Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű (PWM) végfok építése
Idézet: Én sem, de bele kellett férnie a keretbe, ezért inkább megkérdeztük a gyártó véleményét. Természetesen semmire sincs garancia, de szerintük ezt még bizonsággal megszakítja, csak az élettartam rövidül drasztikusan (kapcsolások száma). Azonban amikor egy olyan védelemről van szó, ami a készülék egész élettartama alatt összesen is csak néhányszor fog működni (esetleg egyszer sem), akkor ez megengedhető (szerintem). Hangsúlyozom: nem üzemszerű, renszeres ki-be kapcsolásról van szó, hanem ritka eseti dolgoról. Igy nem probléma az sem, ha csak n*10db kapcsolást bír ki éles helyzetben a mágneskapcsoló. Egy hangszóróvédelem tipikusan ilyen, és persze nem apró reléről beszélek, hanem rendes mágneskapcsolóról, tisztességes érintkezőtávolsággal.„én nem dicsekednék tervezési hibákkal...” Manapság persze már én is félvezetőkkel építeném fel - vagy félvezető+MK kombinációjával.... A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2013
Bocs hogy okvetetlenkedek lerajzolnád a két fet szembekötését?
Ez nem komolytalan kérdés kicsit lejjebb szó van arról a relé mit tud megszakítani. Az oké hogy váltónál akár 100 voltot is ,de ha elszáll egy kicsit nagyobb végfok ott esetleg 100 V DC-t kellene megszakítani és ez a legtöbbször nem sikerül a hangszórójavítás mellé még egy relécsere is bejön. A rövidzár védelem még megoldható a relével azt elviseli pedig ott is komoly áramokat kll megszakítania,csak hogy ott váltó van.
Ezt az előbb belinkeltem
Itt van kellő kapcsolás, a két FET szembekötésével. Két FET kell, mivel az antiparralel dióda a másik iránbya vezet mindig. Ez kicsit megbonyolítja a FETek meghajtását, de vannak erre már célICék, és elég sok. MOSFETekeből van szinte akármilyne áramú és akármilyen feszültségű. (jó, a legjobb MOSFETek 200V-ig vannak). Drágább, mint a relé, bonyolultabba meghajtása, de ez meg tudja szakítani a DC-t.
Ott van a link Laci hozzászólásában.
Vagy marad a jó öreg triakos bizticsapkodós megoldás a Quad-ból.
Lényegében ez a kapcsolás van az általam linkelt oldalon is, crowbar védelem néven.
Kis változtatásokkal (több smd) megépítettem újra a végfokot. Olyan hibám jött elő, hogy ha van bemenő jelem, akkor kb 1,5v egyenáram van a kimeneten. Ha lekapcsolom a bemenő jelet, akkor az egyenáram megmarad, amíg a hangszórót le nem választom. Ha visszakötöm a hangszórót, akkor újra nincs egyenáram, de újbóli bemenő jelre megint jelentkezik. Ezt mi okozhatja?
Én is tapasztaltam olyat, hogy erős mélybeütésnél a védelem elengedte a relét, de az ív megmaradt, még világított is. 16A-es relé volt. Kettőt használtam belőle egy csatornára. Szerintem nagy relé nem igazán jó ilyen védelemre, mert elég lomhán kapcsol. 100v egyenáram 4 ohmra igen gyorsan megszabadít a szórótól. A crowbar úgy ötletben jónak tűnik, de akkor mint koppanásgátló már nem funkcionál, ráadásul a védelem meghibásodása esetén rövidre zárja a végfokot?
Lehet olyat is csinálni, hogy a betápot zárja rövidre és kiolvasztja a biztiket. Persze ehhez már nem jó a sima üvegcsöves bizti, mert az sem tudja a DC feszt... úgyhogy ennek nem olyan egyszerű a megvalósítása. A crowbarnak csak akkor szabad működnie, ha már biztosan egyenfesz megy ki a hangszóróra. Vagyis, ha elszálltak a végtranyók. Akkor már tök mindegy, lényeg, hogy a hangszóró tekercselés megmaradjon...
Ez igaz, de a meghibásodást nem lehet kizárni a védelemnél sem. Egy relének kell csak behúznia, amihez a védelem egy tranzisztorának kell meghibásodnia, és máris kivitelezéstől függően rövidzárba kerülhet a jól működő végfokunk, esetleg a táp biztosítékait olvasztja ki jobb esetben. Az utóbbi megoldás gyorsasága viszont kérdéses, hogy elégséges-e, hogy megvédje a szóró tekercsét.
A gyártóktól se látni jobb megoldást, mint a táp vagy a kimenet relés lekapcsolása. Egy német gyártmányú nagy pa végfokban sem láttam jobbat, mint csatornánként 2-2 relével leválasztotta a kimenetet.
Oké, és hogyan kell méretezni ezt a triakos védelmet, hogy tényleg csak akkor működjön ha tápfesz kerül a kimenetre?
Próbálj ki valami gáztöltésű relét. Én még sosem próbáltam, de állítólag jó. Egyszer kipróbáltam egy félhidas kapcsitáppal, hogy tettem a 120V-os szekunderére egy combos ellenállást áramkorlátnak, majd sorba vele egy hegesztő elektródát. A hegesztéshez kevés áram folyt, de simán lehetett tartani vele 25mm-es ívet. Tehát nagyon észnél kell lenni.
Az RC taggal. Az ellenálláson keresztül töltődik a kondi, ha ez eléri a diac küszöbfeszültségét akkor az begyújtja a Triac-ot.
Tudnád mellékelni a mostani kapcsolást? Én legutóbb 0,5V-nál kisebb egyenfeszütlséget mértem egy ilyen modulon, így a 1,5V az sok.
Mivel mérted az egyenjelet? Szkóppal vagy multival? Az utóbbi az biztos hazudik, és beleméri a vívőjel maradékát. Asszem jól kivesétzük a relé témát, használja az, aki biztosnágban érzi a hangszóróit azzal... Koppanásgátlásra vannak más megoldások. Lásd Ge Lee egy kodnit rakott be a komparatáorhoz, amivel lágyabban indul a cucc. A másik megoldás, hogy a szintetoló áramgenerátorának egyik ellenáláshoz beraksz egy kapcsoló, amit időzítve kapcsolsz be, amikor már a táp felállt (mondjuk egy NE555-tel a földre húzod, és így bekapcsolod az áramgenerátort)
Homoktöltésű üvegcsöves bizti kell. Ha a szál kiolvad, és a bizti beível, akor az ív hőmérsékletén a homok megolvad és lezárja az ívet.
Igen, tudom. Azért írtam korábban, hogy a sima üvegcsöves nem jó.
Ezt építettem, ilyen formában.
A relés szóróvédelemhez van pár ötletem, megpróbálom lerajzolni, hogy mire is gondoltam. Multival mértem, de biztosan ott van az egyen, mert a próba hangszórómat (nagy gumis permű szörnyeteg) behúzza valamennyire.
Van egy-két dolgo amit nem értek a nyákon:
- A félhíd kimenetére van rakva egy elkó, ami bár inductor felirat van ott, nem akimentre, hanem a negatív tápra megy. - csupa oylan dolgot raktál SMD-be ami szerintem felesleges: pl az IR2110 szárűkondiai 1812 méretban sok helyet foglalanak, és így a tápvoanl, amit pont szűrni kell egy hosszú vonallal megy oda, így a szűrés semmit nem ér. Meg a bementi DC leválasztó kondi is felesleges alul. Csak az SMD-től nem lesz jobb. A cél az lenne, hgoy az IR ott legyen a FETek mellett, hogy az odavezető nyákpáláyk minél rövidebbek legyenek. A vegyes SMD és TH alaktrészzekkel összébb tudod zsugorítani a nyákot, így minden közelebb kerül egymáshoz. A snubber pl jó hgoy SMD, kisebb a nyákkör, nincs lábinduktivitás, és így többet ér. Tudom az én nyákomból indultál ki, és az sem tökéletes. De mentségemre szolgáljon, hogy ott meg volt kötve a kezem, hogy lehetőleg ne legyen SMD és ne legyen kétoldalú, mert kezdők is hadd kísérletezzenek vele. Persze ezek nem nagyon magyarázzák a kimeneti DC offsetet, hacsak nem elköttél valamit. Amit feltétlen nézz át, az a visszacsatoló kör. Most milyen kapcsolási frekvencián üzemel az áramköröd?
Valóban ott egy kondi, észre se vettem. Ez a valóságban nem oda került be, hanem tápszűrésre. A legnagyobb problémám, hogy nem tudok megfelelő alkatrészeket szerezni, és ezért kellett olyan méretű smd kondikat használnom. A lomexből rendeltem, és más kinézetű (gondolom gyártmányú) IR-t kaptam, mint az előző hesteres rendelésemben volt. IR2110 rá van írva, de több más felirat is van rajta.
Ugyan ki lett vesézve, ahogy mondtad, de gondolkoztam a szóró védelmen reggel. A célom az volt, hogy a crowbar védelmet használjam biztonságosabban, és mint koppanásgátló is üzemeljen. Lerajzoltam Móricka rajzon az ötletem, talán nagyon túlbonyolítottam. Meghibásodás esetén egyenáram hatására az 1. relé átkapcsol, és egy 4ohmos ellenálláson és egy biztosítékon keresztül a földre zárja a kimenetet, így az ív megszakad. (ha tévedésből lép életbe ez az ellenállás megvédi a rövidzártól a végfokot. Mivel nem akarok sütögetni, a kettes relé is el van látva egyenáram érzékeléssel, sz ív megszűnése után elenged. C1 kondi biztosítja, hogy ne ejtsen túl korán. (ha esetleg itt marad ív, az már nem a szórót bántja), továbbá bekerült még egy biztosíték is. A bekapcsoláskor, mivel a kettes relé is időzített, a "koppanáskor" nincs terhelve a végfok. A végén még visszacsatolható a kapcsi tápba, hogy az is egyből leálljon. Biztosan egyszerűbben is megoldható, nekem ez jutott eszembe.
bocs a buta kérédésért, melyik rajzoló verzió?
Lehet, hogy én nem értettem meg a relét(elktromágneses relék) ellenzők aggodalmát, de mintha azt jelezték volna, hogy a relé elengedéskor -és ha azon számottevő áram folyik- ívet fog és tovább folyik a hangszoró felé is a nem kívánt áram (DC) A másik érintkezőre már nem az az áram folyik ami káros lehet a hangszóróra...
A crowbar védelem, ha jól értettem egy félvezető kapcsol rövidzárt a védendő fokozatra , -nagyon gyorsan, sokkal gyorsabban, mint a relé- (hangszóró) úgy mint a supressor dioda -csak az úgy is marad tehát cserélni kell. Ha nem híd erősítőd van, miért nem próbálod ki a mosfet-relét? Az nem fog ívet garantáltan nem... (LoryLaci ajánlott linkje) A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2013
Én is a MosFet SSR-t ajánlanám, ráadásul sorba kötött N csatornás MosFetekkel. Igaz, a vezérléséhez vagy egy külön tápág, vagy egy fotovoltaikus izolátor szükséges.
Próbáltam egyszerűbben megoldani az ív megszüntetés problémáját. Tanél még működhetne is, kérdéses mennyire gyors.
Lehet hogy én nem értem szándékodat, de a rajzodon az ívoltás(csökkentés) hol történik?
A relé másik érintkezőre kapcsol át, ami a földre van húzva, és arra kezd áramlani az áram, így megszűnik az ív.
Hát nem tudom...Az ív a relé azon érintkezőin alakul ki, ahol a megszakítás történik, ugyanis maga a megszakítás hozza létre, nem pedig az "új" kontaktus létrejötte. Azt az ívet amely a hangszóró érintkező és az elmozduló érintkező között alakul ki csak ott lehet oltani (pl. gáz-töltés, vagy az ívet fenntartó ok: feszültség különbség megszünése)
Új irányt ad az áramnak, hogy legyen merre áramolnia. Az kialakult ív (levegő) ellenállása + a hangszóró ellenállása helyett a föld felé áramolhat, ami alacsonyabb ellenállású, arra fog haladni, nem pedig a hangszóró felé (ezzel meg kell szakadnia az ívnek)
Az érintkezőkkel párhuzamba egy kondi. (tapasztalat)
Páran kérdezhetitek, hgoy miért nem elérhető msot a d-osztályú cikk?
Nemrég hibákat vettünk benne észre, nem volt látható egy odlal, így javítgattam a dolgot. Ezzel párhuzamba dolgoztam egy új verzió, aminek ma született meg az első protípusa. Erről mellékelek egy szkóp mérést, és egy-két fotót. Jól látjátok, ilyen pici. A HIP4080A IC-re épül, aminek van néhány előnye: - van benne egy baromi gyors komparátor - teljes hidas szinteltoló FETmeghajtó áramkör akár 2,5A meghajtó árammal - állítható holtidő mindössze két ellenállással - a bemenet-kimenet átviteli késése <100ns, ez egyszerűen utánozhatatlan Hátránya, hogy a tápfesz max 80V lehet. Ezzel azonban 8 Ohmba 300W, 4 Ohmba 600W elérése reális, sőt jó esélyt látok a 2Ohmos hajtásra, ahova 1kW teljesítméyneket is elérhetünk.> |
Bejelentkezés
Hirdetés |