak az energiafogyasztását nem... Az volt a terv, hogy alapból egy lassított fordulaton menne, majd ha a csőtermosztát érzékeli hogy 95 fokra melegedett a víz normál 90w-al gyorsan áttekeri nehogy elpukkanjon a kazán...

Látom ez az egy "olcsó" megoldás marad, vagy ha nagyon zavar akkor egy olyan szivattyú aminek lehet szabályozni a sebességét.

Köszönöm MINDENKINEK a konstruktív hozzászólást. Ne pazaroljátok tovább erre a drága időtöket.
Pitta
(#) nemgyuri válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Egy picit vitatkoznék veled.
- fázishasításosnál megvan a veszély, hogy leég a motor, mert ha rövidebb inpulzusokban kapja a delejt és nem forog a motor az áram valóban felmegy.
- előtétellenállás esetén elfűtjük a teljesítmény nagy részét, ha a motor áll akkor meg csak fűtünk.
- kondi esetén is lehetne probléma, de itt keringtető szivattyúról volt szó!. Ezek a szivattyúk a keringtetett vízzel vannak hűtve és kenve. A bevitt teljesítmény így kb 40W azzal pedig nem lehet leégetni a motort. A kondi nélküli indítást azért javasoltam, mert akkor biztosan indul, és ha már forog nem fog leállni. Egyébként ezt a módszert alkalmazták a FÉG cirkókban az utókeringtetésre! (ott 3,5µF-ot alkalmaztak, de 1,5-2µF-al is működik - tapasztalatból tudom )
(#) nemgyuri válasza Pitta78 hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
[quote]. Az volt a terv, hogy alapból egy lassított fordulaton menne,...
pontosan ezt lehet elérni a nagyobb slippel.
(#) pucuka válasza nemgyuri hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
A fordulatszám szabályozásra van három lehetőséged. A kondenzátorost hova sorolnád be? A kondenzátor is előtét "ellenállás", csak éppen nem ohmos.
Tehát ez is szlip szabályozás. A gyári megoldások nyilván ki vannak kísérletezve egy adott motorkonstrukcióhoz, de ha csak úgy próbálkozol, igen nagy az esélyed a tönkretételre. Helyi melegedés mindíg lehetséges, elég hozzá a tekercselő dróton egy pici szigeteléshiba, máris menetzárlatos lesz a motor, hiába van vízben.
(#) nemgyuri válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
A kondenzátoros és az előtétellenállásos között van némi különbség, a motor egy ohmos induktivitás ugye? Igen ez is slip szabályozás, de az áram "lefutása" nem ugyanaz, ha ellenállást használsz terhelésfüggőbb lesz a motor, nagyobb esélyed van rá, hogy "véletlenszerüen" leáll. A melegedés a bevitt teljesítmény ill. motor mérete, hűtése miatt nem lesz jelentős. (tapintással szinte nem érzékelhető)
(#) granpa válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Az EVIG fúrógépem így használom 30éve, ~fele a fordulata (túl gyors volt, nagyon hirtelen indult). Igazad van soros motor.
(#) granpa válasza kadarist hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Csak gyakorlatilag(1/2 ford.), valójában persze nem.
(#) pucuka válasza nemgyuri hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Ne keverd a tranziens folyamatokat az állandósult állapottal. A motor sem tisztán ohmos, hanem induktív terhelés, amit impedanciának hívnak, és ugyanúgy ohm -al jelölik. A kondenzátornak is impedanciája van, és azt is ohm -al jelölik. A kondenzátornak a hálózati frekvencián ellenállása van, ami csökkenti a motorra jutó feszültséget.
Hatása a motorra nézve 1:1 -ben ugyanaz, mintha ellenállást használnál
(#) nemgyuri válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Igen, pont erre akartam felhívni a figyelmedet. (fázishasításos teljesítményszabályzás aszinkron motornál akár leégéshez is vezethet. Ha egy motorral (ami induktív és ohmos) ellenállást kötsz sorba az nem ugyanaz mintha kondenzátort kötsz vele sorba! Mégegyszer: ez egy szivattyúmotor aminek a nyomatékigénye a fordulatszám csökkenésekor jelentősen kisebb!
(#) -Thomson- hozzászólása Feb 29, 2012 /
 
Üdv mindenkinek!
olyan kérdésem lenne, hogy először is nem igazán tudom, hogy a villanymotoroknak milyen fajtái vannak, csak annyit tudok, hogy szénkefés és nem szénkefés ami elég kevés, és szeretném megtudni, hogy milyen motorok vannak még, és hogyan hívják őket szaknyelven (pl: egyfázisú)!

Ezután még egy olyan kérdésem lenne, hogy kivettem egy 1800W-os ugyebár szénkefés motornak a fordulatszabályozó panelét ami egy porszívóba volt, ami egy villanykörte és egyéb trafóknak is tudom állítani a bemeneti feszültségét, amivel a kimeneti is változik, na most ez a fordulatszabályozó ne tudja működtetni az olyan motort amilyen a mikróban van a hűtőmotor, és ez érdekelne, hogy miért csak búg!
(#) pucuka válasza -Thomson- hozzászólására (») Feb 29, 2012 /
 
Igen, sok fajta motor van. A mikróban levő motor egyfázisú szinkronmotor. Ennek a fordulatszabályozása csak frekvencia változtatásával lehetséges. Ezt nem lehet szabályozni fázishasításos teljesítmény szabályzóval, ami egy porszívó egyfázisú univerzális motor teljesítményét szabályozta.
(#) -Thomson- válasza pucuka hozzászólására (») Márc 2, 2012 /
 
Lehet valamivel frekvenciaváltós fordulatszabályzót építeni pl FET vagy valami?
(#) c27 válasza -Thomson- hozzászólására (») Márc 21, 2012 /
 
Helló.
Tudtommal a fázishasításos vezérlésnél a gyújtáskésleltetési szöget állítjuk, ezzel a vezérléssel működnie kellene a motornak, legalább is ha jól tudom. Viszont a porszívókba inkább impulzusszélesség modulációs vezérlés van ami az egyenirányított feszültséget szaggatja. Az aszinkron motor ettől nem fog menni, csak akkor lehetne forgásra bírni ha ez a vezérlő az impulzus szélesség modulációval szinusz jelet állítana elő aminek a frekvenciáját állítani lehetne. Építeni ugyan lehetne de elég sok időben és pénzbe kerül kifejleszteni egy jól működő egységet.
Nekem is lenne egy kérdésem a szakértőkhöz:
Egy áttételes aszinkron motorhoz kellene egy olyan féket tenni, ami alap helyzetbe van van húzva indításnál felold a fék és a motor szabadon foroghat. Az áttétel nem csigaműves, csörlőként lenne használva, de a teher visszahúzza. Esetleg nem e lehet kapni boltba külön fékegységet mondjuk valami elektromágnesest amit a ventilátor helyére fel lehetne tenni? A hűtés nem gond egy külső ventilátor pótolná a hűtést. A tengely és a fék kapcsolata se baj ha eltérő csak egy biztonságos fék kellene hozzá. (A motor vagy áttétel cseréje nem megoldható a teher sem túl jelentős 60-90kg, de a motor tengelyén az áttétel miatt nem kell nagyon erős fék.)
(#) kadarist válasza c27 hozzászólására (») Márc 21, 2012 /
 
Szia!
Milyen porszívóban van PWM-szabályzó? Váltóáramú táplálású, kefés, univerzális motornál kézenfekvő, hogy fázist hasogassunk és ne egyenirányítsunk, puffereljünk, majd impulzusszélességet változtassunk.
(#) c27 válasza kadarist hozzászólására (») Márc 21, 2012 /
 
Jó nem tudom lehet neked van igazad. Féket nem tudsz valahol?
(#) kadarist válasza c27 hozzászólására (») Márc 21, 2012 /
 
Eleve fékkel szerelt motorokat lehet kapni, de hogy utólag lehet-e féket rászerelni, azt nem tudom. Sok frekvenciaváltónak van féküzeme, amikor egyenáramot injekcióznak a tekercsbe. De persze ez nem helyettesíti a biztonsági féket.
(#) Marko Ramiusz válasza Pitta78 hozzászólására (») Márc 21, 2012 /
 
Huhuhúúúú, ezeket mi gyártjuk .
(#) c27 válasza kadarist hozzászólására (») Márc 22, 2012 /
 
Igen ezzel van a probléma, mert öntartás ugyan tudok, de ha elmegy az áram akkor életveszélyes.
Ha kicsit pontosítok akkor maga a motor ugyan fékes, de olyan, hogy a forgórész mágneses tere húzza magához a féket azaz kiold, csak alacsony frekvenciánál nem húz be a fék vagy ki-be rángatja, ezért lett volna jobb külső fék. Ha nagyon nincs más kívülre lehetne tenni, csak könnyebb lett volna kész féket.
(#) -Thomson- válasza c27 hozzászólására (») Márc 27, 2012 /
 
Köszi a választ!
Egy ilyen szinkronmotornak (a kép csak minta nincs ilyen sok lába az enyémnek) én úgy tudtam megoldani most, hogy tökéletesen tudjam változtatni a fordulatát, hogy párhuzamba kötöttem vele egy égőt, egy 25W-osat, és így a fázishasításos teljesítményszabályzóval tökéletesen működött csak ennek nem értem a logikáját, megköszönöm, ha valaki elmagyarázza, hogy miért megy égővel, és miért nem megy égő nélkül, mert csak búg!
(#) szabics válasza c27 hozzászólására (») Márc 27, 2012 /
 
A porszívókban hétköznapi fázishasításos szabályzó van.
(#) Peter65 válasza -Thomson- hozzászólására (») Márc 27, 2012 / 1
 
Szia! Azért, mert nem tudott a triak tartó árama kialakulni. A gyújtójel viszonylag rövid ideig tarthat, ami alatt a motor induktív jellege miatt nem tud az áram olyan nagy értékűre nőni, hogy a triak vezzetésben maradjon. Az izzólámpa ohmos jellegű terhelésén viszonylag rövid idő alatt is kialakul olyan nagyságú áram, hogy a triak vezetésben tud maradni. Az induktív terhelések esetén (gerjesztés, trafó, motor stb.) ezért általában viszonylag széles gyújtóimpulzusokat kell használni, vagy azt tenni amit te is tettél, egy ellenállást párhuzamosan kötni a terheléssel.
(#) pucuka válasza -Thomson- hozzászólására (») Márc 27, 2012 / 1
 
Csak annyi baj van, hogy ez nem szinkron, hanem asszinkron motor. Mégpedig mezőtorzításos, amit a pólustörzsbe épített rövidrezárt gyűrűvel érnek el.
A szinkron motornak a fordulatszámát fázishasításos módszerrel nem lehet szabályozni, csak a hálózati frekvencia (és a pólusszám) számít. Az asszinkron motornál is csak szűk tartományban lehetséges a szlip szabályozása (és ezzel a fordulatszám szabályzása) teljesítmény szabályzással, a sikertelenség oka lehet, hogy a kis fázisszög esetén már nincs elég indító nyomaték.
(#) -Thomson- hozzászólása Ápr 3, 2012 /
 
Köszönöm, most már értem! Hát olyan 80%-át !
(#) pucuka válasza -Thomson- hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
És mi a 20 % ?
Következő: »»   11 / 38
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem