Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Sziasztok! Nemrég szert tettem egy ORION TR 9101 szabályozható csöves tápegységre. Csövek : AZ21 - 2db , EBL 21 - 3 db , EF86 - 1 db , VR105 -1 db . Egy kis probléma van vele , mégpedig az , hogy a feszültséget nem tudom szabályozni. Szabályozási tartománya 150-300 voltig terjed. A szűrő elkókat ki mértem és rendben vannak. Az EBL és VR csöveket cseréltem , de nem változott semmi. Bekapcsoláskor az AZ21 csövek kékes ködbe burkolóznak egy pillanatra. Kis idő múlva az EBL csövek is kékesen kezdenek világítani. Tudna valaki segíteni , hogy hol keressem a hibát ?
Szia!
Egy rajzzal és leírással tudok szolgálni. Az EF86-ot is cseréld és ellenőrizd a potmétert és az ellenállásokat.
"A potméter" alatt szerintem a P1 10K értendő. Mert ha annak a csúszkája nem érintkezik, akkor borul az egész áramkör...
Mondjuk a C1/C8 is érdekes (bár fordítva vannak a rajzon). A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2013
Én a többi potit, meg egyéb ellenállatokat is megnézném, sőt, mérném a csőmunkapontokat, mert a 3 db. EBL párhuzamosan kapcsolt. Tényleg jók az elkók, meg a párh. ellenállások is, valamint a 2 AZ is eléggé szimmetrikusan működik-e? A VR105 megkapja-e a min. 136V-ot, hogy valóban "ott legyen"?
Mérésnél a sasszét vehetem a minusznak , testnek ? A VR105 -nek az 5. lábán kell mérnem a min.136 voltot ?
Szia! Köszönöm a rajzot és a segítséget . Cseréltem az EF86 csövet is. Sajnos csak használt csöveket tudtam bele tenni.
A VR105 -őn 105 V -ot kell mérjél (minő véletlen). A tápnak, az előtét ellenállás tápfeszültség felőli oldalán kell 135 V nál nagyobb feszültséget mérned. Ez valószínűleg meg is van, az R8 ellenállás tápfelőli végén, mert az egyenirányított nyers feszültség. De mérd meg, ennek minden körülmények között 350 V -nál nagyobbnak kell lenni.
Az osztókat pedig hidegen ohmmérővel mérd ki. Az összeset.
A VR105 2. és 5. lábán 105 voltot mértem. A nagy R8 25K/25W ellenálláson a tápfelőli oldalon 725 voltot. Itt a sasszé volt a negatív mérési pont. Az "osztóknál" mire gondoltál ?
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2013
Hátulnézeti képen az a középen megcsapolt huzalellenállás elég vacakul fest ugyanúgy mint az Undinédben.
Örülök , hogy hallok felőled. Műszer szerint nem szakadt. 470 ohmos.
Üdv Béla rádió
Szerintem a 3 db cső párhuzamos kötésű 2 db-ot ki kell venni , ha így megfelelően működik betehető a 2. vagy egy másik csővel próbálás , de csak 1 db a nyerő . Egy egyszerű rajz békebeli ! Üdv
Üdv! A három párhuzamos kötésű EBL21-ből vegyek ki kettőt és nézzem meg úgy ? Az mit jelent, hogy egy darab a nyerő ?
Fater kissé zanzásítva értekezik
![]()
Üdv Belaradio
Azt ha új EBL21 csőből is csak 1 db-al kell próbálni . Az R5 6W-os Ell. csak a kimeneti áramot szabályozza . Más a kimeneten mérhető valami fesz ?. Párhuzamos !> az egyik rossz mindet viszi , akármennyi az annyi . Üdv .
Szerintem nem a sasszi az igazi (-). Nem reális a 725V(az AZ21 max. zárófesz.-e 70mA-nél 500V).
Üdv Kadarist
Igen úgy gondoltam csak megint rosszul fejeztem ki magam . A készülékben csak 1 EBL 21 legyen a helyre állásig (míg meg nem javult ) így nem zavar a másik 2 . Végül mérni a kimeneti feszt 1 , 2 , és harmadik cső berakásánál is , valószínű mindig más értéke lesz a kimenő feszültségnek . Üdv .
A föld, az a sasszi, de a leírásból is látszik, hogy a szabályozatlan kimeneti feszültség (48 pont) 450 V, és nem 725 V. Az biztos elírás.
Ha jók a csövek, mindegy hány cső van benne. A kimeneten ugyanannak a feszültségnek kell lennie, mint amekkora a rácsokat közösítő ellenálláson, ill. az EF80 anódján van. Az EBL -ek párhuzamosan vannak kötve, de végül is csak egy katódkövető, aminek a katódellenállása maga a terhelés. De üresjáratban is működnie kell, mert akkor a katódellenállás a feszültség beállító osztó. A csúszkákon szakadás jellegű kontakthiba nem lehet, mert a potméterek nem feszültségosztónak, hanem változtatható ellenállásnak vannak kötve. Csúszka kontakt hibája esetén sem lesz az osztóban szakadás.
Két potméterrel kell játszanod, az EF80 katódját a stabcsőről leosztott feszültséggel, illetve a szabályozható osztó legalsó tagjával.
Egyesével végig próbáltam az EBL21 csöveket. Mindegyikkel működik a szabályzás 145-320 voltig szépen fokozatmentesen. Egyszerre bele raktam a hármat és így is működik ! Lehet kontakt hiba volt a foglalatban ? De van még egy gondom vele. A fix ( 48 pont ) 450 volt nálam 680 volt. És nem a sasszéhoz mérem , hanem a negatív ponthoz.
A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2013
Üdv Belaradio
Megmérném a transzformátoron a 7-8 láb vagy a 8-9 láb közti ~feszt és szorozni kell 1.41-el . Gyanítom 320-350Volt közt kell lenni . Valaki már javította és rosszul kötötte be ? A 2 db AZ21-es Kétutas egyenirányítás , az L1 fojtótekercs előtt után 30-50V fesz külömbség mérhető , vagy egyáltalán nincs-e átkötve ? Megnézném még a hátlapon fesz beállító dugaszolható kapcsolót (110 , 117 , 220 , 240 Volt ) lehetőséggel(t) , kihúzni és megfelelő állásba visszadugni gyanítom a 110 Voltos állást . Egyenlőre ennyi . Üdv . A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2013
Sziasztok!
Pár hete olvasgatom ezt a fórumot az öreg rádiók megmentésére szakosodott "fanatikusokat" , lehet most már én is meg lettem fertőzve. Több tíz éve begyűjtött rádiókat rakosgattam ide - oda de most már itt az ideje rendbe tenni őket. Lesz munka bőven velük! 3 kérdésem lenn ez ügyben: 1 mivel érdemes megtakarítani a sasszét, szappanos vízzel neki merjek menni? 2 a kontakt hibákat hogyan lehet tartósan megszüntetni? 3 a rádió fadobozát mivel fessem, lakkozzam le hogy megmaradjon a "korahűsége"? Van egy 4. kérdésem is de azt félve teszem fel, létezik-e olyan adatbázis ahol a különböző rádióknak a skálaüvegei megvannak? Üdv.
Ilyen valamivel van összekenve a sasszé meg az összes kapcsoló.
Ha jól látom erre mifelénk az ilyet odaszáradt odaégett por+pára kombónak hívják. amit ecsettel nem lehet róla felpiszkálni azt én nedves szerszámtisztítókendővel szoktam végigvakarni. Szinte bárhol lehet kapni én spec az Aldi-ban szoktam venni. Jól oldja a gombokra rákent 40 éves pörkölt+töltöttkáposzta elegyet is.
![]()
A hull váltó, és a potméterek kihagyásos hibáit tartósan úgy lehet megszüntetni, ha szétszeded, és kontakt anyaggal, benzinnel, alkohollal, lemosod az érintkezőket. A sray-al befúvás, csak időleges megoldás. A doboz felújításokról rengeteget írtunk már itt a fórumban, szánj rá egy kis időt és olvass vissza, ne kívánd, hogy megint valaki újból elkezdje a részletes leírásokat.
Üdv Fater! Megmértem a trafón a 7-8 és 8-9 lábon a feszt. 2 x 550 volt. Ez elég soknak tűnik nem ? A bemenő feszültség állítót állítgattam és közben ezeket az ellenállásokat mértem a 220-as aljzaton. 2,1 - 2,3 - 5,6 ohm. Jelen pillanatban az 5,6 ohmos állásban van. Ha valakinek van ilyen tápegysége , akkor kérem nézze már meg milyen állásban a feszültség állító a hátulján.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2013
Én is elfelejtettem írni , hogy mértem a fűtőfeszeket és rendben vannak. 4 és 6,4 voltot mértem.
Üdv Béla
Tegnap elfeledtem írni (mondani ) nézd meg a fűtő feszeket , 6.3 és 4 Volt ! . Én 350 Voltra saccolóm az AZ21 csőre menő feszt . Amint írod 550Volt a trafó fesz ez 550*1.41 = 775 Volt egyen -> a csőn és fojtón eső fesz ~90 Volt (mért 680Volt) . A 775 Volt Si diódára igaz . A fűtő fesz nem ok tuti 110 vagy 117 Voltos állásban van a hátsó kapcsoló ! A hozzászólás módosítva: Jan 30, 2013
Üdvözlöm János! Az a furcsa, hogy a fűtő feszek jók és pontosak. Ezért vagyok tanácstalan. A trafó nem melegszik és nem büdös. Az AZ21 csövek lehet, hogy az 550 volt váltó miatt olyan kék ködösek. Igaz, hogy csak egy pillanatra , de biztos nem használ nekik.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |