Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítása akkutöltőnek
Témaindító: Sarok Adrián, idő: Nov 9, 2007
Akinek van otthon néhány régi AT-s, vagy ATX-es PC-tápja, könnyen átalakíthatja más feszültségtartományra pl. gépkocsihoz akkutöltőnek.
(egy 200W-os táp 12V-on 6-8A-t tud leadni, ami akkutöltéshez elegendő.) Ezeknek a PC tápoknak az a trükkje, hogy az 5V-os részhez képest történik a szabályozás, tehát a 12V leterhelve csak kb 11V és nem stabil. Az akkumlátorok töltéséhez legalább14-15V szükséges. Ezt úgy lehet megoldani, hogy "átverjük"a szabályzást egy feszültségosztóval. A trükk a következő: Megkeressük a piros színű vezetékek (5V) pufferkondiját és az előtte lévő szűrőtekercset kiforrasztjuk (a gagyibb tápokból hiányzik, itt egy vezetékkel át van kötve). A kondival párhuzamosan van egy terhelő ellenállás, ennek az értékét lemérjük (általában 47-100 Ohm, 2W-os).Az 5V-os rész pufferkondiját (kb.1000µF/10V)kiforrasztjuk. A 12V-os rész pufferkondiját (1000uF16V) kicseréljük nagyobb feszültségű pl. 25V-os típusra (a nagyobb kimeneti feszültség miatt). CSAK 105C-OS TÍPUST HASZNÁLJUNK, mert a mezei nem viseli el a kb30kHz-es feltöltés/kisütést. Ha pl. az 5V-os terhelő ellenállás 47 Ohm-os és 15V-ot akarunk előállítani, akkor ebből kiszámíthatjuk a feszültségosztást: józan paraszt ésszel: 5V-ra jut 47 Ohm, akkor 15V-ra 3x47Ohm, tehát 2X47 ohmot kell sorba kapcsolni az 5V-os rész ellenállásáva, majd ezt a 12V-os részhez forrasztani (sárga vezetékek dzsungele ).Természetesen ezek is legalább 2W-osak legyenek. Az akku töltéséhez a tápot le kell választani az akkumlátorról, illetve korlátozni kell az áramot a táp túlterhelése ellen, ezért a táp kimenetére sorosan kapcsolunk egy nagyáramű diódát és egy nagy teljesítményű pl. autófényszóró izzót (ez lesz az áramkorlát). Nagyon figyeljünk oda, hogy a feszültségosztó ellenállása ne szakadjon meg, mert ez a szabályzás lelke, innen kapja a "referencia 5V-ot". Egyéb ötleteket, hozzászólásokat szívesen fogadok
Kedves Adrián!
. Idézet: „Ezeknek a PC tápoknak az a trükkje, hogy az 5V-os részhez képest történik a szabályozás, tehát a 12V leterhelve csak kb 11V és nem stabil.” Az első megállapításod nem fedi a valóságot, és ezért tévútra vezet. A tápok általában egyszerre figyelik a 12V és az 5V-os feszültséget. Ez egy - egy ellenállást jelent az 5V és a 12V felől az IC szabályzó lába (VAR pont) felé. Ha az 5V-osat kiveszed, a probléma már meg is van oldva, csak a 12V-ot figyeli. Azt változtatva, már szabályozhatod a 12V feszültséget. Ajánlom figyelmedbe a "Akkutöltő 12V-os autóakkukhoz" topikot, ahol próbáltam elég részletesen leírni egy automatikus töltőt, és az átalakítási eljárást. (#136882) és (#136923) hozzászólás. üdv! proli007
Köszönöm a helyreigazítást, teljesen igazad van a szabályzást illetően(most néztem át egy 200W-os ATX táp rajzát)és tényleg figyeli a 12V-ot is. Amit leírtam az inkább tapasztalati alapokon nyugvó megállapítás volt, ugyanis ha egy AT-s tápot leterhelünk pl. egy nagyobb áramfelvételű villanymotorral, peltier cellával, vagy akármivel, akkor a következőket tapasztalhatjuk:
Az 5V-os rész leterhelésével Az 5V stabil marad," mint a forint" (és a 12V-os rész feszültsége megemelkedik), de ha a 12V-os részt terheljük le, akkor annak a feszültsége akár 1V-ot is eshet, de az 5Volt az 5 is marad.(Talán azért, mert az 5V 20A-t bír leadni és a számítógép logikai áramköreinek működéséhez ez nem nagyon ingadozhat, míg a 12V "legfejebb a CD-romok motorját pörgeti",nem olyan fontos). A feszültségosztásos megoldás viszont minden további nélkül működik. Ezt a leírást az egyszerűség kedvéért tettem közzé, bár az előbb elolvastam az akkutöltős topicot is, ahol közvetlen a 494-es IC áramkorlátja is meg lett említve, mint alternatíva; én az egyszerűség kedvéért használtam egy auto izzót, mivel ezen nem esik akkora feszültség, mint pl. egy LM317-esen, cserébe nem olyan stabil az áram. A leírást is úgy fogalmaztam meg, hogy pl. "Józs bácsi is át tudja alakítani a rég elavult tehénnyilvántartó számítógépe tápját a traktor töltéséhez, ha egy kicsit is ért az elektronikához . A topikod egyébként eléggé részletes és színvonalas, ha előbb láttam volna, akkor nem indítom el ezt a topikot, mert hasonló az elgondolás
A régebbi AT tápok csak az 5V-ot csatolták vissza, biztosan ilyen került Adrián kezébe....
Szia!
Nem találom az általad írt topikot, hól keressem? Köszi a segítséget! Üdv! Pista
Hellosztok!
Elég ramaty állapotba van a kocsiaku szóval töltögetni kell mostanába, amíg nemlesz új akku(egy ideig). Szóval van egy AT-s tápom, ami nem egy új darab, elég egyszerű felépítése van és majdnem megeggyezik Sarok Adrián rajzával. Szóval átnéztem az egészet és az kisütő ellenállást az 5volton nemtaláltam . Átnéztem az egészet (és annyira hülye sem vok ) de sehol sámli. Itt mellékelek egy képet hogy meikre gondoltam. Ugyanez az egész, kondi, a tekercs és ugyanúgymegy a visszacsatolás, de azaz ellenállás hiányzik. De rámértem multival ellenállásmérésbe a helyére (azaz a +5V és gnd közé) és 94ohmot mutatott. A multi nemtúl pontos tehát ~100ohm. Bár az ellenállás nincs meg, de ha ennek ellenére azt ugye 100ohmnak veszem és ahogy Sarok A. rajzán van és teszek egy 200R 1W-os ellenállást a +5 és +12V közé az megfelelő lenne? Légyszi ha tudtok segítsetek, mert elég fontos lenne, mert már nemegyszer nemindult el a hidegbe a kocsi Szerk: persze a többi átalakítást is elvégzem, de mivel abbol az ellenálásbol kéne számolni nekem csak erre vontkozik a kérdésem.
Üdv megint!
Vacakoltam egy kicsit a táppal és egyszerűbb volt mint gondoltam. Ha kiszedem az 5V-so részböl az induktivitást akkor a 12V helyén 22V lesz Aztán pár próbálkozás után az induktivitás helyére beraktam egy 1.5K-s 2W-os ellenállást és 15.7V lett a feszültség. Nagyon zsír. Viszont ezekután nemértek pár dolgot 1."Az akku töltéséhez a tápot le kell választani az akkumlátorról" ez mitakar jelenteni? 2.Azt írják hogy áramkorlátnak mondjuk egy autófényszórót rakjak a tápba. De ez minek? És nemlehetne valami mást fényszóró helyett?
Rákötöttem a kimenetre egy autó fényszórót fogyasztónak és 4.97A folyt át, és 15.27V esett rajta.(terheletlenül 15.75V). Egy nagyáramú diódát sorbakötöttem vele a pozitív ágba (kb 10perc mulva sem melgedett szóval bírja) és ekkor 3.5A ment át rajta. De ez még mindig csak simán autófényszóróval, mint fogyasztó. Akkor ezt így már rárakhatom az akkura? Biztosra akarok menni nehogy valami tönkremenjen(a kocsiban/akkuban)!!!
Csak azért válaszolok, mert akitől kérdezted nem reagált.
1. Ezt nem tudom honnan vetted, ezért nem tudok válaszolni rá. (vagy csak elírás, és a kocsira gondolt, az ajánlott, márcsak azért is mert töltés közben az eletrolit fröcsöghet és az nem szükséges a kaszniban.) 2. A fényszóró izzót azért szokták bekötni a táp és az aksi közé, hogy az korlátozza a töltőáramot. Az izzó ellenállása (mint a fémeknek általában) pozitív höfoktényezőjű. Tehát, ha nő rajta a feszültség, nő az ellenállása. Ezért, közel állandó áramot biztosít, ha az aksi és a töltő közötti feszültség különbség a töltés folyamán változik. Hátránya, hogy jelentős többlet teljesítményre van szükség, és az izzó teljesítménye fogja meghatározni az áramot. Előnye, egyszerű áramkorlátozás, töltő kapocs rövidrezárása esetén sincs probléma. Általában 2-3A-es szulfátmentesítő töltés esetén célszerű alkalmazni. A sorbakapcsolt diódát nem értem, mit akartál azzal megoldani? - A feszültség csökkentést? Akkor leszabályozhatod a tápot is. - A viszáramot? Azon nem segít, mert fordított polaritású ráhelyezés esetén is nyitva lesz, tehát nem ér semmit. Itt jegyezném meg a következőket: - A PC táppal vigyázni kell, mert ha az aksit fordítva kötöd rá, a belső diódák nyitnak és leég az egész. Tehát célszerű egy soros biztit is alkalmazni. Esetleg egy 20A-es kisautomatát, az megvedi a készüléket zárlat esetén is. (Az aksi nagyon bika tud lenni!) - A PC tápoknak elvileg van áramkorlátozása, de tapasztalataim szerint nem megfelelők, csak a táp indulásakor megfelelő a működésük. Ha tartósan ebben az állapotban vannak, az a tönkremenetelhez vezet. Ha a ventillátor nem jár, és a táp indulni próbál, biztosan túl fog melegedni a borda. - Egy töltőben pedig illik, valami áramkorlátnak és feszültségkorlátnak lenni. - Az aksit névleges feszültség elérésekor (12V felett) lehet tetemes töltőáramal tölteni, de 14,2V esetén megindul a vízbontás, és gázképződés. Ezért a csavaroknak nyitva kell lenni. Ilyenkor a töltőáramot csökkenteni kell és a töltés folytatható, kb. 15,2V feszültségig. (Ha a töltés elérte a 14,2V-ot az aksi még messze nincs feltöltve.) - Ha az aksit kicsit túltöltjük, akkor igaz, hogy a víz bomlik, de a cellák közötti töltöttség különbsége csökkenhet. Ez után a vizet pótolni kell. - A kocsi ezért "csak" 14,2V-ig tölti az aksit. - A töltési végfeszültség sok mindentől függ, savsűrűség, életkor, hőmérséklet, töltőáram. Ezért erről korrekten beszélni nem lehet. - Egy aksi "normál töltésének" a kapacitásának tizedét ajánlják. - Egy akkus könyv szerint "az aksi feltöltöttnek tekinthető, ha a savsűrűség ak utolsó két órában jelentősen nem emelkedet". Na erre lehet gombotvarni! Remélem tudtam azért valamiben segíteni. üdv! proli007
Nah, dejó hogy írtál!
Szóval: az 1es pontomat és a diodát is a topik első hozászólásábol szedtem amit Sarok Adrián írt: "táp kimenetére sorosan kapcsolunk egy nagyáramű diódát és egy nagy teljesítményű pl. autófényszóró izzót (ez lesz az áramkorlát)." -Akkor a pozitív ágba sorosan egy biztosíték. -ezt az áram és feszültség korlátot nemigazán értem Az áramkorlát a fényszóró és a dióda lenne nemde? És a feszültéség korlát? Akkor tulajdonképpen még nemlehet használni a "töltőmet"? (adatok fentebb) Vagy kitudnád fejteni ezt az áram és feszültség korlátokat?
Nem komplikált a dolog, mint gondolod.
Szerintem figyelmesen olvasd el az előző hozzászólásomat, abban ott a válasz. De.... Feszültségkorlát az, hogy a töltés alatt a feszültség egy bizonyos szint fölé ne emelkedjen. (ez célszerűen a töltési végfeszültség) A tápegységedben ha beállítottad az üresjárati feszültséget, (terheletlen) akkor a feszültségkorlát már is kész. Ez a feszültséggenerátoros üzemmód. Az áram korlátozására is szükség van, mert a tápot ha terheled észre veszi a feszültség csökkenést és rászabályoz a kimeneti áramra. (Azért "stabilizált táp" valami, hogy a különböző terhelések hatására a kimenő feszültség állandó értékű legyen) Egy jó tápegység belső ellenállása kis értékű. Az akkumulátornak, szintén kicsi a belső ellenállása. Ha a kettőt összekötjük, elvileg tetszőleges nagy áram folyhatna. (csak azért nem, mert a valóságban mégis van valamekkora belső ellenállás) Így túllépnénk a töltőáram ajánlott értékét, és a tápegység tönkremeneteléhez is vezetne. Ezért kell az áramot valamilyen módon korlátozni. Ez történhet "rendes" áramkorlátozó kapcsolással, mely biztosítja, hogy ha a töltőáram elér egy beállított értéket, akkor már tovább az nem nőhet. Ez a hatás úgy jön létre, hogy a "stabil feszültséget" mégis csökkenti a töltő, hogy az áram értéke már ne növekedjen tovább. Ez az áramgenerátoros üzemmód. Egy áramhatárolt stabilizált tápegység és egy töltő között igazából nincs sok különbség, pusztán az üzemmódjában. - Ha van egy "táp", akkor ott beállítasz egy kimenő feszültséget. Ha nő a terhelés, a feszültséget stabilan tartja, addig míg a terhelés el nem éri az áramkorlát szintjét, és innen már az áram állandó, és a feszültség esik. - Ha ez egy "töltő", akkor bekapcsoláskor az akkumulátorban kicsi a feszültség, tehát az áramkorlát fog belépni, és állandó értéken tartja az áramot. Amikor az akkumulátor kapocsfeszültsége megközelíti a beállított feszültség értékét, az áram el kezd csökkenni, és a feszültség nem emelkedik tovább. Vége a töltésnek. (ezt IU karakterisztikájú töltésnek is nevezik, mert jellemzően először az áram értéke állandó, majd a feszültségé) Látható, hogy a két eszköz ugyan az, csak a terhelés az első esetben nullától megy maximumig, míg a töltő esetében maximumtól nulláig. Parasztosan meg lehet oldani az áramkorlátozást úgy is, hogy egy ellenállást iktatunk sorba, az állandó feszültségű tápunkkal (izzó). Ebben az esetben, ez fogja korlátozni a töltőáramot. A töltőáram=(Utáp-Uaksi)Rizzó. Így a töltőáram a feszültségek különbségétől változna, tehát töltés alatt folyamatosan csökkenne. De mivel az izzó ellenállása függ a hőmérsékletétől (mennyi hő keletkezik az izzószálban) az áram értékét közel állandó értéken tartja. Hát ennél jobban nem tudom elmagyrázni, de olvass utána a témának. üdv! proli007
Ahhan mostmár értem (azt hiszem, remélem)
Szóval akkor a beállított 15.7V maga a feszültség korlát, azmár megvan, és nekem jó a "parasztos" megoldás is tehát akkor sorban egy izzó (meg a biztosíték) és kész is! Ha ígyvan akkor köszi a segítségedet (ha nem akkor szólj rám! )
Nah úgytöntöttem kipróbálom Az akkut a kocsiban hagytam(tudom hogy kikéne venni stb), mert csak a mérés idejéig kötöttem rá hogy egyáltalán müködik-e és hogy. A fényszóró sorba volt kötve a pozitív ággal.(ha csak simán rákötöttem akkor írtózatosan világított és 5A-t vett ki a tápból)
Akkor. Az akku alapfeszültsége 12.3V-volt( ) Mikor ráköttöttem a tápot a fényszóró csak nagyon halványan világított. A pozitív ágba 2A folyt. Ezmég tán jó is. Viszont mikor rámértem töltés közbe az akkumlátorra 12.7V-ot mutatott. Most ez azt jelenti hogy gyenge esetleg a táp(mert a táp 15V-ja kéne hogy legyen rajta), vagy az hogy tölti mert a 12.3V helyett már 12.7V lett?
Bizony itt minden rendben van!
Te csak az accu kapocsfeszültségét mérted, és a PC táp kimenetét nem. Az nyilván 15V-volt, mert különben miből égett volna az izzó? Az izzó az aksi és a töltő között van. A különbségi feszültség esik rajta (ezért ég halványan) Természetesen a töltőáram is ezért esett le, 2A-re. Nyugodtan bekötheted az izzó két szálát is (reflektor-tompított) egymással párhuzamosan, mert akkor nagyobb áram is tud folyni. Az aksiban azért emelkedett meg a feszültség 12,3V-ról 12,7V-ra, mert a töltőáram (2A) az aksi belsőellenállásán feszültséget ejt. Rb=(U2-U1)/It azaz (12,7-12,3)/2 most kb. 0,2ohm. Az aksi kapocsfeszültsége a töltés folyamán fog felemelkedni 15V-ra, és hozzávetőlegesen mutatja majd az aksi feltöltési szintjét. A feszültségváltozás időben nem lesz egyenletes. Részben azért, mert az aksi belsőellenállása és a forrásfeszültsége is a töltés folyamán változni fog, részben pedig a töltőáram folyamatosan csökkenni fog. (Hiszen az a különbségi feszültség ami az izzón esik.) Szóval minden rendben van, figyeld a kapocsfeszültséget. üdv! proli007
Ügyes!
Láthatóan jól működő és utánépíthető kapcsolás. Led2 és Led2 helyére, kisáramú (nagyfényerejű) Led diódát ajánlok, mert a TL494 3.lába és a föld között, csak egy 0,7mA-es áramgenerátor található, és ebből egy "sima" Led, nem fog túlzottan világítani. A "kimenet" és a GND közé betennék egy 4,7V-os zéner diódát a TL védelme miatt, hogy biztosan ne emelkedhessen ez fölé a 3. láb feszültsége. üdv! proli007
1.: B U É K 2008
2.: üdv.... 3.: nekem is tetszik de még össze kell szedni a cuccot hozzá, már rászántam magam össze rakom 1 próbát megér. itt a cikk első része...
Fúú nagyon király Köszönöm szépen a segítségedet
Nekem az alábbihoz kéne tanács!
Hogyan nyerhetek ATX tápomból szabályozott 16V-ot? Minden tanácsot megbecsülök!
Hát azért az sokmindentől függ. Milyen fesz és áram tartományban.... és gondolom a trafó átalakítása nélkül. Meg hát a rajza... mert nélküle a felkészültségedtől függően csak az "ez holvan - az holvan kérdések fognak következni.
Szóval azért csodákra ne várj, hogy a PC táp mindent megold. (Nem a kedvedet akarom szegni, azt mondtad, "minden tanács".) üdv! proli007
ATX tápom jellemzői: PL-350
Kimeneti feszültségei: +3.3V 20A MAX 200W +5V 40A MAX 200W +12V 16A -5V 0.5A -12V 0.8A +5Vsb 2.5A Keresem a rajzát az interneten, de még eddig nem találtam. Igen, ha lehetséges, a trafó átalakítása nélkül oldanám meg a segítségetekkel. Nekem 16V, 50-270 mA áram kellene. A suliban elkészítettünk öt db AA, AAA akkutöltőt, csak éppen tápot nem találtunk hozzá. Az akkutöltőkre fölforrasztottuk már az ellenállásokat, ezt már nem változtatnánk meg. Ki lettek számolva, sorba, vagy párhuzamosan lettek bekötve, hogy megkapjuk a kívánt töltőáramerősségeket, szóval, ezt már nem bántanánk. Viszont ingyen kaptunk 6-7 db ATX tápot, hozzá zsinórt.. Szóval, keresem a módját annak, hogyan alakíthatók át ezek a tápok a kívánt feszültségre?
Na, azt ajánlották egy #electronics chat csatornán,
hogy úgy kapok +17V-ot ATX tápról, ha: földnek használom a -5V kivezetést, és feszültségnek használom a +12V -ot. Ekkor a kapható max áramerősség 0,5A, azaz 500 mA lehet, ami nekem bőven elég lenne. Tanácsok ezzel kapcsolatban?
Ha csak kisérleti megoldásként kell akkor semmi probléma, de ha véglegesre, akkor marhaság.
200W-os tápot 8,5W-ra használni, háááát? Egy 12V-os dugasztápból (szabályozatlan) simán kijön a kívánt feszültség és áram, és még sikkesebb is. Persze tudom, pénz beszél..... Ja, amúgy a cellákat nem igazán érdemes sorosan tölteni, mert ha nem egyformák (és miért lennének azok) akkor a gyengék túltöltődnek. (kKvét, ha meg van oldva, de ha ellenállásokról beszélsz, gondolom nincs.) üdv! proli007
Na, igen, túl erős az ATX táp, 350W-os.
Pénz beszél, ... Kettő azonos AA, vagy AAA akkumulátort tölt a töltő. Már megy is, kettő 2700-as AA -t töltök vele. Most meg az a baj, hogy nem 17V -ot ad a táp, hanem 20,8V-ot terhelve, 22V-ot üresben.
Hát igen!
A táp szabályzója, a két fő terhelést nézi (5 és 12V, ATX-nél nem tudom, azt még nem szedtem szét) Ezeket külön nem szabadna terhelni. (Így vannak tervezve) Ezért nem szabályoz rendesen. A TL494 1. lábára menő ellenállásokat kellene megvizslatni, honnan jönnek. (melyik tápfeszekről) Megtudod, ha megméred az ellenállások másik lábán található feszültségeket. Aztán mindet kiírtani, csak a 12V-osat megtartani. Megmérni, így mennyi a 12V és az osztó módosításával beállíthatod a 16V-ot is a 12V-os kimeneten. (A védelem esetleg belepofázhat ha nincs szerencséd) üdv! proli007
Nem bontom már föl az ATX tápot, mert jó nekem ez a 20V körüli feszültség.
Ellenben van hozzá egy egyszerű feszültségszabályozó, aminek éppen 15-20V kell. Azt lehozza 16V-ra. Már úgyis megvettük a szabályozó elemeit. |
Bejelentkezés
Hirdetés |