Fórum témák
» Több friss téma |
Esettanulmány. Nem legend, mindkettő nálam:
1.) Elkezdett leoldogatni a FI relé mosás (Hajdu energomat) közben. Utólag oka: Megfolyósodott a szimmering és a csepegő víz az ürítő szivattyúra csepegett. Aztán végül leégte magát... 2.) Mosogatógép (Bosch) mosogatás közben egyre gyakrabban leoldotta a FI relét. Utólag oka: Lakásfelújítás közben nem zárt helyen (bár fedett) volt tárolva. Egércsalád beleköltözött és fészket rakott, valamint megrágta a vezetékeket. Ettől a gép újra üzembe helyezve még tökéletesen működött, egészen addig míg a több mint tíz éves kortól elöregett gumi tömítésekből csöpögő víz át nem áztatta az egészet. Röviden: Én még olyannal nem találkoztam, amikor a FI relé "véletlenül" oldott volna le. Ha rám hallgattok, akkor minden esetben meg KELL keresni az okát. Mert oka az szokott lenni...
Miből gondolod hogy jó? Tesztelted névleges terhelésen a leoldását? Zárlati áram leoldását? Ezeket a jellemzőket, nem dicsérem. Ok ipari környezet kb 2 zárlati leoldás kuka Névleges terhelés maximum leoldás kb 5-6, egyre kisebb áram erősségre leoldás. A teszt leoldás az egy dolog az üzemi az másik dolog. Legrandról írtam ezt, más készülékükkel is találkoztam (design center) Fábry szavaival.
Egy normál FI-ben nincs zárlatvédelem és túlterhelés védelem!
Ezért említettem a kondenzvizet.Ugyan úgy ahogyan a tükör is lepárásodik, bizonyos tipusú mosógépekben pl. a motor is le tud.Fi relé nélkül gond nélkül elindul és rövid idő alatt elpárolog a filmrétegnyi víz.A fi relé viszont nem vár ennyit,leold.Itt miliaperekről van szó és rövid ideig ami semmilyen égésnyomot nem okoz csak éppen lekapcsolja a relét. 10 mA-es fi relé esetén garantáltan nem lehet egy légtérben tusolni aztán rögtön mosógépet indítani.
Az enyémben van. Meg is szívtam vele, mert amikor a kőműves az "ipari" méretrű flexet beindította mindíg leoldott. De azt bizonyítottan a indulási áramlökés miatt és nem a szvárgóáram miatt...
Azért írtam, hogy egy normál FI-ben nincs.
Vannak kismegszakítóval kombinált tipusok. Egy normál FI-nél a ráírt áram érték az a megszakító érintkező terhelhetőségét jelzi.
Köszönöm válaszod .
A vezetékszakaszok elég hosszúak de az nem gond a méretezés megy . Ami gond a teljesítmény amire méretezni kell az mekkora? Például: 1-világítási áramkör 1Kw 230V cos fi=1 3db 1f dugalj 230V 16A 3f dugalj 400V 16A Villanymotor 1,5 Kw 400V cos fi 0,8 Ebben az esetben hogyan összegezzem a teljesítményeket?
Igen most foglalkozom a témával és a katalógusokban van külön zárlatvédelemmel ellátott típús de gondolom az feláras!
Igen, azokat leginkább dugaljak elé szoktuk használni, egy készülékkel kevesebb kell.
A világítás izzós?
A látszólagos teljesítménnyel számolj. A dugaljakra számolj 0,8 cosfi-vel, meg 80% árammal. Így nagyot nem fogsz tévedni.
Az XBS FI-ről honnan tudod hogy elfelejt lekapcsolni?
Ezt csak RCD kioldás méréssel lehet ellenőrizni illetve a A "push button monthly" azaz minden hónapban egyszer megnyomni nem véletlenül van rajta. Illetve nem mindegy milyen áram folyik át rajta.
Bocsáss meg, de felülvizsgáló vagyok és tudom, hogy hogyan kell ellenőrízni egy FI relét és műszerem is van hozzá!
Úgyhogy tapasztalatból!
Megbocsátok!
De arra voltam kíváncsi hogy felülvizsgálatnál bukott e meg a készülék? Vagy esetleg szóltak hogy "rázott és mér' nem oldott le a fi relé"? Nem személyeskedésből, szakmai oldalról kérdezem és sok hozzászólásod alapján adok is a véleményedre. De a nagy név a készülékválasztásnál nem minden esetben jó.
Nem, bővítéskor derült ki, mert nem volt hajlandó lekapcsolni még terhelésre sem.
Most már értem a kérdést, de a választ nem tudom.Mindenesetre ha rám lenne bízva én úgy számolnék,hogyha megy a világítás és a villanymotor és kiterhelik a 3f dugaljt akkor is maradjon az 1f dugaljakra darabonként 1 kw. 16-os rézzel táplálnám meg 50A vagy 63A biztivel.
Na ezen nem töprengek tovább jövő héten kikérdezek pár mérnök ismerőst hátha van valami egyszerű képlet.
A megoldást természetesen megosztom veletek!
Nekünk volt egy építkezésünk és xbs fi relé volt ideiglenesen felszerelve 100mA-es kioldású.
Na a lényeg hogy amikor kellett volna akkor sajnos nem kapcsolt le egy srác betonvasalaton állt elflexelte véletlenül a hosszabbítót az meg pont ráesett a vasalatra és ez még nem is lett volna baj . Amikor lépegetett a vasalatközül kifelé hozzáért kézzel egy kiálló betonacélhoz és áramütést szenvedett de nem kicsit! Eszméletvesztés meg minden pár nap kórház stb. Szóval a fi relét lecseréltük egy nevesebb márkára az áramkörben semmit nem változtattunk a betonvashoz egy soros izzót érintettünk és lekapcsolt a relé. Szóval a firellé gyárilag hibás volt sajnos. Ez majdnem egy emberéletbe került !
Kíváncsi leszek, bár szerintem erre nincs képlet.Ha a felhasználó nem mondja meg akkor a tervező sem tudja melyik csatlakozón mekkora terhelés lesz, ezért csak becsült teljesítménnyel tud számolni.Lakásban sem úgy számolnak hogy van 20 konnektor akkor 20x10amper kell, hanem megsaccolja mekkora fogyasztás várható,meg tesz rá egy kis tartalékot és arra méretez.
azert van rajta a Test gomb hogy használják!
Meg az évenkénti felülvizsgálat, meg a beavatkozások utánit sem kellene elfelejteni.
Meg a felülvizsgálatot nem látatlanban kell megcsinálni.
A teszt gomb nem azért van rajta.A teszt gomb azért van rajta,hogy megvédje a gyártót ha nem működik.Tudják hogy úgysem nyomkodja senki,tehát csak bele kell írni a kezelési utasításba hogy nyomkodni kell és kész.
Utána néztem igazad van. 1974 tájékán tanultam erről. Emlékeim szerint akkor ÉVÉ relé volt a neve, a torzult mágnestérrel magyarázták az max áram elérésekor a leoldást. Ezt a gyártás során oldották meg, vagy akkor tanultam meg rosszul, vagy elhagyták a gyártok ezt a pluszt. Aki tud valamit meg kérem mondja el. "ennyi éven keresztül ebben a tudatban élni bűn" Vagy mégsem, ez itt a kérdés.
Tévedsz! én ha hozzákezdek egy munkához mindig megnyomom! A saját házamban pedig minimum 3 havonta nyomkodni szoktam! Karaszbandi miert jatszak izzoval meg müszerrel kerlek magyarazd el, ott van a gomb! kösz!
Ok. és van rá tanúd? Mert ha nincs akkor a tárgyaláson kevés leszel.
Tudod, egy felülvizsgálat során meg kell mérni a FI kioldó áramát és kioldási idejét.
A nyomkodás csak a felhasználónak szól! A jegyzőkönyvbe számokat kell írni! Egy 30mA-es FI már 24mA körül lekapcsol.
Találkoztam olyannal hogy a 30mA-es fi relét fel sem tudtam kapcsolni !
Ugyanis a hálózat akkora kiterjedésű volt hogy a védőcsőben elhelyezett vezetékek szivárgó árama meghaladta a 30 mA-es értéket. A hálózatot szétbontottuk széppen a főelosztóba 300mA-es firelé került az al elosztókba pedig kissebb azt hiszem 100 mA-es relék. A vizes helyiségek mert azok is voltak azok külön kaptak 30 mA-es fireléket. Így egy elég jó szelektív védelem jött létre . Ez egy korszerűsítés volt de a kábelezés és az elosztók megmaradtak csak a beltartalom lett kicserélve. A 30 mA-es fi a főelosztóban csak próbaképp raktuk fel mert kíváncsiak voltunk hogy összejön-e a szivárgó áramokból annyi és összejött!
Szerintetek egy társasházban kell lennie védőföldelésnek a PEN vezetőn? Vagy elég a PEN vezető, tehát az elosztó földelése?
Épp most vitáztam egyet az émászosokkal, de persze megmagyarázták, hogy a vastagabb vezetéken megy a hibaáram ugyis, mert annak kissebb az ellenállása, meg a biztosíték hamarabb lekapcsol. Na most akkor?
Gondolom te arra célzol hogy a villanyórától neked csak 4 vezeték megy a lakás elosztóba.
Vagyis három fázis és a nulla vezető. A földelés nincs kiépítve feltétlenül mert régi építés esetén még nem is volt földelés. A lakáselosztóban ettől függetlenül szét kell választani a két hálózatot ami ezután nem eggyesíthető.
Szia! Néhány éve már kinn vagyok a gyakorlatból, de úgy emlékszem, hogy az elosztónál közösítve van a föld, és a nulla, azután már tilos összekötni őket. Tehát a konnektorodban van nulla is, meg föld is, ami a közösített pontig külön vezeti az áramot (hibaáramot). Valaki gyakorló szóljon hozzá, legyen szíves!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |