Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp 230V-ról
 
Témaindító: cimopata, idő: Szept 13, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   417 / 782
(#) philips100 hozzászólása Jan 12, 2014 /
 
Sziasztok,

A TNY 26x és TNY 27x sorozathoz van Eagle tevvem áram és feszültséggenerátoros módban,illetve alkatrészek is.Ha van rá igény jelezzétek és megosztom.
üdv
(#) Rumcájsz hozzászólása Jan 12, 2014 /
 
Sziasztok! Nem pont a téma, de tudom többen vérprofik módjára tudjátok a választ....

Van egy nagy áramú 13,8V 20A kapcsolóüzemű tápegységem, amiről egy rádiót szeretnék járatni.
A táp tipusa: SP-320-13,5 .
A táp gyönyörűen megy, viszont a rádió vevő 100KHz-enként igen erős sistergést hallat.
Hogy lehet megszüntetni ezt a DC oldalon jelentkező zavart. Aluláteresztő szűrőn gondolkodok... 2MHz fölött ne zavarjon.
Ferrit klipszeket már tettem a ki és bemenetekre, az sem oldotta meg a gondot. Ha másik tápról megy a vevő és mellette ez is be van kapcsolva, nincs semmi gond, tehát a feszültség vezetéken jelentkezik a probléma.
A tápegységen belül magát a trafót egy vékony rézlemezzel körbefogtam ezzel árnyékolva a szórást. Ez csak enyhítette, de nem szüntette meg a zavart.

Ötlet??
A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2014
(#) BarnaPili válasza Rumcájsz hozzászólására (») Jan 12, 2014 /
 
Amikor másik tápról járatod,és a kérdéses kapcsolóüzemű táp be van kapcsolva,akkor terhelten,vagy üresjáratban megy? Lehet,hogy ez sem mindegy.Ha egy tekercset kötsz sorba a tápággal,nem segít?A táp árnyékolt dobozban van?
(#) Rumcájsz válasza BarnaPili hozzászólására (») Jan 12, 2014 /
 
Ha másik tápról megy, akkor terhelten (10A) és terheletlenül sem jelentkezik zavar.
Maga a táp az eredeti alu dobozában van. Ilyen.
A soros tekercseket még nem próbáltam, valami combos ferritgyűrű kellene. Gondolom ezt sem árt méretezni...
(#) Rumcájsz hozzászólása Jan 12, 2014 /
 
Egy PC táp DC oldaláról bányásztam ki egy nagy sárga gyűrűt kb 40 menet van rajta kb 1mm2 Cu vezetékből. Ezt sorosan berakva a helyzet változatlan...
(#) lorylaci válasza Rumcájsz hozzászólására (») Jan 12, 2014 /
 
Először meg kellene szkópolni a dolgot: a zaj közös módusú vagy differenciális módusú?

Ha differenciális módusú a zaj (a zaj a két kimenet között lép fel), akkor kell egy LC szűrő, ami áll egy olyna tekersből, ami nem telít be az áram maximumán sem, valamint kondikból, ami X7R kerámia, vagy MKP fólia legyen.

Ha a zaj közös módusú (vagyis a két kimenet átlaga és a föld között), és én erre tippelek, akkor közös módusú zavarszűrő kell, vagy áramkompenzált tekercs. Itt jól meg kell nézni, hogy a tekercs nem ideális, hanem van nekik parazita kapacitása. A szkópolás már csak azért célszerű lenne, hogy legyen valami infó a zaj spektrumáról. Értelemszerűen az áramkompenzált tekercs csillaptási tartománya és a zaj spektruma minél jobban fedje egymást.
Ezután jöhetnek még az Y-kondik. Szimmetrikusan.
(#) Rumcájsz válasza lorylaci hozzászólására (») Jan 12, 2014 /
 
Üdv!
Nagyon szépen köszönöm a válaszodat!
Sajnos most szkópolni nem tudom, de jelentősen változott a helyzet.
Tettem még be két kondit Y-ba a zaj jelentősen lecsökkent, de még mindig ott van.
Azután csak a - és a GND (földelés+ház) közé tettem be egy kondit és most elmúlt a jelenség....
Az egész kimenetén ott van egy nagy kb 40 menetes folytó amely egy PC táp kimenetén volt....

Hátha...
(#) voodoo hozzászólása Jan 12, 2014 /
 
Valakit megkérnék, megtudná nekem nézni hogy régi P3-as P4-es alaplapokon levő fánk az ferrit-e? Most jut eszembe, hogy ha az lenne akkor ingyen tudnék is szerezni -vagyis megoldódna az áramváltó, de még a túl nagy gate trafó gondja is-., csak el kéne érte majd gyalogoljak.

Köszi.
(#) Lali24 hozzászólása Jan 13, 2014 /
 
Sziasztok, megépítettem ezt a tápot, megy is meg minden csak néha bekapcsoláskor kilövi a fetteket. Amúgy ha villanykörtén keresztül inditom akkor jó elindul és megyen semmi probléma nincs vele. Gondolom kéne hozzá valami lágy inditó de nem tudom milyet kellene hozzá épiteni?

IBP300WKZ.lay
    
(#) lorylaci válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
1. Ez így életveszélyes. Semmilyen mértékű primer-szekunder tisztázás nincs. Trafónál sme tudom milyen szigetelést használtál.
2. A bekapcsoláskor a szekunder kondik töltődnek, ap rimer áramot semmi nem korlátozza. Állítsd be rezonáns működést, rakj be a rezonáns kondikra korlátozó diódákat satöbbi.
3. Nyákterv borzalmas
4. Nem PWM táp, így szekunder oldali fojtó nem kell. Pláne oda nem rakjuk, mert akkor a diódákon szép kis túlfesz csúcsokat csinál. Ez így értelmetlen.

Leginkább kezdd előrö, elsősorban az életvédelmi szempontokat figyelembe tartva!
(#) Lali24 válasza lorylaci hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Szia ezt a rést nem értem: "ap rimer áramot semmi nem korlátozza. Állítsd be rezonáns működést, rakj be a rezonáns kondikra korlátozó diódákat satöbbi.". elmagyaráznád pontosabban. A nyákot nem én terveztem de én a primer oldalon a plusz-minusz vezető vonalak között nagyobb rést hagytam. De ha beinditom lámpával feltötődnek a kondik és utána lámpa nélkül inditom akkor már simán indul és egész napos használat után is jól müködött csak másnap megint bekapcsoláskor ismét kilőtte a fetteket.
(#) voodoo válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
A jó múltkor már ugyan ezt valaki felrakta. Csak azért, mert a gép jelzi, hogy már talált ilyen fájlt. Akkor is ki lett vesézve.
(#) voodoo válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Ha már megépítetted akkor minimum ezt végezd el rajta. Kapargasd szépen fel amiket bejelölgettem X-el a piros vonalig. Valamint a szekunder dióda lábát emeld ki magasabbra, gondolom bokáig le van tolva, úgyhogy ha még megvannak a szárai forraszd magasabbra. Miért? Mert olyan közel van a 230V-os csupasz biztosítékhoz. De közbe nézd meg mi a baj még a primer oldalon. Ott van a 33 ohm gate ellenállás fethez vezető lába. Ott alig van 0.2mm a két vezetősáv között (magas és alacsony feszültség). Az égős partyra meg nekem az a magyarázatom, hogy amíg azzal indítod addig van miből kikerülni a vészesen nagy trazienseket (cin gyanta összefolyás miattai zárlat, sávközelségek, tekercselési, szigetelési problémák meg amiket lorylaci is írt).

kaparás.gif
    
(#) _BiG_ válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Mások is mondták, hogy ez így nem jó.
De még én is mondok hibát: a 2153-as tápját szűrő 220 µF-os kondi mellé kell egy 100 nF-os (közel az IC-hez!) az IC táplába és a földlába közé, mert az elkó a tranzienseket nem szűri.
A trafó primerjét tedd közel a FET-ekhez, az FET-eket meg a meghajtó IC-hez közel, hogy rövidek legyenek a vezetősávok, mert a szórt induktivitás veszélyezteti a FET-ek épségét!

Az érintésvédelmi kérdéseket vedd komolyan, a primer kör BÁRMELY vezetősávja 8 mm-nél nem lehet közelebb a szekunder oldali bármely sávjához! (Kúszóáram!)
Elég egy kis szennyezés, némi párás levegő és rázni fog a tápod!

Röviden: tervezz másik nyákot a fentiek és a többiek tanácsának figyelembe vételével!
(#) Lali24 hozzászólása Jan 13, 2014 /
 
Köszönöm a válaszokat ezek szerint lehet ki lökni a szemétbe.
Leltem még ezt a rajzot szerintetek jó érdemes meg építeni?
http://www.bsselektronika.hu/index.php?w=gQMNO2N16b
(#) ferci válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Szerintem kérdezd meg a szerzőt, mekkora légréssel készítette el a trafót.. erről egy szó sincs a cikkben.. - aztán olvass el pár doksit a flyback trafók tekercselésével kapcsolatban...
Az se árt, ha az összes hsz-t elolvasod...
A trafó nem "az egyik legmacerásabb része" a kapcsolásnak, hanem "csakis.."
(#) _BiG_ válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Attól függ, mihez szeretnéd használni. Olvasd el a leírását, benne van, hogy mire jó, mekkora áramot vehetsz ki belőle!
Azonfelül a két táp nem egyforma topológiájú, más az üzeme, ennél fogva a viselkedése is más a terhelésre, üresjárásra.

Ez a második táp nagyon fura, mert flyback (záró) üzemű, de osztott szekunder tekercset használ a kétutas egyenirányításhoz, teljesen feleslegesen. Ugyanis a flyback csak az egyik irányba ad nagy feszültséget, a másik irányba csak a bekapcsolási áramlökést transzformálja át, ami az áttételnek megfelelő szintet ad. Itt lehet, hogy ezt is hasznosítja, de feleslegesen terheli a másik diódapárt, nem véletlenül 200V-osat tett bele, a kis kimeneti feszültség ellenére. Ágyúval verébre. Azonfelül a kimeneti feszültség szimmetriája is oda, terhelés nélkül ráadásul valamelyik elkókupac fel is robbanhat, ha nem a nagyfeszültséglökésű oldalt figyeli a szabályzó. Ez a primer felcserélésével könnyedén elérhető, tehát 50% az esély egy kis pukkanásra.

Ezért vakaróznak sokan a monitor flyback sorkimenővel (beépített egyenirányítóval), hogy nem ad akkora szikrát, mint várnák, sőt alig. Fel kell cserélni a primer bekötését és menni fog...
(#) Lali24 hozzászólása Jan 13, 2014 /
 
Szóval nagyon sokat keresgettem már a neten de még nem igazán leltem ezek szerint jó tápot.
Valaki tud nekem ajánlani valami jó táprajzot panel tervel meg leirásal együtt, mert már eddig nagyon sok alkatrészt elpocsékoltam.
(#) Lali24 hozzászólása Jan 13, 2014 /
 
2xtda7294-hez szeretném
(#) lorylaci válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Jó lenne tudni neked mire kell a táp. Ha erősítő, akkor rezonáns táp sokkal jobb megoldás, mint egy flyback. Olvasd el cimopata cikkét, ott benne van a rezonáns működés beállítása, meg satöbbi.
De először feltétlen érteni kell a működést, mert különben vaktában fogsz tapogatózni. Olvasgasd a cikkeket (skory oldala még ajánlott), meg nem árt a fórumból is jó 20-30 odlalt elolvasni. Először soknak tűnik, de utána rengeteg krédésre választ kapsz (és legalább annyi új kérdésed lesz), és meglátod majd megérte.
(#) pimi9 hozzászólása Jan 13, 2014 /
 
Meg kéne nézni azt a tirisztoros-tápkisütő-túláramvédelmet, hogy működik-e. (UVLO-val kapcsoltatja le a pwm-et)
Meg rendbekéne rakni az IC huzalozását, mert a tüskék könnyen meg tudják bolondítani.
Illetve kúszóutak, de azért már szóltak többen.
(#) granpa válasza voodoo hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Elgyalogolok érte; hová kell menni? Nem tudom ugyan, hogy ferrit(valószínű), vagy por, de mindig jó a háznál, főleg, ha körítéssel együtt van.
A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2014
(#) Lali24 válasza lorylaci hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Hogy tudom beállitani a rezonáns működést, és be tudnád jelölni, hogy hova milyen alkatrész kel még. Köszönöm!
(#) lorylaci válasza Lali24 hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Nem értesz a szép szóból...

Olvasd el cimopata cikkét és skory oldalán a rezonáns tápos részeket. És miután MEGÉRTETTED, na... utána gyere vissza! Addig sem én (sem szerintem a többiek) nem fognak veled foglalkozni, jogosan.
Nem fogom azt újra lerni, amit már kb tucatszor ide leírtam (többiek tudják, pl metabo kollégának milyen szépen leírtam), pláne ami fenn vann cikkekben, amit azért írtak, hogy ezeket onnan ti megtanuljátok.

Voodoo meg oskan kérdezték, miért nem írok még cikket, meg alap cikket. Hát ezért, mert ami van, azt lusták elolvasni az emberek.

Igen, szívesen dolgozok helyetted, mondjuk 10.000+ÁFA mérnöki óradíjjal...
A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2014
(#) voodoo válasza granpa hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Pontosan!
(#) lorylaci válasza voodoo hozzászólására (») Jan 13, 2014 /
 
Biztos porvasmag.

Gondolj arra, hogy mi lehet az alaplapon? Mire kellene ott ferrit?
Az alaplapokon DC-DC konverter, mégpedig step-down van, ami előálltja a proci és a memória (1-2V) feszültségét a 12V-ból. (nagyonrégen a procik még 5V majd 3,3V-tal mentek, később a 3,3V_ból álltották elő, majd rájöttek, hogy 12V-ból könnyebb).

Ferritgyűrű nagyon kevés helyen lehet, de például fénycsőelőtétekben tökéletes ferrit gyűrűt találsz nem csak gate trafóhoz, hanem áramváltóhoz is. Szedjél szét egy valag kompakt fénycsövet vagy fénycsőelőtétet és a főtrafója jó lesz.
(#) Primary hozzászólása Jan 13, 2014 /
 
Sziasztok!
*
Erősítőhöz kellene. Pontos elképzelés nincs, de 150VA-re szükség lenne.
Tápegység építésébe még nem merek belevágni.
Ha nem jó helyen keresgélek, akkor előre is elnézést kérek.
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2014
(#) Ge Lee válasza Primary hozzászólására (») Jan 14, 2014 /
 
Egy egyszerű önrezgő, vagy vezérelt félhidat összerakni szerintem nem nagy ügy, ráadásul az alkatrészek zömét ki tudod bontani egy rossz PC tápból (pl. trafó, pufferek, diódahíd, NTC, stb.). De lehet hogy akad olyan aki megcsinálja neked.
(#) Primary válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 14, 2014 /
 
Azzal össze lehet hozni nagyobb teljesítményre képes rendszert? Jelen pillanatban nincsenek meg a kellő ismeretek a nagyfeszültséghez, ezért nem merek bele vágni. Nem tudom mennyire komplikált.
Transzformátorral nem okoz gondot egy DC táp, de most szeretném mellőzni.
(#) Ge Lee válasza Primary hozzászólására (») Jan 14, 2014 /
 
A PC trafóval 250-300W nyugodtan mehet, nagyobb maggal 6-700W-ig gond nélkül meg lehet csinálni egy félhidat.
Következő: »»   417 / 782
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem