Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   449 / 507
(#) erbe válasza btoti hozzászólására (») Márc 25, 2013 /
 
Miért is akarnálak megbolondítani (legalábbis számomra) nehezen kezelhető értelmetlen számításokkal? Az ajánlott Vizimag és FEMM szimulátorok sokkal egyszerűbben és kevesebb fejtöréssel eredményhez juttatnak.
(#) gulyi88 válasza erbe hozzászólására (») Márc 25, 2013 /
 
Természetesen a FEMM ben lehet hozzáadni árammal átjárt vezető területet(gerjesztést).
Generátor üzemben a mágnes miatt keletkezik az áram, ergó soha nem lehet akkora az áram ami a mágnest lemágnesezné, mert akkor áram se keletkezne...
Ha időm engedi csinálok pár szimulációt mágnesvastagság és ellengerjesztés ügyben.
(#) erbe válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 25, 2013 /
 
Idézet:
„leégetés nélkül nem is tudok akkora áramot kivenni belőle, ami "lenullázná" a mágnest.”

Nem is teljes lemágnesezésre gondoltam, hanem a 0 feszültség, max. zárlati áram esetre. Amikor ugye a belső veszteségektől eltekintve az áram éppen akkora ellengerjesztést hoz létre, ami kifelé 0 (közeli) kapocsfeszültséget mutat. Az autógenerátorok méretezése hasonló. Bizonyos terhelőáramot nem lehet meghaladni, mert a gerjesztőáram nem enged többet. Illetve a gerjesztőáram, légrés, szórási útvonalak együtt.
(#) gulyi88 válasza erbe hozzászólására (») Márc 25, 2013 /
 
Rövidzárnál a 0 feszültség 0 fluxusváltozást követel meg, vagyis nagyjából teljes fluxus szórási utakon záródik, megkerülve a tekercset.
Szerintem a mágnes vastagsági mérete arányban áll a rövidzárási árammal (ha minden más fontos méret nem változik). Így itt is kell legyen egy hasonló ésszerűségi határ, mint az üresjáráskor.
(A vezeték terhelhetőségének megfelelő áramnál még ne legyen jeletős a szóródás és akkor optimális a mágnes vastagsága, (és ezért az ára is). Csak ezt kiszámolni nem tudom, inkább szimulációval próbálgatással közelíteném a dolgot).
(#) sziriusz hozzászólása Márc 26, 2013 /
 
Ezzel a rövidre zárási 0 feszültség gondolattal nem teljesen értek egyet, eléggé félre érthető. Két megközelítést is mondok. Az egyik, hogy a generátor rövidre zárásakor a tengely nem fut szabadon, sőt igen agresszíven fékeződik, ezért fluxusnak lenni kell. A másik, hogy a kapcsokra tett ampermérő nagy áramot mutat. Ezt az áramot a belső ellenálláson csak a tekercs feszültsége kergetheti át. (számolva Rb=2 ohm, I=30 A esetén elég nagy feszültség van).
Ez a mágneses mező szórására vonatkozó méretezés tényleg nagyon szükséges gondolat. Nagyon kíváncsi vagyok egy szimulációs mérésre. Ha szabad tippelni, a légrés és a rövidre záródó távolság 8-10 -szeres szorzóját jónak tartom, így az 5-6 mm-es mágnes magasságot is. Megköszönöm ha elvégzed a szimulációt, tanulságos lesz.
(#) gergobmwe30 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Na szóval akkor most megyek és lemérem a "fogakat" ahol a legvékonyabbak.. Akkor ez a méret6x és a vas hossza befolyásolja a mágnes méreteit... Értem..
Legalább van amit értek is ebben a nagy tervezésben, szimulációban...
(Amúgy értem én miről szól a dolog, de ilyen szinten számolni, tervezni, szimulálni nem tudnék mágneses dolgokat..)
(#) erbe válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Valóban van a Vizimagban is ilyen lehetőség. Egykor próbálgattam is, de éppen gyenge hangszórómágnes erősítésére. Megkísérlem én is.
(#) btoti válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Szerintem zárlati, vagy bármilyen terhelő áram okozta visszahatás (Lenz) az őt létrehozó erő ellen hat. Vagyis a meghajtó mechanikai teljesítmény igényt növeli és nem az állandómágnesből igényel teljesítményt, többlet gerjesztést (H*l). Az állandómágnes (vagy elektro) azért kell, hogy kellő fluxust hozzunk létre, amiben elmozdítjuk a vezetéket (dFí/dt) a terheléstől függő erővel. Az persze egy érdekes kérdés, hogy a terhelő áram mágnestér torzító hatása hogy befolyásolja a légrés fluxust, és ezt kell-e többlet mágnes vastagsággal kompenzálni.
Úgy gondolom, hogy az állandómágnes vastagságát (pontosabban térfogatát, de átalakításnál adott pólusszám, pólusfelület esetén csak a vastagságot áll módunkban változtatni) a szükséges légrés gerjesztés, az ehhez szükséges légrés fluxus határozza meg. Ennek alátámasztásához: Ld.: 29. oldal
Hogy a FEM mit mutat, én is roppant kíváncsian várom. Lassan álmatlan éjszakáim lesznek emiatt.
(Erbének: A kényszer zubbony még messze van, de már fel-fel dereng a távolban. Generátort tervezni ugyan eszem ágában sincs, különösen nem manuális számítással. Viszont szeretném megérteni, pótolni a hiányos állandómágnes ismereteimet.)
(#) sziriusz válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
A generátorodba szükséges indukció, az 1 Tesla még nem egy végleges érték. Kérjünk gyakorlati értéket a többiektől. Igyekszem én is pontosítani. Ehhez kellene a villanymotorod forgórészének az átmérője, a légrés a forgó és állórész között, a legvékonyabb fog méret és a vas hossza.
(#) gergobmwe30 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Okés, már mondom is. (nem tudok minden méretet 1/100-ra mondani, a tekercstől nehéz pontosan mérni)
Forgórész hossza(csak a vas) 100mm
átmérője: 97,3mm
Állórész: vas hossza 100mm
fog a legvékonyabb részen: 4mm
Belső átmérő: ~98mm +/- 5/100
légrés: kb. 0,35mm

Szóval ez lenne, egy kb 20-30éves orosz aluházas motor! A tekercsei mintha újak lennének!!! Csak sajnos a csillagpont nincs is kivezetve, de megvan a tekercsfejen az elkötés, majd ki kell vezetgetnem külön-külön, hátha szükség lesz rá..
A hozzászólás módosítva: Márc 26, 2013
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
20-30 éves szovjet - ki tudja, milyen maglemezt használtak. Inkább masszivitásra törekedtek, mint precíz ötvözetekre. Szórások, veszteségek - én felvinném 1,2...1,3 T-ra. De hátha valaki tud konkrét gyakorlati, tapasztalati értéket.
(#) gergobmwe30 válasza btoti hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Igazad van, látni a vason is helyenként, hogy orosz módszerrel készült.. Nem túl szép a fogak teteje néhol, mintha be lenne mardosva... nem vészes, de látható... Gondolom a megnövekedett légrés rosszul hat a mágnesességre, bár nem nagy felület....
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Néhány nagy neodym mágnes forgalmazónak volt a neten fluxus kalkulátora, ami szerintük is csak tájékoztató jellegű. Az egyetemi szintű számolásnak ez egy egyszerűsített formája, megtalálható a neten. Mikor ezt a lehetőséget a szerverük hibája miatt nem tudtam használni, saját Excel táblázatot írtam, amiről később kiderült, hogy pontosan egyezik a kis időre eltűnt számolással. Nem reklámozom, mert páran már leszóltak a táblázataim miatt, a kapott értékek nem pontosak, és nem tudtam leellenőrizni az eltérésüket.
(#) sziriusz válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Találtam adatot:
1965-ös kiadású "Kis aszinkron motorok" könyv 50 Hz-re: 1,47-1,86 közzé teszi az indukciót a vasban.
1978-as kiadású "Villamos forgógépek tekercselése" könyv légrés indukcióra 0,38-0,41 Tesla-t ad. Ezzel, és a villanymotor megmért adataival a vasnak 0,9 Tesla indukciót kell adni. Jól számoltam? Valaki megnézhetné, mert ekkora eltérés hiba is lehet. Ez mágnesben 1,5- szeres eltérés.
Na várjunk még pár tippet, aztán lehet kiokoskodni valamit.
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Nagyjából ülhetnek ezek az indukció adatok erre a szovjet motorra is.
Mégis rávettem magam, életem első generátor tervezésére manuálisan. (Időben állítsatok le, ha vakvágány!)
Az adott gépre:
Legyen Bfog=1,0 T (Feltevés, mert fogalmam sincs, hogy mi lehet a szovjet vasmag Bmax értéke).
A légrés és a legkisebb fog keresztmetszetek összegének aránya = 2,138, ebből Blégrés=0,47 T.
A légrés Fluxus=4,6 mVs.
A légrés gerjesztés = 131 A.
Ehhez N35-s mágnesből (a frissen fellelt BME tankönyv szerinti számítással) 75 cm3 mágnes kell összesen, ez a mágnes keresztmetszet durva saccolásával (kalapozás, térigény) 8-10 mm mágnes vastagságot jelent!? (Pedig elsőre én is 5-6 mm-t saccoltam. A Hv, Bv általam saccolt értékeinek, értelmezésének azért még utána fogok nézni.)
Meglátjuk, hogy mit mutat a FEM. A te exceleddel mekkora mágnestérfogat adódik?
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Amivel én saccolgatok, ahhoz még kell egy kis spekuláció is. Remélem már átment a címedre, szólj már róla, lehet-e használni. Bízom benne, hogy még kapunk tippet az indukcióhoz.
(#) foxi63 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Szia!
Szerintem is a légrésindukció az, ami erősen befolyásol mindent.A kb. 1.5 Tesla is csak a fogaknál jelentekzik .A motoroknál a legrosszabb (telítésveszélyes) a 2 pólusú elrendezés.Ekkor telíődhet a vasmag. Nemrég egy ismeretlen vasmagra számoltam ki az általad említett könyv alapján 3fázisú frekvenciaváltóra motort, és teljesen jó lett. Tehát 0.38Tesla az, ami a légrés miatt adódik.Egyébként a voltonkénti menetszám,szinte a transzformátorokéval azonos 4,44*B*A*F ahol az A a mágnespólus szélessége szorozva vastest hosszának szorzatával méterben, B= tesla , F az adott frekvencia.A tapasztalat szerint , mint soros mágneses gerjesztés a légrés értékével kell számolni, az ismeretlen motorhoz tartozó képlet is ezt mondja, én is így gondolom.
üdv. Foxi
(#) sziriusz válasza foxi63 hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Gergobmwe 30 (na én Jóskának fogom hívni, mert alig tudtam leírni a nevét) megadta a villanymotor méreteit, és az általad említett könyv adatával kiszámoltam a fogakra jutó Tesla értéket. Ennek a számolását kellene megnézni, mert nagyon eltér a másik szakirodalom adatától. Na akkor mivel számoljuk a mágnest?
(#) erbe válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Táblázat a "Villamos forgógépek tekercselése" könyvből. Nem tudom, melyik kiadás, könyvtárban másoltattam. Elég széles tartományban szór, 0,34-tól 0,54-ig, de a növekedést teljesítményhez köti. Talán ez okozza a zavart. Számunkra nem túl jó, mert az 1 kW tartományra kedvezőtlen értékeket ír. Viszont jó jel, hogy a többpólusú üzemre magasabb értékkel számol.
Kíváncsi lennék, hogy a manapság kapható kétöklömnyi kínai 1-3 kW-os motorokban milyen vasmag van és mivel kalkulálnak?
A hozzászólás módosítva: Márc 26, 2013
(#) gergobmwe30 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Nekem jó a Jóska is, bár Gergő is megfelel..
a "Villamos forgógépek tekercselése" könyv nekem megvan elektronikusan, ha kell valakinek...

Kezdek megijedni, hogy sok mágnes kell majd..
(#) sziriusz válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Közbe leesett nekem is, hogy jobb lett volna Gergőt írnom.
Hajlok arra, hogy a villanymotorok vasmagja megkaphatja a 2 Teslát is, ahogy Guly88 írta. Főleg a forgó részen, ahol nincs frekvencia változás. Ennek az értéknek még lehet hogy lesz szerepe egy ide is tartozható spekulációban.
Na de nézzük a jelenlegi helyzetet. Megnéztem, mi is fér be a forgórészbe. Nekem az jött ki, hogy 6 mm vastag mágnessel, meg eléggé vékony mágnes saruval kalkulálva a lapolás szélessége kb. 42 mm. Ide befér 5 db. 40*15-ös N35-ös mágnes, amik szerintem a fogakra 1,2-1,3 Tesla indukciót fognak adni.
Marad egy kérdés, amire én nem tudok csak tippelni. Mi van, ha minden második pólust a vasmag helyettesíti? Akkor csak 15 db. mágnes kellene.
Felteszem az Excelt a méretekkel, hátha kell majd a forgácsoláskor. Persze jó lenne megnézni legalább szerkesztéssel, hogy mennyire jól számoltam.
(#) gergobmwe30 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Köszi, jó kis terv.. Csak ettől féltem... 50ezerért vegyek bele mágnest?
Jó lenne tudni, fele mágnessel mekkora teljesítménycsökkenés várható az eredeti felálláshoz képest, hogy megéri-e a dolog... Mert így most nem fog elkészülni egyhamar...
Meg tudnánk úgy csinálni, hogy meglapolom 6 oldalra, mintha 6 mágnes menne fel, de 3ra csak a kalap megy fel vas "mágnespótlékkal"... Így később gond nélkül be lehet majd tenni a többi mágnest... Vagy nemtudom...
(#) erbe válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
40*15*5 mm
Ez ugyan csak 5 mm vastag, de 10 db-tól 2,42.-, 20 db-tól 2,28.- Euro. + szállítás. A 30 db ~25000.-Ft
(#) gergobmwe30 válasza erbe hozzászólására (») Márc 26, 2013 /
 
Ja hogy külföldről??? na ezt nem is tudtam... Így már talán beleférhet a keretbe.. de azért még várok vele, hátha valami máshogy alakul és nem is ilyen kell..
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Átjött, a nap folyamán igyekszem átnézni és reagálok. (Átküldhetnél egy olyan változatot amin nincsenek rejtve a képletek. Korábban viccesen írtam, hogy a szomszéd gyerek egy tábla csokiért bármikor feltöri, de ez nem az én módszerem. Becs szóra, hogy nem lelopni akarom.) Annyit elsőre hozzáfűznék, hogy úgy tűnik, Te a mágnesek max. Br-t veszed figyelembe. Szerintem ennek 70-80%-hoz kell inkább a munkapontot állítani (az a bizonyos Bv).

Általában: Örülök az aktivitásunknak. Talán az időjárásnak is köszönhető - kaptunk még néhány téli estét. Bár a hólapátolást már nagyon unom, épp azt szuszogom.
Zöldfülű "magnetológusként" egyik számolási módszerként úgy gondolom, hogy a vasmag ~0,7...0,8Bmax értékét kell a fogak keresztmetszetére figyelembe venni, és ebből a fog/légrés keresztmetszet arány szerint meghatározni a légrés indukciót (a Fluxus ugyanakkora). A légrés indukcióból - fluxusból - térerőből kiszámolni a légrés gerjesztését - H*l - (mágneses feszültségét). A szórások, veszteségek miatt rátenni 10...15%-t és ezzel legyen egyenlő a mágnes gerjesztése (mágneses feszültsége). Ezután a BME könyv 29. oldal képletével (sima szorzás - osztás) meghatározni a mágnes térfogatot, vastagságot. Már csak a Hv, Bv értékeket kellene kiderítenem, hogy viszonylag pontosan milyen közzétett mágnes adatból lehet megsaccolni. Egy tippem van, amit használtam is csak, csak még nem tuti.
Ha ezeket a gyakorlati adatokat (a könyv "elszíneződése" szerint azonos korszakú lehet a Gergő motorjával és más alapunk nincs kitalálni, hogy milyen vasat használtak), akkor a tegnapi számításom korrigálva 0,4T légrés indukcióval: N35-nél a mágnes tömegre 65cm3, vastagságra 6,5mm adódik (a 10...15%-s mágneses veszteségek ráhagyásával)!
Jó lenne több konkrétan kiszámolt végeredményt látni és összevetni a különböző számolási módok eredményeit. Nagyságrendben illene egyezni. Te, Foxi, Erbe, Gulyi, stb... .
(#) btoti válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Javaslom, hogy néhány napot még várj a mágnes rendeléssel. Nem mindegy, hogy 3-4, 5-6, vagy akár 8-10 mm vastag kell. A többi méret adott - meglevő gépről (átmérők, hossz, pólusszám) lévén szó!
No meg nem ártana azt is megnézni, hogy az olcsóbb beleférő ferrit mágnes nem elég-e?
(#) gulyi88 válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Ha lemérnél, megsaccolnál még pár dolgot, akkor konkétan a te gépedet szimulálnám femmel.
Kellene még:

horonyszám, horony mélysége,(esetleg a horony alakjának méretei), állórész külső átmérője, tekercselés elhelyezkedése és naggyábóli menetszámok, huzalvastagság.
(#) sziriusz válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Az vinne előrébb, ha lenne egy szimuláció a mágneses mezőről. Kérjük meg Gulyi88-at, ha ideje engedi, legyen szíves, végezze már el a szimulációt, nagy segítség lenne ez a véleményével együtt. Így kezdtem ezt a választ. Közben olvastam a Gulyi88 hozzászólását. .
Összefoglalva az eddigieket:
Az egy pólusra eső állórész fogainak legkisebb keresztmetszete a motorodnál 24 cm2. Erre azt mondtam, hogy egy ilyen felületű, 5-6 mm vastag neodym mágnes berakása a légrésen keresztül az állórész fogaiban várhatóan 1 Tesla gerjesztést fog létrehozni. Ezt senki nem cáfolta vagy helyeselte, így én jónak tekintem. Javasoltam 5 db 40*15 mm felületű mágnes berakását, aminek a felülete 30 cm2. A két felület arányával szorzott régi Tesla érték adja az új gerjesztést, ami így: 30/24*1=1,25 Tesla. Erre senki nem mondhatja, hogy kevés és nem jó semmire, de nem túl nagy, és a betett mágnesek legkisebb darabja is hasznosulni fog. Várjunk picit, remélve, hogy kapunk még hozzászólást az eddigiekhez.
Hogy ne unatkozzál, küldök egy írást arról, hogyan kellene bemérni a fele mágnes kihagyásának a hatását. A sebtében összedobott Excel-ben is két méret megadása hiányzik, pótolom és küldöm.
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Még nem elemeztem ki a küldött exceled, a sajátom fabrikálása elvitte az időm. Ezzel is kiszámoltattam a korábban megadott N35 40x15x6 mm x 12 db mágnesre (a 40x15 keresztmetszetre) most már a mágnes adatlap BH energiaszorzat értékét használva. Kerek 6,0 mm vastagság adódott 10% veszteség ráhagyással. A délelőtti manuális kiszámoláskor 6,5 mm. Igen, jöhetne már szegény Gulyi FEM szimulációja. (De türelmetlenek vagyunk!)
Az 5 db már korábban is felvetődött mástól. Ez miért lenne jó? 6 pólus = 6x2db=12db 40mm hosszú mágnes!
A vastakarékosnál az az érzésem, hogy gond lesz a dupla hosszúságú légrés gerjesztéssel! Fele mágnes fele akkora gerjesztést (H*l) tud produkálni! A mágnes gerjesztésének kell egyenlőnek lenni a légrés gerjesztéssel, a minimális vas és szórási veszteség elhanyagolásával!
(#) gergobmwe30 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Már csak holnap fogom tudni lemérni a dolgokat, de amint megvan leírom... mindent amit csak lehet mérek..
Következő: »»   449 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem