Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   471 / 507
(#) gulyi88 válasza Barret hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
4.5m^2-ről, 5m/s-nál 30W teljesítmény kicsit sántít (vagy valamit nagyon félrenézek, a 10 perces átlagolás ennyire torzít?). Főleg hogy a szürke görbe (1m^2) kb 3szorosa a narancsnak (4.5m^2), ez logikátlan.
Nincs véletlenöl összecserélve a szürke meg a narancs bemenet?
A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2013
(#) gaspa válasza gulyi88 hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Ez a szélsebesség/teljesítmény diagram eddig is félreértésre adott okot,a narancssárga görbére valami olyasmit fogok írni,hogy ez idő alatt történik betáplálás.Még egyszer nekifutok,szélsebesség 10 perces átlag,a szürke az ideálisan kivehető teljesítményt mutatja(annak,aki még nem tudja mennyi vehető ki belőle)ebből az átlagból számítva.A narancssárgában benne van a teljes rendszer vesztesége,valamint a szél tulajdonsága,ami mindig figyelmen kívül van hagyva.A szélsebesség átlagban minden benne van,a szélgenerátor pedig a pillanatnyi szelet hasznosítja.A betett képen kb. 6 perc felvétel van,ránézésre kb.5m/s átlagszél van,itt deltában volt a gép a nagy széllökések miatt,4m/s alatt(felső sárga szaggatott vonal,Y-ban 3m/s felett táplál be).Az 5m/s folyamatos szélről sokan tudjuk mi vehető ki belőle,hogy a valóságban egy változó szélből mennyi,azt kevesen.Hogy a képen látható( piros )pillanatnyi teljesítményből mennyi energia kerül betáplálásra,azt mutatja a második diagram,ami sokkal kevesebb,mint amit egy átlag szélmérésből gondolni lehet.
(#) gaspa válasza gaspa hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Bocs,egy dolgot rosszul írtam,de már nem tudtam javítani.Deltában 4m/s felett táplál be,Y-ban 3m/s felett.
(#) gulyi88 válasza gaspa hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Jól gondolom hogy a csillag-delta átkapcsolást a szélsebesség függvényében végezteted?
(#) btoti válasza gaspa hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Mint volt már róla szó, te sem egy szeles helyen laksz. Ha jól számoltam 15-20 %-s hatásfok (betáplált/elméleti szél (nem a kivehető szél)), teljesen reális. Ennyivel szabad számolni!
Van-e éves mérésekből számolt adatod a betáplált éves energia/szél éves elméleti össz. energia (a Betz nélküli elméleti) értékről - kWó és %?
Lefenekelted már a Savoniust, vagy nem mersz felmenni a napelem táblák fölé?
(#) gaspa válasza gulyi88 hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Ezt meg lehet tenni,de én csak önvédelemből teszem,ha 10m/s feletti lökések vannak kézzel átkapcsolom.Az elektronika simán lekezeli, mechanikus oka van,két fogasszíj áttétel van és akkora dinamikus igénybevételt,mint amikor a szél 5 sec alatt 1-ről 10 m/s-ra vált nehezen visel.Konkrétan a szíj terheletlen ága meglazul,kevesebb fogat fog át és a kisebbik keréknél átugorhat,ez a szíjnak nem egészséges.Az egyik áttételnél már betettem egy rugós terelőgörgőt a laza ágra,ha a másiknál is megcsinálom már nem lesz szükség átkapcsolásra.Egyébként az átkapcsolás annyiban segít,hogy jobban engedi felpörögni a rotort,később terhel rá és így az áttétel nagyobb fordulat tartományban működik,viszont a 3-4 m/s közötti szelek elvesznek.(persze ez az eset igen ritka)
(#) gaspa válasza btoti hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Talán inkább átlagosan szeles helyen lakom.A hatásfokot régebben kiszámoltam kb.20%.A tavalyi évről feltettem az összes adatot év elején,még a sebesség eloszlásokat is.Ezekből bárki kiszámolhatja és következtetéseket vonhat le magára nézve is.Igazat megvallva én nem számoltam ki,de az idei adatokat is felteszem év elején.Még nem fenekeltem el a Savoniust,az idén napelem/hőszivattyú téren tettem néhány tétova lépést,a gaspa mérőhelyemen megnézheted.Mint említettem a szél témáról nem álltam le,csak rövid szünet.
(#) szelkerek78 válasza gaspa hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Már bocsánat, hogy belevauzok, de szerintem nem igazán van jó helyen a rotorod.
Egy 100 m magas 45 fokos domb előtt a szél már 230m-el emelkedni kezd.
A te házikódat is szépen kikerüli ugyanúgy. A gerincnél keletkező turbulenciát már ne is említsük.
(#) gaspa válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 8, 2013 /
 
Természetesen nyugodtan beleszólhatsz,végül is azért vagyunk itt.Neked mintha a kép alapján kedvezőbb helyed lenne,de nekem sajnos ilyen hely adatott,mondjuk a 45 fok kicsit túlzottnak tűnik és nem körben van,sok irányban nyitott.Egyébiránt amikor rendes méréseid lesznek,kíváncsi vagyok a különbségekre.Az oszlopot és a generátort már láttam,de valahogyan kimaradt nekem milyen fajta rotort választottál és előtte végeztél-e valamilyen szélmérést?
(#) btoti válasza gaspa hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Már rég néztem rá, bocs. Kérem itt komoly előrelépés történt úgy rendszer bővítésben (kerti napelemek, hőszivattyú - a pincében a hidegfúziús generátor is készül? ), mint megtekinthető adatokban. Gratulálok és köszönjük a hozzáférést!
Ritkaság valós, jól mért házi adatokat látni, amiben ki-ki kedve szerint csemegézhet. Úgy sötét, vagy épp rózsaszín felhőket kergetők, mint a realitásokat keresők nagyon sok hasznos következtetést vonhatunk le.
További jó munkát, jó egészséget!
(#) gaspa válasza btoti hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Kösz,az elismerés mindig jólesik,azért a hidegfúzióst meghagyom a free energyiseknek.A H-rotor még evidenciában van,ha lesz egészség.
(#) szelkerek78 válasza gaspa hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Három irányból gyakorlatilag nyitott a terep, a kerítésemről kell még a maradék nádszövetet leszedni, amit a szél még nem fejezett be.
Nem végeztem mérést, annyi, hogy van egy gyári 300w-os szélkerekem, bár ez teljesen szubjektív.
Vawt rotor, azt hiszem H rotor-nak nevezik, 16m2 felülettel.
Amint kész lesz szeretném én is mérni és rögzíteni a szélsebességet és a teljesítményt is.
Egyébként majd figyeld meg kocsiban hóesésben a fentebb említett dolgot, nagyobb sebességnél a hópelyhek "elkerülik" a szélvédőt.
(#) gaspa válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
Nekem északról valóban egy domb van pár száz méterre,a többi irányban szintén dombok,de 5-10 km-re.a szélirány leginkább nyugat,északnyugat.A 300W-al nem ártott volna pár mérést csinálni,én egy évig mértem előtte szelet és azért döntöttem a meglévő rotor mellett,ami közepes szelekre jó és nem annyira érzékeny a turbulenciára.Eléggé beépített a környezetem,de ez a legmagasabb épület,a rotor 13m magasan van és a szélmérő is.Tegnap is csináltam pár mérést,a Xaver maradék ennek csak kisöccse volt kb. 4 órát tartott,egy 6 perces részt felteszek(a szélseb.1,25 m/s /osztás,a teljesítmény 100W/osztás).Nekem nem úgy tűnik,hogy nagyon kerülgeti a szél az épületet.A 16 m2 komoly méretű rotor,ha felpörög rendesen terheli majd a drótköteleket,bizonyára elég mélyek a tuskói.Nekem is tervbe van véve egy H-rotor kb 12m2-es,nálam három cső van egymásba csapágyazva,csak a szárnyakat kellene megcsinálni és felszerelni,eddig sok körülmény akadályozott,többek között megszoroztam az éves termelésemet hárommal és kevésnek találtam(még annyit,hogy ez volt a legkisebb akadály).
(#) btoti válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
Szabad a H-rotorról többet tudni? Átmérő, hány lapátos, milyen lapátokkal (Darrieus szárnyprofil, valamilyen C, Canstein, ...)?
Szépen haladsz, gratulálok!
(#) szelkerek78 válasza btoti hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
4,6m átmérő és 7 lapátos, azt hiszem C rotornak hívják, félkör alak.
(#) gaspa válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
Hozzávetőleg mekkora rotor fordulatra számítasz,úgy emlékszem a generátort 200 f/p körülire gondoltad?A generátort hol helyeznéd el fent vagy lent?
(#) szelkerek78 válasza gaspa hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
300-ra van méretezve a generátor ami lent lesz (van) elhelyezve.
A rotor max 30-50 f/p-re számítok, így elkerülhetetlen az áttételezés.
Egyenlőre duplaszíjas ékszíjjal lesz meghajtva, aztán ha már lesznek adataim, akkor
szeretném átalakítani varomatic meghajtásra.
(#) btoti válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
Őszintén szurkolok, hogy ne legyen igaz az általánosítás a kis C-rotor méréseimre: saját mérés
A generátorom rossz terhelhetősége miatt ezek gyakorlatilag terheletlen TSR és fordulat értékek. A lapátszöggel, alakkal biztos lehet kicsit feljebb tornázni, de nem hinném, hogy 3-4-szeresére.
(#) szelkerek78 válasza btoti hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
Ilyen lesz a rotor (vagyis már ilyen csak össze kellene rakni)

rotor.jpg
    
(#) gaspa válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
Én is hasonló fordulatot gondoltam,az enyém terhelve fordul ennyit,de kisebb átmérőjű a rotor.A generátor 400 f/p-nél ad le 1700W-ot és 1:8 fogasszíj áttétel van,de ez az én inverteremhez lett állítva.A terheléssel lehet komolyan befolyásolni a fordulatot,nekem TSR 50-60 %-nál a legjobb a hatásfok.Egy lépcsőben nemigen lehet 1:3-nál nagyobb áttételt csinálni(még fogasszíjjal sem)mert megcsúszik.Nem tudom a variomaticnak milyen a hatásfoka,a fogasszíjnak nagyon jó,de drága.Nekem a rotor alatt 4m-re van a generátor,de még ez is gondot okozott,három helyen kellett csapágyaznom és vastag falú csővel levezetni.
(#) szelkerek78 hozzászólása Dec 10, 2013 /
 
Meglátom amikor készen lesz mit ad elő.
Amennyiben nem jön be akkor módosítom/átalakítom akármi
Először én is fogasszíjasra akartam de az árától dobtam egy hátast.
Annyi pénzért már variomaticot is lehet venni.
(#) sziriusz válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
A hozzászólásom oka:
A vázolt szélkerék alapján látom a ráfordítandó munkát és anyagot, ezért leírom:
D=4,6 méter adattal 3 m/sec szélsebességnél az üresjárati fordulat : 4,15 ford/perc, az itt levehető max. teljesítménynél pedig 2 ford/perc. Ez elméleti érték. A lapátok méretével jól megközelíthető a levehető teljesítmény is. Szerintem az is kicsi érték lesz. Kár, hogy nem szóltál a terveidről hamarébb.
(#) erbe válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 10, 2013 /
 
A fogasszíj (fogazott heveder) gyakorlatilag ingyen van. Minden újabb autóban ~100 000 km-enként cserélik a vezérműszíjat, ami jó esetben még néhány évtizedig elmenne szélgenerátorban a többezer helyett 2 !!! fordulattal. Saját tapasztalatból tudom, nem csúszik (csúszhat) meg nagyobb áttételnél sem, ha az eredeti kis kereket egy megfelelő fogazású indító fogaskoszorúval párosítjuk. Akár ötszörös áttétel is összehozható. Persze nem árt egy támasztókerék, mint ami az eredeti vezérműhajtásban is szerepel. Jóformán tetszőleges szélességben, hosszban és mennyiségben beszerezhető. Mennyit kérjek az autószerelő szomszédtól?
(#) szelkerek78 válasza erbe hozzászólására (») Dec 11, 2013 /
 
Nem a szíjjal van a gond, hanem a fogasszíj tárcsával.
Nagyobb méretben horror az ára mint fentebb is írtam.
Kizártnak tartom, hogy a fogaskoszorú és bármelyik fogazású szíj összepasszolna szépen.
Tudom lehet maratni is, de akkor megint ugyanott vagyok. (feltéve, hogy talál az ember olyan maróst aki megcsinálja, de a tapasztalatom az, hogy amivel bíbelődni kell abban nem látják a pénzt)
Nekem is van bontós haverom, zsákszámra tudok fogasszíjat kérni.
(#) szelkerek78 válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 11, 2013 /
 
Az anyag jó része nem került pénzbe, méh teleptől lett megmentve.
A ráfordítandó munkát nem nézem, mert nem azért csinálom.
A lemezeket a lapátokhoz talán hétvégére levágják, és akkor hétvégén talán már okosabb leszek.
(#) sziriusz válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 11, 2013 /
 
Nekem szimpatikus amit és ahogy csinálsz, ezért megint mondom:
A vázolt szélkerék alapján látom a ráfordítandó munkát és anyagot, ezért leírom:
A lapátok méretével meghatározható a várható teljesítmény, amit szívesen kiszámolok. Aztán lehet dönteni rólam vagy a szélkerékről. Ez utóbbi szerintem a vázolt módon alkalmatlan hatékony szélenergia levételre. Persze egy próba megmutatja, egyúttal azt is, hogy én mennyire vagyok alkalmas ezek számolására.
(#) btoti válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 11, 2013 /
 
Ezt a C-típust az egyik legjobb kialakításnak tartom. Ígéretes, de a fordulatra (tsr-re) kíváncsi vagyok ekkora méreteknél. Szerintem is össze kell rakni és megmutatja magát - utána lehet tovább okoskodni. Én csak 1 m körüli átmérőkkel mértem (nem csak számoltam), és semmilyen variációval nem sikerült 0,2 terheletlen tsr fölé menni valós szélben (nem "szélcsatornában"). Úgy sejtem, hogy a széllökésekben kereshető a magyarázat, amiért nem az elméleti tsr-t produkálták.
Izgatottan várom az első fordulat adatokat. Ha tényleg lassúnak tűnik, talán még "Cansteinesítésben" is lehetne gondolkodni az áttétel túlzott növelése helyett, de ez még távoli ötletelés.
(#) sziriusz válasza szelkerek78 hozzászólására (») Dec 11, 2013 /
 
Kíváncsiságból megnéztem a C alakú lapáttal szerelt rotor teljesítményét:
A rotor átmérője 4,6 méter , a lapát magassága 3,5 méter, szélessége 0,3 méter, és 7 db van felszerelve.
a szél sebessége 3 m/sec, a fordulat 2,2 ford/perc, a teljesítmény 2,3 watt
a szél sebessége 5 m/sec, a fordulat 3,3 ford/perc, a teljesítmény 10,8 watt
a szél sebessége 8 m/sec, a fordulat 5,3 ford/perc, a teljesítmény 44,4 watt
Ha érdekel, hogy miért csak ennyi, szívesen elmondom.
(#) gaspa válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 11, 2013 /
 
A felajánlás nem nekem szólt,de én is kíváncsi vagyok,miért forog ez ilyen lassan és miért nem TSR 1 körül.Valójában úgy néz ki,mint egy megnyújtott kanalas szélmérő.
(#) sziriusz válasza gaspa hozzászólására (») Dec 11, 2013 /
 
Ez tényleg egy kanalas szélmérő. Annak pedig a működése nem azonos egy propellerrel. A fordulat nem, de a teljesítmény nekem is megdöbbentő volt.
Fura, de a Te mérési eredményeid néztem vissza egy hétre, és az tette hihetővé az eredményeket.
Ha gondolod, elmondom Neked a teljes figurát, meggondolást, számolást...
A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2013
Következő: »»   471 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem