Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Digitális forrasztóállomás
Szia!
Azt én is észre vettem hogy a din csati mozgatásakor változik az érték. Nálam nem igen van olyan szennyeződés ami rontaná a kontaktot. A csati alapból ilyen sz@r. Az aljzat vezetékeit kicsit megfeszítettem, megcsavartam hogy merevebben tartsa az érintkezőket. A nagy elmászás nem tudom miből fakadt. A potit csavartam felfelé akkor 200 foknál kezdett melegedni. Újra beállítottam, bekapcsolás után már 150-nél is meleg. A másikat még nem szedtem szét, így még nem tudom miért halnak meg az IC-k. Még kétféle forrasztó állomáshoz meg van az alkatrész, csak hiányzik a lendület.
Üdv!
Igaz hogy az LM324 bemeneti offszetfeszültsége akár 9 mV is lehet, ami 9/0,041=219 fokos hiba, de ez időben nem igen változik. Gyanús lehet még a páka nyelében az érintkezés. Az enyémet szétszedtem, mert be lett téve egy termisztor a hidegpont kompenzálás miatt. Nem volt bizalomgerjesztő, hogy a zsugorcső alatt csak egyszerűen csupasz érvéghüvellyel volt összeszorítva a sodrott rézvezeték a króm és a nikkel szállal. Ha lehetőség van rá, ki kellene próbálni egy másik pákával is az állomást. Esetleg a nyelet szétszedve (2 csavar), óvatosan megnyomni fogóval a zsugorcsöveket. Ha jól emlékszem a fűtés piros/kék, a termoelem talán szürke/sárga, de ez nem biztos.
Kérdeznék valamit:
Láttam itt nagyon szép és jó forrasztó állomás kapcsolásokat (amiket persze nem látok át), de ha én készítenék egyet, akkor a következőt csinálnám: Vennék egy 5 csatlakozós, hőszabályozós pákát (linkeltek előttem sokat) 2-3000ért (vagy több.. ki mennyit szán rá). Aztán egy teszt forrósítás során (egyszerűen kötnék rá 24V-ot) megnézném, hogy milyen hőfoknál, milyen értéket vesz fel a hőfok érzékelője (gondolom nő, vagy csökken az ellenállása). Ezután adnék neki 24V-ot egy relén keresztül, és a szabályozót rákötném egy mikrovezérlőre, ami adott tartománynál ki és bekapcsolgatja a páka tápján a relét. Így tartaná azt a bizonyos hőfokot, amit szeretnék. Ez így működhet? Vagy valamit nagyon-nagyon nem értettem meg a működésében? A másik kérdésem a trafó lenne. Nem is tudom elképzelni, hogy hol találhatnék 24Vos tarfót. 12Vosat még csak találok (PC táp, nyomtató.. miegymás)... Vagy egy PC táppal is lehet valamit kezdeni?
Tehát akkor (ha jól értem) egy PIC-kel és egy relével gyakorlatilag csinálhatok egy (akár digitális) forrasztóállomást? ez nagyon jó lenne mert akkor kezdek is neki.
Már csak a 24V-ot kellene megoldanom. PC tápban van -12V és +12V is, szval akkor van 24V is. Kérdés, hogy mennyire lehet terhelni? egy 50Wos pákának 2A elég. Hogy nézhetem meg, hogy tud-e annyi? Vagy ne "egyben" gondolkodjak a PC tápban, hanem szedjem szét és újat rakjak össze? (ez nem nagyon tetszene...) A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2012
Gyakorlatilag csinálhatsz , de a relé miatt hatalmas lesz a hőmérséklet "túllövése" ha beállított hőmérsékletnél kapcsol ki a relé a hőtehetlensége miatt túlmelegszik a páka , és amikor visszakapcsol még mindíg először hűl csak aztán kezd felmelegedni . Ide nem hőkapcsoló kell hanem hőfok szabályzó minimum pwm de inkább pi-vagy pid szabályzás
A pi vagy pid nem ismerős, de a PWM az igen. De ha PWMmel szabályzom, akkor nem is kell a hőérzékelő a pákába...? Akkro elég egy sima 12 vagy 24V-os páka, és ha 50%os PWMet kap, akkor a max hőmérsékletének uszkve a felét fogja elérni. Vagy rosszul gondolom?
(mellesleg igazad van, de sztem egy 4000 Ftos analóg forrasztó állomás sem tud többet. És a PICbe beállíthatom úgy is, hogy valamennyire vegye figyelembe a páka hőtehetetlenségét. A gyakorlatban így gondolnám a PIC programot (csak a logika miatt írom, ne röhögjetek ki :bonk Figyeld a hőelem ellenálását: 1-es gomb: 100 ohmnál bekapcs, 110ohmnál kikapcs. 2es gomb: 130 ohmnál bekapcs, 140 ohmnál kikapcs. (stb). Ezután benyomom az egyes gombot és 10 perc múlva megmérem mennyi is így a páka hőfoka, és azt fölé írom az 1-es gombnak, hogy ez kb 200 fok. A 2-es fölé, hogy ez kb 300 fok. Valami ilyesmi. Véleményem szerint a 10K alatt állomások nem jobbak)
Teljesen rosszul értelmezted . A lényeg az : beállítod a hőfokot (amit lcd-n ki is jelezhetsz )
amikor hideg a páka a pwm kitöltési tényezője 100% ahogy melegszik (persze hőelemmel méred a hőmérsékletet) egyre csökken a kitöltés ,egyre kisebb átlagáram kerül a fűtőszálra és mire eléri a beállított hőfokot csak éppen annyi áram megy a pákába ami fedezi a hőntartás és a forrasztás általi főelvonás energiaigényét .
ÁHHHHÁÁÁáááá.....
Valóban félreértelmeztem. Így világos. Mondjuk ezt is meg lehet oldani a PIC-kel, csak kell egy kiegészítő, ami a PIC PWM jelét átviszi a 24Vra (a relé az nem lenne elég gyors... ) Nem tudom mi kellene oda, de az +1 alkatrész gyakorlatilag (egy optocsatoló, pl..?) A pc táppal kapcsolatban tud valaki segíteni? Hogyan lehetne felhasználni forrasztóállomáshoz?
A"kiegészítő" az fet- vagy triac attól függően hogy egyen vagy váltófesz fogja táplálni a pákát .
Jó lesz ez így?
Találtam egy ilyen képet (lent) Elvileg a PC tápban van egy trafó, amin van több kivezetés is. Megkeresem azt a kettő, ami között, 24V-ot mérek (elvileg ez a +12V és -12V (kék és sárga) vezetékek alapján is megtalálható). Megcsinálom a lenti rajzot, úgy hogy kihagyom a GND-t (kell 4 dióda, mondjuk 10A-s, az biztosan elég), és 2 kondi (ezek meg is vannak a tápban, csak meg kell találni őket). A rajzon a -12V lesz a GND, és a +12V a +24V. ÉS már kész is van a 24v-om, amivel lehet hajtani a 24V-os pákát. Jól gondolom, vagy megint benéztem valamit? (a 220V nem játék, tudom, ezért kérdezgetek mindent)
Kapható forrasztó pákához való trafó is: Link. Van külön ága az elektronika számára is.
Valamint egy dolgot szerintem szintén benéztél: a hőelemnek a feszültségét kell mérni, nem az ellenállását. Ez mV nagyságrendű, amit fel kell erősíteni, mégpedig precíziós műveleti erősítővel. Ezen kívül nem árt mérni a környezet, vagy még jobb, ha a hidegpont hőmérsékletét. Hidegpont mérésénél pákaátalakítás, a környezet mérése megfelelő PIC-el is megoldható (pl 18F26K80). De lehet másik is, a kulcsszó a CTMU modul és a "Temperature diode".
Köszönöm a linket, különösen a digitális-2 tetszett.
Az viszont kezd körvonalazódni bennem, hogy nem építek ilyet. 220V-tal és a medvével nem játszik, csak aki nagyon ott van, én pedig még csak el sem indultam Valahogy már most érzem, hogy miután összeraktam az eszközt, igen rossz érzéssel és félve dugnám be a konnektorba... Így pedig már nem egészséges... Inkább arra gondoltam, hogy veszek egy valami analóg állomást pici pénzért. ÉS akkor benne lesz minden, csak át kell alakítani (ha lesz kedvem, vagy ha tönkremegy). Mivel találtam igen szép HAKKO pákát, ezért valami 24Vos, 50Wos állomást nézek, aztán kiegészítem, ha szükségesnek érzem. Vélemény? Sztem ez így biztonságos és megoldható.
Szerintem HAKKO állomást nézzél hozzá, mert ellenkező esetben lehet, szívni fogsz. De biztos, hogy megéri külön-külön keresgélni? Bővebben: Link
Aki forrasztó állomás építésére adja a fejét, az általában azért teszi, mert alap tudású állomás áráért + a tudásáért, munkájáért prémium tudást kaphat. Pl 10-15.000Ft-ból (mindent, még a trafót is beleszámoltam) megépítesz egy prémium kategóriás tudást biztosító készüléket, ami adott esetben 60-80.000Ft-ba, vagy még többe kerül. Már ha van olyan. Pl a Solomonnál a látható különbség az SL-10-20-30 állomásoknál, hogy egy poti mellé felrajzolt skálán, LED soron, vagy digitális kijelzőn állítod-e be a hőfokot. És emiatt kerül kb 10-10 ezressel többe, mint az egyel olcsóbb. Persze lehet még más különbség is, pl a vezérlés egyre kifinomultabb, de ez a szembetűnő, a vásárló ez alapján dönt. Építesz egy állomást 16x2-es LCD-vel, ami egyszerre jelzi a beállított és a mért hőmérsékletet, és máris jobb készüléked van, mint a legjobb Solomon 1 pákás állomás. Raksz bele egy MAX232-t 400Ft-ért, írsz a PIC-be meg a PC-re olyan programot, hogy windows alól tudd állítgatni a pákát, valamint naplózza a hőfokot, és máris csak a több százezres Weller állomások tudják ezeket. Igaz azok kicsit jobban, de 50.000 alatt még használtan sem kapsz. Na ezért érdemes magadnak csinálni! Azért nem, hogy 5.000 helyett 10.000-ből csináld meg magadnak.
Hát igen, egyet értek veled. És a 220V is ott van, ami nekem nem tűnik egy életbiztosításnak, ha én csinálom meg.
A gondom a következő (mint mindenkinek): 1: Veszek valamit, csak hogy legyen (5000 Ft): hát ez a legvonzóbb anyagilag, de azért szeretnék venni egyet, mert bár nem forrasztok sokat, most vettem meg a 3dik 2000Ftos pákámat. A legutóbbival forrasztottam mondjuk 40 alkatrészt és szétégett a hegye. Akkora lyuk lett rajta mint a fejem Így nem éri meg az olcsót venni. De ugyanez a helyzet a 5000 Ftos állomással is. Az is a legolcsóbb állomás. Érdemes azt megvenni? Jobb mint a 2000 Ftos, de lehet hogy nem a legolcsóbbat kellene megvenni. 2: veszek valami olcsót, ami már azért jó is (12-15000 Ft). Na, az már működhet. De akkor már 20ért vehetnék valami jobb cuccot használtan. ÉS akkor nem is említem, hogy neten is lehetne rendelni, akár ebay, akár vatera. Oolcsóbb, de jobb. 20-25ért már van egészen jó. Látom rezeket a Gordak állomásokat, van amelyik már levegős is. Nekem az persze nem kell még (jó darabig), de ez olyan mint a digitális fényképezőgép. Nem azért veszek olyat, amin van 10x optikai zoom, mert az kell nekem, hanem mert amin van 10x optikai zoom, az nem lehet olyan vacak (sztem). Szóval ezen őrlődök jelenleg. Gordak állomásokat ismeri valaki?
Hozzászólásaidat olvasva a helyedben még nem kezdenék bele egy saját áramkör fejlesztésébe.
De amit linkeltek 5000Ft-ért állomást semmi képen se vedd meg, csak pénzkidobás. Építés közben mindig tanul az ember, ezért azt javaslom, hogy saját magadnak csinálj egyet, de a legegyszerűbbet amit itt megtalálsz a fórumon. Vagy ilyen pálát vegyél: Solomon Vagy ha van több pénzed rá akkor egy használt weller wsp80-at már 15e körül megkapsz, ami az egyik legjobb, megfizethető árú páka.
Ilyen nevekkel, amit te írtál, még nem találkoztam. Persze ez lehet csak az én hibám. Itt a Solomon és a Fahrenheit pákák mennek, ahogy én látom. Főleg a Solomon. Ezek olcsók, a hegy és minden más alkatrész szintén, de jó minőségűek. Ez, amit ajánlottam, Fahrenheit 28020, az egyik legjobb. Persze a maga kategóriájában. És itt nem feltétlenül az árkategóriára gondolok. Meg is lepődtem, hogy 5.000, emlékeim szerint több szokott lenni. Sokan kezdik ezzel a forrasztást.
Van topik a villanyszerelésre és érintésvédelemre, ott szívesen segítenek, hogy hogyan tudod biztonságosan megcsinálni.
Bocs, de én csak az alapján javasoltam, hogy többen vettek ilyet építés helyett, és jó véleménnyel voltak róla. A kedvenc alkatrészboltomban (ElektroArt) szintén jó véleménnyel vannak róla.
Szerk: most látom, hogy rosszat linkeltem be. Erre gondoltam. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2012
Tudom, hogy ami túl szépnek tűnik, az nem igaz...
De javasoltak nekem egy új állomást. Valaki tud róla véleményt mondani? Elvileg új, 6 hó garit vállal rá az eladó. 1: http://www.triple3thailand.com/images/1194675164/p_952-A.jpg vagy digitális kijelzővel 2:Bővebben: Link 21 és 26K lenne az ára. Nekem ez túl profi, ez nem is vitás, de ennyiért lehet hoyg megérné megvenni. Nem? Más: sajna elszállt a laptopm. Most nézem a töltőjét, hogy 19V és 4 A. Ez elvinne elvileg egy 50Wos, 24Vos pákát. Nem? (szabályozást most mellőzzük) Ez ingyen van (sajna...) Majd nyomkodom helyetted a LINK gombot... A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2012
Nem rossz ez a meleg levegős pákesz. A két linkedben lévő forrasztó páka nem egy nagy szám, de a hőlég része nagyon jó.
A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2012
Én is úgy érzem, hogy nem rossz kis cucc ez, főleg 21000ért (26 a digitális). HA azt nézem, hogy egy "használható" 15K, akkor inkább ilyet érné meg venni. Csak sajnálom rá azt a kevés pénzemet, mintha a véremet folyatnám cseppenként..
Helóka.
Akartam ma éleszteni élesbe, pákával a Vicsys féle állomást, de először ami érdekes volt számomra az az, hogy az 5 helyett 4,7k-s potit használok, és csak 350-400 között tudtam szabályozni. Aztán ráadtam a delejt,(24V-ot ráküldtem a pákára) , akkor pedig el kezdett füstölögni a gumiborítás feletti résnél, ahol a fűtőszál is egy kicsit látszik a fehér köpenyben. Nem tudom mennyire szabad neki, vagy normális-e, de kb 5-6-7 másodpercet hagytam, fél percet vártam, hogy hűljön, ha egyáltalán melegedett, és semmi meleget nem éreztem a pákán. Valamit rosszul csinálhattam???
Milyen az a "használható" 15K-s ? Tudsz linket hozzá?
A jó szerszámmal lehet gyorsan dolgozni. Lehet megérné a 15 konrta 21.
Az elején füstölhet, mert esetleg össze fogdostad és leégett a zsír. Később már nem.
Most akkor megszakadt a fűtőszál? Milyen tápot csináltál hozzá? Kapcs üzeműt, vagy sima trafósat? A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2012
Lehet, hogy a hőelemre kapcsoltad a 24V-ot?
Hát pl ilyenre gondoltam:
Páka Ez már jobban fest mint az alap 5000 Ftos. És ha ezt hasonlítom össze a korábban linkettel (21ért) akkor messze jobban megéri megvenni azt (kijelzős vagy sem, az már részletkérdés, de sztem a kijelző is megér +5K-t). Szóval 18ért a fentit, vagy 2in1-t 21ért... Így már a Gordak a jobb ár/érték. Nem?
De onnan belűről honnan jöhetne füst? Nem értem.
Nem, a hőelemre nem kapcsoltam a 24V-ot. A hőelemre csak a csatlakozó aljzat 2 megfelelő lábát vezettem. Sima trafót használok. 1N4001-el egyenirányítottam, s a Weller páka trafóját használom (kattogósét). Az sem teljesen világos, páka nélküli állapotban és pákával is miért csak 350 és 400 között szabályozhatok?
Páka dugóját megmozgatom, változik az érték. Az aljzat lehet bóvli. Nem is érem miért választották ezt a fajtát, ennél sokkal biztosabb kellene.
Nem lehet, hogy kalibrációs probléma lesz ez? Esetleg nem kötötted a hőelemet fordítva? Nem tudom mit okozhat csak kérdezem. Egy ellenőrzést meg ér.
Nem hiszem, nagyon ügyeltem rá. Azért holnap leellenőrzöm még egyszer.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |