Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Úgy tudod megállapítani, hogy értelmezed a kondenzátor feliratait.
Köszönöm a segitséget! A végére egy kérdés csak, akkor nem a kapacitás értékkel volt a gond ugye? Az megfelelő ?
Elindult a motor? El. Ment is? Ment. Nem a mikrofaráddal volt a gond, hanem a kondi fajtájával.
Köszönöm szépen a megnyugtató szavakat!
Sziasztok! Egy kis segítségre volna szükségem, mert elakadtam. Nagypapám egyik régi villanymotorát próbáltam életre kelteni de nem sikerült.
Az adattáblája képen. Sajnos nem tudok róla semmit hogy volt e tekercselve vagy sem. A sorkapocs le volt véve, azt egy másikról tettem rá, a tekercsek vezetékeit, hosszuk szerint kötöttem, be nagyon máshova nem értek el. Első körben, mivel három fázisú, bekötöttem deltába A kép alapján 1-4 2-5 3-6 lemezzel összekötve és 1-2-3 rá a három fázis. Mind a három fázist levágta. Ezután jött a csillag próbálkozás 1-2-3 összekötve 4-5-6 ra a három fázis. Ekkor már morgot jobbra balra akart indulni egyszerre, végül lelőtt egy fázist. Aztán multiméterrel, néztem a tekercseket, annyira nem értek, hozzá (gondolom ez már az előbbiekből is kiderült ) Szóval a szakadás vizsgálóval megnéztem, és azt tapasztaltam hogy, 1-6 ra ha érintem sípol valamint ami furcsa hogy a 2-3-4-5 is sípol akár hová tettem az érintkezőt, mintha össze lennének, kötve, viszont az 1-6 az teljesen külön van. A tekercsek és a test között nincs kapcsolat. Nem tudom hogy le lenne égve, vagy csak nem jó kötöttem be a tekercsek vezetékeit a sorkapocsba, nem tudom. Köszönöm a segítséget előre is!
Szia!
Keresd meg az összetartozó tekercsvégeket, kösd be így, majd lemezeld fel a kapocslécet és próbáld ki.
Szia! Próbáltam de csak az 1-6 végeket sikerült beazonosítani, a többi négy csatlakozónál mindenhol sípol a multiméter, így nem tudom a másik két tekercset beazonosítani.
Akkor viszont lehet, hogy le van égve a motor és zárlatos két tekercsrész egymással. Szét kellene húzni a motort és megkukkantani a tekercset.
1. Nem "sípolós" multiméter állásban mérünk, hanem ellenállásmérés állásban.
2. Szétbontod az összes összeköttetést, és elkezded a 6 kivezetés között mérni az ellenállásokat. 3. Pontosan 3 párat kell találnod, amik között nem végtelen az ellenállás. Ha ennél több kivezetés között lesz valami kisebb ellenállás, akkor zárlatos a motorod. Ha nincs meg a 3 pár se, akkor meg szakadt. Ha kb. egyforma ellenállást mérsz a három páron, akkor vélhetően jó a motor tekercselése. 4. A 3 párat deltába vagy ypszilonba kötheted (lásd az előbb).
Köszi a tippet. Meg is néztem, de tényleg sanszos hogy csutra le van égve, holnap szétszedem, de mit kell látni, ha kicsit fekete, vagy égett szagú???
Egyébként az ellenállásnál, olyan értétkek jöttek ki hogy 0.5 ohm 1-6 között a többi négynél meg 1.1 ohm, de az a gyanús hogy mind a négy pólusnál tudok mérni ellenállást akár hogy variálom, tehát a két tekercs között megsérülhetett a szigetelés.
Heló!Van egy 380/220-as motorom 0,75kw 1450 fordulattal, amit átkötöttem 220ra.A kérdésem az lenne, hogy a fordulatszámot az ékszíjtárcsa méretének változtatása nélkül,hogyan tudnám növelni a teljesítmény csökkenése nélkül?
Egyszerűen sehogy. Ez egy négypólusú asszinkron motor, ha áttekercselteted, vagy átkapcsolod (nem biztos hogy egyszerűen meg lehet tenni) két pólusúra, a fordulatszám 2890 lesz. A 3f motor 1f -ról való üzemeltetése mindíg problémás, és jelentős teljesítmény csökkenéssel jár.
A másik megoldás frekvencia váltó használata, akkor azonban megfelelő frekvencia váltó használata esetén feleslegessé válik a motor egy fázisról való üzemeltetése, és a teljesítmény sem fog csökkenni.
Köszi a választ, az "átkapcsolod"-ról illetve a frekvencia váltóról tudnál részletesebben írni?
A kétpólusú 3f motorban 3×2 pár tekercselés van a hornyokban elosztva. A négypólusúban 3×4 pár tekercselés van. Ezért a négypólusú asszinkron motor fordulatszáma a szinkron fordulatszám (50 Hz esetén 3000) felénél kb. 5 % -kal kevesebb. Ha minden tekercsvég ki van vezetve, akkor van lehetőség a pólusszám átkapcsolásra, de ez igen ritka dolog, csak a kifejezetten erre a célra gyártott motoroknál van rá lehetőség.
A frekvencia váltó pedig egy elektronikus szerkezet, ami a motor tápfeszültségének frekvenciáját szabályozza. Persze nem csak a frekvenciáját, hanem a tápfeszültségét is, hogy a motor megfelelő üzemi állapotát biztosítani tudja. A hálózati frekvenciával a szinkron fordulatszám is változik, ezzel együtt a gép fordulatszáma is. A szinkron fordulatszám az a fordulatszám, amit a motor ideális, veszteségmentes környezetben üresjáratban érne el. mivel ilyen nincs, mindíg kb. 5 % körüli szlip keletkezik, azaz ennyivel csökken a tényleges fordulatszám.
Üdv!
Van nekem egy szobai álló ventilátorom (Ki gomb + 3 fokozat), és egyik napról a másikra megállt és csak búg. Rá mértem a tekercsekre és ohmikusan szerintem rendben van de, találtam benne egy 1,2µF 450V 50/60Hz-es kondenzátort. Lehetséges hogy csak a kondenzátor ment tönkre? (Mérni nem tudom).
Add rá a kondira a 230v-ot egy égőn keresztül, zárd rövidre a kondi kivezetéseit ha pattog akkor valszeg jó a kondi.
Amúgy csak pár csepp olaj csodát tud tenni a siklócsapágyra cseppentve. Nálam ez volt a hiba oka a hét elején.
Én csapágy zsírral próbálkoztam de semmi, meg se moccan.
Feltételezem ezután, hogy könnyedén forog a ventillátorlapát, tehát villanybaja van. esetleg másik kondival ki lehetne próbálni mert elveszthette a kondi a kapacitásának egy részét vagy akár teljesen is. Na arra az esetre írtam az előző válaszom elejét. Csak ahhoz a próbához le kellene kötni a kondi egyik csatlakozóvezetékét.
Két jó hírem is van, 1.:jön az enyhébb idő. 2.:energiatakarékos lett a ventillátorod
Arról todnál-e egy rajzot vagy linket küldeni ,hogyan lehet 4 pólusu motort 2 pólusúra átkötni?
Itt olvasgass, de nem biztos, hogy csak úgy át lehet kötni.
Bővebben: Link
Ki bontottam a fekete dobozt és ezt találtam benne. A tünetek továbbra is nem indul meg csak ha meglököm, bár melyik irányba elindul...
Ez egy indító relének tűnik. Ennek az lenne a szerepe, hogy a bekapcsolási nagy áram hatására meghúz, és a segédfázisra áramot ad, vagy bekapcsolja a segédfázis undító kondenzátorát. De lehet, hogyha nincs indító kondenzátor, akkor a segédfázis ellenállása hozza létre az indító nyomatékot, és lehet, hogy se segédfázis kondenzátor, se indító kondenzátor. Ha a motor felpörgött, a felvett áram jelentősen lecsökken, a relé elenged, és lekapcsolja az indító kondenzátort, vagy az egész segédfázis tekercset.
Csak ez a relé vagy mi van semmi más nincs a motoron kívül, kondenzátor sem. Mit csináljak vele hogy helyre jöjjön?
Ahogy nézem nem hiányos egy kicsit? a relé egyébként kapcsol valamit?
Úgy tűnik a segédfázist egy nagyellenállású huzalból tekerték, és az indítás idejére a relével kapcsolnak rá feszültséget. Próbáld meg kézzel, kapcsolóval ráadni, csak rövid ideig. De vigyázz az áramütés veszélyére.
Ukrán teknológia... Majd holnap több infóval szolgálok. Ma már nincs sok kedvem hozzá hogy szét szedjem. Ilyen volt eddig működöt. Aztán szét eset a kapcsolója azt cseréltem azóta cirkuszol. Meg csinált régebben olyan dolgot hogy elindult ment egy darabig majd meg ált, aztán x idő után újból indult, aztán ezt játszota. meg azért rendesen melegedik... Hiányos nem hiányos eddig működöt, vagyis elindult. Az a két érintkező az állandóan össze van érve.
Annak csak bekapcsoláskor szabad zárnia. Nincs összeégve? attól melegedhet.
Szia!
Nagy valószínűséggel menetzárlatos a motorod. Idézet: Ez azt jelenti, hogy túl nagy áramot vesz fel, ilyenkor a bimetall kikapcsolja „hogy elindult ment egy darabig majd meg ált, aztán x idő után újból indult, aztán ezt játszota. meg azért rendesen melegedik..” Idézet: -t, tehát leáll, amikor pedig visszahűlt újraindul magától. Annak állandóan össze kell(ene) érnie! Én még megnézném a relé érintkezőjét, hogy nincs-e elégve. A tekercstől balra, abban a fehér dobozkában található. „a két érintkező az állandóan össze van érve.”
Idézet: Akkor a segédfázisnál biztos, hogy szakadás van, ez lehet a relé érintkezője, vagy maga a segédfázis tekercs is. A legegyszerűbb próba még: húzd le a bal alsó sarokban lévő sarut (fehéres színű vezeték) és úgy indítsd el meglökve a tengelyt, ha leold a hőkioldója (bimetáll) biztos lehetsz benne, hogy menetzárlatos! „nem indul meg csak ha meglököm, bár melyik irányba elindul...”
Sziasztok!
Tudna nekem valaki segíteni abban, hogy kellene olyan adat katalógusnak mondott iromány amely tartalmazza a 220V-os villanymotorok teljesítményét, az hogy milyen indító kondi és milyen indító relé kell a külömböző teljesítményű villanymotorokhoz! Köszönöm előre is a segítséget. |
Bejelentkezés
Hirdetés |