Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Működhet, de előtte próbáld ki csak az egyenirányítóval. Az vajon tetszik-e neki. üdv! proli007
Kipróbáltam 220V egyenfeszültséggel és nem jó, igen sok neki, rendesen ég benne a szénkefe, csak egy pillanatig tettem rá és máris szinte kiégeti a biztositékot. tehát 220V-az sok neki, valami más megoldás kellene.
Hello!
A triac-os vezérléssel le tudod venni, mintha 120V lenne.. Esetleg tirisztort használsz, csak csúnya hangja lesz. Nem amcsi véletlenül ez a vacak, és azért is feküdt meg? üdv! proli007
Szerintem akkor épitek hozzá egy triac-os vezérlést, és kipróbálom azzal. Hát hogy milyen gyártmány azt nemtudom, de a márkája zelmer.
Sziasztok! Van egy mini esztergám,ZYQD-400 egyen áramú motorral. Prücök van,mert ha leveszem a fodulatot és egyúttal ki is kapcsolom a potmétert a motor tovább forog(lassan) ,csak akkor áll le ha O-ra teszem az irányváltó kapcsolót. Milyen kütyüt kellene kicserélnem az elektronikában?
Sziasztok! Van 8 db 230V os kicsi ventillátorom, amit szeretnék PWM jellel vezérelni... A vezérlést PIC-cel oldanám meg, a meghajtó fokozatra lennék kíváncsi, hogy esetleg tirisztorral meg lehetne oldani? Esetleg valami kapcsolási rajz ha van, örömmel fogadnám! Üdv! Balázs
Milyen típusú villanymotor van a pici ventilátorodban? Gyanítom, hogy nem DC motor.
Kis 230 V .os ventilátorokban egyfázisú árnyékolt pólusú rövidrezárt forgórészű asszinkron motort építenek be. Ezeknek a fordulatszám szabályozása csak viszonylag szűk határok között lehetséges PWM, és tirisztoros vezérléssel. Egyébként Bővebben: Link
Szia! Igazából, ha már ki be tudom kapcsolgatni tirisztorral, nekem az is jó, csak eddig még nem dolgoztam 12V nál nagyobb fesszel... (azért szeretném tirisztorral, mert az ingyen van)
Sziasztok!
Van egy emelőgépem amiben egy 36v (3 x 12v) akkuról működő 750w-os dc kefés motor dolgozik. Egy vezérlő-panel- kellene hozzá (nem vagyok szakmabeli...) a lényeg az lenne, hogy lágyindítással mindkét irányba tudjam forgatni. kb 3sec lenne a 0-3200Ford/perc lágyindítás. Nem tudnátok segíteni? Nincs valakinek rajza ilyesmihez? Segítségeteket előre is köszönöm!
Azt elfelejtettem még beleírni, hogy valahogy egybe kellene szerkeszteni a vezérlőt egy akkuőrrel
Sziasztok ! Egy nagy targoncából való DC motorról, aminek sajnos sérült a gyári táblája hogyan lehet megállapítani, hogy soros-e vagy külső gerjesztésű ?
12V-os kis akksira kapcsolva sorba forog...
Nagyjából végigolvasva a topicot, a mellékelt képen levő IGBT-pack-hoz hasonlót nem próbált senki sem motor-vezérléshez ? Még ha pár 10eFt is, akkor is olcsóbb mint a sok-FET-es-rézsínes-elhelyezési-problémás-durrogtatós tanulópénzes megoldás, nem ?
Vagy valamiért ez nem alkalmas ilyesmire ?
Hello!
Lusta vagyok visszaolvasni milyen IGBT packról volt szó, de én használok egy 200/800A-es 1200V-os semikron modult. Egyszerű vele dolgozni, de jobban fűt mint a FET. Én 120V-on használom, de ennél nagyobb feszültségszintre ajánlott használni. Ha újan veszed 100e ft körül van az én modulom... üdv.
Először is Szeretnék mindenkitől elnézést kérni akivel korábban volt vitám, illetve rossz hangnemben kommunikáltam volna.
Jelenleg nagyon kevés időm van a hobbizásra. Korábban elkezdtem építeni egy motorvezérlést és nagyon sok Fet-et sikerült kinyírni, amiben volt nyáktervezési, logikai, alapismerthiányból eredeztethető hiba egyaránt. Külön elnézést kérek Pimi-től (nem mentegetőzöm bunkó voltam s hálátlan) De úgy vélem sikerült megtalálnom a valódi okot. Egy IR 2104 re alapuló H híd vezérlővel töltöttem nagyon sok időt. Nem is kérdezni szeretnék csak elmondani mire jutottam. Mint korábban írtam, soha nem tesztelés közben ment tönkre valamelyik fet. A kütyü terhelésen is teljes biztonsággal üzemel, csak egy egy felkapcsoláskor el-el repül egy fet teljesen prózai körülmények között. Sohasem az első felkapcsoláskor. A mellékletben található szimuláció vezetett nyomra úgy vélem. Az ábrán a fél oldal van ábrázolva terhelés nélkül. A felső grafikon zöld görbe a gate vezérlése kék a felső tranzisztor emitter árama(mikor üríti a gate-t?) tehát gate feltöltése után villámgyorsan le is üríti a gateről a töltéseket. az érdekes az alsó grafikon a lefutó él üríti alsó fet gate-jéről a töltéseket majd feltölti gat-et a következő lefutó él pedig újra üríti gate-ről a töltéseket. Mindaddig nincs is baj ameddig a rendszert ki nem kapcsoljuk. Ha olyan szerencsétlen időpontban kapcsoljuk ki a tápfeszültséget hogy alsó gate-n töltések maradnak akkor a fet nyitva marad. Következő bekapcsolás teljesen esetleges, vagy jó ütemben történik, vagy összenyit a két azonos oldali Fet és azonnal tönkre is megy valamelyik, hisz az akkumulátorokból áram van bőven a biztosíték észre sem veszi s a Fet máris felrobbant. Felkapcsoláskor az IR-ek mire felfogják hogy hol is vannak éppen, addigra a Fetnek rég vége. A megoldásom, egyszerű egy mágneskapcsoló időzítve (1-2s) csak azután adja rá a nagyáramú részre a feszültséget amikor az IR-ek már működnek,megfelelően vezérlik a gateket. Időközben a PIC programjába bekerült még a jobb és baloldali motor balaszírozására szolgáló függvény(ugyanis hiába egy kerekesszékből származik a két motor azonos kitöltési tényezőre egyik gyorsabb mint a másik) , valamint az akksik mélykisülés elleni védelmére szolgáló is. Ha végre elkészül a programot is felteszem majd.
Szevasz katt!
*** A hozzászólás módosítva: Máj 8, 2013
Üdvözletem!
Én fázisszög vezérlés néven ismerem. Baj-e? Vagy offtopic?
Látom, nem olvastad el a fenti linket! Az RT évkönyv szerint ez fázishasítás és ezzel a vitát lezárták. Hogy mi az iparban is elfogadott elnevezés, az teljesen lényegtelen. Jobb, ha megtanulod: fázishasítás!
Helló katt!
Elolvastam! Ebből kiindulva ha mutatok neked több szakirodalmat amiben fázisszög vezérlés, akkor megtanulod? Nem mutatok, mert minek, de ha valóban érdekel ebből a nyolcszázezerből érdemes lehet kiindulni. Elfogadhatóbbnak tartom mint a fázishasítást.
A Wikipédia idevonatkozó cikkelyéből: "Phase control (PFC), also called phase cutting". Mindkét elnevezés él és használatos. Bővebben: Link
Megtennéd, hogy békén hagysz az ostobaságoddal? Ilyen irányú főiskolát végeztem, van néhány könyvem erről és ha olvastad a korábbi hozzászólásaimat, akkor láthatod, hogy tiltakoztam a fázishasítás kifejezés ellen. Mint ahogy nem hallottam még egy ( gyújtásszög ) vezérelt tirisztoros egyenirányítóról, hogy az fázishasításos lenne.
Lehet, hogy te nem értetted meg, de itt nem az a lényeg, hogy te mit gondolsz, vagy én mit gondolok. Itt meg lett határozva hatalmi eszközökkel egy RT által becsatolt "szakvélemény" alapján, hogy fázishasítás. Punk-tum. Tehát, mégegyszer kérlek, csinálj úgy mint a festék: kopj le a témáról! Meg rólam is! A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2013
Üdv kadarist!
Idézet: „Wikipédia idevonatkozó cikkelyéből: "Phase control (PFC), also called phase cutting". Mindkét elnevezés él és használatos.” Teljesen így van. Így is hívják, úgy is hívják. * De a PFC rövidítés (önmagában) félrevezető lehet, mert a fázisjavítást (Power Factor Control) is így rövídítik. *A privát beszélgetésre utaló, inkorrekt megjegyzésed törölve! A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2013
Sziasztok,
Új ember vagyok itt a fórumban, de már egy ideje olvasgatom ezt a topicot. Sajnos olyan hatalmas az anyag, hogy az egészet képtelenség kezdőként értelmezni, de azért igyekeztem. Én egy dc motor működő pwm vezérlését szeretném megépíteni, de be kell lássam nem igazán értek az elektronikához, így eddig csak egy működésképtelent sikerült építenem. Viszont talán egy olyan szintre sikerült már a próbálozásokkal eljutnom, hogy remélhetőleg értelmeset tudok kérezni tőletek. ![]() A motort nem olyan régen vettem egy lelkes ebike építőtől, aki többek között számos alkatrésszel is ellátott pwm építéshez, és pár kapcsolási rajzot is adott, amik alapján elindulhattam. Ezek alapján itt a fórumban már egy korábban tárgyalt kapcsolási rajzot választottam, amit a motor korábbi gazdája is erősen ajánlott, némi változtatással. A kapott alkatrészek alapján ő is ezt szerette volna megépíteni. A kapcsolási rajz az, amit EcoPityu használt az elektromos Trabantjához, és sikerült is neki 400 métert menni-e vele. A pár változtatás lényege, amit eszközöltem rajta, hogy másfajta MOSFET-et használtam, és nem is annyit; illetve néhány a rajzon található alkatrész helyett a boltban csak helyettesítőt tudtak adni. Így elvileg a MOSFET-ek feszültsége több mint kétszeresen van túlméretezve, az áramerősség pedig több mint háromszorosan. A csatolt képen látható a kapcsolási rajz, ami végül megvalósult, illetve a valóságban is lefotóztam. Tudom, nem lett a legszebb, de mint írtam, nem igazán vagyok gyakorlott szakember. Viszont multiméterrel többször is ellenőriztem a forrasztásaimat, és elvileg minden csak ott ér össze, ahol össze kell neki. ![]() Ami látszik - illetve talán nem is látszik - a képeken, hogy a MOSFET-ek (a hűtőborda alatt) 2es, és 3as lábai kapcsolódnak a rézsinekre, és a vastag villanyszerelésben használt párhuzamos rézvezetékekkel így kapják az áramot (+24V), és a földet is. A +24 Voltos vezetékbe még belekötöttem egy 90A-s biztosítékot is. A MOSFET-ek 1es lábai a piros "légvezetéken" kapják a vezérlő-jelet. A MOSFET-ek hátlapja - a "zászló" - pedig egy kis pc-táppból bontott gumilappal van leszigetelve a hűtőbordától. Az egészet úgy szereltem össze, hogy minden beférjen majd az említett pc-táp házába. A védő diódahidat (a motorral párhuzamosan lévőt) ugyan megcsináltam, de végül annak a bekötésére már nem került sor, merthogy az eszköz első tesztelésén, a következőket tapasztaltam, és nem léptem tovább: - A vezérlő áramkör a timerrel megkata a 12 voltot, és a földet - A MOSFET-ek áramköre egyelőre csak 12 voltot kapott, és a földet - A motor helyett első körben egy multimétert raktam be, és mértem a majdani motorra kerülő feszültséget - Az első mérést elvégezve fixen 9.6Volt körül mértem, és hiába rángattam a potmétert, semmi sem változott - Ekkor kikapcs, és sokadjára is ellenőriztem a kötéseket, és a forrasztásokat, majd újból teszt - Második mérésre megint fix áramot kaptam, de ekkor már csak kb. 0.12 voltot, és a potit szintén hiába mozgattam Én azt vártam volna, hogy a multiméterrel 0-12 voltig terjedően kapok feszültségeket, attól függően, hogy a potméter milyen állásban van. További információk, amik az amatőrségem miatt megerősítésre várnak: - A kondenzátorok mind úgy vannak bekötve (a legbaloldalabbi képen), hogy a lábaik számozása felülről kezdődik (123) - A MOSFET-ek úgy vannak bekötve (a legjobboldalibb képen), hogy a lábak számozása jobbról indul, azaz jobboldalt van az 1-es. (de ugye a képen háttal látjuk, úgy van a hűtőbordára rögzítve) Kérdéseim: - A kapcsolási rajzom vajon megfelelő-e az elvégzett teszthez? Illetve jól teszteltem-e? - A kapcsolási rajzom vajon megfelelő lesz-e a motoromhoz? (24Volt, 1500W, párhuzamos gerjesztésű, kefe nélküli dc motor) - Az általam végzett teszten mért eredmények mire utalhatnak? - A rézsineknél használt villanyszerelési kábelek megfelelőek-e oda, vagy inkább valami sepciálisabb kábelt kéne használnom? (a rézsinre képtelen vagyok forrasztani, kizárólag azokkal a csavaros szorítokkal tudok rögzíteni rá bármit is) - Az akkumulátor, amit a teszthez használtam igazándiból nem adott ki 12 voltot, csak 11.6 voltot. Előfordulhat, hogy ez kevés volt? Segítségeteket előre is köszönöm. Üdv, Elami
Hello!
Csak egy kérdésedre válaszolnék. Ahogy mérsz, az nem megfelelő. teljesítmény áramkörbe nem mérünk terhelés nélkül. Vagy is a motor helyére egy 12V/5W-os izzót kapcsoljál, és azon mérjél feszültséget a műszerrel. (Amúgy 1500W/24V az 60A feletti áram. Ezzel a szereléssel/kialakítással ott nem jutsz messzire.) üdv!
Kedves Proli007,
Köszi a tanácsot, az égőt mindenképpen kipróbálom majd. Viszont a zárójeles megjegyzésedet nem értem. Miért nem jutok messzire vele? Elvileg az alkatrészeknek közel 170 ampert kellene bírniuk szerintem. Vagy inkább a kivitelezés minőségére gondoltál? (ha igen, akkor mire érdemes figyelnem, mit kerüljek?) A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2013
A pozitív - és a negatív táp közé tegyél be egy legalább 20...30 mikrofarados poliészter szigetelésű kondit. Különben a túlfeszültségek tönkreteszik a FET-eket. Rozsda kolléga csinált ilyen vezérlőt, nézd át a konstrukciós megoldásokat, ott elég sok minden leírásra került a miértekről. A motorral párhuzamos diódát mindenképpen tedd bele, mielőtt rákötöd a motort, különben nagyon gyorsan tönkremennek a FET-ek.
Nagy fába vágtad a fejszédet... ez csak látszólag egyszerű.
Kedves Katt,
A két rézsin közé tegyem azt a kondit? Igen a párhuzamos diódák szerepéről már olvasgattam, így nem is akartam kihagyni, csak most a teszthez tartottam feleslegesnek. Azt meg sejtem, hogy mekkora fa ez így informatikusként, de sajnos nem igazán találtam vezérlőt boltban, ami jó lett volna ehhez a motorhoz. (Ha esetleg erre lenne ötlte valakinek azt is megköszönném. ![]()
Amúgy akkor lehet, hogy csak azért kaptam fura eredményeket, mert - ahogy Proli kolléga felhívta rá a figyelmem - bénán mértem? És lehet, hogy minden rendben is van a kapcsolással?
(Na meg persze az a kondi, amire Katt hívta fel a figyelmem...)
Üdv
Én csináltam hasonló teljesítményű motorokhoz vezérlőt, sőt még 3,5kW-oshoz is. Biztos vagy benne, hogy kefenélküli DC motorod van? Ez az út amin elindultál nem lesz járható… Igazából azt is tudni kéne hogy mit hajt az a motor, nem mindegy vezérlés szempontjából.
Nem nagyon tudok kiigazodni a fotón, de a +24V-os betáp, meg a föld közé tedd. Vagyis a tápfeszültségre. Ami a lényege, hogy ez a kondi, a diódák és a tranyók a legkisebb területet foglalják el. Vagyis az ezeket az alkatrészeket összekötő huzalok, sinek a lehető legrövidebbek legyenek.
Kedves Zoz11,
Egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy kefe nélküli a motor. Akitől vettem, az mondta nekem is, de szerintem ő sem volt biztos benne. ![]() Egyébként ami így kívülről látszik az annyi, hogy a forgó tengelyen vannak ventilátorlapátok is, illetve szellőzőnyílások az alján, továbbá két vezetéket lehet csak rákötni, azaz két csatlakozója van. Az eredeti adattáblája már elveszett, most egy kézzel után-gyártott van rajta, ráadásul újra is lett tekercselve, ami szerintem bármit is jelenthet. Az eladó elmondása szerint elvileg az új tábla az eredeti alapján készült, és az újratekercselést is annak alapján csináltatta. A próbát 24 Volttal végeztük a vásárlás során, arról meggyőzően muzsikált. Legalábbis engem meggyőzött. Egyébként egy elektromos biciklit szeretnék majd építeni belőle, amin a pedálhajtást is mindenképpen meghagyom, hogy az indulásoknál tudjak majd segíteni a motornak növelve a hatótávot. Szerinted miért nem lesz járható? Rossz kapcsolási rajzot választottam? Bár láttam, hogy vannak bonyolultabbak is, de azokat sajnos képtelen voltam felfogni, illetve ami a főbb, ehhez megvolt majdnem minden alkatrészem is. ![]() A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |