Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Igen, tapasztalatból mondom, hogy a 70-es, 80-as években gyártott motorokat is jól lehet hajtani a frekvenciaváltóról.
Üdv december13!
Az tény, hogy a kifejezetten frekvenciaváltós motorok tekercselésének nagyobb a tűréshatára. Egyrészt a szigetelése jobb, másrészt magasabb hőmérsékletet visel el. A hagyományos régi motoroknak az előbbi okozhat gondot, mert a tekercselésen akár 800V-os feszültség csúcsok is kialakulhatnak, amik átüthetik a szigetelést Idézet: „Ennek pedig az a magyarázata, hogy ráengedünk 50Hz helyett mondjuk 400 Hz-et a motorra, ez a nagyobb frekvencia pedig kissé mozgatná a vezetékeket a horonyban, súrlódnak egymáson és menetzárlatos lesz a motor.” Véleményem szerint ha a tekercs vagy a huzal mozogni tud, akkor az 50Hz-en is mozog. Biztosan nem fogsz 50Hz-es motort 400Hz-en forgatni, kb 90Hz környékén a nyomatéka semmivé válik. Ésszerű határok között kb. 60-70Hz-ig lehet túlpörgetni egy 400V-os motort egy 400V-os frekvenciaváltóval. Idézet: „Egy hobbi esztergáról lenne szó, ami nincs nap mint nap használva!” Arra figyelni kell, hogy alacsony fordulaton a motor tengely teljesítménye a fordulatszámmal arányosan csökkenni fog az állandó nyomaték miatt.
Üdv december13!
A motor régi volt (70-es évek beli) és egy gyárban üzemelt szakaszosan napi 12 órában.
Idézet: „Régen pedig nem öntötték ki semmivel a horonyban lévő huzalt,” Jobb helyeken (Hajógyár, 60-as, 70-es évek !!!) az újratekercselt motorokat beitatták lakkal és betették a kemencébe 140 fokra sülni. Igaz, ott olyan motorokat is tekercseltek, amik néha akár víz alá is kerülhettek, de láttam javítás közben 400 Hz-es asztalos marómotorokat is. Szemre ugyanúgy nézett ki, mint az 50 Hz-es, csak a kalickák voltak vastag réz sínekből. A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2013
Köszönöm az építőjellegű hozzászólásokat mindenkinek! Először úgy is egy meglévő szintén nem mai EVIG motorral fogok kísérletezni.
Köszönöm mégegyszer mindenkinek!
Sziasztok!
Remélem tudtok segíteni. Van egy 230V-os 1,5KW-os 2980 1/p fordulatú villanymotorom, indítókondenzátorral. Nem rég vettem, amikor vétel előtt kipróbáltam teljesen jó volt. Annyit csináltunk vele, hogy a két csapágyat kicseréltettük benne, mivel az egyik kotyogott a másik meg enyhén, de akadt. Mostmár nagyon király, de: Vételkor kapcsolót elforgattuk, majd megnyomtuk a nyomógombot, ami a kondit indítja, felpörgött és minden okés volt. Persze a gombot csak felpörgésik nyomtuk. Viszont, most a kapcsolót bekapcsolom, akkor elindul a kondi és megnyomom a gombot akkor felpörög a motor, de ha elengedem leáll. Mi lehet a probléma? A kábelek ránézésre ugyan úgy vannak mint szerelés és vétel alőtt. A motorból 4 kábel jön ki. 2 fekete és 2 fehér, ebből 1-1 ösze van kötve ehhez megy a kapcsoló egyik kábele. Maradék egy feketéhez megy a kondenzátor egyik kábele, az egyedüli fehérhez megy a kapcsoló és a nyomógomb egyik kábele. Valamint a kondenzátor és a nyomógomb össze van kötve. Előre is köszönöm, Szabi.
Idézet: „Viszont, most a kapcsolót bekapcsolom, akkor elindul a kondi és megnyomom a gombot akkor felpörög a motor, de ha elengedem leáll.” ??? "Főfázis" van-e?
Ezt hogy érted?
Ha a kapcsolót 0-ról I-re fordítom, a kondi elkezd zúgni, majd, ha megnyomom a gombot a motor elkezd forogni. Bocsi, ha értetlen vagyok, de elég kezdő vagyok ebben a témában. Viszont gyorsan tanulok.
Ott valami el van kötve, a kondi nem zúghat.
Mi lehet elkötve? Szerintem már mindet kipróbáltam. Amúgy valakinek nincs véletlen egy sima egyszerű (értsd: nem 380V-ról átalakított) 230V-os kapcsolási rajza?
Kapcsoló + Nyomógomb + Motor + Indítókondenzátor. Lehet ha végre egy olyannal találkoznék, akkor menne, de mivel nem nagyon találok olyat, ezért sajons nem megy. Köszi.
Van a téma képei közt.
Szia! Nekem elsőre ez tűnt fel, hogy:
Idézet: .... mert valamit elkötöttél benne, mégpedig a nyomógombot sorba kötötted de nem a kondenzátorral, hanem a betáppal. Az eredeti bekötés így néz ki. Ha zavaró lenne a nem használt bekötési pontok halmaza, letisztázhatom a rajzot és felrakhatom ha úgy könnyebben megérted. „A kábelek ránézésre ugyan úgy vannak mint szerelés és vétel alőtt. ”
Igen, azt megköszönném ha letisztázná, mert tényleg sügér vagyok ehhez a témához.
Holnap ki is próbálom a bekötést. Köszi, Szabi.
Akkor talán a rajz majd segít eligazodni. Figyeld meg jól mit hová kötsz, majd ellenőrizd is le amit csináltál és csak azután próbáld ki a bekötött motort.
Köszönöm és holnap kipróbálom. Amint tudok valamit visszajelzek.
További szép estét.
Sziasztok.
Most vettem egy 220v-os villanymotort,adatábláját mellékelem,és az inditó relét is ,hogy milyen Kérdésem,hogyan kell bekötni inditórelével. A hozzászólás módosítva: Okt 19, 2013
Szia! ITT van az "eredeti" rajz, hogy a kettővel fentebbi hsz.-ben szereplő ne zavarjon, forgásirány és indítórelé a kondenzátorral. A kondenzátor a Te esetedben 120mikroF 280V-os kivitelűnek kell hogy legyen a MIHA relé az stimmel a motorodhoz.
Sziasztok! Van egy elvileg 1000 wattos drótköteles emelőm. S3 as besorolású, tehát 10 perc meló és utánna pihi, teljesen mindegy milyen terheléssel. És bizony melegszik is tényleg. 220 as irányváltós a szokásos.
Lényeg hogy szédtszedtem mert másra szeretném használni, és lehidaltam amikor megláttam hogy a motor belsejében egy komoly kis tárcsafék van ami folyamatosan fog, gondolom hogy könyebb legyen pozícionálni. Na mindegy kivettem mondom biztos ezért melegszik ennyire ,de nekem nem kell. De semmi így is kikapcsol, aztán elkezdtem keresni hogy hol lehet benne a relé, de sehol nem találtam a kézi vezérlőben egy billenő kapcsoló meg a kondi, a kötődobozban meg a tekercsvezetékek csatlakozója. A motorban lenne valahol? Miért melegszik ennyire terhelés nélkül is? Nem szeretném hosszan használni csak idegesít hogy nem tudom mikor kapcsol ki, ha kell kap plussz hűtést is.
Szia!
Magában a tekercsfejben van egy hőkapcsoló,az kapcsol ki. egyben megvédi a motort a túlmelegedéstől.Ha túl hamar kikapcsol,lehet menetzárlatra gyanakodni. üdv.: Foxi
Üdv.
Ganz KKO-20-6432, 4 pólusú irányváltós kapcsolót szeretnék bekötni, 1 fázisú 2.2 KW motorra. A motorból 4 kábel jön ki, és 2 db állandó kondenzátoros. A fórumon 6008 bekötését láttam, de a típussal a nullát nem lehet megszakítani. Bekötési rajzzal, ha valaki tud segítsen. Köszönettel.
Na ma megnéztem közelebről, szét is szedtem. Gyári bekötéssel, irányváltó kapcsolóval 8 perc folyamatos működés után annyira felmelegedett hogy kikapcsolt, két perc hűlés és megint ment de nagyon melegedett. Aztán lekaptam róla mindent csak a motorból kijövő három vezeték maradt. Kimértem a fő és segédfázist. Első próbálkozásra kondi nélkül a főfázison simán indult és szépen járt egy fél órát járattam és csak üzem meleg lett, majd a gyári 30 mikrós kondijával is ment, melegnek meleg volt de semmi vészes, ki se kapcsolt. Így nem tudtam meg hogy valóban a tekercsfejben van e a hőkioldója. Na mindegy most úgynézki működik, de azért kíváncsi vagyok mit reagál majd terhelésre.
Tiszteletem!
Elnézést, hogy nem lapozok végig 166 oldalnyi szöveget, hanem újra előhozok egy témát, amelyről már sok szó esett. Örököltem egy kombinált gyalugépet (gyalu/körfűrész/maró) egy 380-as (három fázisú), 1,5kW-os motorral. Mivel szerettem volna használni, de nálunk nincs 380, átköttettem a motor egy fázisra. A szerelő aki csinálta, fel is hívta a figyelmemet, hogy vigyázzak, mert a motor teljesítménye a felére fog esni, kb 750 W lesz, valamint az indításnál rá kell segíteni a motorra mechanikusan. Eddig nem zavart a dolog, mert ritkán használtam a gépet, most viszont kellene gyakrabban is, és hát semmi kedvem lelazítani/megfeszíteni az ékszíjat, hogy a motor elindulhasson (ez a mechanikus rásegítés) A szerelő egy sima kondit alkalmazott, nincs indítókondenzátor nyomógombbal, vagy egyéb más trükk. A kérdés tehát, hogy egy indítókondi beiktatásával meg tudok szabadulni a mechanikus rásegítéstől? El fog végre indulni a motor anélkül, hogy az ékszíjjal kellene játszanom? A másik "problémám" a forgásirány. Oda-vissza kellene a motornak működnie, most viszont egy fix irány van. Egy sima irányváltó kapcsolóval elvileg megoldható lenne az oda vissza irány (indító kondival, vagy anélkül)? Amúgy igen, tudom, hogy 750 W egy kombinált gyalugéphez kevés, gondolkodom egy 1,5-2,2 kW-os egyfázisú motor beszerzésén, de hát egyenlőre ez elég messze van (anyagilag). Ezért gondolkodom a fenti megvalósításban. Bocs, ha esetleg hosszúra nyúlt volna...
Szevasz!
10-16 oldalt csak visszaolvashatsz, azon belül választ kapsz. Karos feszítővel megoldható a "rásegítés", és csak egy mozdulat. Lehet, elég egy indító kondi is. Irányváltáshoz elég a kondi(k) egy lábát a másik főfázis-tekercsvégre áttenni.
Szia! A háromfázisú motorból egyfázisú bekötésűt csinálni csak szükségmegoldásnak fogadható el, hosszútávon NEM ajánlatos egy többfunkciós berendezést így működtetni. Ami elkerülheti ilyenkor az ember figyelmét az az áramok alakulása induláskor. Amit kivitelezni akarsz (később nagyobb motort) az nagyobb indulási áramokkal is jár azon az egy fázison. A mostani helyzeten való segítés is fenntartásokkal segíthető ki. Ez azt jelenti, hogy az abrikter tengely tehetetlenségi tömege "behajtható" legyen a motor számára a plusz kondenzátoros rásegítéssel. Talán egy 200mm-s tengelyt el tudok képzelni, hogy beindít 1LE a rásegítéssel de ettől nagyobbat nehezen, főleg az áttétel miatt is ha az gyorsító. A forgásirány megoldása az egy másik probléma, mert érintésvédelmileg a rendelkezésre álló kapcsolók ezt a kapcsolási megoldást csak kompromisszumokkal tudják megvalósítani (mard "kinn" egy leválasztatlan szál a motornál). A gyors irányváltás azt el lehet felejteni (nagy áramfelvétel). Az irányváltó kapcsoló bekötési rajza a képek között megtalálható de azon nincs rajta a plusz kondenzátoros rásegítés megoldása.
Üdv Csiszdave!
Idézet: „Elnézést, hogy nem lapozok végig 166 oldalnyi szöveget, hanem újra előhozok egy témát, amelyről már sok szó esett.” Szinte semmi másról nem esik itt szó, mint erről. Ez ismétlődik végtelen sorokban kis változtatásokkal. Az a motor miképpen 380V-os? 380/660 vagy 220/380? Lehet hogy el tudod indítani további kondival, de a 3f motor 1f-on használva köztudottan harmat gyenge indításkor.
Tudom, a pénz hiánya nagy úr. A jó megoldás egy 230V egyfázis betáplálású frekvenciaváltó lenne. Ehhez tartozik még Szirty kérdése,
Idézet: „Az a motor miképpen 380V-os? 380/660 vagy 220/380?” Ha 220/380-as, akkor frekiváltóval optimális lenne a müködtetés, irányváltás, névleges teljesítmény is megmaradna. A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2013
"frekiváltóval" Annyiért bevezetik a 3 fázist.
Segítséget szeretnék kérni! Van egy ipari varrógépem, aminek a motorja 380V-tal működik. 220V-ról szeretném üzemeltetni. Hogyan kell megoldanom, hogy biztosan működjön?
Előre is köszönöm a segítséget. |
Bejelentkezés
Hirdetés |