Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű (PWM) végfok építése
Nem jól csináltad. A 470 ohm változatlanul a 7-es lábra kell, de amásik felét a -3V-ra.
A komparátor 1-es lábát kell most kötni a tranyó bázisára.
Már rájöttem, hogy nagyon megkavartam a dolgokat. Na most a te paneltervedben a 470 ohm sose volt a hetes lábon. Ezenkívül a panelterv +15 és -15 volt segédtápot ír, amit én most a főtápból állítók elő, és ez 15 volt nem 3 volt. Magyarán ez is hibás akkor?
Nézem a régi szerint készített paneltervedet, ami a TO247 tokozásúhoz készült (amin elvileg ilyen a komparátor bekötése) és nézem azt a kapcsolást, amit most küldtél, de valahogy ezek sem egyeznek. A csatolt képen látható bekötés gyanítom a jó bekötés. Itt a hetes láb csatlakozik a bázisra? ugye oda? A vezető pedig gyanítom el van csúszva. Ezt már így töltöttem le. Viszont a kapcsolási rajzban a hetes láb csatlakozik a segédtápba a 470 ohmoson keresztül, és az egyes láb a bázisra, ami megint más.
Itt bizony egy galibát vétettem. Ma ezért előveszem a régi paneljeimet és megnézem őket.
Természetesen előfordulhat olyan, hogy a felrakott nyáktervim egyike hibás, pláne ha többfélét tettem fel, ekkor nem mindegyiket ellenőriztem le. Még délelőtt igyekszem visszaírni, és ezek után javítani fogom a cikkem is. Elnézést kérek a kellemetlenségért, és köszönöm az észrevételt.
Na átnéztem. A 470 ohmos a 1-es lábhoz megy, és a tranyó bázisa is a 1-es lábra kell hgy menjen (komparátor adatlap). A 7-es lábet a +3V-ra kell kötni. Ez az én hibám a kapcsoláson és a mellékelt nyákon is. Elnézést ezért a kellemetlenségért.
A +/-15V meg a +/- 3V már a te figyelmetlenséged. Ha jól megnézed a kapcsolást, akkor a komparátor +/- 3V-ról megy, amit bejövő +/- 15V-ról állít elő. Vagy opcionálisan ez a +/-3V előállítható a főtápból is. Azért tervzetem így,mert gyarkan van oylan +/-12V agy +/-15V az előfoknak, így nem kellenek nagy fűtőellenállások a zéner elé. Az "ucd_szimpla_jav.lay" nyák biztosan jó a cikkben. Ami van "ucs_szimpla_to247.lay" ott a "TO-247" füles jónak tűnik, a "fast version" fülnél lévőt nem javaslom (az a komparátor másik bekötése, most is egy ilyen nyákot mutatsz). Röviden és tömören azért kísérleteztem egy msáik komparátor bekötéssel, mert az adatlap szerint gyorsabb működést ír, és a d-osztálynál a gyorsaság a lényeg. Azonban több esetben tapasztaltam, hogy gerjedést okoz, egyeseknéla kimeneti offset emgnövekedett, satöbbi, és a prop delay nyereség sem volt számottevő. Ezért érdemes a lassabb bekötés mellett maradni, ahogy Ge Lee is tette. Csak nekem hiányzik az egyik pont a cikkből, vagy ti sem látjátok? Ma mindenképp felnyitom a cikket és átszerkesztem, meg javítom pár dologgal.
Megnéztem a nyákot, és lehet, hogy én nézem rosszul, de ahova a hetes láb csatlakozik, ott +15 volt van, nem +3. Az egyes láb egy 470 ohmos ellenállással le van választva viszont a -15 voltról.
Egyébként az ucd szimpla jav. terven lehet, hogy fordítva van bent egy 470 µF-os kondenzátor, de mivel régóta le van töltve nálam, előfordulhat, hogy itt fordult már meg. Le akartam tölteni még egyszer, de már nem értem el. Én ezt a pdf-et néztem a komparátorról. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
A nyákon van 2db 3,3V-os zéner. Ez csinál a +/- 15V-vól +/- 3,3V-at és ez megy a komparátorra.
A cikk most fel van nyitva, szerkesztem. Ezen a linken keresztül el tudod érni a cikket!
Ez esetben a nagy ellenállással lesz a gond, mert a 3v3 zener után is 15 voltot mértem. Most már 25 voltot, szóval valami már teljesen tönkre ment A két nagy ellenállás 5 ohmos, mint a panelterven. Ezeket nagyobbra kéne cserélnem?
5 ohmos micsoda???
Valamit baromira elnéztél. Azoknak 5W-osnak kell lenniük, és az ellenállás értéket neked kell kiszámolnod a tápfeszedhez (zéner előtét ellenállás számoló segédprogram van is itt az oldalon fenn).
Hány mA-re van szüksége a komparátornak?
Nálam 10-12mA folyik az előtéten, tehát a +/-60-65V táp esetén 4,7k/2W van benne.
Nekem most a teszt tápom +,- 25 volt, és 1K 5W ellenállásokat tettem bele, így 5,4 volt lett. Egyáltalán nem szól, kilőhettem a tranzisztort is és a komparátort is? Gyanítom igen. 2N5401 tranzisztort mivel helyettesíthetném?
Nem megy az szerintem olyan könnyen tönkre, elvileg 36V-ot is elvisel, a vége meg ha jól emlékszem áramkorlátos. Meg tudod nézni hogy működik-e, és a tranyókat is ki tudod mérni. Ha valamelyik esetleg rossz lenne, a próba idejére bármit belerakhatsz, akár BC212-t is.
Kivettem a másik félkészből egy tranyót, és a komparátort. Kicseréltem őket, és most gyönyörűen szól. Minden hideg rajta, egyáltalán nem melegszik semmi.
Örülök, hogy sikerült összehozni.
Remélem azért nem zavartunk össze. Ajánlom hogy végezz néhány mérést vele: - üresjárati áramfelvétel - oszcilloszkóppal a félhíd kimenete - torzításmérés Egy kis finomhangolással általában ezeken is lehet javítani.
Sajnos nincs szkópom, de jövőre egyik ismerősöm elhozza a műhelybe, és tudok majd méréseket végezni. Egy EI33-as maggal próbáltam 4 ohmon. A mag ugyan eltörött szétszedésnél, ennek ellenére kb 400 watt terhelés mellett egyáltalán nem melegedett sem a mag, sem pedig a fetek.
(Visszaolvasva valaki írta, hogy melegedtek a tranzisztorai. Nálam ilyen egyáltalán nem volt, egy picikét langyosak lehettek, de a terhelt állapotban nem lettek egyáltalán melegebbek.) Az, hogy sikerült, inkább a ti érdemetek, mint az enyém, és még egyszer köszönöm a segítséget neked is, és Gle Lee-nek is! A fejlesztésem elsősorban a tápfesz növelése felé irányul majd, a 8 ohmos terhelésem miatt fel szeretnék menni 80, 85 voltig. Erre lenne egy kérdésem, a kerámia szűrő kondenzátorok mind 1µF-ak. Erre a célra alkalmas ilyen kondenzátorok maximum 50 voltosak, amiket én találtam. Az aljára került SMD kerámiák is. Magasabb feszültségre milyen szűrő kondikat ajánlanátok? Amennyit utána jártam, a fólia nem a legjobb erre a célra, de lehet, hogy tévedek.
Annak idején sokat agyaltam rajta aztán rájöttem, hogy a tápfesz emelésének egyetlen értelmes módja van, mégpedig a hidalás. Ha a félhíd tápfeszét emeled azzal elég sok probléma jön elő (bus pumping, nagyobb feszültségű ezáltal drágább fetek, nehezen beszerezhető kondik stb.). Aztán az sem mindegy, hogy a hídban sokkal egyszerűbb megvédeni a feteket a zárlattól, lásd a cikkben. Ha meg majd rezonáns tápról akarod hajtani mert hogy az kevesebb zavart termel, akkor annak a jelentős feszültségesésével is számolni kell, ami szintén komoly teljesítményveszteség lesz. Vagy marad a másik út, kis szórású rezonáns táp, jóval bonyolultabb áramkorláttal (már ha fontos hogy bírja a zárlatot is).
És hol marad az LLC konverter, aminek a feszültségesése <5% ?
Egyetértek amúgy, Ha 150V-osnál nagyobb feszültségű FETek kellenének, akkor inkább hidaljon az illető. Ez most Gyozo92-nek: A lomexban kapható egy 1812 tokú 100V-os X7R anyagú 330nF-os kerámia SMD kondi kb 10ft/db nettó áron. Én ezeket szoktam használni.>
És tudsz mutatni egy olyat ami egyszerű, tehát a kevésbé hozzáértők is elkészíthetik, könnyen beszerezhető olcsó alkatrészekből áll, és mondjuk 5% feszeséssel kiszolgál egy 2x1kW-os végfokot?
Nekem volt egy gyári kapcsi tápom, ami ugyan méretben A4 körüli volt, de nagyon sok felesleges részt, és segádtápot is tartalmazott. Két ilyen IC-t tartalmazott. Két trafó volt benne, és egy ellenállással lehetett állítani a kimeneti feszt. 400 watt körül teljesített, és ilyesmi kivezérlésen erősítőt táplálva vele kb 0,6 volt esést mértem, amikor a sub megrántotta. Sajnos kicsinek bizonyult a teljesítménye, sikerült túlhajtanom, és mivel elég drága bele ez az alkatrész, nem foglalkoztam vele. Esetleg a kapcsolása érdekes lehetne.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2012
Van nálam két gyári szélessávú UcD alapú erősítő modul, STP14NF12FP tranyókkal (egy philips hts9800ból). Megkértek, hogy csináljak hozzá egy tápegységet és cseréljem erősebbre a FETeket, mert hosszútávon nagy teljesitményen kell üzemelnie. Az STP helyett rakhatok bele IRFB5615-öt szerintetek?
http://elektrotanya.com/philips_hts9800w.pdf/download.html Az alján ott van a végfok, kapcsolási rajzzal és nyákkal együtt. Köszi!
Beleteheted, de: A 3168-as (560R) ellenálláson biztosan változtatnod kell, ezzel állítod a DT-t, majd növelni kell valószínüleg.
Elsőre odaraknák egy 200R-es potit (szerk: még sorba!) maximumra csavarva, és megnézném, hogy kapcsolnak a fetek (Az IRFB-k) (Áramkorlátos tápról! pl. max 200mA) Aztán megnézheted DC-vel vezérelve műterhelésen a fetek gate jelalakját. (Elég pár volt a kimeneten, a lényeg, hogy ne váltson irányt az áram a fojtón, ezt a félhíd kimenetén észre fogod venni, mert a fel/lefutás begyorsul) A gate jel kinézetétől függően (a miller platók mérete) lehet a 3175/3180-as ellenállásokat is csökkentened kell majd. Aztán lehet óvatosan lefelé csavarni a potit, közben figyelni az áramfelvételt. Ha hirtelen ugrik egyet, akkor ott nyitnak egymásra, leméred az értékét, és beraksz egy 5%-al nagyobb ellenállást (3168), úgyse komolyzenét akarnak rajta halgatni gondolom. Mielött élesbe tesztelnéd kösd be a rövidzárvédelmet, mert lehet hogy nagyobb kivezérléseken a fölső oldal rányit az alsóra, ilyenkor még növelni kell a DT-t. Üdv! ui: Lassan, óvatosan csínálj mindent, mert elég érzékeny, és ha gond van akkor rögtön elpukkan a fele. A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2012
Jó lesz bele. A Qg-je picivel nagyobb de az nem gond. Az RDSon-ja meg kisebb, de az sem, mert söntön figyeli az áramot. Most hogy nézem, ez a diszkrét tranyós kapcsolás.
Elöbbibe beleszerkesztettem, de azért biztos ami biztos leírom: a 200R-es potit kapcsold sorba az 560R-al.
A 27 ohmos gate ellenállásokat nem lenne érdemes csökkentenem?
Az is jó megoldás valóban, ha a 27 ohmot picivel növeled, az 1kOhmot meg picivel csökkented (mondjuk 33 ohm és 820 ohm).
A 27 ohm felel a bekapcsért (amit lassítani kell) az 1kOhm pedig a kikapcsért (amit gyorsítani) De persze a korábban említett módosítás a komparátor farkában is jó.
Belerakom az új tranyót, először megpróbálom módosítás nélkül, hátha jó lesz úgy is. Ha a tápágba beteszek egy ellenállást, arra rámérve a szkópon látnom kell az esetleges összenyitást kis tüske formájában ugye?
+-35Vról fog működni hidalva két csatorna 8 ohmos terhelésre. Topládákat fog hajtani akár 8-10 órán keresztül folyamatosan, az eredeti FET-et akkor érdemes cserélni igaz?
Sziasztok!
Összeraktam egy -az e topicban ajánlott- pwm-erősítőt /lm311+ IR2110 +IRF540/ avval a nyáktervel, amit Ge Lee tervezett, annyi módosítással hogy rákerült kettő bizti és pc tápból való e133 vasra 0.8mm légréssel készített 30uH induktivitás. Működik, de van egy állandó "brumm", inkább kerregés / / a kimenetén, rövidre zárt (letekert poti) bemenet mellett is... Néhány száz mV, de határozottan hallaható. A kimeneti szűrőn (30uH 1uF) viszonylag nagy amplitudóval ott van a kapcsoló freki (200KHz) de + mégegy 1µF felezi a kapcsoló frekit a kimeneten, ill a felerősített színusz maximumán/minimumán (1KHz) határozottan kisebb a "maszatolás" A fenti zavarok hibás kivitelezés miatt vannak, vagy természetes a pwm erősítőknél? A plusz 1µF (a kikmeneti szűrőn) hallható is, mérhető is a teszt frekin. A próba táppal 13V-ig (8Ohm-on) tudtam kivezérelni (kb 21W) egyenletes sávszélességgel, csak az a fránya négyszög szerű hang (bemenő jel nélkül) zavaró... Tudom, hogy Szilveszter van de még mindig jobb mint a TV műsor... Van ötlet a hiba elhárítására?
Egy PWM erősítő a szimulátorban mondhatni tökéletesen képes működni. A gyakorlatban csak annyi a bibi, hogy az összeköttetéseken tápáramok, kapacitív áramok ....hozzáadódnak a visszacsatolás jeléhez és ez hibát okoz a komparáláskor és gerjedni kezd.
Sajnos a kapcsolóüzemű teljesítményelektronika tudománya a nyáktervezésnék kezdődik. Kezdésnek egy nyákterv mindenképpen kell hogy megnézzük hogy smint vannak a dolgok.
Mivel kisérletnek szántam a megépítést alkalmazkodtam a már más által kitaposott úthoz...
Csak annyit módosítottam, hogy valami táp-védelem legyen azért, persze lehet, hogy pont rosszul variáltam a nyákot... Mellékelném, hátha itt van az eb elhantolva
A nyákterv a Laci féle, én is azt módosítottam egy picit, ami általad megint módosult egy picit. Nem kellene benne semmilyen kerregésnek lenni, nyilván alapzaja az van, de nem sokkal nagyobb mint egy B osztályú erősítő esetében. Ez a végfok ezzel a nyáktervvel heteken keresztül szólt nálam a lakásban, nem volt zajos és nem is gerjedt, működött normálisan. A hidegítő kondik a biztosítékok alatt nem érnek semmit, tedd a lehető legközelebb őket a fetek lábához. Esetleg ha tudsz, tegyél még egyet a két tápág közé is. IRF540-el nem lesz jó, kell valami drágább, ide való FET (FDP, IRFB, stb.) Megpróbálhatod még azt is, hogy az általam kihagyott RC tagokat ráteszed ideiglenesen a fetekre (lásd a Laci féle rajzon).
|
Bejelentkezés
Hirdetés |