Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Nézegettem a témákat de sajnos nem találtam 24 V os nagyteljesitményű ventilátorhoz fordulatszámszabályzó áramkört. Ez egy buszból kiszedett Fűtőventi, mérést nem végeztem rajta de nagy teljesitményű lehet. Amire szükségem lenne az egy olyan áramkör amivel a fordulatszámát egy Potival tudom szabályozni. A motorról amit még tudni kell hogy két fokozatű, és 24 V os táp már van neki. Várom a kapcsolási rajzokat.
Ez a kettő alkalmas rá, legfeljebb erősebb fet kell bele.
a sirály12 által csatolt kapcsolásokban is potikkal kell szabályozni. simán potit meg ne köss be a venti elé, mert elég a poti!
Igen gondoltam hogy a szén réteg nem nagyon birja majd, az 555 ös kapcsolás amit csatoltak az mien elven müködik azis pwm? de olyan kapcsolást is szivesen várok akhol a stabil 24 voltos tápomat ami van tudom 0-24v ig szabályozni.
Találtam pár kapcsolást a neten ezek közül használható valamelyik szerintetek?
http://torolt_link6/webtartalom/kapcsolasok/pwmdc/fordszab.pdf http://torolt_link6/webtartalom/kapcsolasok/pwmdc/12v_ford.png http://torolt_link6/webtartalom/kapcsolasok/pwmdc/fordszam.pdf
Hát attó függ. Potival is meg lehet csináni, de akkor olyan kell. Vannak teljestménypotik (2W-5W). Ha esetleg mondjuk 20 W-os a motorod, akkor 4 db 5 W-osat sorbakötsz 4*5=20. De szerintem elég drága megoldás, de a legegyszerűbb.
Kiprobálom a pwm-es modszert. Valaki leírná röviden hogy az impulzus szélesség modulááció milyen elven szabályozza a motor fordulatszámát?
Hogyan érdemes egy 24V-os 15W-os egyenáramú DC-motort (hajszárítómotor) egy adott jelhez a leglineárisabban megvezérelni?
Ami működik az a PWM. De probléma, hogy igen csekény fordulatszámváltozások jönnek létre a négyszögjelek időtartama és az érintett tekercsek száma miatt. Emiatt gondoltam egy sima tranzisztoros megoldásra, mely lehet - feszültséggenerátorként, - vagy áramgenerátorként bekötve. Ki melyiket ajánlja? Jobb, ha áramgenerátort építek? Gyorsabban jutok a kívánt fordulatszámra? Nem pont elektronika, de aki otthon van az áramlástanban, és a különböző geometria formák ellenállásának megváltozásával a levegőmennyiség változó áramoltatása esetén az kérem szépen írjon, mert lenne egy-két kérdésem hozzá, akár más témában, vagy akár privátban is. (Jutalmul, ha tényleg valami használható jön ki, tudok pontokat adni.) De ne ezért segítsetek, ez csak amoly viszonzás.
hello nemakarok ezért ujj témát nyitni inkább ide irom.
nah szoval: van nekem egy 24 voltos 300wattos dc motrom ehhez kéne valamiféle szabályzó ugy kb 15 ampert enne(persze ráhagyással) váaszokat várom üdvözlet koboraram
A második hozzászólásban a tl494-es kapcsirajzosat ajánlom, egy vagy több nagyobb fettel.
Teszteltem a kapcsolást, kivállóan műxik. Bár én csak egy 12V-os nagyobb ablaktörlőmotort hajtottam vele, de többet is bír az, mert 40V-ig jó.
ok köszi szerintem + épitem ugy kb menyiböl jött ki? jah és nyákrajzot tudsz mutatni? megköszönném
sziasztok!
1 eszterga előtolásának a motorjának kéne a ford. számát szabályoznom. A motor 24V-os és kb max 300-500mA-t vesz fel mielőtt a terheléskapcsoló (mechanikus) lekapcsolná. ebben kérném a segítségeteket ha lehetséges lenne akkor a következő tranzisztorokból meg lehetne csinálni: -BD 245 -BD241 -BD 202 -BD136 -BD 138 Ha nem lehet ezekkel megoldani akkor marad a vásárlás előre is köszönöm
Két hozzászólással feljebb ott a válasz.
Persze ha tényleg motor fordulat szabályozásról lenne szó, akkor bonyolultabb a helyzet, mert itt a fordulat "vezérlés" és "szabályozás" mindig keveredik. (A felsorolt tranzisztorokkal egyedül sokra nem mész, legfeljebb a végfokban.) üdv! proli007
szia!
nekem fordulatszám szabályzás kellnene és azért nem tudtam h 2-vel feljebb van a megoldás mert áthelyezték a témát
Akkor ahhoz kell egy fordulatszám érzékelő, (tachogenerátor,optikai..)
Ezt a jelet össze kell hasonlítani egy "alapjellel", és a különbségi jel már vezérelheti, az LM317-et, Tl494-et... Végül már csak a PID tagokkal gyűlik meg a bajod. Mindenek előtt magadnak tisztázni kell, hogy - milyen fordulatszám tartománnyban akarsz szabályozni - mekkora névleges nyomatékok mellett - mekkora maximális nyomatékkal (túláram védelem) - milyen biztonsági követelményeid vannak (hőfok, hűtés..) - szükséges-e forgásirány váltás (hát persze) - mekkora a megengedhető szabályozási eltérés - stb.. Na de Én csak belepofázok, a tisztánlátás végett! üdv! proli007
szia
konkrét számokat nem tudok de a fordulatszámnak nagyon lassú tól gyorsig kéne terjednie a nyomatéknak beg kéne lennie a hűfok,hűtés alatt a motorra gondolsz? a forgásirány változtatás meg van oldva 1 kapcsolóval
Ezt a kapcsolást nézd meg nekem is egy nagyteljesítményű (32A) motort "szabályoz" egészen stabilan.
- Mielőtt bármibe belekezdenél, javaslom, hogy egy labortáppal tápláld meg a motort és próbáld ki a kölönböző fordulatszámokon. (Ha ez nem megy kersess ideiglenesen néhány aksit. 1db 6V és 2db 12V-os már jó)
- Nézd meg, mekkora feszültség mellett mekkora áramot és áram változást vesz fel, ha nyomaték változik. Milyen fordulat tartományban tudod üzemeltetni. Állandó feszültségen, mekkora a fordulatszám esése stb. Ez után már könnyebben el tudod dönteni, hogy fordulat szabályzóra, vagy csak vezérlőre van szükséged. - A minimális fordulat tartomány, csak próbával lehet megállapítani, függ a motor szegmens számától, és a forgórész, valamint a hajtás tömegétől. (durván) 1:20 arányt már igen jónak mondanám. - Természetesen a motor hőfokvédelmére és hűtésére gondoltam. - Felénk a lassútól a gyors-ig nem műszaki paraméter. Szerintem ki tudod számolni az áttételből és az előtolás szükséges sebességéből. - A Jzoli által mutatott kapcsolás is "csak" vezérlés, és nem szabályozás. Mindazon által működöképesnek kell lenni. Egy kondit sérelmezek, ami a motorral párhuzamosan van, mert abba a Fet akár bele is dögölhet. Persze a kapcsolási rajz alkatrész értékeit nem ártott volna közreadni. (Ez a PWM szabályzó összes fokozata a TL494-ben meg van. (Bár ott a maximális (100%) kitöltés nem érhető el) üdv! proli007
szia!
megpróbálom kiszámolni és nem rég lett kész a labortápom tehát gyerünk a pince és tesztelés estefelé írom az eredményeket
nah meg éputettem a 2dik kapcsolás csak nem müxik semmit nem csinál.. nincs + valakinek a nyákrajz?? megköszönném
C2-n és R4-en szkópold meg a feszültséget. Az IC többi lábán mérd meg multiméterrel, és írd meg. (1. lábat, P1 alsó, középső és felső állásában is)
Ne egyből a motorra tedd rá, hanem egy műterhelésre. (De ott a lámpa 24V/5W az is elég) A Fet meghajtása, nem túl jó 300W-ra, és sok is neki a 24V ott valamit kell majd tenni. üdv! proli007
probáltam elöször 12 voltrol izzorol semmii amugy csak probanyákon raktam össze..de nem adom fel de nincsen valakinek nyákrajza
Bocs, de minek a nyák rajz, ha még nem is működi? :no:
És nem is akarsz mérni semmit, csak a nyákot forraszgatni? üdv! proli007
Vannak érdekes hozzáállású emberek. Pl. valaki azt írta a honlapján, hogy az elektronika nem szól másról, mint a forrasztásról.
Végül is...!
Ha az autó nem megy, akkor csak a kerekekben lehet a hiba, mert az nem forog! üdv! proli007
őőőőőőőőő nehéz kérdés én nem bizok magambaan probanyák terén...ezért gondoltam h elkötöttem valamit és ha össze raknám egy fixre jo nyákra akkor müköbne
|
Bejelentkezés
Hirdetés |