Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Jól gondolod, de logikai Fet kell, pld. IRLR024N. Bár az nem szimpatikus, hogy "körbe megy". Kinek a pap.. üdv! proli007 A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2013
Üdv!
Ha nem PIC akkor bármi egyéb mikroprocesszoros megoldás szóba jöhet. De ha nem akarsz belemélyedni még a programozásba is és tényleg csak a fent leírt funkció kell akkor szinte bármi jó neked.
Én nemrég faragtam egy pici panelt ilyen feladatra. 8 lábú AVR+FET+5V táp IC+2 gomb egy kis nyákon. Igaz, a programjával elszórakoztam, mert karácsonyi ablakdíszt kellet izzósról LED szalagra újítani, így próbáltam valami egyszerű fényjátékot is belesuszterolni az AVR-be az egyszerű le/fel fényerő állításon kívül. Ha érdekel, írj egy privátot és megbeszéljük. A program egyszerű, akár adok kész felprogramozottat is, hogy ne kelljen vele szenvedned. A diszkrét megvalósítás (leginkább a nyomógombos beállítás miatt) tényleg összetettebb, illetve drágább is, mint a uC-s megoldások. Tapasztalatom szerint a LED-ek fényerejének szabályozása a gyakorlatban kicsit másként alakul, mint az elméletileg várt. A LED-ek a maximális fényerő közelében már szemmel nem annyira érezhetően változtatják a fényerejüket, ha pl. lineáris PWM jellel hajtod őket. Valószínűleg a szem fényérzékenysége (is) inkább "logaritmikus". Ettől még persze jó a sima lineáris PWM. Az enyém is az.
A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2013
Hello!
"..a LED-ek fényerejének szabályozása.." Sőt, még alul is úgy tűnik ugrásszerűen indul el, alszik el. Vagy is sokkal kisebb kitöltésű jelnél mondaná az ember, hogy "a teljes fényhez képest, most a fele vénnyel ég". Valahogy az izzó fényerő változása közelebb van az emberhez, pedig az majd a feléig csak "fűtöget". Vagy is az ember a legtöbb esetben nem azt észlelei mint amit várt. üdv! proli007
proli007:
Jogos. Sokat vacakoltam a minimális kezdő értékkel és egy értelmes lépésköz megválasztásával. LED esetén érdemes lenne egy táblázatból vett értéksorral lépdelni, a "legkellemesebb" szabályozási (inkább vezérlési) karakterisztikán. A vibrálásról nem is szólva...("kedvenceim" a modern autók led-es hátsólámpái, melyek számomra nagyon zavaróak.) Az izzós ablakdísz elhalálozása okán led beépítve, nem beszélve a fogyasztásról... mhatalyak: Ha nem akarsz építeni, olcsón kapható ilyen modul számtalan helyen, (akár távirányítós is!) de akkor elvész az alkotás öröme...Én is utólag szidtam magam, mert a beépített alkatrészek ára több, mint a piacon kapható kész egység ára, ami ráadásul többet is tud. De így bármikor tudok változtatni a programon, ha szükséges. Az építés pedig mindig tanulságos.
Sziasztok! Nem egyszerű a problémám de valahol mégis. Mikrokontrollerrel vezérlek reléket egy adott (kész) áramkörben. Azonban a relék helyére befér egy kis panel is. Jelenleg SSR-ekkel is működik a megoldás. Csináltam néhány szoftveres tesztet, van pwm meghajtó szoftverem, de ezek a szilárdtest relék - valóban reléként viselkednek - azaz eléggé lomhák és sarkosak. Lehet vele szabályozni, de az alsó tartományban már iszonyúan vibrál. Mi lehet ennek az oka? A nullátmenet kapcsolás? Tudtok olyan - SSR-ről, vagy más megoldásról, ami egy printrelé méretében meg tudná oldani a problémát? A dimmerekben a nagyméretű fojtótekercs nem éppen azt a célt szolgálná, hogy simítson? Fényerőt és fordulatszámot szeretnék szabályozni. Ha nem fog beleférni a méretbe - tudomásul veszem, de még keresgélek - hátha... Nem tudom, a nullátmenet kapcsolás nélküli SSR-ekkel meg lehetne - e oldani? Nem vennék feleslegesen túl sok ilyet tesztre - ha nem muszáj. Van még egy fontos információ... a reléket és az SSR-eket jelenleg ULN2803-on keresztül hajtom meg. Előre is köszönöm, ha valakinek van igazán jó megoldása!
A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2013
Hello!
Ismerni kell a triac működését. Ha az begyújtott valahol egy félperióduson belül valahol, akkor már csak a nullpontnál kapcsol ki. Tehát ha egy félperióduson belül szeretnéd kapcsolni a terhelést, akkor annak szinkronban kell lenni a hálózati frekivel. Vagy is gyújtásszög vezérlést kel készíteni, ami nem egészen PWM bár magát a teljesítmény szabályozás elvét tekinthetjük annak. A tekercs a fényerő szabályzóban nem integrálótag, hanem nagyfrekis zavarszűrő szerepe van. Amúgy tök mindegy mivel hajtod, az SSR meghajtó oldalról nézve nem több egy Led-nél. üdv! proli007
Ha AC akkor a MOC3041 + triac páros megfelelő simító RC tagokkal. A DC akkor a néhány poszttal feljebb kaptam ötletet watt tól.
Bővebben: Link
A gyújtásszög vezérléshez nem szabad nullátmeneti OPTO-t használni mert pontosan nem nullpontnál kellene bekapcsolni, viszont pont ott, illetve előtte kellene kikapcsolni(kapcsoló jelet megszüntetni). Ide a MOC3021 lenne jó inkább. Legalább is ha jól értem a gyújtásszög vezérlés működését.
A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2013
Sziasztok! Megnéztem a MOC.okat, de sajnos azok túlságosan kicsi teljesítményűek. A jelenlegi megoldásomban 8db 16A-es relét hajtok, ami helyett be lehet építeni SSR-t is Ezek 2A-t tudnak csak, de stabilan. Ebből a kivitelből van 8A-es is - igaz már elég magas az ára. Hasonló megoldást keresek, csak - ezek szerint gyújtásszög vezérlésre. Igen meghajtó oldalról egy led - és éppen ez volt a vonzó az egészben. Reménykedtem, hogy van olyan eszköz, ami a szinkronizálást is elvégzi, nekem csak meg kell hajtanom. Találtam például ilyet: BTS 629 dimmer TO220-as tokban, de ez is maximum 2A-et tud, és nincs leválasztva a hálózattól. Ehhez még kellene opto is. Vagy találok olyat ami gyárilag egyben tudja mindezt - akkor elfér. Igen ez volt a kérdésem, hogy a tekercs a végén simít, zavart szűr-e , valahol sejtettem. Azért kérdeztem, mert ha el is kell helyeznem a dobozon kívül tekercseket az kevésbé gáz, de a többinek be kellene férnie a dobozba. A jelenlegi SSR-jeim: Finder 34.81.7.024.8240. Ezek 24V egyent kapnak, akárcsak a relék (szintén Finder 41.61 sorozat) . Persze lehet, hogy dimmeléskor a 8x 2A mellett is már olyan hő keletkezne, hogy nem tudnám megfelelően hűteni, hiszen az egész mindössze egy 9KE széles DIN dobozban van elhelyezve.
Ha jobban megnézed, ezek Triakot hajtanak meg. Az adatlapban még kapcsolást is találsz. Ezt hívják aztán SSR-nek. A gyári SSR-ek mind nullátmeneten kapcsolnak, nem lehet őket gyújtásszög vezérelni, illetve semilyen módon nem lehet velük folymatos "fényerőszabályozni". Fűtéseket lehet kvázi PWM-el vezérelni, 1sec körüli periódusidővel.
Szia! Az elektronikai oldallal tisztában vagyok azért ennyire. Tudom mi van egy SSR-ben, mert én is építettem anno. Az érdekelt volna, hogy valaki ismer-e olyan gyári megoldást, ami elkerülte volna a figyelmemet - és alkalmas lenne a feladat megoldására. Tudom azt is, hogy triakban kell végződnie - bár az újabb IGBT-k is jók lehetnének, ha van ilyen kis tokozásban. Múltkor láttam - nem akartam elhinni - TO 220-as tokban 150A maximális terhelhetőségű IGBT-t is. Ezért reméltem, hogy talán van valami újabb csoda, ami nekem megfelelhet.
Szia! Félreérthető volt a fenti fejtegetésed.
Az IGBT nem egyenáramú? Neked egyenáramra kell?
De egyenáramú, de vannak dual IGBT-k is.... Az összes moder szünetmentes ilyeneket használ, mivel kicsi az átmeneti ellenállása és minimális áramokkal vezérelhető.
SZVSZ az IGBT-k nem jok ide, mivel azok alacsony frekire keszultek, pl vaku (persze nem az inverter, hanem a cso begyujtasa). Egy PWM kis kitoltessel pedig olyan mintha "nagy" frekvenciaval hajtanad meg. (pl 50Hz eseten 1/100-ad kitoltes mar csak 200us)
Ezek alapjan a triakoknal maradnek es talan nem is alkalmaznek PIC-et ilyen helyen, mivel csak szimpla kesleltetesrol van szo, arra pedig egy kicsit luxus. (agyuval verebre )
Egy másik topikban belinkeltél valamit, úgy tippelem, hogy itt is ugyanarról a készülékről van szó. Nevezetesen a relék által kapcsolandó fogyasztók "általános" fogyasztók, azaz nem kötött, hogy mi lesz rájuk kapcsolva.
Ez ott kezd problémás lenni, hogy míg egy hagyományos relé meglehetősen rövidzár-álló, addig a félvezető-alapúak alapvetően nem azok. Mire egy akármilyen standard rövidzárvédelem (kismegszakító, olvadóbiztosító) megszólal, addigra bármilyen félvezető (IGBT, FET, triak, tirisztor, SSR) tönkre fog menni. Bizonyos félvezetőtípusokhoz lehet elektronikus túláramvédelemet építeni, de ehhez kikapcsolható félvezető kell, az olcsó és kényelmesen használható cuccok (triak) viszont nem ilyenek. Ha a félperiódus rossz pillanatában jön a rövidzár, a legközelebbi nullátmenetig simán leolvadhat a félvezető. A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2013
Akkor kicsit korulmenyesebb meghajtani, de ott a tirisztor es azt ki is lehet kapcsolni.
Az általam ismert szünetmentesekben kb, 12kHz-el mentek az IGBT-k.
Igazad van. Ennek ellenére nem azzal akarom tölteni az időmet, hogyan ne csináljam meg. Jó nevű nagy gyártók is használnak hasonló modulokban triakot is. Sőt ... dimmerekben is, amikben egy-egy zárlat után (ami egy izzó eldurranásakor simán előfordul) nem ment el a biztosító, hanem elszállt egy 150Ft-os triak. Onnan tudom, hogy én javítom őket . Zöldfülű koromban én is láttam meghökkentő megoldásokat. Például nem értettem miért jó egy tirisztort feláldozni hiba esetén, ami rövidzárba ment. Aztán rájöttem, hogy valóban egyszerűbb néha egy 1-200Ft-os alkatrészt beáldozni, ami könnyedén cserélhető, mint a teljes vezérlőelektronikát. Igaz nem támogatom a tervezett elavulást és én is a legjobb megoldásokat keresem. Ezért kérdezek mást is, ki mit használ, mit tapasztalt. A tirisztor és a triak működését atomi szintig ismerem, csak megfelelő, új, és kis méretű, kész, tokozott, megoldást keresek, amiben nyilvánvalóan ezek a félvezetők már valaminek csak a végén egy kis elzárt félvezető lapka sarkán csücsülnek... Igen, ugyanarról a készülékről van szó, ugyanis éppen az a célom, hogy kihozzam belőle a legtöbbet. Ne csak a vásárló dolgozzon meg a pénzéért, hanem én is...
Igaz, hogy tönkremehetnek a félvezetők. De ezek a kapcsolások jellemzően ha bekerültek egy épületbe - ugyanazt a feladatot látják el. Azaz, ha megfelelően van tervezve és beüzemelve a készülék, nem jellemző, hogy valami elszállna - kivéve az izzózárlatot, vagy az emberi tényezőt. Erre igyekszem a legjobb tudásom szerint felkészülni. Ezért írtam, hogy megpróbálom megoldani, de ha nem megy - nem erőltetem. De oka van a félvezetők használatának. Nem tudom este, amikor elül a zaj és csendben kiszaladsz, mennyire örülnél, ha a világítást kapcsoló eszközből a relé apró csattanásai hallatszanának? Én megcsináltam ezt az eszközt némára - szemben nagy cégek zajcsillapított szekrényeivel. Nem beszélve a reklámtechnikai felhasználásról, ahol pld egy futófény sokszor jól jön, de ha ezt relék kapcsolgatnák, volna csattogás rendesen. Le is futtattam egy megrendelőnek a relés és a silent változaton egy ilyen tesztet - hidd el - megértette azonnal miért jobb ...
Ez ebben a formában nem igaz, mert simán lever egy 6A-es kismegszakítót egy 40A-es SSR, ami után kutya baja! Abban is triak van. Használunk vagy 100db-ot különféle készülékekben jellemzően fűtés szabályzásra. A relék(korábban 1986...1996) sorra égtek be. Motor vezérlésére is SSR-t használok évek óta. Ezek a motorok 2...4sec ideig mennek, majd néhány percig állnak. A relé fél nap alatt besült.
Te mit ajánlanál e helyett? A hozzászólás módosítva: Feb 3, 2013
Sziasztok! Én amondó vagyok, hogy mindegyiknek megvan a maga létjogosultsága, ezért igyekszem mindkettőre felkészülni. Nekem csak azért cinkes a félvezetős megoldás, mert ha dimmelni kell, az több hővel jár mint a kapcsolás. Hiszen a mostani SSR-es változatok kitűnően teszik a dolgukat - de más a feladat. Itt egy relé méretben szeretnék dimmert kialakítani félvezetős kapcsolással úgy, hogy ne legyen nagyobb mint a relé és ugyanúgy 24V-al hajthassam meg.
OK . Ezen túlléptünk... Nem pwm, hanem fázishasítás. De van-e rá valakinek ötlete? Az etalon egy 41.61.024 -es finder relés mérete maximum. Mikrokontrollerről 24V - 0V digitális jelem van, maximum 80MHz-ig.
Dehiszen volt itt ötlet. A gyújtásszög vezérlést meg lehet csinálni egy kockában, de gyári ilyen kockáról nem tudok.
Mivel reléről van szó (tehát nagyon alacsony frekvenciájú kapcsolásról) ezért bátorkodtam a moc 3041-et triakkal ajánlani. hestore-n is körbenézhetsz és találsz megfelelő áramerősségűt de azért azt nagy áramoknál hűteni érdemes. És valóban nem annyira zárlatálló mint egy relé.
Ha lehetséges én inkább nagyobb relét használnék fel ami jobban bírja a beégést, valamint nem printrelét hanem aljzatosat. 2-3 éve moc 3041 Tic206 párossal vezéreltem a szilveszteri buli fényeit (néhányszor tíz watt) és bőven jó volt. Ha ssr akkor azt én hosszú idejű bekapcsolásra használom (kevesebb teljesítmény vész el) adott méretezett áramkörre.
Köszönöm. Én is még keresgélek kicsit, ha nem találok, maradnak a jelenlegi megoldások.
Szia! Nem beégős relét használok. Évekig építettem Schrack relékkel automatikákat. Sajnos azok könnyen beégtek. A Finder ezüst - cinkoxidos reléje nagyon jó. Motorokat is el tud kapcsolni gond nélkül. Nekem redőnyvezérlés megy több mint egy éve és nyoma sincs a beégésnek, miközben nagyobb pogácsás Schrack (Tyco) relék bizony összeheggedtek... 16A-es reléket használok, 12A-es sorkapcsokkal, azaz nem a relé a szűk keresztmetszet. A szilárdtestreléjük is korrekt, jól bírja a kiképzést. Csak feszegetem a saját, dobozolt elektronikám határait, hiszen éppen erről szól ez a projekt.
A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2013
Szia! Ez volt az indító kérdés:
Idézet: „Fényerőt és fordulatszámot szeretnék szabályozni.”
Haladtál a gyújtásszüg vezérléssel? Nekem sikerült egyet összlógatnom, nagyon jól működik. Holnap próbálom ki motorral, eddig izzóval jól működik. Ha még érdekel elmondom hogyan...
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2013
Naná! Persze, hogy érdekel... Sajnos most éppen festés van nálunk, tehát stagnálok....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |