Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » 24V-os DC motor fordulatszám- szabályzása
Lapozás: OK   1 / 4
(#) roleeka hozzászólása Feb 21, 2007 /
 
Sziasztok!

Nézegettem a témákat de sajnos nem találtam 24 V os nagyteljesitményű ventilátorhoz fordulatszámszabályzó áramkört. Ez egy buszból kiszedett Fűtőventi, mérést nem végeztem rajta de nagy teljesitményű lehet. Amire szükségem lenne az egy olyan áramkör amivel a fordulatszámát egy Potival tudom szabályozni. A motorról amit még tudni kell hogy két fokozatű, és 24 V os táp már van neki. Várom a kapcsolási rajzokat.
(#) sirály12 válasza roleeka hozzászólására (») Feb 21, 2007 /
 
Ez a kettő alkalmas rá, legfeljebb erősebb fet kell bele.
(#) roleeka válasza sirály12 hozzászólására (») Feb 21, 2007 /
 
Köszi szépen kiprobálom őket.
(#) roleeka hozzászólása Feb 22, 2007 /
 
Valakinek nincs esetleg egy 1 potis megoldása?
(#) fureszk válasza roleeka hozzászólására (») Feb 22, 2007 /
 
a sirály12 által csatolt kapcsolásokban is potikkal kell szabályozni. simán potit meg ne köss be a venti elé, mert elég a poti!
(#) roleeka válasza fureszk hozzászólására (») Feb 22, 2007 /
 
Igen gondoltam hogy a szén réteg nem nagyon birja majd, az 555 ös kapcsolás amit csatoltak az mien elven müködik azis pwm? de olyan kapcsolást is szivesen várok akhol a stabil 24 voltos tápomat ami van tudom 0-24v ig szabályozni.
(#) sirály12 válasza roleeka hozzászólására (») Feb 22, 2007 /
 
Mindkét kapcsolás pwm.
(#) Ricsa válasza roleeka hozzászólására (») Feb 22, 2007 /
 
Hát attó függ. Potival is meg lehet csináni, de akkor olyan kell. Vannak teljestménypotik (2W-5W). Ha esetleg mondjuk 20 W-os a motorod, akkor 4 db 5 W-osat sorbakötsz 4*5=20. De szerintem elég drága megoldás, de a legegyszerűbb.
(#) roleeka válasza Ricsa hozzászólására (») Feb 22, 2007 /
 
Kiprobálom a pwm-es modszert. Valaki leírná röviden hogy az impulzus szélesség modulááció milyen elven szabályozza a motor fordulatszámát?
(#) deguss hozzászólása Okt 30, 2007 /
 
Hogyan érdemes egy 24V-os 15W-os egyenáramú DC-motort (hajszárítómotor) egy adott jelhez a leglineárisabban megvezérelni?

Ami működik az a PWM. De probléma, hogy igen csekény fordulatszámváltozások jönnek létre a négyszögjelek időtartama és az érintett tekercsek száma miatt.
Emiatt gondoltam egy sima tranzisztoros megoldásra, mely lehet
- feszültséggenerátorként,
- vagy áramgenerátorként bekötve.

Ki melyiket ajánlja? Jobb, ha áramgenerátort építek? Gyorsabban jutok a kívánt fordulatszámra?

Nem pont elektronika, de aki otthon van az áramlástanban, és a különböző geometria formák ellenállásának megváltozásával a levegőmennyiség változó áramoltatása esetén az kérem szépen írjon, mert lenne egy-két kérdésem hozzá, akár más témában, vagy akár privátban is.

(Jutalmul, ha tényleg valami használható jön ki, tudok pontokat adni.) De ne ezért segítsetek, ez csak amoly viszonzás.
(#) koboraram1221 hozzászólása Dec 1, 2007 /
 
hello nemakarok ezért ujj témát nyitni inkább ide irom.

nah szoval: van nekem egy 24 voltos 300wattos dc motrom ehhez kéne valamiféle szabályzó ugy kb 15 ampert enne(persze ráhagyással)

váaszokat várom

üdvözlet koboraram
(#) sirály12 válasza koboraram1221 hozzászólására (») Dec 1, 2007 /
 
A második hozzászólásban a tl494-es kapcsirajzosat ajánlom, egy vagy több nagyobb fettel.
Teszteltem a kapcsolást, kivállóan műxik.
Bár én csak egy 12V-os nagyobb ablaktörlőmotort hajtottam vele, de többet is bír az, mert 40V-ig jó.
(#) koboraram1221 válasza sirály12 hozzászólására (») Dec 1, 2007 /
 
ok köszi szerintem + épitem ugy kb menyiböl jött ki? jah és nyákrajzot tudsz mutatni? megköszönném
(#) zoly15 hozzászólása Dec 2, 2007 /
 
sziasztok!
1 eszterga előtolásának a motorjának kéne a ford. számát szabályoznom.
A motor 24V-os és kb max 300-500mA-t vesz fel mielőtt a terheléskapcsoló (mechanikus) lekapcsolná.
ebben kérném a segítségeteket
ha lehetséges lenne akkor a következő tranzisztorokból meg lehetne csinálni:
-BD 245
-BD241
-BD 202
-BD136
-BD 138
Ha nem lehet ezekkel megoldani akkor marad a vásárlás
előre is köszönöm
(#) proli007 válasza zoly15 hozzászólására (») Dec 2, 2007 /
 
Két hozzászólással feljebb ott a válasz.

Persze ha tényleg motor fordulat szabályozásról lenne szó, akkor bonyolultabb a helyzet, mert itt a fordulat "vezérlés" és "szabályozás" mindig keveredik.

(A felsorolt tranzisztorokkal egyedül sokra nem mész, legfeljebb a végfokban.)

üdv! proli007
(#) PCB válasza zoly15 hozzászólására (») Dec 2, 2007 /
 
Szia !

LM317HV és a BD254 alkalmas lehet.
LM317 adatlapján komplett kapcsolást találsz feszültség szabályzásra.

Üdv!
(#) zoly15 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 2, 2007 /
 
szia!
nekem fordulatszám szabályzás kellnene
és azért nem tudtam h 2-vel feljebb van a megoldás mert áthelyezték a témát
(#) proli007 válasza zoly15 hozzászólására (») Dec 2, 2007 /
 
Akkor ahhoz kell egy fordulatszám érzékelő, (tachogenerátor,optikai..)
Ezt a jelet össze kell hasonlítani egy "alapjellel", és a különbségi jel már vezérelheti, az LM317-et, Tl494-et...
Végül már csak a PID tagokkal gyűlik meg a bajod.

Mindenek előtt magadnak tisztázni kell, hogy
- milyen fordulatszám tartománnyban akarsz szabályozni
- mekkora névleges nyomatékok mellett
- mekkora maximális nyomatékkal (túláram védelem)
- milyen biztonsági követelményeid vannak (hőfok, hűtés..)
- szükséges-e forgásirány váltás (hát persze)
- mekkora a megengedhető szabályozási eltérés
- stb..

Na de Én csak belepofázok, a tisztánlátás végett!

üdv! proli007
(#) zoly15 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 3, 2007 /
 
szia
konkrét számokat nem tudok
de a fordulatszámnak nagyon lassú tól gyorsig kéne terjednie
a nyomatéknak beg kéne lennie
a hűfok,hűtés alatt a motorra gondolsz?
a forgásirány változtatás meg van oldva 1 kapcsolóval
(#) JZoli válasza koboraram1221 hozzászólására (») Dec 3, 2007 /
 
Ezt a kapcsolást nézd meg nekem is egy nagyteljesítményű (32A) motort "szabályoz" egészen stabilan.
(#) proli007 válasza zoly15 hozzászólására (») Dec 3, 2007 /
 
- Mielőtt bármibe belekezdenél, javaslom, hogy egy labortáppal tápláld meg a motort és próbáld ki a kölönböző fordulatszámokon. (Ha ez nem megy kersess ideiglenesen néhány aksit. 1db 6V és 2db 12V-os már jó)
- Nézd meg, mekkora feszültség mellett mekkora áramot és áram változást vesz fel, ha nyomaték változik. Milyen fordulat tartományban tudod üzemeltetni. Állandó feszültségen, mekkora a fordulatszám esése stb. Ez után már könnyebben el tudod dönteni, hogy fordulat szabályzóra, vagy csak vezérlőre van szükséged.

- A minimális fordulat tartomány, csak próbával lehet megállapítani, függ a motor szegmens számától, és a forgórész, valamint a hajtás tömegétől. (durván) 1:20 arányt már igen jónak mondanám.
- Természetesen a motor hőfokvédelmére és hűtésére gondoltam.
- Felénk a lassútól a gyors-ig nem műszaki paraméter. Szerintem ki tudod számolni az áttételből és az előtolás szükséges sebességéből.

- A Jzoli által mutatott kapcsolás is "csak" vezérlés, és nem szabályozás. Mindazon által működöképesnek kell lenni. Egy kondit sérelmezek, ami a motorral párhuzamosan van, mert abba a Fet akár bele is dögölhet. Persze a kapcsolási rajz alkatrész értékeit nem ártott volna közreadni. (Ez a PWM szabályzó összes fokozata a TL494-ben meg van. (Bár ott a maximális (100%) kitöltés nem érhető el)

üdv! proli007
(#) zoly15 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 3, 2007 /
 
szia!
megpróbálom kiszámolni és nem rég lett kész a labortápom tehát gyerünk a pince és tesztelés estefelé írom az eredményeket
(#) koboraram1221 válasza sirály12 hozzászólására (») Dec 8, 2007 /
 
nah meg éputettem a 2dik kapcsolás csak nem müxik semmit nem csinál.. nincs + valakinek a nyákrajz?? megköszönném
(#) proli007 válasza koboraram1221 hozzászólására (») Dec 8, 2007 /
 
C2-n és R4-en szkópold meg a feszültséget. Az IC többi lábán mérd meg multiméterrel, és írd meg. (1. lábat, P1 alsó, középső és felső állásában is)
Ne egyből a motorra tedd rá, hanem egy műterhelésre. (De ott a lámpa 24V/5W az is elég)
A Fet meghajtása, nem túl jó 300W-ra, és sok is neki a 24V ott valamit kell majd tenni.

üdv! proli007
(#) koboraram1221 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 8, 2007 /
 
probáltam elöször 12 voltrol izzorol semmii amugy csak probanyákon raktam össze..de nem adom fel de nincsen valakinek nyákrajza
(#) proli007 válasza koboraram1221 hozzászólására (») Dec 9, 2007 /
 
Bocs, de minek a nyák rajz, ha még nem is működi? :no:
És nem is akarsz mérni semmit, csak a nyákot forraszgatni?

üdv! proli007
(#) Pafi válasza proli007 hozzászólására (») Dec 9, 2007 /
 
Vannak érdekes hozzáállású emberek. Pl. valaki azt írta a honlapján, hogy az elektronika nem szól másról, mint a forrasztásról.
(#) proli007 válasza Pafi hozzászólására (») Dec 9, 2007 /
 
Végül is...!

Ha az autó nem megy, akkor csak a kerekekben lehet a hiba, mert az nem forog!

üdv! proli007
(#) koboraram1221 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 9, 2007 /
 
őőőőőőőőő nehéz kérdés én nem bizok magambaan probanyák terén...ezért gondoltam h elkötöttem valamit és ha össze raknám egy fixre jo nyákra akkor müköbne
Következő: »»   1 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem