Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Death of Zen (DoZ) 20W-os A osztályú erősítő
Témaindító: vendelkiraly, idő: Dec 17, 2007
Témakörök:
Azt el is felejtettem.
Ez a bizonyos kondenzátor nem az áramkorlát része ez maga a táp puffere !
Lehet megtévesztett az én koncesszióm ahol még + pufferek is beépítésre kerültek a cél érdekében . Vigyázat a belinkelt kapcsoláson a 470 ohm -os ellenállásra nincs szükség !
Akkor jó!
Ennek nagyon örülök, gondolom a 3darab 4700 uf es kondi elég lesz neki. Ja és a 470 es helyett 4k7 et raktam ezen a fórumon olvastam, csak már nem tudom, hogy melyik oldal, de ott az volt írva, hogy vagy kiszeded vagy raksz helyette nagyobb teljesítményűt, vagy hagyod kisebb teljesítményen de megnöveled az ellenállás értékét. Én egy 4k7/5w ellenállással helyettesítettem, így gondolom (remélem) nem fog melegedni.
A 4k7 ellenállás 340mW-ot fog fűteni. Az 5W-os - ha keservesen is - kibírja
![]()
De nincs rá szükség , magyarul nem kell egyáltalán !
Az baj lehet, ha kb 60cm hosszúságú kábellel lesz összekötve a tranzisztor a panellal?
Mármint a bázis emitter collektor lábak 60cm re lennének a paneltól.
Ez komoly?
Mert nekem mindenképpen hosszú zsinórokon lesz. Különben kéne vennem másik bordát és azt meg nem szeretnék.
Hát bizony kerülendő a hosszú huzalozás... nekem is van egy jó 15 cm... igaz problémám még nem volt vele... na de 60... :O Rengeteg. Működni fog azzal nincs baj, de kitudja milyen szórt kapacitást, induktivitás plusz ellenállást viszel be vele... Másrészt érzékennyé válik a környezeti zavarokra. Gyakorlatilag antennaként fog üzemelni a sok huzal. :S
Egesz biztos nem lesz jo az erositod ha 60 centis vezetekeken lognak majd a vegtranzisztorok. Ha jo erositot akarsz akkor kozvetlen a NYAKra forrasztod a vegtranzisztorokat vagy csak minimalis hosszusagu vezetekekkel kotod a NYAK-ra oket.
Egy kis át tervezés után megvalósíthatónak tűnik a 15cm max vezeték hosszúság, de lehet, hogy valahogyan sikerül 10cm re tornázni.
Az a helyzet nálam, hogy nincs olyan hűtőbordám ami képes lenne befogadni ezt az L alakú cuccot, ezért lesznek a huzalok. Ja és még egy kérdés. Van még más tranzisztor is a bordán BD139. Ezekhez már lehet hosszú huzal, vagy ez is maradjon inkább rövid pórázon? Mekkora hőt ad le ez a tranzisztor? Gondolom kisebbet mint a 2N3055. ![]() Van egy kisebb hűtőbordám olyan 220cm2 felülettel. Elég lesz mind a 6 ra vagy legyen belőle 2? Mert megoldható csak egy kicsit spórolós kedvemben vagyok. ![]()
Ami a vezetékeket illeti a lehetőségekhez képest úgy csináld hogy a lehető leg rövidebb legyen , igazából nem kéne lenni semminek !
Ez érvényes minden tranzisztorra még a BD139 -re is ! Ami meg a hűtőbordát illeti , gondolom te csak olvasol és nem értelmezel semmit ? Alig egy oldallal ezelőtt beszéltünk a hűtőbordáról ezért arra tippelek hogy csak szórakozol velünk , ha meg komoly akkor figyelhetnél jobban ! A DoZ az A-osztály és itt nem illik szórakozni mert hiába a látszat ami oly egyszerűnek tünhet de az ördög nem alszik ezért érdemes odafigyelni a részletekre és azt a tanácsot elfogadni , mérlegelni amit azok irnak akik már megépítették és használják is ezt az erősítőt . Viszont ez az íratlan dolog érvényes lehet szinte bármire , és ne légy spórolós kedvedbe mert ez a DoZ -nál nem jön össze .
Bocsáss meg / bocsássatok meg kicsit nehéz eset vagyok...
De tényleg meg szeretném építeni az erősítőt azaz már 80% ban megvan (a dobozolást most nem számoltam bele). Az oldalon ahonnan rendeltem ott a Pd=115W a 2n3055 nél és a BD139 nek meg csak 8w van írva ezért gondoltam, hogy az nagyon kevés és ráférne 1 bordára mind a 6, de ami tanácsot itt kapok azt megfogadom. Az egész cucc kb holnap vagy holnap után lesz kész, csak még hiányzik 2 kondi és a trimereket is kicserélném nagyobbra mivel így feszegetni kellett a lábukat és szerintem egy-kettő tönkre is ment ![]()
A Pd-nek semmi köze ahhoz a teljesítményhez ami a tranzisztoraidon lesz majd miközben az erősítő megy. A teljesítmény amit elfűtesz a tranyók munkapont beállításától függ, hogy egyes tranyókon mennyi áram folyik át. (dióhéjban) A Pd katalógusadat azt jelenti hogy az adott tranzisztor munkapontbeállítástól függetlenül összesen ennyi wattnyi hőteljesítmény leadására képes. Fölötte tönkremegy. Semmi köze a szükséges hűtőbordamérethez.
Elkészült az egyik fele az erősítőnek! Le tudtam próbálni és meg vagyok vele elégedve. Nagyon szép hangot ad és a hátérben eddig megbúvó hangokat is hallhatóvá varázsolja. Az egyik próba számban volt egy olyan visszhang féleség amit eddig nem hallottam, de most mintha nem is azt a számot hallgattam volna
![]() ![]() Hát így nagy vonalakban ennyi lenne az első benyomás. Majd még rakok fel képeket is a félkész cuccról.
Örömmel hallom hogy összejött. Képeket kérünk
![]() ![]()
A végtranyók bordája kb 50 fokos lehetett lemérni nem tudtam mivel nincsen ilyen merőműszerem, de majd higanyossal megpróbálom kb lemérni. Majd holnap várhatóak a képek. Érdekesen néz ki, mindenhol kábelek meg hűtőbordák. Azon gondolkoztam, hogy lehet veszek ilyen kis bordákat a BD tranyókra szerintem elég lesz nekik az is de még tesztelés alatt van. Így megoldódna a kábel rengeteges probléma is ( így nagyon sok a kábel... minden egyes tranzisztor zsinórokon lóg egy hűtőbordán külön külön szóval nagy a káosz ).
Sikerült a mai napomba berakni ezt a fényképezést. A cuccot behoztam, mivel kint csak a psp-men mehetett a tesztelés ami nagyon halkacska volt. Először kicsit fel is háborodtam, hogy a feszültség növelésével sem sikerült hangosabbá varázsolni az erősítőt. De rájöttem, hogy a jel amit kiad magából az nem nagyon elég ezért behoztam a géphez és ezen teszteltem...
A gépről üzemelve viszont beindult a hang! Nekem elég hangos, hangosabb tényleg nem is kell mivel ezt is csukott ajtón át lehetett hallani (kb olyan hangerővel szólt az ajtó mögött mint amilyennel én szoktam hallgatni a zenét úgy általában). Az egyenirányítóra még mindig nem sikerült hűtőt fabrikálnom, de rajta vagyok az ügyön. Az erősítő most durván 20 percet ment és a végtranyók bordája már nagyon meleg volt kb 70 fok (nem tudtam rajta tartani a kezem), ezért most egy ventilátoron gondolkozom, persze csak néha lenne bekapcsolva vagy nem tudom még gondolkoznom kel rajta... Ja és ezzel az erősítővel sikerült megtornáztatnom egy 125va-s trafót is ![]() ![]()
Alakul a molekula
![]()
Egy gondolat azoknak akik még haboznak a DOZ megépítésével. A be- és kicsatoló kondik minősége kulcsfontosságú ennél az erősítőnél. A becsatoló kondin múlik a hangzás milyenségének nagyrésze. Úgy is mondhatnám ez az erősítő leggyengébb láncszeme. Kezdetekben a WIMA 63V-os MKS kondiját használtam, aztán elkezdett foglalkoztatni a téma hogy mégis mennyit oszt-szoroz a végeredményen. Keresgélni kezdtem a megfelelő kondi után ami az olajpapír lett volna. Sajnos nem tudtam szerezni. Helyette viszont a kezem ügyébe akadt az audiofil építők körében kedvelt ERO (Roederstein) gyártmány. Kicseréltem a wima-kat és teljesen más lett a hangzás. A mélyek élethűbbek, azt nem mondanám hogy erősebbek, inkább dinamikusabbak de mindenképp szebbek. A kicsatoló kondi nálam egy 4600 mikrós elko, amivel párhuzamosan szintén szokás tenni egy 2-10 mikrós valamilyen jó minőségű fóliakondit. Ezzel csökkenthetjük az elko nagyfrekin hirtelen megnövő soros ellenállását, magyarul szépen kiterjeszthetjük vele a magastartományunkat. Itt is 1µF-os WIMA MKS volt, amit 4,7 mikrós zöld ERO-ra cseréltem. A különbség egyértelmű. A magasak csilingelőek, nem zajosak, nem felszínesek és repedtek. Összegzésül... Erre a két kondenzátorra (végfokonként) ne sajnáljátok a pénzt. Az ERO nem etalon, ki is próbálnám másokkal is... de nincs rá keret. Aki viszont megteheti és a legtöbbet akarja kihozni a DOZ-ból... Inkább ide költsön mint mondjuk mindenféle kábelekre csatira vagy egyéb "audiofil" dologra. Ezek sem hülyeségek... de a kondikkal számottevő javulást lehet elérni.
A vas kapott még 4 csinos sárgaréz lábat. Így már sokkal jobban néz ki, hátra van még a tetőlap, és a belső huzalozást is kicsit szépíteni szeretném. Addig is képek:
A te műved is nagyon szép. Neked mennyire melegszik a hűtőborda? Én most 2 ventivel hallgattam ezzel tényleg nagyon jó langyos lett a borda... Ha kész lesz a másik fele akkor így nyárra majd apámtól elkobozom az autó aksi töltőt és majd arról fogom járatni a ventiket
![]() A kondikra viszont most nekem nincs keret, még trafót kéne vennem, és a doboz sem lesz 1 fillér.
Olyan 70 foknál áll be a hőegyensúly, 1,7 A nyugalmi áram mellett. Sokak szerint ez rengeteg, de korábban leírtam a véleményem ezzel kapcsolatban, ha érdekel keresd vissza. Igaz kicsit talán így rövidebb életűek lesznek a félvezetők, de tudja amit elvárok tőle. Semmi bajuk nem lesz egy kis hőtől
![]() ![]() ![]()
Tegnap szétszedtem egy öreg VHS lejátszót. A doboza elég jónak tűnik
![]() ![]()
Helló!
Ma sikerült összehozni a másik csatornát is. Szereztem egy 300VA-s trafót 24 voltosat. Amikor bekötöttem akkor búgni kezdett. Az okot nem tudom ![]()
Nem igazán értem. Ha a trafón két szekunder van akkor két egyenirányító kell, kétszer pufferelsz. Az majdnem olyan megoldás mintha kétszer építenél tápegységet. Ha csak egy szekundered van akkor egy és mindkét végfok pozitív tápját a puffereid pozitívjára kötöd és az összes földpontot a puffer negatívjára. Ezzel létrehozol egy csillagpontot. A kábel miatt kétlem hogy búgna. A búgás leginkább akkor jelentkezik ha a bemenet(ek)re bejut a trafó szórása. Ezért a bemeneteket árnyékolt kábellel kell húzni. Árnyékolás ide vagy oda a bemenetre a szórás úgy is bejuthat ha túl közel van a trafód a végfokokhoz, vagy szimplán rosszul pozicionálsz. A hosszú vezetékek, kilógó alkatrészlábak mind-mind antennaként veszik vagy vehetik a trafó szórását. Érdemes toroid trafót venni/szerezni, azok szórási paraméterei a legjobbak, vagy érdemes a trafót árnyékoló kalitkába tenni. Rajzolok neked hogy érthetőbb legyen.
Megpróbáltam lerajzolni, hogy hogyan is néz ez ki. A rajz az nagyon béna, de kivehető belőle a lényeg.
Most van egy lehetséges megoldás a fejemben. Az egyik egyenirányító hidat kiszedném és a másik erősítőre szánt kondikat pedig tovább párhuzamosan kötném a többivel ezzel 4x4700 uf et kapnák. a kimeneten pedig csillagpontot kéne létrehozni és akkor 2 kábel menne a + ról és a - ról is. Remélem jól értettem amit leírtál, mert nekem ez jött le, és így logikus is, hogy 1 erősítő szólt szépen a kettő egyben meg nem. A trafóról meg annyit, hogy ez még nem a végleges. A véglegeset majd rendelni fogom, de nem most. ![]() Majd holnap próbálkozok, de mára ennyi elég. (nyugovóra térek ![]()
Mindjárt küldöm a lehetséges kialakításokat. Ez amit írsz így nagyon necces
![]()
Nos rajzoltam neked háromféle módot. Az első a Dual-Mono kialakítás. Ez a legjobb, bár nem a legjobb barátja a pénztárcának. Ugyanis ehhez két trafó kell. Gyakorlatilag két erősítőt építesz meg két tápegységgel, egy készülékházon belül.
Ha úgyis azt mondod hogy venned kell majd trafót azt ajánlom ilyet szerezz vagy csináltass. Ha két szekunderből áll a trafód gyakorlatilag (lehet ezért lefejeznek a többiek de leegyszerűsítve) olyan mintha két trafó lenne egyben. Ilyenkor ugyanúgy jársz el mintha dual monot építenél, minden szekundernek külön egyenirányító és pufferhadsereg, és egyikre az egyik oldalt kötöd másikra a másikat. Ezzel a dualmonohoz képest sok helyet spórolhatsz és rengeteg pénzt ![]() Ha csak egy szekundered van, akkor az a teendő hogy építesz egy tápegységet aminek van pozitív és negatív pontja és mindkét végfok pozitív tápját a tápegység pozitívra kötöd, a földeket pedig csillagpontba közösíted. ez annyiból rossz, hogy a puffereket két végfoknyira kell méretezned, és azon az egyszem egyenirányítón kétszeres áram fog folyni mert ugye egy tápegység két végfokot lát el. Én mindenképp azt javallom hogy szerezz két szekunderes trafót és csináld meg úgy. Továbbá ajánlott a hangszóróból visszajövő hidegpontot (a kimenet negatív pontját) nem a nyákra visszakötni hanem kikerülve a pufferek (vagyis a tápegységed) földpontjára kötni. Remélem atom-érthető voltam ![]() Itt vannak a rajzok ![]()
Most összerakom az utolsó rajz szerint, hogy legyen mit hallgatnom és, hogy legyen miben gyönyörködni. Amikor meg végre megrendelem a trafót akkor meg majd a 2 szekunderes cuccot fogom építeni, nekem ez úgy volt tervezve, a nyák is úgy van a pufferekkel, hogy az egész egy nyákon van.
A segítséget nagyon szépen köszönöm!
Várom a fejleményeket. A táppal így nem lehet gond, a bemenetet pedig árnyékolttal húzd. Lehetőleg röviden
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |