Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapunyitás gombnyomásra olcsón! - avagy automata kapu házilag
Témaindító: szabi83, idő: Feb 2, 2006
Én úgy helyezném el őket, hogy egyik oldalon középen egymás alatt a két relé, másik oldalon középen az IC. A reléknek a vezérelt vége nézzen az IC felé. Alul középen ill. felül középen a panel szélénél (kifelé néző hátlappal) a stabilizátor ill. a FET (így ha muszáj, lehet rájuk hűtőbordát pakolni). A relés sorkapcsokat a relék mellé, az érzékelős sorkapcsokat inkább az IC mellé pakolnám (a tápok meg ahova jól kijönnek).
Szia! Ha kapumozgató DC motor, akkor nagyon karcsúnak tűnnek a relék is - be fognak égni, mivel DC-nél a legfontosabb az ívoltás és motorikus a fogyasztód. Jobb reléket én sokkal nagyobb méretben ismerek, igaz, nem tudom a motorjaid teljesítményét. Az enyémek 24V-on 4 A körül fogyasztanak (egyenként), de induláskor simán verik a 20A-t. Igaz, mindössze 8,3 másodpercig aktív a kétszárnyas kapu. Kíváncsi leszek, az árankorlát hogyan fog viselkedni a generátor állapotnál. Nekem az okozott gondot, hogy amikor induláskor meglódul a kapu, egy pillanatra a lendülettől a motor generátorként viselkedik. Ez minden áramkorlátot meghülyített, pedig intelligens, öntanuló, gyári áram felügyeleti relét használok (ELKOEP).
Nekem még magával a rajzzal is vannak ellenérzéseim.Ami elsőre szemet szúrt ,a potival max a FET vezérlő feszültségét tudod mérni,amit úgy is tudsz ,hiszen te adod rá. A mozgató motor áramfelvételéhez ennek nem biztos hogy sok köze van. A bemenetekre teszel egy 2-3 méteres vezetéket ,szerintem garantált a kapunyitás ,fals működés egy nap után.
(nekem 20-30m levegőben lévő vezetékről néha egy érzékenyebb jelfogó behúzott.) Bár nem tudom milyen a vezérlő bemenete de a 100K nál kisebb felhúzó ellenállás nem hiszem hogy van benne.Ha tervezel hozzá érzékelőket ,szerintem minimum 5-10 mA árammal figyelném őket.A processzor bemenetét is jobban védeném.(bár lehet a panel elé még tervezni egy másik panelt a védelemnek,dehát ha nem muszáj minek. )
Csak egy tipp:
24V-os garázsnyitóba, 16Amperes omron relé, ha nem akarjátok sűrűn cserélgetni. Relé mindenképpen kell, ha másért nem biztonsági okból, ha netán zárlatba menne a fet. Ha a fet pár tizeddel a relé zárása után kapcsol (ki meg fordítva) akkor zéró ívképződés, a relének az örök élet. A panelen az erősáramú huzagolás legyen vastagabbal, mert elég komoly áramok rohangálnak főleg terhelve. Üdv
Kiegészítésként: Nekem Finder, Faston csatlakozós, sínre pattintható reléim vannak, kifejezetten DC-re és induktív terhelésre. 3 éve megy gond nélkül. Paneles relével nagy bátorság ilyet csinálni.
Az én kapum 2 évig dolgozott nyákrelékkel .70V os táppal 36Vos motorokkal , és a mechanika adta fel . Sajnos műanyag fogaskerekek voltak a parabola motorokban.
Elég sok gyári megoldással találkoztam, Az Omron gyárt paneles kocka alakú 16 amperes reléket, azok elég jól bírják még fet nélküli áramkörbe is.
Aztán butítottak mert nehogy már örök élet legyen, ugyanolyan lábkiosztás, de kisebb relé, na azok nem bírják, még fetes áramkörbe se. Mindjárt kikeresem melyikre gondoltam. Üdv
Nem 16A, rosszul emlékeztem 10A-es, de ezek jól bírják, tudom ajánlani ilyen helyre kiváló és helytakarékos.
Bővebben: Link
A potival tényleg a FET vezérlő feszültségét nézem (osztva)! Ezt vezettem rá az analog comparator negatív bemenetére, a motorral sorba kötött R10-en eső feszültség 40%-át pedig a comparator pozitív bementére. Így a poti csak a referencia feszültséget állítja be, aminek a 2,5-szeresénél nem eshet nagyobb az ellenálláson.
A keverés amiatt van, mert a végállásokhoz közeledve a FET-et impulzusokkal hajtjuk meg, hogy a motor lassabban járjon. Ekkor viszont szoruláskor az R10-en kisebb feszültség fog esni. Viszont ebben az esetben a referenciafeszültség is alacsonyabb. 3 bemenetem van. Ebből az egyik a távirányító vevője lesz, fizikailag centiméterekre lesz csak elhelyezve. A másik kettő a végálláskapcsolók, azok nem indítják a kapunyitást, max . feleslegesen leállítják. A belső felhúzó ellenállásról nem találtam érdemi infót, ha azok helyett sajátot használsz, ott 20K-100K értékűt javasolnak. Nem hiszem, hogy belsőleg eltérnének saját javaslatuktól. Természetesen megoldható az árnyékolt kábel használata is, de szerencsére a bemenetekre az áramkorlátot megvalósító ellenállás utólag is könnyen cserélhető. Így bármikor megvalósítható az általad javasolt 5-10mA-es figyelés is. A bementek erősebb védelmét nem látom fontosnak. De meggyőzhetsz az ellenkezőjéről.
A végállás kapcsolásra mechanikailag milyen megoldás született?
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2013
Mikrokapcsoló nyelvvel.
Nem pont úgy értettem, hanem az ajtóra lesz fölszerelve valami ütköző? Láncra?
Az ajtó fix, nem mozgó mechanikai elemein lesz felszerelve, a helyére érkező billenő kapu kapcsolja.
Hello!
Miért nem használsz a végállásokhoz optocsatolót a bemeneten. Ekkor nem kell az érzékeny port bementet kivinni a kapuhoz. Az optóban Led van, az akkor világít ha tényleg folyik áram. Tranziens zavarokat nem viszi be bemenetre, sőt tranziensektől nem fog megpusztulni a proci. Ha a motor feszültségét használod a végálláshoz, akkor akár egy-egy soros Led-et is hozzáköthetsz, amin kapásból látszik is a végállás bontása is. Egy kontaktusnak öntisztulásához is szüksége van áramra, és feszültségre is, hogy zárni tudjon. Biztosági okból, célszerű olyan végállást használni, ami végállás elérésekor bont. Mert zárni nem biztos, hogy zár egy kontaktus, de bontani szinte biztos, hogy bont. üdv! A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2013
Az opto-s védelem, mint lehetőség bennem is felmerült, de elvetettem. Egész egyszerűen nem hiszem, hogy lenne mitől védeni a procit.
Eddig csak egyetlen gyári kapunyitót láttam bontva, de abban sem volt. A bontó kontaktus használata megvalósítható, a végálláskapcsolót másképp bekötve és a szoftver forráskódjában 2db felkiáltójelet kell kitörölni. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2013
Az első rosszul bekötött infra után megváltozik a véleményed..
Bár ha azt vesszük alapul ,hogy digitális technikában ökölszabály,nem hagyunk üres bemenetet sehol.Senki sem tudja ezt miért találták ki,csak az aki már szívott vele. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2013
Elfogadom amit írsz, ezek szerint én csak a fogalmakkal nem vagyok tisztában.
Nem tartom üresnek azt a bemenetet, amit a belső felhúzó ellenállások magas szinten tartanak, és a végálláskapcsoló zárása húz le alacsonyra. Ha másképp gondolod, az nem baj, csak írd le nekem légyszi. Idézet: „A belső felhúzó ellenállásról nem találtam érdemi infót”
OK, félreérthetően fogalmaztam.
Idézet: „Bár nem tudom milyen a vezérlő bemenete de a 100K nál kisebb felhúzó ellenállás nem hiszem hogy van benne” Idézet: „A belső felhúzó ellenállásról nem találtam érdemi infót, ha azok helyett sajátot használsz, ott 20K-100K értékűt javasolnak. Nem hiszem, hogy belsőleg eltérnének saját javaslatuktól. ” Szóval van benne felhúzó ellenállás, használom is bőszen, jelen kapcsolás anélkül működésképtelen lenne, ezt te is jól láttad. Amit nem tudok, az a belső felhúzó ellenállás ohm-os értéke.
Én a kapcsolóval soros ellenállást nem értem, hogy minek. Jó lesz ez csak egyszer kell összejönnie.
Idézet: „Eddig csak egyetlen gyári kapunyitót láttam bontva, de abban sem volt.” Az valószínűleg nem egy 3-4 méteres kábellel vette a végállásokat. Kérdés: Miért nem használsz referenciapont jeladót? Lánc, vagy amivel hajtod, szíj közepe táján veszel egy jelet és onnan időzíted a végállásokat, így nem kell szórakozni végálláskapcsolókkal, ami tele hibalehetőséggel. A tanítást meg egy gombbal megoldható, csak programozás kérdése. Igaz, a gyáriaknál figyeli a motor fordulatát és számolja a referencia utáni helyzetét, ez alapján állítja le. Ha ez nincs, akkor időre áll le, max nem lesz mm pontos és akkor mi van? Üdv
Áram korlát. A lábon nem mehet 40mA-nél több.
Valóban nem létfontosságú a végálláskapcsoló, szoftveresen megoldható.
Az sem véletlen, hogy a panelre tervezve lett egy csatlakozósor a programozónak, így kivenni sem kell a procit az okosításhoz. Referencia pont jelenleg nincs, idő alapú működés programozható. Gondot ekkor egy félig nyitott állapotban "érkező" áramszünet okozhat. Esetleg a teljes nyitáshoz tartozó végálláskapcsolót megtartanám, annak a vezetéke ugyanis rövid. A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2013
Idézet: „Gondot ekkor egy félig nyitott állapotban "érkező" áramszünet okozhat” Már miért okozna gondot? EEpromba eltárolod melyik irányba állt le, így tudnia fogja áramszünet esetén is merre kell elindulnia. Vagy ha menet közbe állt le a referenciapont helyzetét is eltárolhatná eepromba. Menet közbe meg menne egy időzítő és ha nem ér referenciapontot X időn belül akkor leáll magától. Nyilván programozás szempontjából a végálláskapcsolós a legegyszerűbb, kiépítésileg már nem. A kódot csak 1x kell megírni. A nyitott állapotú véghelyzet pontosság szmpontjábol elhanyagolható ma lentihez képest. Üdv
Számomra legegyszerűbbnek az áramfelvétel figyelős végállás tűnik.(mellékesen ha neki csukja valaminek ,nem töri össze) .Az EEPROM használata biztosan jó,de üzembiztosan megoldani ,hogy írás közben ne legyen áramszünet ,a kiolvasott adat jó legyen,az EEPROM-ot ne irkáld túl gyakran ,mert tönkre megy.... Mellékesen az időmérés biztosan jó ,de a becsukáskor pontosan záródó kaput időméréssel nem garantálhatod.Ha meg nem pontos ,akkor kívülről randa. A referencia adatot honnét veszed ,ahány kapu annyi féle motor,mechanikai kialakítás. Igazán univerzális ,megbízható,egyszerűen kialakítható csak a végálláskapcsolós ,és az áramfigyelős szerintem. (no jó lehet a motor fordulatát számolni ,az is pontos ,de ahány motor annyi féle.Nem tekinteném után építésre ajánlhatónak.)Esetleg ,ha időzítős ,akkor egy masszív ütköző,meg a motor áram korlátozása ,ha a kapu elakad ,ne törjön semmit ,és egy rövid ideig a motor sem égjen le.
A hozzászólás módosítva: Márc 20, 2013
Azt írtam is, hogy a referencia pont fordulatszám jeladóval kombinálva tökéletes, anélkül is működhet, ki kéne próbálni, bár nem túl elegáns, valóban.
Az eeprom írogatás, ha jól tudom 1 millió írásig garantált, ha minden elindításkor ír.... hát nem tudom hány év alatt lehet elérni a fél millió föl le nyitogatást. Idézet: „A referencia adatot honnét veszed ,ahány kapu annyi féle motor” Nem emlékszek, hogy szó lett volna milyen hajtással akarja megoldani (pedig, lehet hasznos lenne) mondjuk lánchajtásnál fele távon egy bütyök ami megnyom egy mikrokapcsolót. Az áramfigyelős végállás valóban atomegyszerűnek tűnik, de hogy bírni fogja e a mechanika az már vitatható. Üdv
A meghajtás módja (és most lehet ütni érte) menetes orsó és azon futó kocsi.
Az eeprom tudtommal csak százezer írást bír, de csak akkor írom, amikor a kezdeti beállításokat tárolom. Vagy átállításkor. Mellesleg napi 8 indítással is menne 30 évet. Lehetne figyelni a menetes orsó fordulatszámát (hall) is. Jelenleg ilyet nem terveztem. Viszont a tervek között van a végálláskapcsoló és az áramkorlát együtt, korlátozott mértékben időzítéssel kombinálva. (slow stop) Áramkört megrajzoltam, megrendeltem. 10db-ot fogok kapni pár hét múlva, nekem 2-re lesz szükségem. Akar valaki játszani?
Ha meg tudod oldani....
Létezik menetes gyáriba is Bővebben: Link Mondjuk itt csúszókuplungos nyomatékhatároló 230 V ac-s motorral. A tengelyre rögzített mágnes + hall jeladó páros elég pontos tud lenni. Viszont az áramkorlát bizonytalan, lehet szétnyomja a mechanikát mire reagál rá, de ne nekem legyen igazam. Inkább csak legvégső védelemnek szánnám. Üdv
Ha közé megy valami/valaki valamitől le kell állnia .Erre vagy kuplung vagy áramkorlát lehet a megoldás.Nem tudom az áramkorláttól miért féltek annyira ,mindenféle modern félvezető nélkül két három autó izzóval be tudtam állítani egy motort úgy hogy biztonságosan vitte a kaput ,de ha lefogták ,semminek nem lett semmi baja,mondjuk végálláskapcsolós volt a motor és a zárt/nyitott pozíciókat az adta. Sok házi kivitelezésű kapunál a védelem egy biztosíték ,lefogják ,kiolvad.Ennél azért félvezetőkkel sokkal pontosabbat lehet építeni.(szerintem nagyon sok gyári is ezt használja.(esetleg időzítve ,a végén egy kis lassítással.)
Sziasztok! A segítségeteket szeretném kérni ebben a témában. Szeretnék én is építeni egy kapunyitó szerkezetet magamnak. Olvasgatva az előző oldalakat nagyon jó megoldásokat tudtatok kitalálni. Minden elismerésem a tiétek.
Nekem az a megoldás tetszett a legjobban, ahol a tolómotort parabolaforgatóval oldottátok meg. Én is ebben gondolkodom, 2 db Strong SRT A18+-at szeretnék használni, de nem tudom, hogy lesz-e elég ereje, egy 3,5 m2-es tele szárnyat kinyitni(kb.:60 kg/szárny) viharos(100km/h) szél esetén. Néztem néhány helyen az adatait és azt írták, hogy 4500 N terhelhetőségig használható. Máshol azt olvastam hogy 1,8 m-esnél nagyobb tükrökhöz ajánlják. Egy 1,8 m-es tükörnek 2,5 m2 a területe(ha az egyszerűség kedvéért síknak vesszük a tükröt), így én úgy gondolom, hogy jó lesz, de azért szeretném tudni a ti véleményeteket is. Vezérlésnek Daxo-104-es szettet néztem ki. A tolómotornak 36 V DC kell, ezt írják is szinte mindenhol, de hogy mennyi a max. áramfelvétele nem találtam sehol sem. Ha valamelyikőtök tudja árulja már el, nagy segítségemre lenne a táp méretezésében. A válaszokat előre is megköszönöm. András |
Bejelentkezés
Hirdetés |