Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű (PWM) végfok építése
Lapozás: OK   106 / 240
(#) Gyozo92 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Próbáltam felhúzni a teliföldet a nyák másik oldalára, ilyenre sikerült eddig.

teliföld.jpg
    
(#) dokidoki válasza Gyozo92 hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Sziasztok.
Bocsánat, hogy beleszólok. Ha viszonylag ilyen kényes ez a teliföld dolog, akkor nem lenne jobb ha tényleg teliföld lenne?
Mármint úgy értem, hogy az alkatrészek oldalára kerülne a nyomtatott huzalozás, és a másikoldal meg maradna a egybefüggő földelési felület. Azok a furat-szerelt lábai mennének keresztül a panelon melyeknek a GND-re kell csatlakozniuk, igaz az SMD-nél meg átkötéssel kellene felhozni a GND-t.
Sokkal kevesebb furat, rövidebb alkatrészlábak, meg a kisüllyesztések eltűnnének, illetve a zárlatveszély is csökkenne (ez mondjuk vitatható).
(#) (Felhasználó 46585) válasza dokidoki hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Így van. Lehet, hogy nem voltak elég világosan megfogalmazva a korábbiak, de végül is erről van szó. És persze, ez többnyire feltételezi az smd alkatrészek használatát, mert elég ronda, egy huzallábast használni azon a nyákoldalon, ahol a fólia megy. Ott persze át kell fúrni, valahova elvezetni, mondjuk egy másik furatszerelt alkatrészhez, aztán így alakul ki a "sziget" a teliföld oldalon.
Egyébként, az is némi körülményeskedéssel megvalósítható, hogy egy vékony nyáklemez lehetne a harmadik oldal és ez lenne a teliföld. Vagyis, így 3 rétegű lenne a nyák. Ezt persze már csak akkor lehet használni, ha 100%-osan jó a nyák, az alkatrészek, meg a kapcsolás is.
(#) Bassmester válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Erről jutott eszembe... szerinted milyen megoldás lenne egy " full lábas" panel aljára szerelt rézlemez ? (0,5mm E-Cu)
Rövidre vágott alkatrészlábakkal kb 3 mm-re lenne az aljától.
(#) lorylaci válasza Bassmester hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Kb ekvilvalens lenne azzal, hogy a telföld minden elemtől 3 mm-re van. Ennél jobb hatás az, ha a teliföld ott van a nyák másik oldalán (kb 1 mm távolságra)
(#) Gyozo92 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Ha smd lenne a fólia oldal, a másik pedig teljesen teliföld, az egész jó megoldás lenne. Elvégre minden használatos alkatrésznek megvan az smd változata is. Sajnos én a hajam tépem, ha smd-zni kell. Mindenesetre megpróbálkozok egy smd nyák megtervezésével, habár kétes a siker, nem vagyok túl jó benne.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Gyozo92 hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Jobb, mint a semmi, de túl sok a kimaradt terület. Ezért kellenének az smd alkatrészek. Én is csak 1206-os méretig használom őket, azt még jól látom, azok nem annyira aprók.
(#) Bassmester válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Világos, köszi. Csak egy ötlet volt. Ezek szerint minél vékonyabb kétoldalas panelra érdemes csinálni. Ugye? Éppen egy új panelt tervezek IRS 2092S-hez. Az ícét egy külön kis 0.5-ös nyákra tervezem full smd-vel, a feteket, védelmeket, tápkondikat, nagyobb dolgokat pedig 1,5-es kétoldalasra.Egy 0,5-ös kétoldalasnál lehetnek kapacitív problémák a közelség miatt?
Szerintetek mennyire lehet problémás ha a meghajtás panel tüskesorral kapcsolódik az alap panelhez? A gate-ekhez vezető sávban így lenne egy derékszög...
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2013
(#) (Felhasználó 46585) válasza Bassmester hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Nem, én a vékony panelt a harmadik rétegnek gondoltam. Tehát, van a normál, kétoldalas nyák, megtervezve, beültetve, stb. A harmadik réteg meg nem az előbbi panelen belül van, hanem egyszerűen néhány mm-re tőle felcsavarozol egy nyákot és az a teliföld.Csak azért kell vékony, mert az olcsóbb... nem lesz rajta alkatrész, nem kell olyan szilárdnak lennie.

A 90 fok nem probléma, de tök felesleges egy ic-t kis panelre tenni. Én akkor használok csak kis panelt, ha azt utánna leöntöm műgyantával, hogy azért ne lehessen olyan könnyen lemásolni... Olyan bonyolult dolgokat meg nem csinálok, hogy egy panelen ne akarjon elférni.
(#) sny válasza Bassmester hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Szia! Szerintem sem gond a külön kis panel, de a csatlakozási pontokat forrasztással kösd össze, ne bízd a csatlakozóra.
A kapacitív problémák kevésbé dominálnak ilyen kis frekvencián. (Kivéve, ha jelentős túllövés van a félhíd kimenetén, és nincs megfelelően csillapítva, mert az további nagyfrekvenciás összetevőket tartalmaz, és az már gondot okozhat) Kerüld a hosszú vezetékezést, a nagyáramú részeken célszerű a legkisebb induktivitású huzalozásra törekedni.

Az IR nagyon korrekt módon ismerteti a földelés és az árnyékolás mikéntjét, célszerű elolvasni és értelmezni az ott leírtakat.
(#) sny válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
"Én akkor használok csak kis panelt, ha azt utánna leöntöm műgyantával, hogy azért ne lehessen olyan könnyen lemásolni..."

Én meg úgy vagyok vele, hogy nem elég az áramkört másolni. Akinek van ahhoz esze, hogy a nyákot is másolja mellé, és megértse a működését, az nem fog bajlódni a másolással, inkább csinál sajátot.
(#) (Felhasználó 46585) válasza sny hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Igen, korábban én is ezt hittem. Aztán egyszer elbuktunk egy 7,5 millás üzletet és azt láttam néhány hónap múlva, hogy dobozostól, nyákostól, mindenestől lemásolták a kütyünket. Azóta sokkal óvatosabb vagyok.
( Nem mindenhol vannak magasabban képzett emberek, akik megértik a működést és ennek hatására ki tudnak hasonló funkcionális képességekkel rendelkező berendezést találni. A másoláshoz elég egy technikusi képesség és ha nem túl bonyolult a dolog, akkor már meg is van spórolva egy néhány milliós fejlesztési költség. Meg mondjuk egy évnyi idő... )
(#) pucuka válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Az a baj, hogy valaki csak az üzlethez ért, és van aki meg tudja csinálni. A tapasztalat az, hogy a kettő ritkán találkozik.
(#) Ge Lee válasza Gyozo92 hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Régebben leírtam hogy hogyan csinálnám meg ezt a nyákot ha most kezdenék hozzá, de senki nem reagált rá. Még kétoldalas nyák sem kell. A nyák felső felére nem teszel semmit, csak a feteket (meg esetleg a szűrőt) egy alkalmas hűtőbordával, ami egyben az árnyékolás is, és gyakorlatilag lefedi az összes alkatrészt amit a fóliaoldalra ültetsz. Természetesen minden SMD, kivéve azt az 1-2 alkatrészt ami többet disszipál. A tele GND-t megcsinálja a rajzolóprogram, amit középen egy átmenő csavarral a bordához csavarozol (olyan lesz mint egy csillagpont). Máris nem folynak a kis és nagy áramok közös GND szakaszon, illetve így a betápot is be lehet tenni a fetek és a kisáramú fokozatok közé. Az már csak hab a tortán, hogy az egész nyák kisebb lesz mint a mostani. Rajzolni nincs kedvem, de gondolom anélkül is érthető.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Ge Lee hozzászólására (») Júl 3, 2013 /
 
Nekem ebben az a gyanús, hogy túl kicsi felület marad a teliföldnek. A másik, hogy elég nehéz úgy megtervezni a panelt, hogy tulajdonképpen egyoldalas és a teliföld nincs nagyon összeszabdalva. De, ki kell próbálni.
(#) Gyozo92 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 6, 2013 /
 
Kicsit átalakítottam smd-re, hogy összefüggőbb lehessen a teliföld, de nem tudom, hogy ettől ez így megfelelő-e, mindenesetre így néz ki:

smd ucd.jpg
    
(#) (Felhasználó 46585) válasza Gyozo92 hozzászólására (») Júl 6, 2013 /
 
Hát, ez nem az igazi...

Én arról beszéltem, hogy van egy teliföldes oldal. Tehát eleve kétoldalas a panel! Az egyik oldalon az alkatrészek, az apróbbak legyenek smd-k, ezeket az alkatrész oldalon tudod összekötni. A panel másik oldala a teliföld, ami egybefüggő rézfelületet jelent. Ha egy huzallábas alkatrész van, akkor az átmehet a teliföldes oldalra és ha nem a GND-re megy, akkor egy kis szigetféleség lesz kiképezve a teliföld rézfelületéből és ott megy tovább a megfelelő alkatrészhez. Erre írtam, hogy a "szigetek" mérete kicsi legyen, hogy ne nagyon szabdalja össze a teliföldes oldal egybefüggő rézfelületét.

A másik dolog, hogy a bemeneti (puffer)kondikat, a FET-eket, a kerámia hidegítő kondikat, a kimeneti szűrőkör elemeit, meg az IR ic-t egy kupacba kell rakni, minél közelebb egymáshoz, nagyjából ebben a fontossági sorrendben! Tehát, a két nagy elkó egymás mellett, mellettük a két FET, a kondik másik oldalán a kimeneti szűrőkör, stb. Pl: a kimeneti 1 µF-os szűrőkondi ne 5 cm fólián keresztül csatlakozzon a GND-re, hanem a pufferkondik találkozásához menjen. Ha így nézzük, akkor egy nagy gamó, amibe becsatlakozik a két pufferkondi ( egyik minusz, másik plusz vége, hiszen ők a GND ), ugyanide csatlakozik az 1 µF-os kimeneti szűrőkondi és ugyanide csatlakozik a hangszóró GND-je is. Ha eddig megvan, akkor a nagyáramú fóliázás már megvan, a többi nem annyira veszélyes, legalábbis ezek az áramköri elemek a pufferkondikból fogják közvetlenül felvenni ( leadni ) az energiát és ez a lényeg.

És ugye nem felejtjük el, hogy egy kondira, elvileg négy vezetékkel ( fóliával ) csatlakozunk! Kettővel rámegyünk a kondira, kettővel meg eljövünk a kondiról. Különben előfordulhat, hogy a olyan lesz, mintha a kondi ott sem lenne...

De miért nem keresel egy UcD nyáktervet és nézed meg, hogy a nagyáramú rész hogy van fóliázva? Az, hogy az eleje egy kicsit más, nem sokat számít.

( Nem egyszerű dolog ez... sem megérteni a miérteket, sem megtervezni a nyákot. )
(#) szucsip hozzászólása Júl 6, 2013 /
 
Sziasztok!

Elnézést, hogy ilyen kis suttyó kérdést teszek fel, de: A képen látható kékkel bekeretezett részen az ott egy hiba? Vagy Laci szándékosan nem kötötte össze az IC kivezetésével azt a vezetősávot?

(lorylaci és Ge Lee PWM erősítője, és NYÁK terve)
A hozzászólás módosítva: Júl 6, 2013
(#) voodoo válasza szucsip hozzászólására (») Júl 6, 2013 / 1
 
Az a lába gyárilag üres az IC-nek.
(#) szucsip válasza voodoo hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Köszönöm
És tényleg...
(#) Gyozo92 hozzászólása Júl 9, 2013 /
 
Berheltem a táppal, és leárnyékoltam egész jól a paneleket, most viszonylag csendben vannak, nincs se búgás se gerjedés. Ki is próbáltam őket, kb 2x300 wattig. Az IRF640N fetek vannak benne, szerintetek ezzel meddig lehet elmenni? 4 ohmon már inkább nem kéne erőltetni őket ugye?
(#) Ge Lee válasza Gyozo92 hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
Az csak 18A-es FET, tehát nem nagyon kéne erőltetni. IRFB vagy FDP.
(#) lorylaci válasza Gyozo92 hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
Nem célszerű őket 4 ohmon hajtani, mert keményebb zene alatt könnyenn túlmelegedhetnek.
Ha már működik jól a végfokod,és meg vagy elégedve, akkor ajánlom szerezd be a csúcsnak számító IRFB4227 FETeket, és azokkal könnyen viszik majd a 4 ohmot.
(#) Davidd hozzászólása Júl 10, 2013 /
 
Sziasztok! Olvasgattam ezt a temat, kedvet kaptam hogy keszitsek en is egy ilyen erositot. Csak egyetlen egy baj van ami meggatol, meghozza hogy eleg sok smd-s panel van, masik dolog meg az a baj hogy ketoldalu panel. Oszcilloszkopom van itthon egy regi orosz, ha jol emlekszem 1mhz-es. Szerintetek melyik erositonek a paneljet alakitsam at sima egy oldalu nyakosra? Mondjuk meg a folytokkal lennek bajba.
(#) voodoo válasza Davidd hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
Még egy-két plusz tudásra is szükség lesz, ha egy ilyen erősítőt akarsz. Egy oldalas nem lehet a panel szóval...

Mindenek előtt több ismeretet!
(#) Davidd válasza voodoo hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
Mar csak a maratas miatt vagyok vele bajban, hallotam valamit hogy usztatni kell meg stb. Hat rendben azert koszonom.
(#) lorylaci válasza Davidd hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
Nagyon jó, hogy kedvet kaptál, nagoyn érdekes, izgalmas dolog, azonban ennyi még kevés.
Ha megnézed, voodoo, aki pont óvatosságra intett, hasonló cipőben járt korábban tápokkal.

Az 1MHz-es szkóp sajnos ide már kevés. 100-400kHz-es négyszögjel tranzienseit kell vizsgálnod, így én azt mondanám, hogy minimum 10MHz analóg sávszélességű szkópra van szükséged. Nagyon nagy előny a két csatornás.

Javaslom, hogy olvasgasd még a fórumot, ajánlom a cikkemet is. Gyakorold közben a forraszgatást és a kétoldalú nyákgyártást is, és amikor már minden világos, érthető, akkor kezdj el egyszerű dolgokkal kísérletezni. Skory oldalán van egy egyszerű kis erősítő ami a TPA3122 IC-re épül. DIP tokú, és akár SMD alkatrészek nélkül is meg lehet csinálni. Én speciel 1206 tokú SMD ellenállásokat és kondikat használtam bele, amiknek a forrasztását gyorsan meg lehet tanulni.
(#) Ge Lee válasza Davidd hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
Ha azt a nyákot építed amit a Lacival először csináltunk (félhíd), az egyoldalas, és SMD is alig van benne. A kétoldalas nyák elkészítése sem veszélyes, csak kicsit több macera. Vagy úgy csinálod ahogy én csináltam (egyik oldal fotózva volt a másik vasalva), vagy veszel valami lakkot, azzal le tudod fújni az egyik oldalt amíg a másik oldalt maratod.
Az SMD egyébként jobb, kevesebb nem kívánt induktivitást épít be vele az ember. A fojtónak meg kisebb teljesítményre az I alakú ferrit a legjobb, CRT monitorokból lehet olyat bontani. Elvileg 100-200W-ig elfér rajta a huzal, de majd egyszer kipróbálom. Kb. 15mm átmérőjű, és 25mm magas.
(#) Davidd válasza Ge Lee hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
Lakkom az akad itthon azzal meg nem is lenne baj. Smd-ben nem tudom pontosan hogyan is vannak azok a meretezesek, de mondjuk a legnagyobb smd ellenallast normalisan tudom forrasztani, meg a kozepeset is nagyabol.[keszitettem vele 2 ledes villogot]. Nallam csak vasalas johet szoba. Most keszitek erositot Pa-celra. Trafot nemsoka tekerem meg eddig tda7294 hid van kiszemelve levan gyartva elesztve stb, csak nagyon sokat fut ahozkepest, es azert gondolkodtam beprobalkozom itt. De ehez meg kell tapasztalat meg nagyobb muszeri hatter. Orultem ha ilyen 1mhz -est betudtam szerezni.[16 eves letemre] Azert koszonom, folytatom az olvasast es tanulgatok belolloluk mit hogyan csinaljak.
(#) voodoo válasza Davidd hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
SMD-s Class D audió építéséhez szükség lesz egy LCM mérőre is. Van-é?
Következő: »»   106 / 240
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem