Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Csináltam pár képet, kiszedtem a kondikat, hogy több látszódjék:
01 02 03 04 05 06 A negatív stab leakasztott ic-vel, egyszál magában is melegszik, a bemenetén 15V körül mértem, míg a kimenetén csak 0.8V körül. A főtápot nem kötöttem most be, így a trafó is nyugton van, és a FET sem forr, így viszont az R17 is csak a levegőben van, bár a negatív fesz.stab. halála miatt se működne (ebből mondjuk még van tartalék). Ötletek?
A kettő közül melyiket raktad össze? Az első nem működhet, az felejtős. A másodiknál pirossal írva vagyon, hogy az alkatrészek nincsenek méretezve. Tehát, ha azokkal az értékekkel raktad össze, biztosan nem működhet.
Megpróbálok egy méretezett rajzot feltenni ide, azzal próbálkozz.
Természetesen a másodikat raktam össze. Igen, olvastam a figyelmeztetést, hogy nincsenek méretezve, de úgy gondoltam, ez annyit tesz, hogy csak kb.-re stimmelnek az értékek, nem biztos, hogy minden érték helyes, emiatt esetleg nem működik tökéletesen. A múltkor ez ügyben kérdeztem már, sajnos annyira nem értek hozzá, hogy ezeket önállóan átméretezzem, ha megtennéd, azt megköszönném.
A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2014
A zéneres dolog tökéletesen fog neki működni, mert millióegy kapcsolási rajz van hasonló, ahol ugyan így van megoldva a komparátor tápja. Nézd meg Alkotó terveit. Felesleges az LM317, nagy helyet is foglal.
Ezekkel az értékekkel működnie kellene.
Köszönöm, holnap ha lesz időm kipróbálom.
Korábban volt egy olyan kérdésem, hogy a 2db 4,7k poti helyett használhatnék-e 10k-os potikat? És a másik két poti ha jól sejtem trimmer kéne legyen. Közben ahogy nézegettem az Attila86 eredeti rajzán szereplő TLC2272 Op Amp doksiját feltűnt, hogy max. +-8V tápfeszről hajtható csak, ez esetben ide nem is használható, vagy elnéztem valamit?
Szia. Az egyik ellenállásnak 240 ohmnak kellene lennie, ekkor folyik 5mA az Ic felé. Google: LM317 voltage calc és kidobja a megfelelő ellenállás párt.
Megépítettem a módosított változatot is, és érdekes dologra jöttem rá, tulajdonképpen ez okozta tegnap is a melegedéseket. Először csak a fesz. stab. ic-ket méricskéltem, és a 7912 ismét iszonyatosan melegedett egy szál magában, az egyiket el is füstöltem. Közben most rájöttem az okára: abban a hiszemben voltam, hogy a lábkiosztása nyilván megegyezik a 7812-vel, és csak most látom, hogy nem, így ezt én szépen felcseréltem.
Végül két 12V/7Ah akkut kötöttem sorba, ezt használtam közvetlenül a vezérléshez. Már jó ideje használaton kívül vannak, szünetmentesből selejteztem őket, így az üresjárati feszültségük kb. 12,5V volt. A próba erejéig csak a legfontosabbakat kötöttem be, kondiból csak a bemeneti 4700µF-ost, a TL431 elé 1k ellenállást raktam, mindkét ágban az első poti 1-1 4,7k trimmer, míg a két másik 1-1 10kOhm-os normál. A kimeneti feszültséget olyan 21-22V-ig tudtam állítani (ennyire futotta a bemenőből), terhelésnek pedig csak egy 150 Ohmos ellenállást használtam, annál rendben működött az áramkorlát is, természetesen most a FET sem melegedett. Ami furcsát tapasztaltam, hogy a két trimmer poti semmit nem csinált látszólag, esetleg ezek a max. beállítható feszültséget, illetve áramot lennének hivatottak beállítani? A másik pedig a képen látható ledek közül a jobb oldali viselkedése. Amikor az áramkorlát működésbe lép, akkor ez kialszik, és helyette a másik led világít. Ez rendben is van, de azt vettem észre, hogy akár üresjáratban is előfordult, hogy növeltem a feszültséget, és egyszer csak kialudt a led, és az áramkorlát sem jelzett. Nyilván, hiszen nem is volt terhelés, de a feszültséggenerátoros üzemmódot jelző mitől aludt ki? Aztán ahogy csökkentem a feszültséget ismét elkezd világítani. Máskor viszont nem csinálta, nem igazán tudom mihez kötni.
Köszönöm!
Első körben akkor megpróbálom a zéneres megoldást, ha nem tűnik stabilnak akkor 317.
Szia!
Idézet: „Ami furcsát tapasztaltam, hogy a két trimmer poti semmit nem csinált látszólag, esetleg ezek a max. beállítható feszültséget, illetve áramot lennének hivatottak beállítani?” Igen ezek a max kimenő feszültség és áramot hivatottak beállítani. Idézet: „Amikor az áramkorlát működésbe lép, akkor ez kialszik, és helyette a másik led világít. Ez rendben is van, de azt vettem észre, hogy akár üresjáratban is előfordult, hogy növeltem a feszültséget, és egyszer csak kialudt a led, és az áramkorlát sem jelzett. Nyilván, hiszen nem is volt terhelés, de a feszültséggenerátoros üzemmódot jelző mitől aludt ki?” A két LED előtétjét nem számoltam ki (nem terjedt ki a figyelmem rá, a lényegesebb dolgokra összpontosítottam), ezért nagyon kis áram folyt át a LED-eken. Azt a 2,2k-s ellenállást cseréld 470 ohm-osra. Közben szakítottam egy kis időt a kapcsolás átgondolására és egy két dolgot úgy tűnik sikerült javítanom benne. Viszont előtte össze kell állítanom nekem is a kapcsolást és tesztelnem. Amint kész leszek a tesztelésekkel közzé teszem a kapcsolást. Idézet: „...vagy feszgenerátorosban vagy áramgenerátorosban megy egy táp, nem? Hát nem. Előfordulhat egy harmadik eset amikor egyikben sem, azaz a feszültség-szabályozó kör és az áram-szabályozó kör is nyitná az áteresztő tranzisztort. Ilyen akkor fordul elő amikor a feszültség-állító potit annyira feltekerjük hogy az áteresztő tranyó totál kinyit és már nincs több tartaléka, azonban még így sem éri el a kimenő fesz a kívántat. Ez akkor fordul elő amikor élesztünk egy labortápot és még nem állítottuk be a max feszültséget határoló trimmert.”
És még akkor is, ha a kimenet áramgenerátoros üzemből kijön. Amikor a kimeneti túláram (rövidzár) megszünik, de a feszültség még nem érte el a beállított értéket. A feszültség emelkedésének sebessége ne legyen gyorsabb, mint a feszültség kör szabályzása, mert jönnek a túllövések.
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2014
Igen, de ez tranziens jellegű és nagyon rövid ideig tart, olyan rövid ideig hogy az emberi szemmel a LED-en nem lehet észrevenni. Eredetileg ugyanis most a LED-ek elsötédüléséről volt szó. Persze ettől még igazad van.
Köszönöm a segítséget neked is, és Attila86-nak is, kíváncsian várom a javításokat. A ledek viselkedésére meg valószínűleg az Attila86 által idézett lesz a magyarázat.
Sziasztok !
Olyan problémám lenne,hogy az Alkotós féle labortáp kimenetén letekrt potikkal is van 4-5 Volt. Mi okozhatja ezt? 2.7.4-es verzió.
Ez itt off lesz, van ennek saját témája.
A feszültségállító poti csúszkáján mekkora a feszültség mikor minimumra tekered (-Uki hez képest)?
Szerintem valamelyik végtranyó. Nálam az volt legalábbis. Egyesével kösd vissza (Ne legyen közös a bázis sem. )
Sziasztok!
Megepitettem az Alkoto altal attervezett labortap 2.7.4-es valtozatat annyi valtoztatassal, hogy a ket BC337 helyett 2N2222-t hasznaltam, es a BD244 helyett TIP42A-t. Mukodott is jol, de amikor rovidre zartam a kimenetet, a TIP42 tonkrement, mindtaeom laba kozott atutott, es a folua is leegett az emittere es a 2N3055-osok bazisa jozt. Ez igy mennyire normalis? A 2N3055-os tranzisztorok nem kellett volna elfutsek az aramot?
Nem próbáltad ki először egy izzóval a kimeneten? Változtatva az átfolyó áramot, az izzó fényének is változnia kell. A feszültség állítás stimmelt? Szerintem simán az áramszabályzó rész nem működött, és ezért csattant. Hogyan éghetett el a vezetősáv? Nem égett ki a biztosító?
A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2014
A 2N2222 -t én elfelejteném a helyedben, mert sem feszültségre, és főleg nem bétára nem tudja, amit kéne ide!
A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2014
Nálam meg BC301-esek vannak a BC337-esek helyett, de élesztés alatt (most készítgetem) semmi gondot nem tapasztaltam. Pedig az áramkorlát 5A-nél van. A tranziszorok mondjuk a 80-as évekből való MEV-es BC301-esek, nem ezek a mai imitációik. A végtranzisztorok is 4db Tungsram 2N3442. Szintén még 80-as évekbeli beszerzés.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2014
Közben kész lett az átalakitott labortápom mit vettem .Tudom sokan azt gondolták hogy ehez nem szabadna hozzányulni az eredeti állapota véget, de igy talán nagyobb hasznát tudom majd venni.
Minden szuperul müködik rajta igy nem forrasztgattam benne tulzottan, csak annyit hogy tettem bele egy plusz szimetria tápot a müszereknek.A müszerek igen inteligensek benne Amper,Volt ,Teljesitmény,Illetve a bekapcsolás óta eltelt időt is mutatja.És ezt fölső illetve az alsó digitsor is ugyanugy tudja.Plusz meg van még spékelve egy feszültség illetve áram hitelesitő funkcióval ,mellyen beálitható a hitelesitett érték.S mind ezt táp levétele után is megőrzi,hogy meddig azt nem tudom.Mielőt megkérdezné valaki mennyibe került a feszmérőmüszer bele, elárulom 5 rugó volt darabja. A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2014
Rendben van ez nagyon. Csak akkor érdemes az eredetit megtartani, ha dísznek kell. Hogyha használod, akkor a funkcionalitás bőven megelőzi az autentikus külső megjelenést.
Egy hétig nem vettem ki az eredeti müszert belőle, azon morfondiroztam csinálok neki egy belső dobozt.De aztán meg győztem magam ,hogy erre az előlapra már ugy sem kerülhet vissza.De egyébként bármikor vissza szerelhető.
Sziasztok!
A segítségeteket szeretném kérni. Két kérdésem lenne: 1: Az "alap"kapcsolás működne-e ebben a felállásban (elvileg)? 2: És ha igen, akkor a "Foldback" azaz a visszahajló áram karakterisztika kialakítása megoldható-e ily formán?
Nem maradt ki néhány elkó a stabok elejéről?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |