Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   70 / 153
(#) Doncso válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 28, 2013 /
 
Értem. Holnap majd gondolkozok ezen, biztosan lesz rá megoldás. Mára köszönöm mindenkinek a közreműködést.
A hozzászólás módosítva: Ápr 28, 2013
(#) (Felhasználó 46585) válasza Doncso hozzászólására (») Ápr 28, 2013 /
 
Elsiklottam a rajz felett, tedd vissza a bikázó tranyókat, kell az oda. ( 1 kHz-re nem kellene, de úgysem annyi lesz a freki. )
(#) Doncso válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 29, 2013 /
 
Ok, akkor mindent egybevetve, az eddigiek alapján egy duplafetes bikázós kondis verzió. A gate ellenállásokról levettem a soros diódákat, illetve a gate - test közötti 17v-os zenert, gondolom ezek nem kellenek oda.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013

pwm1.3.JPG
    
(#) (Felhasználó 46585) válasza Doncso hozzászólására (») Ápr 29, 2013 /
 
Elvileg nem kellenek, ha a gate körben nem lesznek túl nagyok a szórt induktivitások. Ehhez a nyákot úgy kell megtervezni, hogy a gate-meghajtó kis tranyók, a 100uF, a 100nF, a 10 ohmok, meg a FET-ek gate-jei a legkisebb területet foglalják el. Különben esetleg túl nagy lehet a szerelési induktivitás és a gyors gateáram változások túlfeszt eredményeznek a gate-eken. Ezért szoktuk betenni a zenereket, de inkább csak transzformátoros meghajtás esetén, meg akkor, ha a 10 ohmok kisebbek, vagy át vannak hidalva diódával, stb. Így a 10 ohmok becsillapítják annyira a kialakuló rezgőkört, hogy nem valószínű, hogy komolyabb túlfeszek lennének a gate-eken.
(#) patkolttojas válasza Doncso hozzászólására (») Ápr 29, 2013 /
 
Szia!

Egy kicsit bele vau-vau, ha nem baj.

Én azt a 2 FET-et erősen meggondolnám! Nekem egy is elég lenne bele, mondjuk ez:

http://www.tme.eu/hu/katalog/#search=IRFP4468&s_field=accuracy&...r=DESC

Igaz drágább, de ha használni akarod és nem attól rettegni, hogy mikor száll el a FET, akkor menj a biztonságra. Általában amikor elszáll egy FET, akkor rövidzárba megy és teljes fordulaton fog menni a motorod pillanatok alatt. A vakolat simítás jókora változó teljesítménnyel jár. Én a fordulatszám stabilizálást valahogy megoldanám, bármennyire is PWM*el hajtod, az indító nyomaték ugyan nagy, azzal nincs is gond, de a terhelés következtében a fordulatszámot biztos nem tartja majd a motor. Ez a motorteljesítmény egy elektromos kerékpárba is elmegy, a korszerűbbek ott is 48V körüli feszültséggel mennek. Emelkedőn azoknak is jócsán lecsökken a sebessége, persze, ha van benne tempomat és bírja a motor szuflával, akkor nem.

A meghajtáshoz a 12V-ot nem kell feltétlen külön tápról adni, amit jómúltkor belinkeltem kapcsolást, annak az emitterkövető stabilizátorát elég lenne beépíteni, sokkal olcsóbb és megbízható.
(#) szsrobert válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 29, 2013 /
 
Kondit kötve a motorra nem fütyül.
(#) patkolttojas válasza szsrobert hozzászólására (») Ápr 29, 2013 /
 
Szia!
Csak elveszted vele pont azt amiért nem sima DC tápot használsz! Annyira nem fütyülhet egy motor, főleg, ha ilyen célra használják, hogy zavaró lenne. Legalább hallani, hogy megy a PWM!
(#) (Felhasználó 46585) válasza szsrobert hozzászólására (») Ápr 29, 2013 /
 
Kondit? Szerinted, mekkora áramok fognak a kondiba folyni, ha bekapcsolnak a FET-ek?

Lehet, de akkor egy fojtót is kell elé kötni. Akkor pont olyan lesz, mint egy kapcsitáp. Akkor tényleg nem fog fütyülni a motor, helyette a fojtó fog... nem beszélve arról, hogy szép nagy fojtó kell a fütyülési frekvenciatartományban.

Egy ilyen elrendezésnek pont az a lényege, hogy nagyon egyszerű lehet, hiszen a motor saját induktivitása kisimítja magának az áramot. Nyilván, minnél alacsonyabb a frekvencia, ezt annál kevésbé tudja megtenni, tehát, több kevesebb fütyülés előfordulhat. Egyébként, engem sem zavarna, hagy fütyüljön, legalább a szomszéd helyiségből is tudnám, hogy megy a pwm...
(#) Imre hozzászólása Máj 8, 2013 /
 
Sziasztok! Elgondolkodtam egy egyszerű autós szimulátor építésén. Az alábbi kapcsolást mivel lehetne megvalósítani? (Sajnos mikrovezérlő programozásban nem vagyok otthon) Az ülést egy motor mozgatná előre és hátra. A pedálokon és motoron szintén lenne egy-egy poti. Amikor az ülés középen van, a motor potija is közép állásban lenne.

Tehát a gondolatmenetem:
-amikor rálépek a gázpedálra, akkor a pedálon lévő poti feszültsége 2,5V-ról 0V-ra esik. Ekkor az ülés hátra dől és a motoron lévő poti feszültsége is 0Vra esne. Ha elengedem a gázt, akkor visszaáll 2,5V-ra, amire az elektronika is vissza irányítaná a motort közép állásra.
-amikor rálépek a fékpedálra, akkor a pedálon lévő poti feszültsége 2,5V-ról 5V-ra nő, ekkor ha az ülés előre dől, és a motoron lévő poti feszültsége is 5V-ra nő. Ha elengedem a féket, akkor visszaáll 2,5V-ra, amire az elektronika is vissza irányítaná a motort közép állásra.

Először komparátor kapcsolásra gondoltam, viszont a motort oda-vissza kell mozgatni, ráadásul célszerű PWM-el.
(#) szsrobert válasza patkolttojas hozzászólására (») Máj 8, 2013 /
 
Idézet:
„Csak elveszted vele pont azt amiért nem sima DC tápot használsz!”


Használhatnék DC tápot is akár, de az nem szabályozható finoman, bakkecskézne a gép, és gyilkolná az akkukat, erőátvitelt a nagy áram.
(#) Massawa válasza Imre hozzászólására (») Máj 8, 2013 /
 
Szedj szét egy szervot meg épits hozzá egy szervovezérlöt (conrad.hu) ez a 2 dolog pontosan ezt csinalja.
A hozzászólás módosítva: Máj 8, 2013
(#) szsrobert válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 8, 2013 /
 
Idézet:
„Kondit? Szerinted, mekkora áramok fognak a kondiba folyni, ha bekapcsolnak a FET-ek?


A tápfeszültség és a motor által termelt feszültség különbözetének és az ellenállásnak megfelelőek.

Idézet:
„Egy ilyen elrendezésnek pont az a lényege, hogy nagyon egyszerű lehet, hiszen a motor saját induktivitása kisimítja magának az áramot.”


Nagyon egyszerű, de 0,6A-t felvett, és a motor el sem indult. Kondival 0,4A, és a motor fordulatszáma nem volt kicsi.

Idézet:
„Egyébként, engem sem zavarna, hagy fütyüljön, legalább a szomszéd helyiségből is tudnám, hogy megy a pwm...”


Egy autóban nem élvezet egész nap a fütyülést hallgatni.
(#) (Felhasználó 46585) válasza szsrobert hozzászólására (») Máj 9, 2013 /
 
Csak az a baj, hogyha folyamatos az áramvezetés, vagyis a motoron nem csökken az áram nulláig, akkor a motor melletti dióda vezet azokban az időpillanatokba, amikor a FET ki van kapcsolva. Tehát, a kondi kb. -1 V-ra van feltöltve. Ezt az kondit kapcsolja rá a FET a tápra...
(#) Melphi hozzászólása Máj 14, 2013 /
 
Sziasztok szeretném megépíteni ezt a kapcsolást, csak van két dolog ami nem tiszta.
1.mi célt szolgál az Vref bemenet, 2.a potméteren mi az a bemenet, oda mit kell kötni?
Köszönöm előre is a válaszokat.
Üdv! Lajos
(#) Peter65 válasza Melphi hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
Szia! Szerintem a fordulatszám szabályzó potméter három lábát kell a Vref, Input, GND pontokra rákötni. A Vref és a GND között van a tápláló feszültség (5V), az inputra jutna a potenciométer leosztott jele. A rajzon lévő trimerekkel a szabályozási tartományt tudod beállítani.
(#) Melphi válasza Peter65 hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
Köszönöm a hozzászólásodat, én is így gondoltam, csak azt vártam hogy megerősítsenek.
(#) vicsys hozzászólása Máj 14, 2013 /
 
Egy kis segítséget kérnék. Tervezek egy PWM-es (PIC-es) szabályzót egy CNC főmotorjához. DC100V-on megy a motor. Nem tudom mennyi lehet az áramfelvétele, de FET-el szeretném megoldani a vezérlést. Arra gondoltam, hogy a PIC kimenete meghajtana 2 bipoláris tranyót (NPN-PNP pár) és az vezérelné 2 párhuzamosan kötött FETet. Így megspórolnám a logic level FETet és magasabb frekin is mehetne a vezérlés (~20kHz). Milyen FET-et válasszak a HEStore-ból? Jó az elgondolásom? Előre is köszi a jótanácsokat!
(#) proli007 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
Hello! Csak azt nem írtad, hogy milyen kapcsolásban lesz a két tranyó. Mert ha a szokásos közös-kollektoros, az nem jó, mert az nem erősít feszültséget. Egy fet meghajtó (TC4420) IC szerintem alkalmasabb.. De egy mezei 555-öt is fel lehet biztatni, hogy hajtsa meg, ha az 5-ös 1-es láb közé ellenállást teszel.. üdv!
(#) bankimajki válasza vicsys hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
Én is sokat játszottam mostanában FET meghajtókkal. Ami nagyon stabilan és jól bevált nekem azok a MIC5014-esek. És az ADUM szériák. (pl ADUM5230) IR széria volt hogy csak úgy magától megpurcant. (Nem volt túlhajtva és a méretezés is jó volt.) Amúgy miért kell 2 db párh. kötött FET? 100V-on nem hiszem hogy olyan nagy áramokat venne fel. Mondjuk itt már lehet érdemes lenne elgondolkozni inkább egy IGBT-n.
(#) _vl_ válasza vicsys hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
Én is a FET meghajtókra szavazok. MCP1415/16, TC4426/27/28A, ezekből mindig szokott raktáron lenni valami a Chipcadnél, és nem is drágák. De van egy halom combosabb cucca is a Microchipnek.
FET meghajtó nélkül az a gond, hogy ha invertáló (közös kollektoros) kapcsolást használsz, akkor gondok lesznek a deadtime belövésével (ezért ezt nem is szokás használni), ha meg nem, hanem közös emitteres módban használod őket, akkor meg a tranzisztorokat vezérlő áramkör tápja mínusz ~0.7V-ig tudod csak kivezérelni a FET-eket, ami nyilvánvalóan csak az L-eseknek lehetne elég, ha a PIC lábáról levehető max. 5V-ból indulunk ki. Szóval minimum kéne oda valami buffer, amit 10-12V-tal kell megtáplálni, és valami szintillesztő, hogy a PIC tudja őt vezérelni a 5V-os kimenetével. Sok küzdés a semmiért: a FET meghajtóban ugyanis pont ez van összerakva.
100V-os FET-ek:
Bővebben: Link
Bővebben: Link
Bővebben: Link
A motor névleges teljesítményét nyugodtan szorozd fel 10-15-tel, és minimum akkora FET-eket rakjál oda (de az sem baj, ha még annál is nagyobb).
(#) _vl_ válasza bankimajki hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
Idézet:
„Mondjuk itt már lehet érdemes lenne elgondolkozni inkább egy IGBT-n.”

Szerintem ennek nincs túl sok realitása. Emberi áron 10-20mohm körüli FET-eket simán lehet kapni, ami kisebb veszteséget jelent 50-100A-ig, mint egy Vcesat = 1V-os IGBT (amilyen nem is nagyon létezik talán). Kötve hiszem, hogy gazdaságosan tudnád IGBT-re cserélni.
(#) kadarist válasza bankimajki hozzászólására (») Máj 14, 2013 /
 
A 100V az IGBT-használathoz kis feszültség. 300V felett kezd értelmet nyerni ez az eszköz, mert ezen a feszültségen a MOSFET-ek előnyei elvesznek.
(#) vicsys válasza proli007 hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Valami ilyesmire gondoltam: Bővebben: Link
Talán kisebb helyet foglal 2 tranya, mint egy IC.

_vl_
Nem 100V-os FET kell, hanem a tápfesz mozog 100V környékén. Emiatt a linkelt 100V-os FET-ek, szerintem elég karcsúak lennének ide... Jól gondolom?
(#) (Felhasználó 46585) válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Mennyi árammal lehet terhelni az 5 V-os Enable-t?
(#) vicsys válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Mivel az a PIC kimenetéra menne...(PWM jel) gondolom a 20mA-t nem kéne meghaladnia.
(#) (Felhasználó 46585) válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Már 10-is elég, azt lehetne csinálni, hogy teszel egy baker clamp-el ellátott NPN tranyót a FET helyett. Az a baj a FET-tel, hogy annak logikai szintűnek kell lennie, mert csak 5 V van, ami esetleg még kevesebb, így nem tudja meghajtani a normál FET-et. Ha ez a fesz 6 V lenne, akkor jó ilyen kis áramokra a BS 170, de 5 V-ra már nem biztos, ki kell próbálni. Ha meg NPN tranyó a baker clamp-pel, akkor majdnem olyan gyors lehet, mint egy FET. A kollektorában legyen 1...2 K körüli ellenállás, utánna meg jöhetnek a dupla emmitterkövetők. Ha túl nagy a totál gate töltése a fő FET-nek, akkor egymás után tehetsz két dupla emmitterkövetőt is. Ez így több helyet foglal el, mint egy idevaló meghajtó ic, de én is ilyeneket használok, nem szeretem a meghajtó ic-ket... drágák, ha elszáll valamilyért a főkör, akkor viszi magával a meghajtó ic-t is, szóval, nekem nem jön be.
(#) proli007 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Hello! Na ez az, ami nem jó. Nincs feszültségerősítése. Ez elé még egy fokozat kell. Annak meg már 9 lába van, az IC-nek meg 8. De a Fet hűtése mellett, mit számít, hogy mekkora a meghajtó? Kivétel, ha egy kazallal lenne benne. üdv!
(#) vicsys válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Kell nekem a 9A? Nem elég ez: Bővebben: Link ?
Proli és katt!
Köszi!
(#) (Felhasználó 46585) válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Dehogynem... ez még akkor is drága, ha benne lenne a FET is...
(#) JZoli válasza vicsys hozzászólására (») Máj 15, 2013 /
 
Én ezt még régebben kaptam egy ismerősömtől a mellékelt rajzot. Nekem bevált már vagy tíz példányban üzemel. Igaz eredetileg alacsonyabb feszültségre tervezték, de szerintem más félvezetőkkel jó lehet a célodra, legalább is az elve használható!
Következő: »»   70 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem