Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Indukciós hevítő készítése
Mivel áramkorlát nincs szerintem egy Amperméter a legegyszerűbb megoldás,hogy ne keljen állandóan az alkatrész cserével bajlódni ,feltéve ha inverteres hegesztőről hajtod meg .
Hát Én nem tudom, hogy Ti hogy vagytok vele, de nálam már 35V-ról is felvesz 50-60A-t a cucc. Igaz nagyon kicsi az induktivitása a tekercsnek, mert kb 0,5uH 3-3 menet, de valami brutál gyorsan melegít. Igaz a freki is olyan 1MHz körül mozog hevítés közben. Bár ez annyira a kondiknak meg a munkatekercsnek nem jó mert nagyon melegednek.
Nem feltétlen kell cserélni! A lényeg, hogy a tranzisztorok elviseljék a magasfeszültséget "200V" és a terhelést. IRFP260N sokkal olcsóbb mint a nagy Power FET-ek, még akkor is, ha több kell belőle, viszont nagyobb a működési kockázat. Míg nem megy tökéletesen, addig Én maradnék a kicsikért, azokért annyira nem kár, ha kimúlnak. Márpedig elég könnyű kinyírni őket. A kondibank mérete mindig a tekercs induktivitásától függ. Lásd L-C oszcilláció Bővebben: Link itt ki tudod számítani a megfelelő frekvenciához szükséges méreteket.
Már a második greatz híd is tönkre ment ami egyébként 50 A-t kellett volna bírnia. Van valami ötlet egyenirányításra ilyen amperok mellett?
pl. építs ilyenekből hidat.. Jobban hűthető, gyorsabb, és többet bír...
Bővebben: Link
Üdv mindenki! Régóta olvasgatom a hozzászolásokat, nagyon jolenne nálamis a mühelyben egy indukcios hevítő, nézelődtem, kerezsgéltem olyan szeméjt aki készitene számomra. Hegesztő trafóim vannak, inverteres 250amperes, síma egyenáramos 400amperig, hajók hozzá!
Elég sokszor kellene (pl.:12szer 60-80as lapos vasakat,16os-20as csavaranyákat hajtogatni,) én szegedi vagyok, tudnae bene valaki segiteni, vagy okosságot irni ( mondani ) köszi!!
Üdv. Te magad is utána tudod építeni,nem túl bonyolult.Képeket találsz már megépített "példányokról".Inverteres hegesztőről is meghajtható,ha visszaolvasol Vbody-nak is egy inverteres hegesztő volt a táp.
Ötletet kérnék szabályzás terén. Olvasgattam az ívhegesztős topikot és arra gondoltam, hogy én is a hegesztők módszerével korlátozzam-e az áramot. Azaz primerköri triakos szabályzás vagy a mágneses szabályzóval. Valaki épített már hevítőhöz szabályzót egyáltalán? Az inverterről szépen lehet szabályozni nálam is, de nem szeretném azt befogni, mert azért az elég drága lenne. Arra gondoltam, hogy veszek egy hegesztő trafót és abban már benne van a mágneses szabályzó. Csak azt nem tudom, hogy az ugyanazt tudja-e mint egy analóg vagy digitális szabályzó.
Köss kettőt párhuzamba! Nálam is úgy van 2x25A-es. Persze erősen hűteni kell őket. Olyat vegyél szerintem ami nem kocka, hanem magas vékony téglatest.
Hát szerintem nem sokan jutnak el a XVI. pontig. Én is most olvasom el az egészet először
A hozzászólás módosítva: Feb 20, 2014
Majd megpróbálok javítani!
Viszont valaki adna tanácsot, hogy a 47 ohm -os ellenállások valami oknál fogva mindig leválnak a PowerFet-ekről. Ezeket mindenhol forrasztva láttam, de nálam megadják magukat, olyan 40A-nál.
Megérkezett a kondibank és fizikai akadályba ütköztem. Lehet-e a kondikat egy kupacba tömbösíteni és aztán 4 mm2 kábellel a tekercsre kötni. Károsan befolyásolja a teljesítményt vagy a működést?
Tud-e valaki segíteni mennyi menet kell egy 20 uH-tól nem nagyobb fojtó készítéséhez. Két ferrit gyűrűm is van 23*10*5 és 33*12*5. Jelen pillanatban a 23-as gyűrűn van 8 menet 1 mm rézhuzal, de működés közben nagyon melegszik, szinte már ég a lakk a drótról.
A kondikat lehet kötegelni, de szerintem a 4-es kábel nagyon kevés lesz. Szerintem használj legalább 6-osat. Én tömör 12-es huzalt használtam és még terhelés nélkül az is melegedett. Nekem így néz ki az egész.
Javaslok a ferritre minimum 4mm2-es vezetékből kb 10 menetet, vagy amennyi ráfér, de jobb, ha összefogsz kettőt.
Megtekertem 4 mm2 -el 21 menet ment rá, a másikra csak 10. Párhuzamosan kössem be a kettőt vagy elég az egyik is?
Isten ments! Az induktivitást csak akkor kötheted párhuzamosan, ha a terhelést szeretnéd elosztani rajta, de akkor egyformáknak kell lenniük. Sorosan növekszik az induktivitásuk. Neked elég lesz az az egy 21 menetes. Az enyémeken 17 van és azok pontosan 22uH-t adnak. Azok gyáriak. Az meg, hogy mennyire fog melegedni a vezeték attól függ, hogy mekkora az áramsűrűség és a frekvencia. Minél magasabb a freki, annál jobban fog melegedni. Itt lehet számolni kb. 5A/mm2-el.
Nálam azért van 2 tekercs mert és nem középmegcsapolós módszert használok. A középcsapolásnál feleződik a munkatekercs induktivitása, ami nagyobb kondibankot eredményez. A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2014
Leteszteltem a szerkezetet a 21 menetessel. Nem melegszik semmi, de nem akar feljebb menni a hőmérséklet a sötétvörösses izzásnál. Egy 0.5 mm * 6 mm fűrészlapot melegítek és én azt gondoltam, hogy legalább hiccelésig melegíti pillanatok alatt. A trafóm az 24 V-os és 120 W-os. Próbáljam meg hegesztő trafóról? A kondibank 50 db 68 nF kondi, de ráteszem még a 6 db 100 nF kondit is.
Nos a helyzet az, hogy a tekercs mágneses tere nagyban függ a feszültségtől. Amennyiben nagy a munkatekercs átmérője, úgy nagyobb feszültség is szükséges. Plusz fontos az alacsony frekvencia, mert mint az invertereknél is a magas frekin kevesebb huzal szükséges a trafóra és kisebb lesz a veszteség. Neked meg ennek pont a fordítottja kell. Javaslok egy régi hegesztőtrafót, aminek a feszültségét egyenirányítod, majd szűröd. Azoknak lehet szabályozni a teljesítményét, vagy egy nagy trafó és pl. egy primerköri szabályzással (fázishasítás). Én pillanatnyilag egy invertert használok.
Tehát neked ami kell: 40V feszültség, 6-10µF-os kondibank és egy bitang nagy trafó. Legalább 2kW-os.
Rákötöttem egy hegesztő trafóra a szerkezetet. 43 V jön ki rajta amit szürtem egy ideig egy 180 µF 400 V kondival elektrolit. A kondi meg adta magát 3-4 melegítés után. A gratz híd jól bírta a strapát kbpc 5006-os. 30x4-es anyagot mikor bedugtam a tekercsbe az IRFP 260N fetek tüzijátékba mentek át. A fojtó tekercset lecsökkentettem 17 menetre, hátha jobb lesz, de nem lett.
A melegítendő anyag egy picivel sem lett melegebb a hegesztő trafóval melegítve vagy a kicsi 120 W-os trafóval, talán csak az idő tényező nagyobb a kis trafónál. Akkor vegyek még 50 kondit és kelleni fog a IRFP 4668-as fet vagy maradjon a 260N-es? Kondibankba miért nem jó a 2-300 nf-es kondi, kevesebb kellene a 10 µF-hez.
A kondid azért adta meg magát, mert teljesen kisült minden egyes töltés utàn. Oda legalább 20mF-nyi kondi kell. Az Irfp260 aktív hűtés mellett bír 30 ampert. Most nekem is azok vannak, de 2x3 aktív hűtésen. Amenniyben meghalt a rendzer úgy valószínűleg az összes félvezető tönkrement. Nálam az volt a jellemző. A nagykapacitàsú kondik azért nem jók, mert nagyobb a belső ellenállásuk ès nagyon melegszenek.
A fetek nem melegedtek a vízhűtéssel. Neked 6 db irfp260-as van egybekötve ezt jelenti a 2x3?
20 mF szűrőkondinak? A rajzon 4x22 µF van. Akkor most milyet tegyek? Feltétlen kell?
A 2x3 azt jelenti, hogy egyik oldalon 3 és a másikon is annyi van. A helyes működésért szükséges az egyenáram és ezt nem tudod elérni ekkora kapacitással. A rajzon egyébként fóliakondik vannak a zavarszűrés érdekében, de nem puffernek. Ampermérőn mindenképp figyeld az áramerőt és ne nagyon menj 40-50A felé. Nagyon többet nem tudok segíteni, mert azért ez nem egy bonyolult áramkör. Ha nem megy akkor lapozz vissza és megtalálsz mindent kb a 16. oldaltól.
Esetedben a FET-ek halálát a kondenzátor halála okozhatta.Jártam így én is,csak én elfelejtettem a kondenzátorokat rákötni a bemenő feszültségre.Nem is volt gond míg hevíteni nem kezdtem ,na akkor volt tűzi játék rendesen.Az áramforrás nálam egy MAG (co2) hegesztő,van benne kond. rendesen .Ahogy crazybob is írta aktív hütés elhanyagolhatatlan,meg esetleg az se rossz ha nem akarjuk a max.kivenni a FET-ekből.Ellenkező esetben nem árt,több tucatot vásárolni belőlük
Mellékelek egy videót, sajnos ideág melegíti csak a vasat. Ha 2x3 db irfp260-as teszek nő a teljesítmény vagy csak biztonságosabban tudom használni elfüstölés nélkül?
Nos alakul az! A több FET-től nem lesz nagyobb automatikusan a teljesítmény, csak a lehetőség adott. Meg árban így is jobban megéri, mint a nagy Power Fet-ek. Mivel középmegcsapolással oldottad meg a bemenő feszültséget, így a munkatekercs induktivitása leesett a felére, ami azt is jelenti, hogy nálad MHz-es tartományban van a frekvencia. Ez akkor jó lenne, ha vizet szeretnél melegíteni, de fémeknél fontos, hogy 100kHz alatt maradj. Minél alacsonyabb a frekvencia, annál nagyobb lesz a veszteség a melegítendő fémben, vagyis nő a teljesítmény.
Nekem sincs semmilyen elektronikai végzettségem, de van türelmem elolvasni a teljes topikot és az azt érintőket is. Javaslom Neked is, hogy tisztában légy mindennel, különben nem fog sikerülni és csak pénzkidobás az egész! Idézet: „Minél alacsonyabb a frekvencia, annál nagyobb lesz a veszteség a melegítendő fémben” Hm, ebben biztos vagy? Ha így lenne, akkor miért is 50 Hz van a fali röfiben és nem mondjuk 500 kHz? Utóbbi esetben pedig milyen pici trafók elegendőek lennének... Ha meg megnézed a mikrosütőt, az 2,45 GHz-en jár. Tegyél be egy pohár vizet meg egy fémdarabot. Melyik lesz forróbb 10 másodperc alatt? (Annyit elárulok, hogy nem a te teóriádat támasztja alá...)
A kérdéseimből biztosan kitűnik, hogy nem értek hozzá. Ahhoz, hogy lássam nem megy 40-50A felé az áramerősség előbb vennem kell egy mérőórát, mert a műszerem az mér ugyan,de csak egyszer és 20 A-t.
A kérdés az milyen mérőórát vegyek AC-t vagy DC-t és azt hová melyik körbe építsem be?
Bocsi, hogy belevau, de a munkatekercsen átfolyó áramot azon a frekvencián csak nagyon drágán tudnád mérni.
Ha van szkópod, ami az üzemi frekvenciával megbirkózik (egy 1MHz-es szkóp bőven elég, csak ismerd a frekvenciafüggését - doksi), akkor építesz egy soros, kis értékű mérőellenállást, nagyméretű, kis értékű, precíziós SMD ellenállásokból, ilyenek a Lomexben is vannak, 2512-es sorozat. A kialakítás legyen olyan, hogy a mérőelőtét minden pontján egyforma legyen a terhelés, rövid vezetékekkel, jó szellőzéssel. Tippet az Inverteres hegesztő építős topicban láthatsz Ge Lee kollega épített áramfigyelő söntöt így, van fent fotó róla. Nem picike áramokkal dolgozik Megnézed a szkópod érzékenységét és egy kisebb méréshatárhoz belövöd a mérőellenállást a kívánt áramszinthez. Ohm törvény, ilyen egyszerű. Mondjuk, ha akarsz 100 mV-ot 50 A-en, akkor az 2 mOhm (milliohm). A kapható ellenállásokból párhuzamosan kapcsolsz annyit, hogy a minimális 5 W-ot bőven túllépje, mondjuk legyen 10 W. Egywattos ellenállásokból akkor kell 10 db. Megnézed, kijön-e a kapható értékekből, de egyformákat válassz. De lehet benne soros kapcsolás is, ha úgy jön ki jól, de arra figyelj, hogy nagyjából egyforma teljesítmény jusson 1-1 ellenállásra, illetve ellenállás-sorra és ez ne lépje túl az adott ellenállás (vagy sor) teljesítményét, hanem rendesen alatta maradjon. Különben a melegedése meghamisítja a mérést. Így is igyekezned kell, meg hűteni célszerű. Csak számoláson múlik, először felrajzolsz egy ellenállás-kapcsolást, majd megnézed, merre mekkora áram folyik benne, mekkora feszültségek lépnek fel ott, aztán ebből lehet teljesítményt számolni. Nem tudom, mennyire vagy képben az elektrotechnika ezen alapjával, de ezt meg kell ismerni, hogy eredményre juss. Aztán ha megvan a kívánt ellenállás-hálózat, akkor a mérésnél megnézed a szkópon a jel csúcsértékét - ez feszültség - és ha a jel színusz (rezonáns esetben többnyire az, lehet, hogy kicsit torz, de ha jól építesz, nem nagyon), akkor osztod gyökkettővel, megvan az effektív érték és az ellenállásod ismeretében megint csak Ohm-törvény, hogy megkapd az áramot. Ha nem valami egzotikus ellenállásértékkel dolgozol, hanem kerek számmal, akkor még akár fejben is számolhatsz gyorsan, bár a gyökkettő miatt picit nehezebb. Vagy jegyzetelsz és utána számolgatsz, ha elvégeztél egy kísérletsorozatot. Annyi ellenállást építs ahány helyen akarsz mérni és a különböző helyekhez méretezd, amekkora áramot akarsz ott mérni. Így fixen bekötve csak a szkóp mérőfejét kell áthelyezni és felfirkantani a csúcsfeszültségeket egy értelemszerű táblázatba, aztán mehet a számológép-nyüstölés A hozzászólás módosítva: Feb 24, 2014
Nos kétségtelen, hogy a mikrosütős elméletben neked van igazad. Én csak arra próbáltam rámutatni, hogy minnél nagyobb a frekvencia, annàl jobban túl fog haladni az energia a melegítendő fémen. Én örülnèk a legjobban egy fali 500kHz-nek, de akkor túl sok mindent Nem lehetne használni a mágneses torzió miatt. Persze gondolok itt a magasfeszültségű vezetékekre.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |