Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » CNC építése házi alkatrészekből az alapoktól
Lapozás: OK   144 / 376
(#) barkacsi válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
(#) emmzolee válasza hotib hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
Engem meg a tengelykapcsolók érdekelnének. Milyenek ezek? Honnan lehet szerezni? Képet tudsz közelebbről betenni?
Kössz.
(#) barkacsi válasza emmzolee hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
tengelykacsolók... hátha találsz hasonlót köztük

A betöltött kiválasztott képre katt és betölti az oldalt ahonnan a gyűjtemény képe származik, ha van vmi típus szám hozzá már utána lehet esetleg keresni.
(#) nagy hoho válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
A Te marómotorod és a frekiváltó kb annyiba lesz mint az én gépem cakk-pakk. És ez volt a célom. Mint írtam nem a NASA-nak akarok bedolgozni. Van egy barátom akinek egy cuki fa gépe van bútorlapból és pozdorjából. És nincs golyósorsó, bowden van. És míg én álmodozom, hogy egyszer lesz gépem addig Ő ezzel a géppel mart nekem olyan alkatrész amiről meg nem mondanád, hogy a fagép vagy egy egymilliós gép készítette.
Különben a topik neve is cnc házi alkatrészekből és alapokból.Tehát találtam otthon két darab alu.zártszelvény, és azt fogom felhasználni. A műanyag lapok a garázsom egyik sarkából kerültek elő. Ettől függetlenül nekem is kell vennem sok mindent. A Kress motorból pedig meg veszem az 530-ast kap egy nyomatéktartó fordulat szabályzást és úgy fog pörögni ahogy én akarom.
(#) emmzolee válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
Köszi a guglit tudom használni.
Engem konkrétan az a tengelykapcsoló érdekelne, ami a hotib képén látszik.
(#) bbatka válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 13, 2012 / 1
 
A műanyag marással kapcsolatban fontosabb a szerszám élkiképzése és élessége mint a fordulatszám. A keletkező forgácsot azonnal el kell távolítani.
(#) nagy hoho válasza bbatka hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
A műanyag már többször szóba kerül általam. Amiből én szeretnék pl. hidat Az egy nagyon kemény anyag. Fúrásnál spirális forgácsa van de ha két újjal össze morzsolom szinte por lesz belőle. Az anyag neve kompack plate, egy m2 ára ~ 23000.- Ft
(#) barkacsi válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
ha a csiga fúró jól van élezve és lassú a sebesség (mert nem darálja le a forgácsot) mert megfelelő a Z előtolás hozzá, a forgácsa spirál lesz. Mi ebben a csoda?

Olyan műanyagból eszembe nem volna gépet építeni, főleg nem egy cnc-t aminek lényege a pontosság mivel számítógép vezérli. inkább akkor vmi rendes fából, ami merevítve van fémmel, pozdorja pedig nem fa. mdf meg túl puha.

Műfával jobban járnál. ha már műanyagszerű anyagot akarsz. Ez könnyű anyag. van tartása is. Nem porlik dörzsölésre.
A hozzászólás módosítva: Dec 13, 2012
(#) nagy hoho válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
Melyik műanyag viselkedik úgy hogy a spirális forgácsát két újjad között porrá tudod morzsolni?
(#) barkacsi válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 13, 2012 /
 
miért kell mozsolni? stabil gépet akarsz vagy olyat ami szétesik?
De rád bízom úgyis abból csinálod, miből megálmodtad.
Csak véleményem mondom, nem kell megfogadni.
(#) mex válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Esetleg a Te gépedről nem tudnál néhány iránymutató fotót feltenni?
(#) barkacsi válasza mex hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
java részt fő alkatrészek vannak meg, (a váz és híd szerk, és sínek, orsók, dupla-soros ferde hatásvonalú csapágy, támasztó csapágy, asztal hiányzik, egyéb szerelvények, vezetékek, tengelykapcsolók). A többi cucc megvan.
Pont azért mert ebben az állapotban szabadon változtathatok mindaddig, míg az első olyan részt meg nem rendelem, ami a méretét befolyásolja. vagyis konkrétan gépről még nem beszélhetünk csak alkatrészekről. de pl a maró motor 147E volt Protec.
4 db szervo+encoder + vezérlő elektronika motoronként., elosztó panel, 12 Hiwin HGW 20-as CC kocsi, 2x20 és 1x16-os Hiwin orsóanyák. Minden alkatrész/gépelem új. (továbbá toroid->Híd dióda->kondi... lágyindító. kábelek IGUS-lesz. Láncot majd magam készítek

egy rajz, ha ez segít vmit, bár még változhat ez is... (valószínű hogy fog is.)
Y mozgatásról
(#) Fekete Zsolt hozzászólása Dec 14, 2012 /
 
Sziasztok *
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2012
(#) mex válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Ezek szerint Te is az első gépedet építed, csak nem hobbi célra.
(#) barkacsi válasza mex hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
inkább úgy mondanám, hogy nem hobbi áron és minőségben, de hobbiszerű alkalmazásban. Acélt már ezzel én se munkálnék. csak nagy ritkán, bár a gyakorlat mondja meg hogy igazán a tervezeten felül még mire lesz alkalmas.

sajnos vagy nem, túlzottan elvárt az, hogy pontos legyen a gép. és alapvetően azért kellett a gép mert meguntam a mindenféle cégek bevállalnak vmit, de nem tudják megcsinálni, értesítés nélkül eltérnek az egyébként egyszerű látványrajztól... mi rendesen be van méretezve. (ami 9 mm nem értem hogy lett 15 mm belőle. és hasonlók)
És ha esztétikailag, meg úgy egyébként sem az lett a végeredmény ami az megbeszélt az elején még nekik áll feljebb, hogy de miért?? (20 perces melót 1,5 hónap alatt ami végeredménye kuka? és ennyi idő alatt már pont kellett volna használnom. ráadásul a mintasablont is elköszörülték??? Mióta szabad egy mintán bármi fizikai műveletet elvégezni??? egyáltalán tök feleslegesen, mert pont az volt a szerepe, hogy szoruljon azon a részen.

Volt olyan magán műhely ahol láttam a gépet mivel dolgozik a fazon. Nem CNC, de azokkal a gépekkel simán meg tudta volna csinálni és hamar ami az igény volt, másfelől nem értem hogy minek kellett neki egy jármű is hozzá. mikor alapvetően a minta minden infót tartalmazott. Csak le kellett volna másolni az illesztő részét.
erre amit látok, hogy az mit egyébkényt marással meg lehetett volna oldani (2 furat közötti átvágás) azt kézzel munkálta ki és ezért nem lett szép. reszelővel belement a furat alsó és felső pontjain kívülre, és volt ahol meg a kivágandó felületen maradt nem kellő anyag.
az ilyen pancser munkákból elegem van. így bármi kell a saját gépemen megoldom.
ezek sose voltak egyébkén nagy kihívási feladatok, mégis sz@rul csinálták meg.

Továbbá volt olyan amire olyan árat kaptam elkészítésre, hogy abból egy számomra nagyon gagyi, de fára plexire való működő cnc-t össze lehetett volna tenni és azzal is jó lett volna, ha megcsinálnám. És akkor már nem csak hogy a pénzem is megmarad mert ott van a marógépben, hanem máskor is tudom használni szóval nem csak tömény kiadás a munka-óra díjra és alapanyaga.

Aztán az igény tovább fejlődött, ha már nem kis pénzbe kerül legyen jó is.

igen az első gép és drága is. de amire kell arra megfelel.
mozgó és ezért kopó alkatrészeket sosem vennék használtat, ami a gép pontosságát befolyásolja.
Nem lehet tudni milyen kenőanyagot használtak, milyen okból rágódott be adott területen, és miért nincs baja máshol. továbbá nem tudható mindig adatlap sem. ami használt. Új cuccokról meg szinte mindig van rendes infó.

Ez a gép nem 2 évig fog működni, mert hogy cserélni kell a pontosságát befolyásoló kopás miatt alkatrészt...

Mindamellett, ragaszkodunk a cím szerint ha akar valaki gépet építeni akkor ipari csapágyak nem jöhetnek szóba, ami pl sínek+kocsik. golyóorsók... ezek nem otthoni alkatrészek.. a fióksín az már inkább ide tartozó...


Ha az eddig látott rajzok alapján vmi véleményed van megírhatod.
Lehet megfontolom.
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2012
(#) mex válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Az Y összekötő nagyon karcsúnak látszik...
Esetleg nem gondoltál két orsós hajtásra?
(#) hotib válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Egyenlőre ezeket a képeket tudom, nem volt időm fotózni. Talán a rövid hét végén. Később persze lesznek képek, videók is.
A képek építés közben készültek, így nem is én készítettem őket. Remélem elég rálátást ad a kapcsolódásra. Amit tudok róla: 10-es aluból készültek, az alsó és felső kocsira fogatott lapok élébe van fúrva 2-2 menetes furat, de nem tudom a méretét. Talán M5. A Z alapja is 10-es, csak a linek alatt vékonyabbra van marva. Az egész úgy lett méretezve, hogy a lehető legvékonyabb legyen. Az orsó csapágy házakból is lett levéve egy kevés, hogy a Z elmenjen felette.
(#) hotib válasza emmzolee hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
A tengelykapcsolók is a géppel együtt készültek, nem gyáriak. Elmondás alapján 5Nm-ig jónak kell lenniük, más gépben nagyobb motorokat szolgálnak ki. Az én motorjaim ~1Nm-esek (katalógus szerint 1,17) nem valószínű, hogy el tudja nyírni
(#) hotib válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Köszönöm, nekem is tetszik
A megmunkálásban nem vitatkozom, nincs alapom hozzá. Biztosan van olyan helyzet, amikor nem fog sikerülni, mert a lehetőségek nem engedik.

Mint írtam, alapvetően full fapad hobbi nyákfúró volt az elképzelés, de az idő sokat segített a kérdésben Első olvasatban ez a gép is nyák fúrásra lesz használva, és persze fával, műanyaggal, esetleg kisebb alu munkákkal (pl. 2-es alu lemezbe nút marás, vagy ilyesmi) megpróbálkozunk. Ha az elkészült felépítmény engedi.

Ha engedi, akkor majd elgondolkodunk valamilyen kisebb Perske, vagy hasonló főorsó motoron, amit freki váltóval az alacsonyabb fordulatszám tartományban tudunk használni.
(#) barkacsi válasza mex hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
A rajz szerint az egy 15-ös vastag H forma AlMg4,5Mn anyagból lenne, ha összejön,
elég merev tartása volna véleményem szerint,. Ennek a formája mint írtam korábban valószínű még változni fog, a híd szerkezeten kialakított méret és formák szerint.
Arra, hogy párhuzamba megvezesse a kocsikat, arra megfelelő. Az alatta és felette elhelyezkedő elemek hídláb tartó és a kocsik azoknak még megvezető marást kell kialakítani. jelenleg csak egy színben és furatközépponton helyezkednek egymásba. így még esélyesebbek az apróbb mozgások ezért kell ott még pontosítani.

Erre a rövid 1-1.2 m távolságú megvezetésre nem tartom indokoltnak a dupla megvezetést. 20-as golyóorsó kerül rá. (16-os is elég volna)
Eleve nem lesz átételezve kizárva ezzel is a ponttalanítást ami az áttétel pi-jével és az esetleges nem tökéletes illesztésből adódna (bordásszíjas elhasználódásból is keletkezik pontatlanság, meg csak felesleges többletköltség meg vacakolás a beállításokkal.

A szervókra az enkóder felbontása akár 2048, számold ki, hogy ez 5 mm-es menet-emelkedéssel nem e lenne elég pontos. De eleve, hogy könnyebb legyen számolni 1000-es osztásban lesz beállítva. Ha nem lenne ez kellően pontos, akkor lehet még 1024 és 2048.
1000 és 2048-en 7500-at tudna leforogni a szervó max., míg 1024-ben 15000-et.
Nekem elég a 7500-is.

Klavió egyik gépen is biztosan van felesleges költség ami rögtön szemet szúrt pl 3,1-esnél ott egy 20-as kocsit és sínt használnak ahová megfelelne aZ x-re nekik 16-os is. Nem olyan nagy az a gép ami indokolttá tenné azt a méretű kocsi - sín párost. Arra a gépre nagy főorsó motor sem való.
Nekik mindegy mert ők eladják, és így többet tudnak elkérni mert drágább anyag van benne, de felesleget többletsúly és méret, és felesleges többlet ár. A súly növekedés meg ugye nagyobb teljesítményű motort követel, ami szintén drágább a kisebb paraméterű változatától.. persze bizonyos mértékig nem számottevő de ha már felesleges akkor ne használjunk Y tengelyre nehezéket mert az mozgatja az egész szerkezetet, az kapja a legnagyobb terhet mozgóhidasnál.
(#) mex válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Te tudod, de egy 1000x1500 asztalméretre én keveslem.
Akkor lehet gond, ha a munkaterület határain is kénytelen vagy forgácsolni valami nagyobb előtolóerőt igénylő anyagot. Ilyen méretben teljesen szokásos a kétorsós megoldás, a meghajtás módja változhat, a pontossági igénynek és a pénztárcának megfelelően. Még a lézeres vágóberendezésekből sem spórolják ki a második orsót, pedig ott a nyomatékigény közel sincs akkora, mint egyéb alkalmazásoknál. Persze ott meg a gyorsulás a számottevő...
(#) hotib válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
A mellékelt képen látszik a háttérben egy hasonló méretű gép, mint amiről írsz. Egy oldalon (a képen a távolabbin) van csak golyósorsó, de Gábor, aki a gépemet készítette, mutatta mikor nála jártam, hogy bizony kell orsó a másik oldalra is. Meg lehetett mozdítani, számomra meglepő módon. Pedig nem gyenge.
(#) barkacsi válasza mex hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Olyan eget verő nagy tolóerő itt nem lesz a befogható szárméret az ER20-asba az 13-as.
ritkán fog ekkora menni benne.

Én ráérek míg kimarja amit kell. nem sietek... ha nem fejezi be kelő időn belül máskor folytatja, ha ráér .

Egyenlőre gravír marás lesz rajta. Amit elsődlegesen majd tesztelek az is nyák felület-gravír, ha kész lesz még amíg nem lesz tényleges világvége valamikor...

A szervó áttétel nélkül bírja a 60 kg-t tologatni az orsón. Ezen súlyon belül kell lennem az Y síntől fölfele alkatrészekben.

A sínek meg fogják tartani oldalt. Sokkal nagyobb tömegre van tervezve a kocsi.

Az asztal pedig független rögzítésű lesz a híd "lábaitól". Nem lesz az y-hoz hozzácsavarozva az asztal. arra a felületre lesz mint amihez a sín is alul, de nem érnek össze egymás alatt, hogy a rezgéseket ne vegyék fel annyira egymástól.
Az egész mozgatása is fordított a megszokotthoz képest, így lehet nagy anyagot feltenni hely hiányában. Ha szélesség 1.,5m-be belefér, de a hossza az 1 m-nél nagyobb akkor túl lehet lógatni.
Tervezem majd olyan részelem kialakítását ami hátul és elöl is felhajtható támaszok, a túllógó anyag ne húzza le az asztalról a munkadarabot. Legyen alátámasztás és nem fog megfeszülni az asztalon.
(#) mex válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Egyet biztosra mondhatok: nem ez lesz az utolsó géped, mert valamelyik alkalmazásnak nem fog megfelelni maradéktalanul.
Nyákgravírra túl drága, és nagyméretű, komolyabb alkatrészek megmunkálásának az eddig látottak alapján a vázproblémák szabnak határt, de lézeres megmunkálásra kiváló lehet.
Sok sikert a megvalósításához!
(#) barkacsi válasza hotib hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Működés közbe lehetett megmozdítani vagy anélkül...?
Ha a motor nem tart ellen mert nincs kiadva a parancs akkor simán el lehet tolni.
én nem fogok nehéz szerkezetű anyagokat vele marni. és nem léptetőkkel szórakozok.
de azért köszi.
Na meg ha 2,5-es a menetemelkedésű az orsó akkor máris van jobb tartása, ami látható hogy nem szalad le rajta a motorral.
Amire nekem épül a gép arra működni fog 11 tengellyel ott.

Az akkor látszik, ha a Z-t felküldöd és nincs beakasztva, majd áramot lekapcsolod és ha leszalad a motor, akkor nincs áram nélkül tartása.
(#) barkacsi válasza mex hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Az, hogy ez lesz az utolsó vagy nem azt a hely és az anyagiak döntik el.

Persze már gondolatban volt kisebb méret is mellé, de míg csak ez van addig ez is meg fog felelni.
fára, alu-ra, rézre, műanyagra, gipszre, üvegre, teljesen jó lesz.
Más meg nem nagyon izgat.
(#) hotib válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Bocs, ha félre érhetően fogalmazok. A golyósorsó oldalán semmi nem mozdult meg. A másik oldalon lehetett megmozdítani a hidat.
(#) barkacsi válasza hotib hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Nálam ez középen van tehát a keletkezett erők a két szélső oldalra erősebben mozdíthatnak, de ugyan akkora erővel hathatnak, hogy elmozdulhasson, középvonalban nyilván erősebb vmivel a tartás.
Ennek ellenére azt mondom, hogy amire nekem kell arra jó lesz. így ahogy megvan rajzolva korábbról. ami széltől szélig munkadarab lesz annak nem lesz nagy súlya, és nagy forgácsolás sem. Inkább csak darabolás, kivágás az meg mehet több lépcsősen is, kisebb Z -vel.

ha két orsó lenne, akkor a felső szerint tenném fel (lsd kép). csupán azért mert sokkal kiegyenlítettebb, viszont az alsó szerint láttam inkább megépítve.

Mindazonáltal nekem nem szokásom gép munka közben a tengelyeket babrálni.
És mint írtam nem lesz az asztal az y mozgatóval hídlábbal összerakva. mint szinte mindenkinek. Független lesz rögzítve az asztal. Nem építem egybe.
(#) hotib válasza barkacsi hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Természetesen kikapcsolt gép esetén mutatta.
Ha a géped jó lesz arra, amire használni fogod, akkor mindegy. Nekem is egy orsó van középen, de a kategória más
(#) barkacsi válasza hotib hozzászólására (») Dec 14, 2012 /
 
Kikapcsolt gépnél mégis mi tartana ellen??? Persze, hogy mozog, ha már 5 mm-es a menetemelkedés. az normális.

Az a gáz ha bekapcsolt és motorra küldött tartó jel esetén is mozog...
akkor viszont nagyobb motorral megoldható. akkor pedig vezérlés alatt nagyobb a tartó nyomatéka is már. Ezeket az értékeket amit a motor specifikációjában vannak működési értékek. Nem üzemen kívüliek.. Mert ugye üzemen kívül kit érdekel?
Következő: »»   144 / 376
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem