Fórum témák
» Több friss téma |
Hűű megnéztem én is - tényleg jó árban van! Eddig csak 3A-es változatot kaptam hasonló árfekvésben...
Nálam a biztonsági megoldás a kettő kombinációja: triac+relé, vagy FET+relé. A bekapcsolásnál először a relé húz, majd a terhelést a félvezető kapcsolja - kikapcsolásnál fordított sorrendben. Ilyenkor a relét elegendő a bekapcsolt állapotra megengedett áramra méretezett érintkezőkkel kiválasztani - kisebb fogyasztás, jól visszavehető tartófeszültség.
Azért a biztonságra mindig picit többet kell költeni, de megéri...
Ennyire nem hiszem, hogy túlbonyolítom.
Jó lesz a sima tranyós lépcsős kapcsolás.
Igen, nagyobb 2x akkora relé lesz áramban.
Ezzel a vezetési veszteség kb a fele lesz. A tartási veszteség pedig 8-ada kb. Így megspórolok 4-5W ból 2-3W-ot minimum. Ez kb 15 fokkal alacsonyabb hőmérséklet.
Sziasztok Szakik! Kérném a segítségeteket, hogy hol vajon az alábbi CMA31-A (40A,14VDC) típusú, 3 lábú relét beszerezni? Esetleg jobb híján tudnátok a helyére valami kiváltó, helyettesítő megoldást javasolni?
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2013
Szia!
Akármelyik autósboltban adnak ilyet. Bővebben: Link.
Szia! Sajnos az a gond, hogy nem. Autóvillamossági boltban és a B**dinál próbáltam.
Hello! Miért? Mi eben a különleges? Szerintem itt a He-Store-ben is ilyen van..
Most látom, hogy ez egy "buherált valami.." Javítsd meg.. üdv! A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2013
Köszi! Laikusként nekem nem, de lehet, hogy számotokra triviális a megoldás. Ami nekem van az 3 lábú. Át lehet, át kellene kötni? Ha igen hogy?
Igen, ez valami elektronikával kiegészített dolog. Így már nehezebb a beszerzése, de nem lehetetlen: Bővebben: Link.
Nem értem a kérdést. A relé aminek az adatlapját is belinkelted, az egy váltóérintkezővel szerelt típus. Ezért 5 lába van. Hiszek kettő a tekercs, három meg a váltóérintkező lábai. (Adatlapon is látható a "Viring Diagram"-nál) Ez a háromlábú ló, meg ha jól gyanítom, hogy egy villogó elektronikával kiegészített relé. Ha maga a relé rossz, az kel benne cserélni. Ha az a pár tranyó-ellenállás stb. azt kell cserélni.) üdv!
Igen. Őt megtaláltam, de nem ugyan az a típus. Neki is 4 lába van. Az eladónak írtam, de úgy néz ki, hogy nincs ugyan olyan.
Ha ugyanazt a típust nem találod, a komolyabb segítség érdekében el kell árulnod, hogy hol találtad ezt a példányt.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2013
Ez mit csinált az autóban amikor működött? Index relé volt?
FOTON-LOVOL gyártmányú EUROPARD 824 típusú traktor, (valószínűleg) irányjelző automatája volt. A traki és a cucc külföldön van, ezért próbáltam rögtön kiveszem és beteszem megoldást találni. De ha találok hozzá alkatrészt nem ijedek meg a pákától sem.
Hello!
BC 337 tranzisztorral vezérelek egy 12 V os relét. A bázis ellenáláson kb 11 V esik ami 2,75 mA bázisáramot jelent. Amikor a tranzisztor vezetővé válik akkor behúz a relé viszont vissza már nem enged amikor megszűnik a vezérlő jel. Kimértem és ebben az esetben mikor nincs vezérlő jel egy bizonyos 4,7 V körüli érték marad a relén ami elgondolásom szerint nem engedi vissza. Mi lehet a gond?
Hello! Vélhetően nem esik le a feszültség az ellenállás előtt, a tranyót nyitó bázis-emitter feszültség alá. A relének a tartóáram meg jóval kisebb,mint a behúzó. De lerajzolhattad volna hogy néz ki a kapcsolás és miről vezérelődik. üdv!
A vezérlőjel az leesik 0 ra. Eddig a bázis elenálásom 4 K volt most kicsréltem 15 K ra és jól működik. Túl nagy lehetett a vezérlő áram, és ebből is adódhatott a maradék feszéltség a relén talán.
Hello! Az nem lehetett a gond. Ha nincs bázisáram, nincs kollektoráram sem. Ha most jó, akkor valamit "megjavítottál", maximum nem tudod mit. üdv!
Üdv!
Találkozott e már valaki olyan relével , aminek az egyik érintkezője szénkefe anyagból van? Az okát keresem , valószinűleg az lehet hogy ez biztosan nem fog összeragadni , viszont minden megszakítás sokkal több anyagot olvaszt le mint egy ezüst-ezüst érintkezőnél .
Látod a lényeget, nem fog összeragadni. A tervezett felhasználási terület nagy áramok megszakítása, ott nincs mese, az áramkört bontani kell, mindenáron.
Azért a szénkefe nem annyira gyorsan kopó dolog, gondolj a szénkefés motorokra - működgetnek párszáz órát szénkefecsere nélkül...
Az érdekelt volna, hogy hátha van még valami , amire nem gondoltam/tudtam ezzel a megoldással kapcsolatban.
Idézet: „viszont minden megszakítás sokkal több anyagot olvaszt le mint egy ezüst-ezüst érintkezőnél . ” Ez tapasztalat, vagy elméleti eszmefuttatás? Tisztán elméleti síkon, én nem így gondolnám: - a (fém)érintkezők szerintem nem ezüstözöttek, hanem valami sokkal keményebb anyagból vannak (palládium(?)). Ez mitől olvadna jobban, mintha mindkettő fém lenne? - a szén olvadáspontja meg valahol 2500°C felett lehet... - ha így rosszabb tulajdonságokkal bírna az érintkező, mint a hagyományos fém pogácsás, akkor minek kínlódnának a szénnel?
Szia!
És amit írsz az tapasztalat vagy elméleti eszmefuttatás? A szénnél nem az olvadás a probléma, hanem az, hogy eloxidálódik. A fém érintkezők pedig nagyon gyakran ezüstözöttek a kis átmeneti ellenállás és a kis korróziós hajlam miatt. Kemény fémet (wolfram, ródium) ott használnak, ahol nagyon gyakori a megszakítás és ezért nagy a mechanikai igénybevétel.
Szerintem az ezüst sok mindenre jó, de kontaktusok bevonására nem. Az ezüst is oxidálódik, szép feketés szürke lesz. Volt a BRG -nek is nagy találmánya az ezüstözött érintkezőjű nyomógombokkal, volt is probléma bőven, kínlódtunk vele sokat.
Az arany jó lenne, de puha, és könnyen kenődik. Kontaktusokhoz használják, de olyan helyen, ahol nem sűrű a kapcsolgatás, pl. nyák csatlakozásoknál, sokpólusú csatlakozóknál, de ez is ötvözet. Kontaktusoknál olyan passzíváló felületkezelő anyagokat használnak, amik keménnyé, kopásállóvá teszik a kontaktus felületét, a vezetőképesség az igen vékony réteg miatt csak másodlagos. Létezik pl. horganyzás, sárga színben, ami igen hasonlatos az aranyhoz.
A szén oxidja hála Istennek nem nagyon befolyásolja a relé érintkezőjének átmeneti ellenállását. És, ami a legfontosabb, csak igen nagy nyomáson, és extrém alacsony hőmérsékleten gátolja az áramkör bontását, ami egy ilyen alkalmazás fő feladata.
Ugyan nem relé, de a villamosok, villanymozdonyok áramszedőjének csúszóteste is szénből van. Ha ívet húz, legfeljebb füstté válik.
A legmegbízhatóbb páros a szén-ezüst. Nagyon speciális területeken biztonsági célra használják, üzemóra számlálóval. Ha letelt a kapcsolási üzemideje - cserélik. Nem akarok felhasználási területet mondani - mert túl könnyen hozzáférhető ..
|
Bejelentkezés
Hirdetés |