Fórum témák
» Több friss téma |
A makett azt bizonyítja, hogy egy elbillentett és megfékezett kerék az egész cuccot megforgatja az oszlop körül, amiről beszéltem. A fizikát ismerve világos, hogy maga a megfogás módja ebben az esetben érdektelen. Bármit csinálok, tudom nem lesz jó, mert ugye a fék nem generátor, stb. Tudom, építsd meg, mutasd meg szöveg is jön majd legutoljára, ezt már többször eljátszott dolog.
Sajnálattal vettem tudomásul, és ezt le is írtam, hogy a meglévő gépeimről feltett fényképeken semmi hasznosat, érdekeset nem láttatok soha, természetesen kérdéseket sem kaptam. Fura módon csak ilyenkor aktivizálódik pár ember.
*
Még a billentéshez (hátszeles, függőleges): Nyilván a generátor felvetített nyomatéka miatt a függőleges tengelyre forgató nyomaték hat a terhelés függvényében. Plusz a függőleges kibillentés szerint a szélirány felől bal/jobb oldalon egyre nagyobb mértékben eltér a lapátok aerodinamikai állásszöge, ami további forgató nyomatékot idéz elő. (Függőleges forgássíknál épp ennek egyensúlya miatt áll be szélirányba.) A forgásirány jó megválasztásával ez a generátor miatti kifordulás ellen fordítható, csökkentve a függőleges tengely körüli kifordulást, megpördülés kockázatát. Minden rejtélyes belső vitatkozási ingerenciák ellenére (Miért nem beszélgetési?) szerintem változatlanul ez is egy jó megoldás. Méretezni, beszabályozni kell, mint bármit!
Szerintem, nem az a probléma, hogy nem értünk egyet, inkább az, hogy nem ugyanarról a dologról vitatkozunk.
A modellek szerintem kiválóan alkalmasak a forgó tömeg perdületének szimulálására, viszont amit hiányolok belőle az a rotor vonóereje , ami az én elképzelésem szerint ezt az erőt nagyrész ellensúlyozza, ugyan nem teljesen, de ez egy elég soktényezős dolog, mekkorák az erőkarok, a TSR?. A skype-n azért nem látsz, mert karácsony óta Afganisztánban vagyok és még egy darabig itt is leszek, itt is el tudsz érni a felhasználónevem unyiferi, én is szívesen megbeszélném veled ezt a dolgot.
Hű de messze vagy. Nagyon vigyázz magadra, és ha visszajöttél, nyugtass meg, hogy minden rendbe. Nálam a Skype-n fel vagy véve, csak nem látszol fennlévőnek soha.
A müködési elvet fogjuk fel különbözően. Erre tényleg az első fordulóban a számolás ad választ. Az elforduló nyomatékot a modellem bizonyította, Te írtad a 1207435-ös hozzászólásodban, hogy felfüggesztés miként tart ellen ennek a nyomatéknak. Ha felírjuk a megbillent szélkerék forgató nyomatékat, a kettőnek egy adott elfordulásnál egyenlőnek kell lenni. Számszerüsítsük ezeket a dolgokat. Lehet hogy kiderül, mindkét üzemmód beállítható. Az első videón látott szélgép eléggé fura mozgása teszi ezt az átgondolást szükségessé
Szia István!
Péter kérdés felvetéséből ez nem jött le - majd csak előkerül személyesen is. A légmagos, inkább a külső vasmag gyűrűs, két mágnes tárcsás, két tekercs tárcsás (gondolom Ring, amiket már sokszor kiveséztünk) átgondoltan megépítve elmegy. semmiképp nem véletlenül rábukkant netes video lemásolásával. A hangszóró mágnesek szerintem erre nem jók (380V-s motor). A gyűrűs kialakítás miatt nagyon kicsi lesz a sarukkal érintkező pólus felület és a mágnesekkel kitölthető tér. Ezek generátor célra gyengék. Ferrit lapos hasáb mágnesek már elégségesnek tűnnek saruzva, természetesen áttekercselés nélkül az eredeti pólusszám szerinti beépítéssel.
Azt hiszem, hogy Péter udvarias akar lenni, pár napja regisztrált, bizonyára nem akar véteni a szabályzat ellen. Ezért puhatolózhatott egy kicsit privátban. Egy kicsit elbizonytalanodott, hogy a nagyok vitája közepedte, nem válaszolt neki senki. Most már megtört a jég, Te is írtál. Van egy 12 voltos DC motorja, ami 400 ford/percnél leadja a 20 W körüli teljesítményt. Tanácsoltam neki, hogy szerezzen egy 24 voltosat, vagy még egy 12 voltosat és kösse sorba két szélkerékkel, vagy tekercselje át a 12 voltost vagy 30 voltosra. Egy 12 V, 150 A-es akkunak nem szükséges neodímium mágnesre költsön.
Kicsit megcsúsztam a válasszal, elnézést! Az állórész: átmérője 89mm, 25mm széles, 36horony. A forgórész: 2x6köröm, külső átmérő 89mm, a belső átmérő65mm (a körmök tövénél) középen kicsit nagyobb. A rendelkezésre álló hossz (szélesség) 28mm. Az megoldható, hogy a körmök tövénél egy kicsit kiesztergálok belőle 1-2mm-t de akkor sem fér be az általad javasolt mágnes. Max 70mm-es középre, két oldalt 1-1 vasgyűrű kicsit kúpos külső átmérővel, hogy legyen megfelelő távolság a körmök belső palástja, és a mágnes között. Üdv!
Rugóm még nekem is van otthon valahol.
A léghengernél voltam bizonytalan mert nekem is van otthon egy két kisebb darab de nehezen vagy épp ellenkezőleg, könnyen mozognak. Igaz hogy azokon nincs ki és bemeneti nyílás. Merre is laksz te. Ha feléd járok egyszer megnézném a géped.
Sziasztok ,
két féle dolgot láttam már nem tudom hogy egyik miért jobb a másiknál (elég alap kérdés). A generátorban az állo tekercselés két sor mágnes között van vagy csak egy forgo állandó magneses rész forog a tekercselése előtt? Mi a különbésg a kettő közt? Miért egyiket és miért másikat használják? köszi a választ
Üdv! Ha megnézed a mágnesek árát, rögtön rájössz, hogy még az egy sor mágnes is elég húzós! A két soros nyilván jobb, de a mágnesek ára miatt majdnem dupla annyiba kerül. Kérdés, hogy mennyire éri meg? Vannak "öszvér" megoldások, pl: az egyik sort vas gyűrűvel helyettesíteni. A generátor sokunk legfőbb problémája, ha vissza olvasol a fórumban, minden kérdésedre szakszerű, számszerű válaszokat találsz. Szerintem ha a megtérülést is számszerűsítjük, akkor hobbi szinten igen drága mulatság a rengeteg mágnest fel emésztő, tárcsa generátor. Ha a pénz nem számít akkor lehet kísérletezgetni.
Igen, elég rémisztőek lehetünk néha. Akaratunk ellenére is bele-bele csúszunk ilyenekbe.
Én helyeslem ezt a meglevő DC motor áttekercselést. Az első saját gyártású PM generátor helyett biztosabbnak tartom, pláne a szélkerékre "rátéve" még 1-2 m2-t (ha még olyan stádiumban van, persze "jó erős" SZERKEZET legyen). A sorba kötés nem biztos, hogy szerencsés - szinkronban kellene forgatni.
Szia!
A szembeálló, kétsoros mágnesűnél nagyobb erővonal sűrűség metszi a tekercseket, nyilván nagyobb feszültség indukciót keltve az egysoros légmagos kialakításhoz képest. Duplája nem lesz, de közel másfél szerese remélhető. Valamivel kisebb javulást jelent az egysoros mágnestárcsa külső vasmag gyűrűvel, de fele annyi mágnesárból. Az én elképzelésem alig merem megemlíteni, süket fülekre talál. Az elkészítése pedig a mágnesárak miatt halasztódik, de lehet, hogy a mérőgenerátorom szükségessége miatt mégse úszom meg. (Egy mágnestárcsa két oldalán külső vasmag gyűrűs tekercsekkel. A dupla tekercs olcsóbb, mint a Ring generátornál szóba jöhető neodímium, vagy szamárium dupla mágnes.)
Ez a család az, csak én légmagos tekercsekkel, külső vasmag gyűrűvel csinálnám. A tekercsek síkja persze akkor párhuzamos a mágnes "tárcsa" síkjával és a tekercs oldal párok pólus párok előtt vannak.. Bár felvetődött bennem a trapéz-fogazott Hilti-szalag is (lakkozva) vasmagos tekercseléshez.
Láttam ennek már több emeletes változatát is. A linket most nem találom. Nagy előnyét a mágnesek mindkét pólusának kihasználásában látom.
Ezt nem egészen értem, hogy két sorba kötött DC motor, generátorként használva, mi kell szinkronba forogjon? Az egyik motornak a + sarka össze kötve a másik motor mínusz sarkával és a két szabadon maradt sarok leadja az áramot. Még ha két külön szélkerék is hajtaná őket, akkor se látom, mi kellene szinkronban legyen, ha mind a két szélkerék forog.
Azért ezt gondold végig. Az egyiken keletkező áram hogyan folyik keresztül a másik motoron? Még párhuzamosan kapcsolva el tudom képzelni, de akkor is diódákkal elválasztva egymástól.
Ketten is írjatok ugyan azt a dolgot, hát illik, hogy komolyan elgondolkodjak rajta, hogy tévedek. Azért hogy lelkem megnyugtassam, hogy nem lehet, majd teszek egy próbát két egyforma, sorba kötött szénkefés DC motorral. Így első látásra elég furcsának tűnik, hogy nem lehet őket úgy sorba kötni mint más egyenáramú áramforrásokat.
Kedves btoti elnézést a nem illő hangnememért.
Amig mindkettő azonos irányba forog, addig nincs semmi probléma, ha egy tengelyen vannak, akkor ez olyan biztos mint a halál (célszerű teljesen azonos gépeket feltenni).
Külön tengely esetében mindaddig jó a dolog, amíg a forgásirány azonos (kapocsfeszültség is azonos irányú, összeadódik). Eltérő forgásirány miatt (mindegy hogy mi az oka (egyiken fúj a szél, a másikon nem és itt a motor forgatja a kereket (Ilyenkor mechanikusan le kell fékezni!, vagy mechanikus forgásirány határolás kell))), a kisebb kapcsolfeszültség kivonódik a nagyobból, és a maradék megy a kimenetre. persze a normál forgásirányokból következik a kapcsok összekötése
Valami ehhez hasonlóra gondoltam én is, és nagyon meglepett, hogy mást írtak. Természetesen, külön tengelyre gondoltam és két szélkerékre, ami egyenesen a motorok tengelyén van. Szépen egymás mellett, mint egy kétmotoros repülőgép.
Annyit javaslok, hogy a motorokkal párhuzamosan záróirányba (üzemi forgásirány kapocsfeszültségéhez képest) tegyél be megfelelő áramú diódákat, így a gépek nem tudnak majd motoros üzemre áttérni, és megúszod az említett mechanikai befékezést vagy forgásirány korlátozást.
Az indulási problámákkal kár foglalkozni, mert értékelhető teljesítmény úgy is csak az indulási szélsebesség duplája körül jön le (vagyis 2Vi sebességen fordítódik a befogott teljesítmény 10%-a súrlódásra). Gondolom az olyan sokszor emlegetett optimális munkaponton történő üzemeltetéssel nem bajlódsz. Itt a két gép/munkapontkeresés miatt még bonyolultabb (lehet), mint egy gép/munkapontkeresés esetében.
Megigértem hogy segítek, és ezt meg is teszem. Nekem is hasonló problémám volt, melléklem az én megoldásom fényképét. Excel táblázattal számolhatók a méretek.
Mániám, hogy a szélkereket, generátort, fogyasztót együtt kell vizsgálni, mert pl. csak a generátorra koncentrálva nem biztos hogy jól működő szélgéphez jutunk. Egy, a szakma szabályai azerint elkészített szélkerék indulási nyomatéka számolható, az autógenerátoron a szétszedés előtt végzett 15 perces mérés pedig megmutatja, hogy az összeépítés mennyire megvalósítható. Ha levélben megkeresel, küldöm a táblázatokat, meg ha kell, MSN-en vagy Skypen szóban is meg tudjuk beszélni. A mellékletek rávilágítanak a problémára, és hogy ennek ismételt leírását miért tartom szükségesnek. Egy megjegyzés ide kívánkozik: a mellékleteken látszó illesztési problémáról elég sokat beszéltem, de soha nem volt hozzászólás. A viharvédelemmel kapcsolatos gondolataimhoz már többen hozzászóltak, de itt meg sajnos nem eléggé sikerült a probléma megoldására koncentrálni.
:yes: Mindig is nagyra becsültem a Kandósok erősáramú tudását!
Kommutátoros DC generátorra a szinkron járatás STORNO! A szénkefe átfedéssel halad és minden időpillanatban azonos polaritású lüktető egyenáram. Talán addig nincs baj (egy irányba forgatásnál) ameddig bármelyik tengelyével közölt mechanikai telj. nem kisebb a saját belső veszteségénél (~felgerjedés). Két, vagy több egymás melletti rotornál ez elrepülés, megszorulás kivételével nem igen fordulhat elő. A dióda talán már luxus is. Közvetlen akku töltésnél viszont mindenképp be kell tenni egyet sorba töltési nyitó irányba! (Ha a részletekbe is belemerülve jól elevenítettem fel? Vajon mindegy, hogy soros, vagy sönt ebből a szempontból?)
A nem illő hangnem szellője se lebbent!
A szinkron járatás hirtelen felindulásból, a napi váltóáramú világomból ugrott be helytelenül.
Középen A két motorom egy tengelyen.
Van egyenirányítás is a kettő elkülönítése miatt de úgy nézem ellenkező a forgásirányuk. Ez milyen problémákkal járhat? És a kettő nem teljesen egyforma.
A forgásirány csak anniyt számít, hogy a kapcsain is fordított a feszültség. Lényegtelen, forgás közben rámérsz megjelölöd a plusz meg a minusz sarkokat, és összekötöd az egyik plusszát a másik mínuszával, a másik két vég meg mehet a terhelésre.
A teljesítmény és fordulatszám eltérés már okozhat gondot, a kisebbik túlterhelődhet, soros kapcsolásnál az áram nem lehet nagyobb, mint a kisebbik árama: 10,5A. Ez a láncos áttétel így nem a legjobb, terhelésre valószinű hogy meg fog csúszni.
A láncos áttétel melletti tányér a roller eredeti fékje, Azért hagytam meg vele együtt hogy vihar esetén önfékezőt építsek rá.
Egy + tányér ami a bowdent húzza ha túl nagy a szél de még nem kellet rátennem. 60km/h szélnél is csak 200-at forog a mostani lapátozásom, valószínűleg áttételt kell növelnem de még nem tudom mekkora legyen. 1/10? A két motor 200 as fordulaton már leadja a 12 voltot a régi áttétellel ami 1/5 ös.
Talán pontosabb, ha azonos forgásirány helyett polaritás helyes sorba-kötést írunk (+/- : +/- : +/-).
Mellesleg ellenkező irányba forgó iker-rotoros géppel kizárható hátrabillentéses viharvédelemnél a függőleges tengely körüli kifordulás. Egyforma szélkerék és egyforma generátorral. (Ezt azért nem ártana legalább elméletben ellenőrizni, de pillanatnyilag úgy látom, hogy ez igaz.)
Az ellenkező forgásirány csak a motorok saját kasznijához viszonyítva igaz athor77 konstrukciójánál (az egyik kapocsfeszültsége fordított lesz.).
A szélgép kasznihoz viszonyítva ugyan arra forognak a motorok, tehetetlenségi nyomatékuk összeadódik.
Konkrét esettől függetlenül (ezért nem válaszként) szántam.
Ha a lapátok engedik lehet, hogy Athor77-nek is érdemes lenne a kasznihoz ellentétes irányban forgatni a szélkerekeket. (Nem találok róla fényképet - biztosan van valahol.) Akár billent függőlegesen, akár nem. Szerintem szélirányba állásnál is stabilabb lenne. Az ellentétesen forgó kerekek mindegy, hogy függőlegesen, vagy vízszintesen vannak egymás alatt/felett. Lényeg, hogy a függőleges tengelyre legyenek szimmetrikusak.
Üdv! Valaki rendelt már innen? http://www.magnet-magnete.eu/d60_x_d20_x_5__n38_-_ndfeb_magnet-t-2306.html Sajnos csak magyarul tudok.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |