Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DCF77 óra Nixie-csövekkel
Hello kösz a választ de mint már írtam az 555 megy.Azt elfelejtettem írni hogy 100uH-val is próbáltam de a fet egyre több áramot vett fel...Az iskolában találtunk egy 330uH-sinduktivitást ezt beletettem ezzel be is állt az áramfelvétel 100mA-re. de igy csak 150V volt rajta. Azt is próbáltam hogy ahol kihagytam az 1K-s ellenállást azt betettem igy sem javult de mivel párhuzamosan volt kötve az LDR ellenállással és az LDR ellenállás értéke hiányzik lehet ez is a gond.
Sikerült közben kinyírni a FET-et de sajna nincs itthon csak IRF830as FET-em ez jó bele??
Lehet h az LDR fesz a hunyó!? 1K BE! LDR KI! IRF730 adatlap. IRF830 adatlap.
Valszeg mivel sorba volt kötve az 1K-val de nem tudom az LDR értékét...
A kérdés továbbra is áll mi a baj? JÓ bele az IRF830?
Nagyon hasonló a paraméterük!
De a fetekkel én nem nagyon vagyok köszönő viszonyban. Ja! Ha az LDR-t sorba kapcsolta az 1K-s ellenállással, akkor természetes az h a kimenő fesz csökkenni fog. Mert a T2-es tranyó hamarabb nyit és így alacsonyabb kimeneti feszt fog beállítani. (Bár írtad h. egy két lehetőséget már kipróbáltál.) Ha han tartalékod, akkor a T2-est is cseréld ki. Sz.tem.
S még valami!
Az LDR-nek is 1Kohmos a sötétellenállása!!! Ha nincs kéznél megfelelő értékü, akkor egy 560 -470ohmos ellenállás kell az 1K és az LDR-fényellenállás helyett! Lásd << ITT >> ! A kék-LED-ek fényerőszabályzását! Szerintem a legrosszab amit tehettél az az, h. ezt az alkatrész (1K + LDR-rt) rövidrezártad. ezzel megszünt a fesz.stabilitása, s kitudja meddig emelkedett a kimeneten a fesz... Ez is okozhat gondokat.
bocs ezt az utolsó kérdést nem értem.Én is ezt kérdezem jó az IRF830 a 730 helsett???
A másik amit nem értek hogy a 100uH-s induktivitás mikor bent van akkor a fet egyre nagyobb áramot vesz feé majd elfüstöl (így tettem tönkre) DE! ha a 330uH van bent akkor a fet egyáltalán nem melegszik csak a feszültség nincs meg 170V de mért melegszik a fet 100uH-val?
Ugye a fetbe nincs beépített zennerdióda? Mert nekem IRFZ-m volt kéznél és az került bele. A kimeneti fesz 60V nál nem ment fenneb+ forrosodott mint a nagynyavaja. Fél napomba volt mire rájöttem.
Nézd át a kapcsolásod! A hiba pedig nálad van! Ha nincs benne LDR, tegyél a helyére 1db 1kohm-ot. Tehát összesen az eredő 470 ohm. (az egész alsó tag csak 1 db 470 ohm)
Na mindegy. Csatolok 1 leírást, remélem segít...
Köszi majd átnézem. Arra gondoltam még, hogy a tekercs 100uH de mekkora teljesítményű legyen.mert már csak arra tudok gondolni hogy ez a rosz.
Huh és most jut eszembe az MPSA42 helyett BF393 van bent de a boltban azt mondták hogy ez a helyettesítője meg lábkompatibilis is az MSPA-val... Idézet: „de mekkora teljesítményű legyen” Én 1A-osat raktam bele. A tranya elvileg tényleg jó, ha el nem néztem vmit. A puffer rajta volt a kapcsolásodon? (kimeneti és az 555 tápján is!)
OK kösz a segítséget akkor holnap veszek új FET-et meg induktivitást (1A-osat) A puffer amit kérdeztél az a C1-el és C2-vel jelölt kondi igaz? az benne van
JANI neked is köszi a segítséget de adatlapom nekem is van de ez alapján nem tudom eldönteni h ez jó e de kösz mindenkinek Holnap megpróbálom a változtatásokat aztán írok h mi lett az eredmény.
Ja,ja. C1 és C2. Ezek fontosak. Sztem a 830 is jó, de ha van inkább 730-at vegyél mert nekem is ezzel indult. (várom a fejleményeket!)
Apropó, fet D-S közötti RC tag is meg volt?
Huha most egy nagyon hülye kérdés következik mi az az rc tag?? (elvileg a te kapcsirajzod van megépítve egy az egyben)
R=resistor(ellenállat) C=capacitor (kondezátor)
R3 és C3 soros kapcsolatáról beszélek (izé, írok).
A tápegységet kellene először életképessé tenni!
Lenne egy javaslatom a tápegység fájdalommentes élesztésére. Ehhez egy pár dolgot el kell távolítani. Ezek a következől: T1-es fet tranzisztort, T2 MPSA42 viszacsatoló tranyó. (Az eredeti rajzban itt egy BC547 van... fölösledes 300V-os beépíteni, szerintem.) A teszteléshez az R7-et ki kell cserélni egy 10K-s-ra. (Ez később még visszakerül...) S hamár ott vagyunk, akkor az U1 diódára is érdemes egy kis figyelmet szentelni. (Ki kell mérni diódavizsgálóval. ) Az 555-ös IC foglalatban van? -Érdemes lenne abba tenni.- A tápfesz bekapcsolása után az "alap"oszcillátor kell h elinduljon. Ha van lehetőséged akkor egy frekimérővel ellenőrid le a 3. lábon a kimenő jelet. Ennek hiányádan egy feszmérő is megkefel a célnak. A voltmérőd, úgy tápfesz felénél kellene h. mutasson az eredeti frekibeállító alkatrészekkel. Mivel így csak egy gyors jeled van, ezért kicsit le kell lassítami az oszcillációt egy nagyobb kapacitású kondival. Szerintem 1-47µF eléggé le fogja lelassítani, h a logikai L és H szinteket is ellenőrizni lehessen. Ha a jelszintek a hármas lábon rendben megvannak, akkor következhet a visszacsatolóág próbája. R5-öst a próbára 10k-s ra kell cserélni. A P1 (1K) timmerpoti fix pontjain, a következő fesz értékeket kell h. mérd: GND felől: KB 350mV. Kimeneti pont felöl (9V UT esetén Ugye enyitől használod!?) : KB 1.1V A csúszka ezen értékek között kell h változzon. Vissza lehet ültetni a T5-ös tranyót, de elötte érdemes ezt is kimérni, tranzisztorviszgálóval letesztelni. A jó T5-ös visszaültetése után a P1 trimmer elfordítására az 555 kimenetén a frekinek is változnia kell. A trimmert GND (R6) felé elforgatva, a tranyó kollektorán (amit az R4 húzz tápfeszre) a mért feszültségnek emelkedni kell, úgy, ahogy a tranyó lezár. Mivel a tranyó collektora az 555-ös 5. lábán is elhúzza a belső feszültségosztó feszültségét. Ezért a frekvencia is változni fog... Az R5 felé tekerve a collektoron a fesz csökken, mert a tranyó, a bázis nyitófeszétől lassan kinyit. Erre a kimenő frekinek le kell csökkenni... Ha a freki rendesen reagál a P1-re, akkor már csak a T1 teljesítmény fetet kell tesztelni és beültetni. De elötte vissza kell cserélni az R5-töt. (220K!) - Mint sok áramkör esetében, itt is érdemes egy megfelelő teljesítményű soros izzót beiktatni, a tápegység és a tesztelt berendezés közé, h. gond esetén ne a méregdrága alkatrészek menjenek tönkre. - Már csak az induktivitás a kérdéses. S persze a többi alkatrész is jó, és megfelelő helyen van, akkor elvileg a kapcsolás már üzemkész. A fesz rákapcsolása elött a P1 trimmert forgasb el a GND felé. Azaz állítsd alapra, h. inkább alacsonyabb feszről, induljon. ... Szerencsés élesztést kívánok.
Ezzel a módszerel akár az első inditást is el lehet végezni ezen a kapcs.tápon.
Én azt hiszem így kezdenék hozzá. Vagy csak összeraknám, és menne a próba élesben.
Lenne egy kérdésem...
DCF77-es modult csak a conrad-ban és személyesen lehet beszerezni? Vagy van egyéb lehetőség is? (Eddig még nem építettem rádióvevőt, de nem szeretném ezzel elkezdeni... ) A gugli minden behozott a DCF-ről csak ezt nem
Üdv!
Többen kérdezték, hogy hol lehet nixie csövet beszerezni. Nekem pl egy méhtelepen sikerült kibányásznom egy ösrégi számoló/számítógépből, ha jól emléxek 11 dbot, 0 Ft költséggel. Érdemes körülnézni mindenkinek Ezek után kezdtem kutakodni, hogy mit is kezdjek ezekkel, akkor akadtam rá erre a nixie csöves órára, természetesen rögtön beleszerettem :vigyor2: Persze nem akarok rögtön a közepébe vágni, lenne 1-2 kérdésem: Mennyire pontos az óra, ha a PIC a saját órajelét használja fel? Mennyire nehéz beállítani? Ha nem vészes akkor inkább nem bajlódok a DCF77 vevővel, amúgy se akarok másodperckijelzést. A másik, hogy láttam olyan megoldást, ahol a katódokat nem tranzisztorok, hanem optocsatolók hajtják meg. ITT Ez mennyivel stabilabb/instabilabb a másik megoldásnál? Mert nekem mindenesetre előnyösebbnek tűnik a kevesebb alkatrész és furat miatt (főleg hogy árulnak 4in1 tokozású változatot is ebből). Ugyanezzel a kapcsolással kapcsolatban az is eszembe jutott, hogy mi lenne, ha az aksi helyett szimplán csak egy jó nagy kapacitású elkót (0.33 ... 1 Farad, 5.5V) használnék? Egy rövidebb áramszünet erejéig biztosan ez is bírja egy darabig... Tudom, hosszúra sikeredett a hsz, de legalább leírtam a kételyeimet, és ha választ is kapok rájuk, akkor talán belekezdek én is a projektbe
Kösz a segítséget nos az a heléyzet mint már írtam az 555 megy szkóppal megnéztem (igy nem kellet semit lelassítani h multival tudjam mérni) ma vettem új FET-et meg induktivitást de csak holnap vagy holnapután tudom kipróóbálni
beta! Én sem teszek aksit az aksihoz hanem kivettem az ellenállást ami a töltést csinálja és egy bioselem tartóba teszek egy elemet a PIC erról is órákig fog menni.
Szia!
Én azt tudom mondani, bőven elég pontos a kvarcos órajelű PICes nixie óra. Legalábbis az én verzióm. Ha nem akarsz másodperckijelzést, kihagyod ezeket a csöveket és az ő anódjaikat kapcsoló tranzisztorokat. Optó: Eddig nem is jutott eszembe, ha van olyan optó ami kibírja ezt a nagyfeszt (és úgy néz ki, van), akkor ugyanolyan jó lehet az a megoldás is, mint a tranyós. A kondi is akár jó lehet akku helyett, bár nem próbáltam még.
Na akkor csatolok egy sikertelen opto-s próbálkozást...
Milyen típusú optocsatolóval próbálkoztál? Mi volt a baj?
És eszembe jutott még valami: azt hogy lehetne megoldani, hogy középen a glimm 1 Hz-cel villogjon? (...ha PIC16F84A-t használok)
TLP627 az opto
Talán látszik a képen, hogy egyszerre több számjegy is átvilágít. Azt gondolom, hogy nem elég gyors, vagy nem zár le megfelelően. Nem nézegettem szkóppal, hanem belecsavarintottam 2 tranyát a helyére és láss csodát... Persze a kis mókusok kedvét nem akarom elvenni a fejlesztéstől, lehet próbálgatni.
Én is megörültem amikor megtaláltam ezt az optot, viszont miután kipróbáltam teljesen elszomorodtam. Úgy jártam mint Vicsys, nekem is több szám világított...
Nem lehet, hogy túl nagy a mux freki?
Összeollóztam a Te órád kapcsrajzából egy Beta verziót Ha hozzájárulsz akkor felrakom ide, csak hogy tudjak kérdezni. Mondjk a tranyókat hagytam benn, de nem mondtam le az optós megoldásról...
Valószinüleg a freki is magas, de sajna az opto sokkal többe kerül mint 2 tranya. (azért elvárható lenne, hogy menjen ekkora frekin is, nem?)
Tedd fel a rajzot! (Díjazom, ha vki előre szól, köszi.)
Én valami ilyesmit képzeltem. Hozzáteszem, hogy PICekkel még sose volt voldom.
Végülis nem sokat változtattam: 1. A csövek nem használt lábai nincsenek bekötve. 2. A glimmet mux vezérléssel szeretném 1Hz-cel villogtatni. 3. DCF77 helyett 2 nyomógombbal állítható az idő.
Hali !
Megépítettem a nixie nagyfesz driver panelt, és müxik tök jól ! De van 1 kérdésem: mi van ha 12V-al hajtom ? Valami esetleg elmelegedhet kidurranhat benne vagy csniáljam nyugodtan ? Nem tudom még milyen táp lesz az órában ezért kérdezem h max 12V stabilról lehet e nyomatni neki a delejt ? (Gondolom illendő stabilról !?) Edga'r |
Bejelentkezés
Hirdetés |