Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   50 / 153
(#) patkolttojas válasza szebik hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Szia!

Szerintem Te is az előző hozzászólásban ajánlott kapcsolást csináld meg. Egyszerű, jó és megbízható, vagyis ezt :http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/33/333412976283ff5582d8de50f5c9acdf.jpg
(#) szebik válasza patkolttojas hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Ez működőképesnek látszik.
A hasonló rajzokon a 7-es láb van a tranzisztorra kötve, ami nekem nem teljesen logikus...bár akad még mit tanulnom
Megpróbálom. Köszönöm!
(#) oregmotoros hozzászólása Jún 27, 2012 /
 
Hali!
Engem olyan kapcsolás érdekelne, mellyel max. 5 DC motort lehet közös tápfeszről egymástól függetlenül vezérelni. (sebesség és forgásirány) Konkrétan analóg vasúti terepasztalhoz kellene.
Sajnos csak "ősöreg" germániumtranyós aluláteresztő szűrős kapcsolásokat találtam., de az sem gyakorlati (megépített áramkör volt.
(#) Ghoost válasza szebik hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Nalam is az a verzio volt a szimulatorban eletkepes. (7es lab)
A masik hibaval elszallt. (3as lab)
(#) proli007 válasza szebik hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Hello!
A 7-es láb ugyan olyan fázisban működik, mint a 3-as láb. A kettő között különbség, hogy a 3-as lábon egy TTL kimeneti fokozat meghajtója van. Vagy is a kimenet akár a GND-felé, akár a plusz táp felé terhelhető, maximum 200mA árammal. (A plusz tápfesz oldalon sajnos a kimenet maradék feszültsége sokkal nagyobb, mint a GND felé.)
Ezzel szemben a 7-es láb nyitott kollektoros kimenetű, vagy is a belső tranyó, csak a GND-re tudja lehúzni a lábat. A Magas szint eléréséhez, felhúzó ellenállás kell. Valamint a kimenet terhelhetősége is kb. csak 20mA körüli. Például itt van egy tipikus hiba, ahol nincs a 7-es lábon felhúzó ellenállás. Ha a belső tranyó lezár, a Fet Gate lába a "levegőben lóg", és rossz esetben el is száll.
Az áramköröket ennek megfelelően kell tervezni. Mert az, hogy valami "elszáll", az vagy a nem korrekt kapcsolás, vagy alkalmazás (túlterhelés-visszahatás) az okozója, nem maga az IC. Vagy is egy kapcsolást, az adott alkalmazásban kell vizsgálni.
üdv! proli007
(#) proli007 válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Hello!
Ha jól értem, állandó sínfeszültségről szeretnél két mozdonyt egymástól függetlenül vezérelni. (sebesség/irány)
Alapvetően nem egyszerű feladat. Hasonló áramköröket használnak a távirányított modellek. A két vezérlő információt, a sínfeszültségre kell modulálni, majd onnan leválasztani, feldolgozni és H-hídban vezérelni a motorokat. Vagy is a sebesség infót PWM jelre kell átalakítani, az iránytól függően meg vezérelni a H-hidat. Analóg módon, ezt proporcionális vezérléssel szokták megoldani. (Ez egymást követő impulzusok szélesség modulációján alapul.) De ma már inkább digitális átviteleknek lenne értelme, már csak a címezhetőség és a kevesebb hardver igény (méret) miatt is. Én nem foglalkozom vasúttal, de miért nem nézelődsz a "vasutas topikokban".
üdv! proli007
(#) Massawa válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Valahol már válaszoltam, de elnyelte valami.

Szoval amit akarsz az fizikai lehetetlenség.
A vasuton a vonatok az egyik szakaszrol a másikra mennek (az egyik szabályzo áramköréböl a másikba), igy ha közös táprol fognak menni és iránykapcsoloval, akkor (majdnem) mindig rövidzár lesz.

1. Vagy lemondasz az iránykapcsolásról
2. Vagy mindegyik szabályzohoz egy külön olcso trafot veszel (12-15V/1A fali trafo)
3. Vagy egy szimmetrikus közös tápról hajtod meg a szabályzokat (-15V 0 +15V).

Más lehetöséged nincs.

Szabályzokból meg Dunát lehet rekeszteni.
(#) oregmotoros válasza Massawa hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Akkor roszul fogalmaztam meg a problémát.
Analóg rendszer, hullámos egyenáramú táplálás.
Az egyszerűség kedvéért két motor, melyet egymástól függetlenül lehet vezérelni PWM jelle és egy másik csatornán meg lehet fordítani a tápfesz polarítáását a motoron (mozdonyban.
Erre már a '70-es években léteztek kapcsolások germánium tranyókkal meg mindenféle szűrőkkel, ám részint nem foglalkoztam a dologgal mélyebben, részint a kapcsolások műszakilag elavultak (germánium teljesítményfélvezető)
Tehát nekem egy többcsatornás egyenáramú impulzusvezérlés GYAKORLATI kapcsolásra lenne szükségem korszerű félvezetőkkel., illetve olyan szakirodalomra, ahol találok ilyet. Nem is annyira a PWM jel előállítása, hanem a választott frekvencia, a különböző frekvenciák távolsága (sávszélesség) problematikája az igazi kihívás. No meg a mozdonyba szerelendő sávszűrő (dekóder).
(#) Massawa válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Erre a technologiára ma már aligha találsz irodalmat.

A legmesszebb és talán a legrészletesebb a 70-es évekbeli irodalom volt a Halmai fivérektöl. Lehet, hogy valahol elö lehet kaparni a könyvtárakban.

Ma már eléggé idejemult technika lenne. (Mégha modern alkatrészekkel is probálnád megépiteni).

Ezt ma már átvette a DCC technologia, ami néhány szinttel bonyolultabb, de egyben sokkal többet is tud adni, és nyitott, azaz fejleszthetö
(#) pucuka válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Ha modellvasút vezérlésről van szó, akkor tán a megfelelő topikot kellene használni, annak megfelelően, hogy milyet szeretnél. Van pálya vezérléses, és van távirányításos.
Ma már a távirányításos rendszerben a DCC vezérlést használják, a többivel nem is érdemes foglalkozni.
Ha mozdonyonkénti távirányítást szeretnél, ebben a topikban nézz körül, a PWM technika, a vezérlésnek csak részletkérdése.
(#) oregmotoros válasza pucuka hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Nos bár egyáltalán nem vagyok szakértője a témának, de a problémám esetében a két dolog nem elválasztható: egy nagyságrendileg 10 kHz frekvenciájú PWM jel előállítása, a tápfeszre "ültetése", dekódolása, mozdonymotor vezérlése plusz az irányváltásra ugyanez.
Ami pedig a DCC technikát illeti: egyrészt a meglévő analóg rendszer átépítése igencsak költséges lenne, másrészt 3-4 mozdonyra nem is biztos, hogy szükséges, szerintem - bár ez ízlés dolga! - 2-3 gyerek sokkal inkább élvezi, ha ő irányíthatja a vasutat, mintha azt a számítógép teszi!
továbbá bár a DCC vezérlés lehetőségei természetesen sokkal nagyobbak, ám az analóg rendszer sokkal nagyobb kihívás jelent konstrukciós szempontból, (és sajnos ahogyan tapasztalom sokkal nagyobb elméleti felkészültséget is)
(#) Massawa válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
A kérdés az, hogy mivel hasonlitod össze. Ha csak a dekodérek beépítését veszed alapul, akkor valoban nem kell a DCC technikához nagy kumst. De ha épitgetni akarod, akkor nagyon is fel kel kötni a felköltnivalót, és sok mindent meg kell tanulni az analog technikán kivül.
Számitogép meg nem kell hozzá okvetlenül.
(#) patkolttojas válasza Massawa hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Szia!
A problémád megoldása ilyen analóg módon egyszerűen lehetetlen. Azt még meg lehetne oldani, hogy mondjuk 2 motor valahogy külön legyen vezérelve, de csak egy irányban. A polaritásváltás nem egy egyszerű feladat kidekódolni holmi PWM jelből, ráadásul külön-külön több egységre. Az eredeti elképzelésed szerint ugye 5 motort említett.
Az egyetlen megoldásnak az RC modellek távvezérlében van, a tápfeszt a sínen kapja mindenki, a mozdonyokba be van építve a rádióvevő és a szervók helyén a mozdony motorja, csak olyan egység kell, ami a mozdony motorjának az áramát is elviseli., s máris mehet egy csomó mozdony, lehet versenyezni! A legegyszerűbb elemeket lehet hozzá alkalmazni, mert csak a főmotor sebesség és irányát kell szabályozni. Nem lehetetlen, legfeljebb drága! De szerintem még csak nem is az, egy mostani modellvasút árához mérten. Az persze más kérdés, hogy be tudod e építeni a mozdonyokba az elektronikát, de legfeljebb nem oda kerül, hanem a szerkocsiba, vagy egy vagonba és a motor jele átmegy szépen dróton a mozdonyba. Persze jelentősen át kell alakítani azt is. Egyébként ha olyan kocsiba építed a vevőt és a vezérlést, aminek van "áramszedője" a keréken, pl. mert világítás volt benne, akkor tényleg csak a motorvezetékről kell gondoskodni. szerintem nem kell elbonyolítani, amire már sok éve megvan a megoldás, igaz rádió távvezérléssel. De mennyire jobban élvezik majd a gyereke, hogy jöhetnek, mehetnek a távirányítóval, sem mint egy drótos vezérlőt kell szorongatniuk! Mivel eddig teljesen OFF voltam, ezért bocs mindenkitől! (Köszi Köbzoli, ha nem törlöd!)
(#) Massawa válasza patkolttojas hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
A cimzetted eltévesztetted - nem én akartom megoldani a feladatot...
(#) patkolttojas válasza Massawa hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Szia! Bocsi, egy sorral elnéztem! De azért gondolom "oregmotoros" barátunk megtalálja és megérti, rájön, hogy neki szántam!
(#) oregmotoros válasza pucuka hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Köszi, de az ajánlott topik a digitális vezérlésről szól, nekem meg analóg rendszerem van.
Az ott található dolgok számomra használhatatlanok.
(#) oregmotoros válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Köszi, onnan jöttem ide., mer analóg vezérlést nem találtam.
(#) oregmotoros válasza patkolttojas hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
A feladat megoldható, van is rá egy-két megoldási javaslat a Halmai fivérek könyvében - de mint mondottam elavult germánium félvezetőkkel. (Amúgy az elv a rádióvezérlésű modellekkel megegyező szelektív csatornák, de dróton pontosabban a tápfeszre szuperponálva..) Mivel nem igazán vagyok jártas az elektronika ezen ágának tervezési kérdéseiben - s nem mellesleg, nincs kedvem mégegyszer kitalálni amit mások már kitaláltak - gondoltam teszek egy próbát. Ám úgy tűnik, analóg technikát már nemigen alkalmaznak vasútmodellezők. Amúgy elgondolkodtam a rádiós vezérlésen is, de azért a "drótos" mégiscsak egyszerűbb még ha számolnom is kell egy jó sort....
(#) oregmotoros válasza Massawa hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Korántsem minősíteni, pláne nem "leszólni" szándékpztam a DCC vezérlést csupán arra utaltam, az analóg többcsatornás vezérlés több elektronika tudást kíván. Gondolom a DCC meg több számítástechnikait. (magam is "idomítottam" processzorokat egyidőben pl. dallamcsengő Z80-al, a frankfurti DCF óra időinformációinak dekódolása, kijelzése. miegyéb)
Talán épp ezért keresek más kihívásokat.
No meg mint ahogyan említettem, van egy rakás analóg H0-ás cuccom terepasztallal.
(#) Massawa válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Korántsem minősíteni, pláne nem "leszólni" szándékpztam a DCC vezérlést

Tudom, nem is igy vettem, de a lényeg az lényeg marad.
Az analog vezérlésnél is majdnem ugyanabbol az elvböl indulsz ki - van egy jeled ami az energiát viszi, és egy másik ami rajta a vezérlést, csak a digitálisban sokkal megbizhatoban tudod kezelni a kettöt.

A DC vagy AC jelre felrakott nagyfrekis vezérlöjel sokkal kevésbé hatékony, mind a DCC-ben használt eljárás, ahol maga az AC jel az informácio hordozo is (nemcsak az energia).
A szürökörök is nagyságrenddel nagyobbak, mint egy mikroproci, ami ugyanazt a munkát elvégzi. A régi analog mozdonyaid is jobban járnak egy DCC dekoderrel (azt többnyire hozzá lehet idomitani a motorhoz, mig a hajdani megoldásban ez nem is volt kérdés, és soha senki nem foglalkozott a motorok jellemzöivel és azok kezelésével).
Persze nem akarlak semmiröl lebeszélni, csak nem hiszem, hogy ma up-to-date irodalomhoz tudsz jutni ebben, a ma már majdnem elfelejtett témában. Igy nagyon valoszinü, hogy mindent magadnak kell majd kifejlesztened.
(#) proli007 válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Hello!
Mindig ezekre az "elavult GE félvezetőkre" hivatkozol. De a lényeg messze nem ezeken van, hanem az egész elméleti megoldásán. Tedd fel az az emlegetett Halmait, és talán meglátjuk a megoldás mennyire korrekt műszakilag. Ha az jó, a blokkvázlatát fel lehet használni, vagy frissíteni "korszerű" (minimum 20..30 éves ) áramkörökkel. De konkrét, működő, bevált kapcsolásokra ne várj, mert az szerintem sem lesz.
De ha lehet, nem itt kell folytatni, mert csodálkozom, hogy a Modik még nem szóltak, én már szóltam volna..
üdv! proli007
(#) dckiller válasza proli007 hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Szia!
Én is megtaláltam ezt a kapcsolást. Az irányváltásnál milyen megoldásra gondolsz? Igazából nm kell elektronikusnak lennie csak működjön a fordulatszabályzás és az irányváltás is
Köszi előre is
(#) proli007 válasza dckiller hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Hello!
Egyszerűen két-áramkörös kapcsolóval, vagy relével megfordítod a motor két kivezetését. Pld így. De ebben már végállások is vannak..
üdv! proli007
(#) dckiller válasza proli007 hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Azaz az áramkör kivezetését ami megy a motorra azt kell megfordítani?

A motort védő diódának mi kellene?(12V 30A)
(#) proli007 válasza dckiller hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Hello!
Értelem szerűen igen. Diódának a motoráramnál nagyobbnak, és gyorsnak kell lenni. Vagy is Schottky. De nem is említetted mekkora a motor.
A diódát, viszont az irányváltó átkapcsoló elé kell tenni, mert az nem fordulhat. Azaz a Fet Drain és táp közé.
üdv! proli007
(#) dckiller válasza proli007 hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
(#) proli007 válasza dckiller hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Hello!
Ha mindent kétszer megkérdezel, hamar elfáradok.. Úgy hogy megyek is aludni..
üdv! proli007
(#) oregmotoros válasza proli007 hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Nos ez egy PWM szabályzás nem? A PWM jelet előállító áramkör és a mozdonyba kerülő dekóder csak egy kicsit !divatjamúlt félvezetőkkel. Ezeket kellene "leváltani" legalább sziliciumtranyókra.
(#) Massawa válasza oregmotoros hozzászólására (») Jún 27, 2012 /
 
Sajnos nem.....igy valoban rossz helyen vagyunk.
(#) oregmotoros válasza Massawa hozzászólására (») Jún 28, 2012 /
 
Nos akkor én rosszul tudom, hogy a PWM szabályzás lényege, hogy az egyenáramú motorra szakaszosan teljes tápfeszültséget kapcsolunk pl. úgy, hogy egy négyszögjel kitöltési tényezőjét változtatjuk.
Ennek a négyszögjelnek a frekvernciája úgymond közömbös (persze nem az, de semmi köze a motor fordulatszámához, imás szempontból nem lehet teljesen önkényesen megválasztani.)
Az, hogy itt a négyszögjelet diszkrét elemekkel állítják elő és egy sávszűrő dekódolja a vezérlés lényegét nem érinti. (van fotóm az így megépített vezérlő által szolgáltatott négyszögjelről hogyan mutat a szkóp képernyőjén, szinte kifogástalan)
Persze a megoldás "nem olyan elegáns" mint pl. egy 555-el fölépített vezérlés meg egy H-hidas irányváltás, de működik. (legalábbis a könyv szerzői szerint)
A problémát a már nem gyártott félvezetőtípusok okozzák, ezek helyett kell korszerűbb, beszerezhető típus.
Aki járatos az elektronikában az tudja, hogy egy germániumalapú félvezetőt sziliciumalapúval helyettesíteni nem mindig egyszerű, s messze nem azt jelenti, hogy az átpolarizálom az áramkört (PNP-NPN típusú félvezetők)és kicserélem az aktív elemeket.
Itt pl. a négyszögjel megfelelő alakhűségének biztosításához illeszteni kell a Schmitt trigert az oszcillátorhoz, számítgatni a modulátorfokozatot stb. az eltérő áramköri jellemzők miatt. Na ezt a munkát szerettem volna megspórolnii, de már látom aligha tudom.
Következő: »»   50 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem