Fórum témák
» Több friss téma |
Ahogy erebe is írta a Wartburg 12Vos. De ezt a dinamót használták a IFA-n is ezért van rajta 24V-os felirat. A tekercselése alkalmas 24V-ra is. Ha motorként akarod használni, a szénkefék helyzetén változtatni kell. Valamikor régen csináltam ilyet és írtam is róla itt valamelyik topicban, de nincs kedvem megkeresni. A lányege az a dolognak, hogy mozgathatóvá kell tenni a szénkefetartót. Terheletlen motornál árammérőre kötni és addig kell ide oda forgatni, amíg a legkisebb áramfelvételt kapod. Egyébként soros és pérhuzamos motornak is használhatod, a névleges teljesítmény határon belül. A hatásfoka jó beállításnál 80% körüli. Kis ideig (néhány perc) kétszeresen is túlterhelhető.
Amit te írsz az egy jóval nagyobb dinamó volt és az kb. 5-600w teljesítményű de nagy terjedelmű .
Igazából már én felvetettem ebben a topikban egy olyan kérdést, hogy egy egyszerű elektrónikával egy generátort használni motorként. Erre nem tudsz valami megoldást, az engem is érdelkelne.
Szerintem azt egyszerű módon nem lehet. Kell egy elektronika ami a BLDC motorokhoz hasonlóan előállítja a három fázist és vagy fix gerjesztéssel, vagy azt is vezérelve tud motorként működni. Amit írtam minden dinamóra igaz teljesítménytől függetlenül.
Akkor lehet IFA dinamója volt, az biztos, hogy 24V 110W van ráírva illetve 18V-os az állórész elvileg az adattábláján ez van. Akkor hogy tudnám ezt a motort használni? Az állórészt kössem 12V-ra a forgórészt meg 24V-ra amit változtatok pwm-mel? Alacsony fordulatszámon is jó lenne nyomaték, de elég nyomatékszegény lehet ez a motor mert elég lassan pörög fel és kézzel meg lehet fogni. Majd beállítom motoros üzemre a szénkefék helyzetét, csak annyiból jó, mert elég strapabíró motorként.
Szia!
Csak a félreértések elkerülése végett a négyhengeres IFA-k mindig is 12V-osak voltak és generátorral szereltek. A hathengeresek voltak 24V-os rendszerűek, szintén generátorral. Ez a motor inkább valamelyik Fortschritt kombájn vagy silózógép szellőzőmotorja lehet, aminek a témáját már kitárgyaltuk ebben a topikban, ha jól emlékszem.
24 V-ról előtétellenállással beállítod az állórészen a 18 V-ot, majd a forgórészt PWM-mel szabályozod. Az, hogy ezeket az adatokat találtad rajta, inkább utal arra, hogy motorként használták, mint dinamóként. A teljesítménye is. IFA-ba még nagyobb dinamó kellene, mint Wartburgba.
Szerintem nem annyira kényes a dolog feszültsége. Ha 24V-t kapcsol rá sem hiszem, hogy tönkremenne. Kis ideig mindenképp ki lehet próbálni.
Szerintem tegyél fel róla egy képet, hátha valaki ráismer. Valóban lehet, hogy az egy motor és nem dinamó. Szerintem semmi baja nem lesz, ha az álló és a forgórész azonos feszültségről megy. Akár 24V-ról is. Ki próbálhatod soros motorként is. Majd kiderül mire jó a gyakorlatban.
Ha valóban 110W-os,akkor kizárt hogy autó generátor,
a 125-ös MZ dinamója több mint 50W-ot tud... Egy 6 Ao-teljesítményű akksit kell töltenie! Erre a teljesítményre még egy személyautó hűtő ventillátor is képes,csak akksira kell direktben kötni. Persze ha az elindítása a célod,akkor nem szóltam semmit! Idézet: „Ha valóban 110W-os,akkor kizárt hogy autó generátor” Miért is? Idézet: „125-ös MZ dinamója több mint 50W-ot tud... Egy 6 Ao-teljesítményű akksit kell töltenie!” Ennek meg semmi köze hozzá. Egy autó akkumlátorát ami 36 - 80 Aó közötti kapacitású, (nem 6 Aó!) úgy nagyjából 5 - 10 A -rel kell tölteni legalább. Ehhez meg elkél a 110 W -os generátor.
Igen valószínűleg igazad van, mert ezt már máshol is felvetettem de senki nem tudott rá egyszerű kapcsolást.
Pedig ezzel lehetne egy egyszerű elektromos "dongót" szerkeszteni.
Egy autó generátornak több 100w-osnak kell lenni, mert mikor rákapcsolod a világítást az úgy 200-250w és akkor még csak kapcsolj hozzá egy fűtő-hűtő motort. Amennyiben nem lenne ilyen teljesítményű a generátor akkor az akku előbb-utóbb lemerülne.
Ez rendben van, de miért nekem mondod. Amúgy írtam, hogy legalább.
Elnézést, ezzel a hozzá nem értőknek akartam érzékeltetni, hogy azért sokkal nagyobb teljesítményűnek kell lenni a generátornak mint a pillanatnyi fogyasztás.
Mégegyszer elnézést.
A dinamós korszak más volt az akkori autók energiafogyasztása is kisebb volt. Bizony a hatvanas bogaram éjjel esőben lemerült menet közben, ha hosszú utaz kellett megtenni. Pedig rádió sem volt benne.
![]()
A kép itt lesz remélem valaki felismeri, de tisztára olyan mint egy wartburg dinamó, de felfogatási részeket még az előző tulaja vághatta le, mert nyomokban látszik még valami a csapágyházakon.
Amúgy soros motornak biztos nem jó, mert az állórész tekercse jóval kisebb átmérőjű már próbálkoztam készíteni egy új állórésztekercset haszonló keresztmetszetű tekerccsel, de úgy meg a tápfesz eléggé megemelkedett, legalább is 24V-ról nem volt túl meggyőző, fölé meg nincs értelme menni, mert olyan fesz a felhasználásnál nem áll rendelkezésre. Minden féle képpen párhuzamosan kell használni, mivel 24V-os a forgórész.
Szerintem simán mehet párhuzamosan 24V-ról. Legalább egy próba erejéig. Akkor legalább kiderül van e értelme foglalkoznod vele. A Wartburg dinamó 200W-os volt ha jól emlékszem.
Idézet: „Bizony a hatvanas bogaram éjjel esőben lemerült menet közben, ha hosszú utaz kellett megtenni” Az én 850-es Fiatom is, amíg bele nem kókányoltam egy Lada generátort. ![]()
Jó jó, de abban az időben még nem volt ablakfűtés, riasztó, külső tükör fűtés, még rádió sem mindíg, a fűtés is "lehelet" finom volt, sőt volt olyan autó is, ahol a meleget a menetszél hozta be.
Az én bogaram a régi körúti dugókban tudott lemerülni, ha eső is volt, pedig generátoros volt már..
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem.: Van egy briggs motoros fűnyíró traktorom és a lendkerék alatt sok mágneskoca van ragasztva a belső palástjára,ami egy negyed íves tekercset gerjeszt,de nem láttam rajta semmi diódát,és az volna a kérdésem ,hogy abból váltó vagy egyenfeszültség jön ki,mert rákötöttem a multimétert és fordulat alapján változott az egyenfeszültség 10V -14 voltig ,volt mikor 16 volt is volt,viszont a multimétert áttekertem váltófeszültség mérésre és akkor 30 Voltot mutatott,próbáltam rákötni a traktorból kijövő szálra egy Greatz hidat ,de akkor 0 volt feszültséget mértem.Valaki megtudná nekem mondni ,hogy miért tudtam két féle feszültséget mérni ,illetve ,hogy most mi lenne a teendőm ezzel a traktorral? Köszönöm
Sziasztok.
Megpróbálom kinyeferegni mit szeretnék. Szóval építettem egy egyedi vázas, összrugós MTB-ot. Meg tudom-e oldani a meghajtását úgy, hogy a lánc egy generátort hajt, ami tölt egy aksit. valamint az aksiról menne egy 300-500 w-s motor. Gondolom lehetséges, de akkor is ehhez helyre lesz szükség.... mekkorára vajon?
Lehetséges, de kitudja érdemes-e? Az általad tekert néhány 100W teljesítményt valamilyen hatásfokkal árammá alakítani, majd ezt vissza hajtássá szintén hatásfok veszteséggel. Ennek értelme csak akkor van, ha akkor is tudsz pedálozni, ha áll a gép. Az MTB nem ez a műfaj.
a hely szükséglet szerintem a legkisebb gond.
egyértelmű, én inkább egyenesekben kapcsolnék rá a villany üzemmódra, mert a szerkezetet úgy oldanám meg, hogy a hátsókereket is tudná hajtani egyaránt. sz-al csak 5 perceket használnék fel, aztán visszaállnék manuális hajtásra, pl belváros vagy járda. kérdés még, hogy sokkal fárasztóbb-e egyidejűleg tekerni, és a generátorra is erőt fordítani...
sz-al egy tartalék erőforrást szeretnék építeni a bringára, ami ha kell vagy szükséges, jóval nagyobb sebességre képes rovidebb ideig... Az aggályom hogy mindennek a súlya akkora, hogy jóval nehezebb lenne tőle a bringa
Sziasztok
Egy ismerősöm csónakmotort szeretne csinálni egy helikopter dinamóból. Csináltam is neki egy 300A es mos-fetes vezérlőt ami kb egyből le is égett a nagy áram miatt (500A es műszer ki is akadt). Fizikai méreteiből kb 100A os lehetne. Mitől vehet fel ekkora áramot? A szénkeféket el kell tolni esetleg? Vagy alkalmatlan esetleg motorüzemre?
A szénkeféket el kell forgatni. Úgy csináld, hogy tedd mozgathatóvá az alaplapot és addig forgasd el, amíg az üresjárati áramfelvétele a lehető legkisebb lesz. Itt rögzítsd. Ez nem egy ideális motor, mert nem annak tervezték, de így sokkal jobb lesz. Csinálj a vezérlésre áramkorlátot is, mert induláskor gyakorlatilag rövidzárnak számít.
Mindenképp szerettem volna áramkorlátot de sajnos az volt a kikötés hogy minél olcsóbb legyen. És biztosra mondták hogy max 150A re kell nekik a vezérlő. De így most én szívtam meg.
Még jó hogy túlterveztem, de vezérlő legyen a talpán ami jócskán 500A fölött dolgozik. Még nem láttam a dinamót de van egy olyan gyanúm hogy nem nagyon lesz alkalmas motorüzemre. Köszönöm a megerősítést. A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2013
Bármelyik dinamó alkalmas motor üzemre. A keféket mindenképpen be kell állítani a kívánt forgásiránynak megfelelően. Nagyobb kefés motornál sajnos nem olyan egyszerű a forgásirányváltás, mint a kézifúrógépnél. Ha van hely, nem árt, ha a gerjesztő tekercsek mellé befűzöl néhány menet soros tekercset, az áram alapján legalább 5*2-es vagy vastagabb lapos huzalból. Segít csökkenteni az induló áramot és növeli a nyomatékot. Már 1-1 menet is sokat számít.
Üdv!
Írtad, hogy az egyik ismerősödnek helikopter dinamóból akartál csónak motort csinálni. Egy kérdésem lenne a helikopteren nem generátor van és a vezérlő amit készítettél neki egyfázisú vagy három fázisu volt. Elnézést de nekem is szükségem lenne egy három fázisú vezérlőre mert kísérletezni akarok, hogy egy autó generátort hogy lehetne egy EKO kismotorba beleépíteni. Amennyiben három fázisú vezérlőt készítettél megadnád a kapcsolási rajzát? |
Bejelentkezés
Hirdetés |