Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Az autó generátor engem is foglalkoztat - általában van belőle, vagy könnyen és olcsón beszerezhető. Az egyik baj, a nagy 10-15 -szörös áttétel és a rossz, 50-60 %-s hatásfok elkerülhetetlen a járműipari konstrukció miatt. A másik bajt a szintén járműipari felhasználásra konstruált feszültség szabályzó okozza. A ritka kivételtől eltekintve áteresztő tranzisztoros analóg szabályzó van bennük, rajtuk. Ez sajnos azt csinálja, hogy ameddig a kimeneti fesz. nem éri el a beállított 14,2-14,4 V-t, teljesen nyitva van a tranzisztor és így a gerjesztő áramot csak a gerjesztő tekercs impedanciája korlátozza. Ez 4-6 A is lehet, holott elegendő lenne a telítési küszöb miatt 2-2,5 A (25-30 W) is gyakorlatilag ugyanakkora feszültség indukcióhoz. Az e feletti 2-4 A (20-30 W) felesleges veszteség ami a járműveknél senkit nem érdekel, de a szélerőműveknél jól jönne hasznosként. Ez a feleslegesen elfecsérelt 20-30 W megnyerhető lenne a fesz. szabályzó PWM-re cserélésével, ahol a kitöltési tényező maximálásával 2-2,5 A-nél korlátozni lehetne a gerjesztő áramot. Ennek különösen a kis (3-4 m/s) szélsebességeknél lenne jelentősége, ahol ez a 20-30W kivehető hasznosként jelenne meg az eredeti fesz. szabályzó melletti nullával szemben 3-4 m2-s szélkeréknél! Nálad milyen megoldás van? (Áttétel? Fesz. szabályzás? Szélkerék felület?)
pontosan az áttétel túl sok energiát emészt fel
1:15 áttételem van igaz ékszíjjal kis szélben pont azon a határon forog a kerék hogy nem termel ha elkezdene termelni visszafékezi a generátor át lett tekerve 36v-os ra előtte volt 1:8 áttétel akkor viszont nem volt meg a generátornak az a fordulata amin termelne .ha nagyobb lenne a lapát biztos működne de nem szeretném tovább növelni a felületet
Nekem a generátor forgórésze át lett alakítva kapott neodymium mágneseket az álórész 36 v ra lett tekerve és az áttételem 1:15 höz szabájzást nem használtam mert az aksira rárakva egy izzót kötöttem vele sorba tul sok mérést nem végeztem egyszerüen egy amper mérőt raktam a körbe és figyelgetem milyen szélnél mit mutat.hát gyérnek ítéltem.
az átételezést ma már nem ék szíjjal csinálnám mert a szíj ék alakja miatt a szíjtárcsa külső és belső oldalán a szögsebességből adódóan nagy súrlódás van ami sok energiát emészt.jobb lett volna egy hosszbordás szíj.és a generátorból is szeretnék valahogy egy lassabb fordulatnál termelő generátort faragni.
szerintem még mindig a mágneses DC motor a legjobb a szélgenerátorhoz lásd elektro scott roller 24 v 250 vatt 50 %-al túl lehet hajtani
igen az nagyon jó megoldás de az ember megpróbálná minél olcsóbban kihozni.nem mindenkinek van otthon elektromos bicikli
Nem tudják magukat önállósítani a lapátok,mert kényszerkapcsolatban állnak egymással.
Mivel az autógenerátor mindig előkerül mint eszköz, ha van igény teszek fel képet egy gyári vasmagos állandó mágnesű generátorról amit hajón használok. Általában elhangzik, hogy a "ragadás" a gond, de ennél én nem igazán érzem kézzel forgatásnál.elvileg 400W-os van 12v, és 24v kivitelben is. A belső megoldása szerintem kivitelezhető házilag is akár nagyobb teljesítménynél is.
érdeklődő van bőven ha még nem is azt a megoldást választja ki,attol még érdekes lehet ugyhogy várjuk a képeket
ÜDV mindenkinek!Én lassan 8 éve gyártok vízhúzó szélkerekeket kb 80 db -nél járok és rendszeresen megkeresnek azzal hogy nem e gyártanák áramtermelöt is.De mivel én az elektromosághoz totál süket vagyok,igy arra gondoltam hátha valakivel itt ösze tudnák fogni (persze nem ingyen kérem) aki már épitet légmagos generátort vagy lenne ötlete hogy dinamoval alacsony fordulaton hogy tudnák aksikat tölteni annak a jelentkezését szivesen várom a szelkerek@citromail.hu ra .
Köszönettel Paja
Világos. Végül is az ékszíj veszteségen kívül minden elképzelhetőt elkövettél az eredetileg gk. generátor használhatóvá tételéért. Nem igen maradt más, mint a nem kívánatos szélkerék felület növelése. A hatásfoka sajnos állandó mágnesesre alakítva is gyér a körmös kivitel miatt (nagy a szóródás, nincs pólus visszahatás kompenzálás) - ez van.
Annyit emlegetem ezt a fesz. szabályzó cserét, hogy egyszer nekiugrok és megcsinálom (anyagárban ~2000 Ft), de a gk. generátort én is csak használható kényszer megoldásnak tartom. Szerintem is legjobb az állandó mágneses, alacsony fordulatú DC motor - már aki olcsón szert tud ilyenre tenni (A házi generátor "gyártás" ennél többe kerül és vagy jó lesz, vagy inkább nem.) Mekkora szélkerék felületed?
Ott hagytuk abba, hogy én osztályozhatom a generátort trapéz, szinusz és egyéb feszültség jelalakra. A megértése után nekem azonnal következett az, hogy a mágneses kör kialakítására ez hatással lesz.
A gyakorlat azt mutatja, hogy a nagyobb munkaterületű trapéz jelalak helyett a szinusz alakot használják. Ennek biztos több oka van. Az elektromos részét, főleg a háromfázisú tekercsek összekapcsolhatósága miatt, sejtem. A pontos magyarázatát Te azonnal mondod, vagy rövid idő alatt megfejted. Én maradok a mágneses résznél. Még biztos emlékszel a Pudding1 generátorára, aminek a ragadás csökkentő forgórész kialakításáról én a 1038973-as hozzászólásban írtam. Ez az alak szinte azonos a szinusz jelet kiadó forgórész alakjával. Így mondhatjuk, hogy a szinuszos mágneses mezejű generátor forgórész egyúttal csökkenti a ragadást, egyenletesebb járást ad a gépnek. Így már két érv szól a szinuszos mágneses mezejű forgórész mellett. Ez azt is jelenti, hogy át kell gondolni a villanymotorok átalakításánál a mágnesek berakásának módját, vagy a mágnessaruk alakját (lásd a Generátor24 jól eltalált, a széleken elvékonyodó mágnessarui). A ragadás lecsökkentése megengedi a nagyobb áttétel használatát, azonnal megnő a generátor teljesítménye. Érdemes lenne átgondolni, ezzel a mi szintünkön meddig lehet csökkenteni a generátor méretét és a felhasznált mágnesek mennyiségét. Ezt a pár mondatot csak gondolat ébresztőnek szántam. Mágneses mezőt szimuláló program és jelenleg megfelelő tudás nélkül én nem is akarok ezzel foglalkozni (a kérdésekre adott válaszok természetesen érdekelnek).
A szinuszjelnek a legkisebb a zavaró jeltartalma (felharmonikusok). Bármilyen más jel a szállítás-átalakítás során a kapacitív-induktív összetevők révén jelentősen módosulna. Hosszú távú szállítás vagy földkábel használata során jelentős energia veszne el, miközben a jelalak egyre jobban közelítene a szinusz felé. A végpontokon az eredeti jelalak "tarthatatlansága" folytán nem lehetne tudni a berendezések méretezéséhez szükséges paramétereket.
A szinusz<>más jelalak témának ellenállásfűtés esetén nincs jelentősége. Egyenirányítás, töltés-pufferelés esetén pedig hiába állítok elő szinusz alakú feszültséget, ha áram úgyis csak a szinusz púpján fog folyni. Ettől még a ragadáscsökkentő praktikák működnek, mert a gerjesztés növekedésének átmenete az áram felfutását is meghatározza.
Én már megtapasztaltam a nagy felületű szélkereket,különbség van a makett és néhány m2-es rotor között.Azt,hogy mi mivel van kényszerkapcsolatban azt a szél fogja eldönteni, csak kizárólag jóindulatból óvtam mindenkit a túl bonyolult szerkezetektől,végül is nem csak anyagi kár keletkezhet.
Sziasztok. A gyári gen . képek ígéretem szerint, a padlólap 20x20 a viszonyítás véget . a gen. tekercstest belső átm. 90mm, szélesség 30-35mm lehet nem szedtem szét. a mágnes látható szélessége 20mm legnagyobb vastagsága 5mm /enyhén íves/. A ragadást szétszedve úgy , hogy kézzel forgatom közel a mágneshez enyhén érezni.A lapát végeinél forgatva nem lehet eldönteni , hogy ragad vagy csak csapágy súrlódást érezni.
Nem tudom pontosan hogy szokták számolni a lapátok össz. felületével vagy az átmérőre számolnak területet nem tudom a méretei 2,8 m átmérő 8db 125x25cm lapát. teljesen még nem adtam fel a generátordolgot a forgórészem most dolomitból van ere vannak felcsavarozva a mágnesek.és ha jól értem baj a vasmagos tekercs hát csinálok légmagosat .a menetszámot meg növelem a maximumra kisebb keresztmetszetű vezetéket használva. így lehet nem lesz csak 150w körül de még így is több mint eddig és az áttételt is kisebbre faragjuk
hogyan lehet áttalakítani dinamóvá villanymotort
Nagyon hasonló a sima autó generátorra.
A méretei póluspárok minden stimmel csak a forgórész van állandó mágnesekből és egy oldalt csapágyazva. A többi akár sima autógenerátor is lehetne. Hány voltos ami a képen van én 24-re tippelem. A forgórész lemezelt vasmagon van? A kis csavar a forgórészen mire való?kb 10 -11 óránál az első képen?
igen a hasonlóság miatt raktam fel a képeket, mert többen küzdenek autó gen.-el. Valamint motor forgórész állandó mágnessel való átalakítással. Ez működik korrekten. 12V-os
a forgórész lemezelt a csavar mellet megtudtam nézni.. A mágneseket egy fémszalag fogja körbe és annak a feszítő csavarja látszik a képen. Az egyoldalú csapágy fele súrlódás mintha kettő lenne.Szerintem az állórész autó gen.- ből lett átvéve.
Csapágyból itt is kettő van szerintem mert 1 görgősor nem képes megtartani központosan a forgórészt.
Esetleg kétsoros csapágy . Na de a lényeg hogy könnyen kivitelezhető a forgórész . Az enyhén íves mágnesek na azokat hogy lehetne megoldani? Esetleg a téglatest mágnesekre lágyvas sarukat ragasztani.
ez a generátor kb mekkora fordulattol termel?
meg tudnád számolni egy tekercsfejben hány szál vezeték van? esetleg keresztmetszetet mérni. szokványos generátor tekercselésre hasonlít?
Képzeld el a következőt:
3F szinuszos feszültséget egyenirányítasz 326-os, azaz 3Fázisú 2Utas 6Ütemű egyenirányítóval. Feltételezzünk sima DC kimeneti áramot (fojtó van a kimenettel sorba). Akkor rajzold fel egy fázisfeszültség és egy fázisáram jelalakját egy koordinátarendszerbe. Látni fogod, hogy egy fázis a nullátmeneti környékén +-30 foknyira kimarad a vezetésből. Mivel alacsony fordulaton akarunk magasabb feszültséget, ezért áldozzuk be a szinusz jelalakot, a kimaradt feszültség idő területet helyezzük át a vezetési időbe, ezt meg tudjuk oldani a mágneskör-tekercs ésszerű méretezésével. Ezzel célgenerátort alkotunk (jobb lett a P vs tömeg arány), és gyakorlati megvalósítás pedig talán még egyszerűbb is mint ha szinuszos jelet akarnánk, DC oldali szűrés örülni fog a kevesebb ripplinek... A ragadásnak és a jelalaknak nincs közvetlen kapcsolata. Gyakorlatilag csak tervezésbe kerül ez a trükk, szerintem ennyit megérné ráfordítani. Ismét megjegyzem, hogy én nem akarok PMG-t építeni, csak tanácsoltam valamit, amin elgondolkozhat az aki épít (és nem csak másol). Ugyanúgy érvényes légmagos generátornál is, ahhol nincs ragadás...
egyszerre válaszolok, szerintem kétsoros golyóscsapágy ,
a mágnesnél az íveltség hiányát nem tartom jelentősnek, esetleg kompenzálható vastagabbal pl.10mm. teljesen alap 3 fázis mint az auto gen. -ben azzal a különbséggel ,hogy kisebb keresztmetszettel vannak a hornyok fulra tekerve. a számát csak saccolni tudnám. Az adatokat nézzétek meg az ebay.de -en a keresőbe a windgenerator szót írjátok 400W mindig van fen több példány, adatok és időnként grafikon is van. igen tempósan szokott forogni a lapátok időnként mint a porszívó süvít , csak halkabban.
A lapátok által súrolt kör, vagy körgyűrű területe.
Ha jól értelmezem 8 lapátos, R=1,4m, 30cm-s lyukkal a közepén, így A~1,4 * 1,4 * Pí(3,14) ~ 6m2 Szurkolok, hogy ki tudj okoskodni valamit generátor ügyben. A 6m2-s rotor 4m/s-s szélnél illene, hogy leadjon 50-60W-t állandó mágnesessel, és elektromos öngerjesztésűvel 20-30W-t. Bár a trapéz ékszíjas áttétel elég teljesítmény nyelő megoldás. A légmagos nem a legjobb irány!
A légmagosnak 2 óriási előnye van: Nagy átmérő,nulla indulási nyomaték.Mindkettő alapkövetelmény kis fordulatú géphez.Persze ha tud az ember szerezni nem ragadós nagy belső átmérőjű állandómágneses villanymotort,avval kiváltható
![]() Sajnos a villany motorok döntő többsége kis átmérőjű...
A tiszta légmagosok hatásfoka nem tetszik. Néhány, főleg újabb kori variációban én is látok fantáziát (külső vasmaggyűrűs, két mágnes tárcsás, érintő irányban szembeálló mágneseket félkörben ölelő tekercses).
A Pigot-féle, a féktárcsás határozottan nem tetszik. A gond, hogy bármelyikhez, ha mágneseket kell venni akkor azok nyers áráért kész DC motor is vásárolható. Persze az alkotás öröme nem váltható ki.
Ha minden felé 30-40 cm es forgórészű brushless DC motorok hevernének,(nem ragadós ) senkit nem érdekelne a légmagos generátor...
Szia Dozis
Írod, hogy először 1:8-hoz volt az áttétel és most 1:15. Kérlek írd meg, hogyan oldottad meg, egy lépcsőben, vagy kettőben? Az én szélgépemnek is 1:8 az áttétele, de kevésnek bizonyult. Nekem is jó lenne egy nagyobb, de egy szíjjal túlságosan nagy kellene legyen a nagy kerék. Az anyag még kikerülne egy 1 m átmérőjű kerékhez, de akkora keréknek már nincs hely. Ezért lenne szükség két lépcsőben az áttételezés. A második kérdésem az lenne, hogy hogyan és mennyi neodímium mágnest tettél a generátorod forgórészébe? Válaszod előre is köszönöm. |
Bejelentkezés
Hirdetés |