Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   119 / 206
(#) gulyi88 válasza nyemi hozzászólására (») Júl 25, 2012 /
 
Érdekes hogy kimaradtak szikrák, a tirisztornak néhány us széles (megfelelő) impulzustól biztosan kell gyújtania (ha egyéb körülmények is adottak.)
És ha egyszer begyújtott akkor úgy is marad, amíg az áram elég nagy, persze nem okoz gondot a rágyújtás (iparban is alkalmazott a sorozatgyújtás), de ha minden jó akkor a rágyújtás nem ad újabb szikrát (még az előző tart, ha meg nem, akkor ennyi idő alatt a kondiban nem lehet még elég energia).
(#) nyemi válasza gulyi88 hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szia gulyi88
"akkor ennyi idő alatt a kondiban nem lehet még elég energia"
Pontosan. Amikor hét 280-270us impulzussal kísérleteztem (4 magas 3 alacsony, a vagy 4 szikra) akkor megfigyeltem hogy minden második szikra gyengébb vagy nincs (bosch trafó), és ezért váltottam aztán öt 400uS időkre mert itt láthatóan megkaptam a 3 egyforma szikrát 2mS alatt.
A 2mS fölé feleslegesnek tartottam felmenni a nagy fordulat miatt (12000for-5mS, 2mS=144°), hogy ne szikrázunk ha nincs értelme, mert felső holtpontól kb. 130°-nál már nyit a kipufogó nyílás. Most hogy ebből a 800uS-ból mennyi a tirisztor kisülésére és a kondi töltésére felhasznált idő azt nem tudom mert nincs oszcilloszkópom.

Üdv nyemi
(#) nyemi válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Elnézést de el írtam :"tirisztor kisülésére "
Persze a ki -be kapcsolására gondoltam.

Még annyit hozzá fűznék, hogy motoron is próbáltam, és könnyebb indíthatóság , stabilabb alapjárat jellemzi ezt a többszikrás megoldást. Szóval megéri
Üdv nyemi
(#) nyemi válasza repulo21 hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szia repulo21
Legegyszerűbb lenne egy robogó alaplapot rá szerelni ami egytekercses gyújtást kezel. Csak tudni kéne a lendkerék belső átmérőjét. Ahhoz meg már lehetne venni vagy csinálni elektronikát.

"de nem tudom nálam két hengernél elegendő lenne e a szikra teljesítménye."
Nem. Ez csak kis modell motorokra való a teljesítménye is ehhez igazodik mert kis 6Voltos akkumulátorról megy.(kis teljesítmény = hosszú repülési idő).


Üdv nyemi
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 / 1
 
Idézet:
„És ha egyszer begyújtott akkor úgy is marad, amíg az áram elég nagy, persze nem okoz gondot a rágyújtás (iparban is alkalmazott a sorozatgyújtás), de ha minden jó akkor a rágyújtás nem ad újabb szikrát (még az előző tart, ha meg nem, akkor ennyi idő alatt a kondiban nem lehet még elég energia).”

Ezt gulyi írta, és egyetértek vele. Mostmár csak az a kérdés, hogy mégis miből lesz több szikra?
Csak jó lenne egy szkópos mérés, az megválaszolná ezt a dolgot.
Láttam gyári gyújtást, ahol fettel sütötték ki a kondi töltését, talán érdemes lenne ilyen írányba kutakodnod, hiszen azt akkor kapcsolod ki, amikor jónak ítéled, nem kell megvárni a tartóáram alá csökkenést.
(#) repulo21 válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szia nyemi,-

A lendkerék belső átmérője - a mágnesek belső felületén d= 113 mm. Az alaplaplapon lévő tekercsek külső átmérője d = 112 mm. Ezeknél a szerkezeteknél mindíg az indításnál van a nehézség mert terhelés alatt indulnak - légcsavar. Az önindító erőlködése alatt is leesik a feszültség az akkun. A másik a két henger. Egyik dugattyú fel a másik le. A kompresszió. Azt is megtanultam már - minél nagyobb a kompresszió - annál erősebb szikra kell. Szivatós indulás - benzinben - és olajban - dús a keverék. Nehezebb ívet képezni.
Üdv repulo21
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szia mex
Most ott tartok hogy meg van a három szikra rendesen 2mS idő alatt. A régi Neon stroboszkópommal látom sőt alacsony fordulaton meg hallom a szikrán is. Igen , (már én is találkoztam valahol vele) jó ötlet a fettes megoldás, csak nem tudom menyire melegedne mert a nagyfeszültségű feteken már eléd sok feszültség esik. Mondjuk 600Voltos 20Amperes IGBT-m van itthon azzal lehet hogy megpróbálom, a PIC négyszögjelével közvetlenül vezérelni. Úúú , akkor meg kelleni fog egy driver. Na majd kiokoskodom .

Köszönöm az ötletet

Üdv nyemi
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Közben elmélkedtem a dolgon. A több szikra csak úgy jöhet létre, ha viszonylag nagy tartóáramú tirisztort használsz, mert így marad még valamicske töltés a kondiban a tirisztor lezárása után is. A trafón ekkor megfordul a feszültség íránya, és a snubber körrel párhuzamos diódán keresztül visszatöltődik az ívkisülésben fel nem használódott energia is a kondiba.
Annyi bizonyos, hogy ilyenkor lerövidül az ívkisülés időtartama, kérdés, hogy a több rövidebb szikra egyenértékű, vagy jobb-e mint egy hosszabb kisülés.
Jól méretezett gyújtással, hozzá illeszkedő trafóval simán el lehet érni a 800us-1ms értéket is, ez pedig már elég kell legyen, pláne kétüteműnél.
(#) nyemi válasza repulo21 hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Hú az jó nagy ! Danuvia motor lendkerekének nagysága lehet. Olyat biztosan nem találunk. Vagy is pontosítanék. Én akkorával még nem találkoztam. Akkor más nem marad, be kell rakni egy Hall-t a lendkerék alá majd meghajtani vele egy Golf Bosch elektronikát (4T Trabant- Wartburg, Bontóba beszerezhető) ami egy ikergyertyás gyújtótrafóra dolgozik . Ez a legegyszerűbb és legüzembiztosabb, a jelenlegi felállás szerint (ha, aksi-töltés van).

Üdv nyemi
(#) nyemi válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Berakok egy képet hogy lásd , hogy néznek ki ezek az elektronikák. Jók mert zárásszög vezérlés van bennük, meg ha áll a motor maguktól kikapcsolnak. Az üzembiztonságuk bőven megfelelő. 250 ETZ motorkerékpárokba egy párat már beszereltem. Nagyon jók a tapasztalataim. 12000-13000 fordulatig nyomják 70mJ szikrákat , ezért jó töltés kell. Sőt volt olyan esetem hogy levet gyertyapipával állítgatták le a motort a gyújtótrafót tönkre tette.
(#) zolika60 válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Nyomná az még jóval nagyobb fordulaton is, csak az ETZ-n nem kell több. Hathengeres motorra is szerelték (például Volvo) Szerintem is az egyik legüzembiztosabb megoldás. HALL és iduktív jeladóval is használatban van.
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Én nem a vissza töltős rendszer alkalmazom, hanem a teljes kisülésest. ( lásd kép) Akkor kezdem már érteni is miért is kell a két tirisztor bekapcsolása közt 800uS. Lehet ha leviszem a töltő kondenzátor értékét 1µF-ra (most 2x680nF) akkor gyorsíthatnám a rendszert, a kisütéshez és a feltöltéshez is kisebb idő kéne. A tárolt energia meg 1µF-nál is bőven elég .
Köszi


Üdv nyemi
(#) nyemi válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Ha megengeditek feltennék pár fényképet a gyakorlati megvalósításról. Hall-nál levő kondenzátorok felrakását javaslom, mert én megfizettem a tanuló pénzt, 2 Hall formájában. Más ne tegye.
A kis elektromos motoros tesztelőmet is láthatjátok amin állítható a fordulat kb. 0-12500-ig persze egy mágnessel , ha két mágnes adja a jelet akkor akár 25000ig is.
Nagy segítség .

Ezért is írtam az előbb hogy a Golf elektronika 12000-13000 fordulat felet már gyengül, és melegszik rendesen. Tudom mert kiprobáltam. amúgy én még ilyen elektronikát induktív jeladóval még nem láttam.

zolika60 milyen kocsiba használják azt a fajtát?

Nyemi zvs.zip
    
(#) zolika60 válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Volvo 740, 760, Opelekben is elég sokban van Kadett, Ascona. A nyolcvanas évekbeli gépekben elég gyakori.
(#) zolika60 válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 26, 2012 / 1
 
Audiban így néz ki: Bővebben: Link
(#) mate_x válasza mate_x hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Nos pár órányi olvasgatással, már azt hiszem tudom a választ A régi megszakítónál a lényeg, hogy nagyobb legyen a primer ellenállás(és így a menetszám), azért, hogy a megszakítón ne alakulhasson ki nagy áramerősség. A CDI és tranzisztoros gyújtásnál pedig csökkentik a primer ellenállást, mert a tranzisztorok bírják, és így a menetszámok aránya is kedvezőbb lesz.
Már csak abban a dilemmában vagyok, hogy ha én beteszem a CDI-s gyújtást a kocsiba és, ahhoz való gyújtótrafót teszek, és valamiért tönkre menne a gyújtóáramköröm, akkor hogyan állítsam vissza a hagyományos megszakítós gyújtást? Vagy hagyjam bent a régi trafót is(macerás az újnak helyet keresni)? Ti mit tennétek ebben a helyzetben?
(#) nyemi válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Köszönöm a választ . Kicsit én is utána néztem a dolgoknak, és nem gondoltam volna hogy ilyen sokk fajta is van belőle, és majd olyan sűrűn használták (ják) ezt a indukciós érzékelőst mint a Hallost.
Most már a cél, egyet szerezni kéne tesztelésre.
Még egyszer köszönöm .


Üdv nyemi
(#) zolika60 válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szerintem nekem van a lomok között. Merre laksz?
(#) zolika60 válasza mate_x hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Ha jól megcsinálod nem kell a visszaalakításra gondolni sem. Mondjuk a gyári megoldások roppant stabilak szinte sosem romlanak el. Ha valami romlik az többnyire a kábel, a rotor és a fedél. Ritkább esetben a jeladó és az elektronika. Ezért javasoltam keríts egy gyári gyújtást és sosem lesz baja. Igaz akkor az építés öröme kimerül az alkatrészek cseréjében. Ha félsz hogy elromlik a régi trafó elfér a csomagtartóban, kettő perc kicserélni.
(#) nyemi válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Á nagyon köszönöm, de ne fáradj, majd szerzek én.
Úgyis most nekem nem lét fontosságú .
Bár inkább repulo21 -nek kéne fel ajánlani, hátha a lendkerék alá betett tekercsel is működne. Persze csak egy pár menetes tekercs kéne a meghajtásához . Azt még ő is lehet megbírná tekerni.
A tekercs csak üzembiztosabb lendkerék alatt, mint egy Hall.


Üdv nyemi
(#) mate_x válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Igazad van, a csomagtartóban lesz a első próba kilóméterek idején Amit csatoltam gyújtást azt muszáj megépítenem, már szétszedtem a trafót, így megvannak a EI lemezeim, és már a csévetestet is elkészítettem Legfeljebb ha valami gubanc lesz vele, akkor cserélem ki gyárira.
(#) erdgab válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Csak egy apró gondolat,az EE20 N27 mag helyett nem lenne jobb az N87 anyagú? Még egy kérdés,hol lelhető fel a magokon átvihető teljesítmény adata?
(#) nyemi válasza erdgab hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szia erdgab
Ebben a PDF-be találtam a 25 oldal E20 N27 anyagú ferrit
26Watt, de ott a többi is.

Üdv nyemi.

Epcos.pdf
    
(#) erdgab válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Köszönöm!
Eddig én még nem találtam meg ezt a katalógust.
(#) gulyi88 válasza nyemi hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Ha jól látom ez egy önrezgő ZVS, ami a ferritet telítéstől telítésig viszi, ezért a vas vesztesége magasabb, mint egy vezérlővel épített ugyanilyen konverter esetén (ami persze bőven nem viszi ki a magot telítésig)!
A "B" a négyzeten szerepel a vas veszteségében!
Azt hittem hogy a PIC a ZVS-t is vezérli (gondolom előgyújtás babrálására van benne).
(#) nyemi válasza erdgab hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
Szívesen.
De nézd meg még a 21 oldalt, mert ott meg van az is , hogy topológiák szerint, mennyivel kell csökkenteni a táblázati értékeket.

Üdv nyemi.
(#) nyemi válasza gulyi88 hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
Szia gulyi88.
Akkor lehet ez az a konverter fajta amit te is létrehoztál
a flyback konverterednél. Avagy mindig alkalmazkodik a vasmaghoz, hogy a legnagyobb teljesítményt hozza ki belőle?

"Azt hittem hogy a PIC a ZVS-t is vezérli "
Nem nem , az nagyon megdrágítaná a dolgokat, driverek, meg a hozzátartozó áramköri elemek. Bár vettem már 2 db 16F684-est meg 2db TLP250-est e célból, de még nem volt rá időm. Amúgy a PIC-nek ez a változata, kimondottan erre lett kifejlesztve (másképp: ez az erőssége).

Üdv nyemi
(#) andrasek hozzászólása Júl 28, 2012 /
 
Sziasztok!
Lenne egy problémám van egy rieju rrx 50 motorom és elszált rajta a világítás égők nincsenek kiégve cseréltem rajta feszszabályzót de úgyse jó segítsetek mi lenne a probléma árom jön föl a gyújtásból! akksi nincs benne olyan!PLS
(#) Dióda hozzászólása Júl 31, 2012 /
 
Sziasztok!

Olvasgattam itt ezeket a gyujtás dolgokat és mivel én is ezzel küzdök akkor már rákérdezek.

Van egy ezeréves komar motorom és a gyujtása mint olyan annak is egy horror.
Gondolkodom valami atombiztos megbízható gyujtás építésén de annyi féle megoldást látok itt hogy nemtudom melyik lenne a legjobb ennek a lengyel csodának.
Addig amíg meg nem építem nem szeretném az eredetit szétszedni ami imával működik ugyan csak épp nem jó.
Valami olyasmit keresnék ami ha kiszedem a megszakítót és a kondit illetve a gyujtótekercset (amit esetleg át kell alakítani ) akkor beszerelem a helyére és mehet is. Ha van rá valami egyszerű bolondbiztos olyan faék rendszerű ötletetek szivesen fogadnám.
(#) mpeter58 hozzászólása Aug 2, 2012 /
 
Üdvözlök Mindenkit!
A gondom a következő: Honda CM 200T veterán motorhoz kellene gyújtást építenem. Az eredeti sajnos nincs meg, de megvan a főtengely végén az induciós jeladó tekercs. A két hengert egyszerre látja el szikrával egy iker (parazitaszikrás) gyújtótrafó. A rendszer 12V.-os, negatív testelésű. A motor max. fordulata 10-11000/p.
A jeladótekercs 97,7 ohm ellenállású. Öninditózákor 0.2 V feszültséget indukál. az eredeti gyújtás a gerjesztő tekercsről kapta a betápot. Az elektronika nem szabályozza az előgyújtást, azt egy röpsúly végzi, elfodítja a jeladó mágnest a tengely végén. Tirisztoros megoldást keresek, mer a gyári is az volt. Minden segítséget köszönök előre is. Régebben Mex mester felrakott egy "bolondbiztos" japán gyújtást. Mellékelem. Szerintetek jó lenne nekem ez az elektronika? Gondolom a jeladó másik oldalát ebben az esetben testelnem kéne?
Következő: »»   119 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem