Fórum témák
» Több friss téma |
Na jó, holnap megcsinálom neked. :yes:
De igazából nem értem. Ez a rajz, majdnem nyák! úgy van ábrázolva az IC ahogy látod magad előtt. a Fet bekötése is le van rajzolva. Itt sok probléma nem, lehet. (Viszont a nyákot, nem tudom méretarányosan átküldeni.) Mérni nem akarsz semmit? ![]() üdv! proli007
hát métrnék de tegnap addig szorakoztam vele amig a fet meghal (buz11) tehát holnap veszek ujjat és a nyákot nagyon megköszönném
![]()
Nos, itt vannak a rajzok!
alkatrész-oldal PCB SCH - Az oszcillátornál mind két kondi formátumot felraktam a rajzra és a nyákra is, persze csak az egyik kell. (10nF-1uF, Én 47nF-ot tettem bel) A trimmerpotit (P7401)100kohm-ra csökkentettem, nem kell akkora átfogás. (szerintem egyáltalán nem kell, ha kiderült melyik freki a jó) - A rajzot újra rajzoltam. Igaz így nagyobb, de legalább érthető. - A fordulat szabályzó poti nincs a nyákon, azt úgy is tekergetni kell. - Csak 8V-tól felfelé üzemel. Ha 14V alatt akarod járatni, a stabi nem kell, akkor a kihagyod és a két szélső lábát egy rövidzárral helyettesíted. - BUZ11 helyett, IRFZ44-et használj, jobb, és szerintem olcsóbb is. (nem néztem utána) - A védődiódát felbikásítottam, az 1N4148 semmire sem jó. - Tanulmányozd a rajzot! (pld. Ha a 4. lv. 16-os láb nincs a földön, nem működik.) Jó szórakozást! proli007 ![]()
köszi anyák rajzot meg mindent remélem mostmár müködni fog.
![]() ![]() ![]()
Az általad is átalakított rajzzal pár napja küzdök
![]() Át szeretném alakítani hall elemesre, poti helyet. Referenciára kötve, min. állásban 800mV, míg max. állásban 4.2V mérhető a kimenetén, 10mA-t vesz fel. kapcsolási rajz Siker ez eddig elmaradt ![]()
Összerajzoltam így próbáltam ki, így áll a dolog.
Lényegében annyi a bajom, nem tudom megmérni a kitöltési tényezőt ![]() ![]() ![]() ![]()
Esetleg ha leírnád a hibajelenséget (már ha egyáltalán van), akkor mondani lehetne rá valamit! Persze azt sem ártana leírnod, hogy potival működött-e! Meg úgy általában értelmes magyar nyelven leírni mindent. És ha azt írod, hogy egy kapcsolással küzdesz, miközben valójában teljesen más kapcsolást építettél, azzal is nagyon hatékonyan gátolod a segítségnyújtást.
TL494 műveleti erősítőit normálisan ki kellene iktatni! Általános érvényű alapszabály, hogy műveleti erősítő bemeneteit nem szabad összekötni, mert így a szerencsétől (offsettől) függ, hogy a kimenete maximális pozitív, vagy maximális negatív értékre áll be. Neked maximális negatív kell, ezért a negatív bemeneteket föl kell húzni! Egyébként a TL494 tápját jó lenne külön szűrni (10 ohm 100 uF), bemeneti tápot 1000 µF-dal szűrni. C2=4,7...10 nF legyen!
Megpróbálom leírni.
Azt szeretném megtudni: - hall-elem add feszültséget a 'feedback' lábra, ez mekkora kitöltési tényezőt eredményez? - mekkora a fűrész jel nagysága (csúcstól-csúcsig), kiszámolható-e? Hall-elem: Be: 5V Ki: 800mV - 4.2V Észrevétel: - 1 KHz-nél a feedback lábon 800mV mellet jelenik meg a moduláció. -10 KHz-nél a feedback lábon 1V mellet jelenik meg a moduláció. Idézet: „hall-elem add feszültséget a 'feedback' lábra, ez mekkora kitöltési tényezőt eredményez?” A te kapcsolásodban a gate-en mérve 100 és kb. 15 % közöttit, ha a hibákat kijavítod. Egyébként egy sima feszültségmérővel meg lehet mérni. Idézet: „- mekkora a fűrész jel nagysága (csúcstól-csúcsig), kiszámolható-e?” Kb. 3 V.
A "tl494pwm2.jpg" rajznál a 100% és KB 13% (= 1.55V), de ezt mondtad is.
Átalakítottam a FET meghajtását, mert nagy áramok folynak majd. A feszültség 24V lesz a motornál, a vezérlés továbbra is 12V-ot fog kapni. Átalakítás után is működik a kapcsolás, a 100% megvan, amikor a hall-elem minimumállásba van, akkor 3V jut a Gate-ra, így forog a motor. Ezt a 3V-t, hogy lehetne lejjebb vinni?
Hello!
Bocsi, nem a Pafi vagyok, de... Még mindíg nem fogalmazol egyértelműen, hogy mik a kívánalmaid. pld.: Idézet: fogalmam sincs mit akarsz ezzel mondani. Ez egy kapcsolóüzemű szabályzó, a Gate-ra kapcsoló jel kerül. Ennek speciális esete, hogy ha "maximális kivezérlés" van, akkor azon tényleg egyenfesz van. De hogy ez mekkora kell hogy legyen, (vagy van) az a kapcsolástól függ, és a Fet szükségletétől. Hogy jó hogy forog, vagy nem arról nem írták. Összességében, nincsenek korrekt megállapítások, és nincsenek elvárt kritériumok. Így nehezen segít bárki!! „amikor a hall-elem minimumállásba van, akkor 3V jut a Gate-ra, így forog a motor.” ![]() (Ebben a kapcsolásban, csak az analóg részeket mérheted műszerrel, a többit az ember csak kínjában méri meg vele.) Ha van szkópod, és megméred a kondin a fűrészfeszültséget, akkor megkapod, hogy a hármas lábon milyen szintek között kell változni a DC feszültségnek, hogy a maximális kivezérlési tartományt elérhessed. (pld: 0..90% vagy 10...100%) Az 1-es,2-es,3-as láb között ott van a műveleti erősítő. Ezzel és a referenci feszültséggel(5V) szinte minden bemeneti jeltartományhoz hozzá illesztheted a Tl-t. De a Pafi által írt kivezérlési tartományt nem lépheted át. Tehát csak az egyik oldalon lehet 100% vagy 0%, attól függően, hogy a kimenet invertált-e vagy sem. A kivezérlést legegyszerűbb a motoron mért feszültséggel ellenőrizni, de erre a célra inkáb egy analóg műszert javasolnék. (Az szépen átlagol majd neked.) üdv! proli007
Hello!
Idézet: „Még mindig nem fogalmazol egyértelműen, hogy mik a kívánalmaid.” ![]() - minimális kivezérlés mellet, ne forogjon - maximális kivezérlés mellet, maximálisan forogjon Idézet: „Ha van szkópod, és megméred a kondin a fűrészfeszültséget, akkor megkapod, hogy a hármas lábon milyen szintek között kell változni a DC feszültségnek, hogy a maximális kivezérlési tartományt elérhessed. (pld: 0..90% vagy 10...100%)” Szkópom nincs, analóg műszerem sincs. Idézet: „a hármas lábon milyen szintek között kell változni a DC feszültségnek” - 800mV - 4.2V áll rendelkezésre, ebből szeretném a minimális és a maximális kivezérlést elérni. Idézet: „Az 1-es,2-es,3-as láb között ott van a műveleti erősítő. Ezzel és a referencia feszültséggel (5V) szinte minden bemeneti jeltartományhoz hozzá illesztheted a Tl-t.” - hogyan kell illeszteni? Emeljem fel az invertáló bemenetet 800mV-ra, mivel 800mV a hall-elem minimális értéke a földtől mérve. ![]()
Márpedig egy olcsó digitmultiméterre mindenképpen be kell ruháznod!
A Hall helyére, köss be egy potit, és ezt tekerd a maximális és minimális fordulatra. Ekkor megméred a potiról lejövő két feszültség értékét, ez lesz a kiindulási alap. (Így megkapod a fűrészjel két csúcsértékét.) Ezt kell egybevetned a Hallról lejövő feszültséggel. Ez után lehet számolgatni a műveleti erősítő beállítását. (Esetleg Tina) (De mint említettem, vagy nem fog maximálisan forogni de fog állni, vagy maximálisan fog forogni, de nem fog állni. Ez a két lehetőség van! Mert bármit mókolsz, a kivezérlési tartomány nemlehet 0...100%) üdv! proli007
Drágább digitmultim van.
Kiegyezek a 0-90%-al. Megyek méricskélni. ![]() Idézet: „Átalakítás után is működik a kapcsolás, a 100% megvan, amikor a hall-elem minimumállásba van, akkor 3V jut a Gate-ra, így forog a motor. Ezt a 3V-t, hogy lehetne lejjebb vinni?” Na végre, a hibajelenség is előkerült! Sajnos a TL494 alapesetben nem megy 0-100 %-ig, de meg lehet erőszakolni egy kicsit. A földpontját följebb kell emelni egy diódányival, a DT bemenetet viszont az eredeti földpontra kell kötni egy ellenálláson keresztül.
Csúnya megoldás, de a maradék impulzusok csökkentéséhez azt is lehet csinálni, hogy beteszel egy kondit (mondjuk 10 nF) a 10-es és 11-es láb közé, R2-t pedig megnöveled (kb. 1k).
Mérések:
- maximális fordulatot eléri, amikor a 3-as lábon, a feszültség meghaladja 3.5V-ot. - viszont minimális fordulat mérésénél, hiba van. A potin 60mV mérhető, forog a motor. 3-as lábat gnd-re húzom továbbra is, forog a motor. Idézet: „A földpontját följebb kell emelni egy diódányival, a DT bemenetet viszont az eredeti földpontra kell kötni egy ellenálláson keresztül.” Ez működik, a műveleti erősítővel ezt nem lehet megoldani?
Nem, mert a DT bemenettel sorba kötött 100mV-os referenciát kell így hatástalanítani. A maximális kitöltést ez élből korlátozza. (persze kapcsitápnál joggal)
Nézd meg a 152209 hozzászólásomban az SCH rajzot, és egyből egyértelművé válik. üdv! proli007
Pafi, Proli007
íme: kép Köszönöm a segítséget ![]() ![]() ui: 21 KHz-re állítottam a TL frekijét 10nF + 4.7Kohm. "Maximális" kivezérlésnél, a tranzisztorok bázisán mérhető a közel 12V, a gate-n csak 4.8V körül, ez a mérés a digitmultinak tudható be? Feedback lábon rendben mérhető a "maximális" kivezérléshez tartózó feszültség. Idézet: „"Maximális" kivezérlésnél, a tranzisztorok bázisán mérhető a közel 12V, a gate-n csak 4.8V körül, ez a mérés a digitmultinak tudható be?” Hát nem! Maximális kivezérlésnél, DC feszültségnek kell lenni a TL mimenetén, ezért a multiméter nem játszhat szerepet. Nembeszélve arról, hogy a kettő között, csak egy tranyó Bázis-Emittere van és egy 10ohm. Vagy valamit elmértél, vagy rosszul van a tranyó bekötve (BE=0,65V), mert így minden képen füstölni kellene a BC-nek és a 10ohm-nak. üdv! proli007
Tegyél fel egy fotót a nyákról, mindkét oldalról, úgy, hogy minden látsszon rajta!
Egy oszcilloszkóp nagyon nem ártana!
Akkor merre folyt le az amper?
A két Gate ellenállás nem sérült? Mert akkor a villany jött vissza a diódákon. (Én azt kivenném onnan) Lehet, hogy a motor rúg vissza a Fetre? Lehet, hogy egy induktanicia nem ártana bele? Ez a rajz, nem teljes, mert nincs rajta a táp, meg kapcsoló, vagy ..., mert az is bejátszhat. Na, majd a Pafi megmondja. (Mert nekem nincs ilyen "bika" motorom, így tapasztalatom sincs vele.) üdv! proli007
Hát igen, egy elkó kellene a 24 V-ra is, és ha a motoron van zavarszűrő kondi, az is okozhat bajt. A gate-dióda tényleg fölösleges.
Idézet: „Ez a rajz, nem teljes, mert nincs rajta a táp, meg kapcsoló, vagy ..., mert az is bejátszhat.” Ez a teljes, táp 2 db 12V 36Ah akkumulátor, a 12V-ot 7812 állítja elő 2 db 100n a lábain. Idézet: „Lehet, hogy a motor rúg vissza a Fetre?” Ezért van a 2*20A-s dióda. A két FET, védődióda, gate ellenállás + dióda és a meghajtó tranzisztor pár, gyári vezérlésből vettem. Hozzá kell tennem a gyáriban 2n5401 és a párja van.(Ros-Co. oldalán is megtalálható.) Nekem egy tippem van ![]() Este kipróbáltam az áramkör, immáron bordával. Az áramkör mellet tda2030a található, erre kötöttem hangfalat. Terhelésnél szépen (át?)hallani valamit a PWM-ből, amikor eléri a maximális kivezérlést, abba marad a hang. Ebből arra következtetek: - 3.5V van a feedback lábon ekkor elérte a maximális kivezérlést (100%-t), igen ám, de a feedback lábra teljesen 4.3V kerül. Az lehetséges, hogy a 100% az már nem modulált jel, hanem tiszta "egyenfeszültség", ami előbb a tranzisztort nyírja ki -bázis ellenállás hiányában- így zárlatos lesz, ez után a FET térvezérlése megszűnik ![]() ![]() Elnézést, ha nem szép magyarul írtam, de mennem kell iskolába. ui: nyák még nincs denszeszel lemosva ![]() Idézet: „Ezért van a 2*20A-s dióda.” A motor (kommutátor) akkor is beletud rúgni, ha a Fet éppen nyitva van! Idézet: „Terhelésnél szépen (át?)hallani valamit a PWM-ből, amikor eléri a maximális kivezérlést, abba marad a hang. Ebből arra következtetek: - 3.5V van a feedback lábon ekkor elérte a maximális kivezérlést (100%-t)), igen ám, de a feedback lábra teljesen 4.3V kerül” Ez így van, a 100% az DC! És nincs is vele semmi baj! Idézet: „Az lehetséges, hogy a 100% az már nem modulált jel, hanem tiszta "egyenfeszültség", ami előbb a tranzisztort nyírja ki -bázis ellenállás hiányában- így zárlatos lesz, ez után a FET térvezérlése megszűnik” Nem! Nem nyírja ki, és ha a felső tranyó megdöglik, akkor az alsó is vele megy ha jön az első nem 100%. A Fet csak akkor döglik bele, ha félig lesz nyitva. (analóg módban) Idézet: „Este kipróbáltam az áramkör, immáron bordával.” Jesszus! Eddig nem volt rajta semmi borda? ![]() Az viszont számomra még mindig nem világos, hogy merre ment a villany, ami a 10ohm-ot elvitte. üdv! proli007 Idézet: „Jesszus! Eddig nem volt rajta semmi borda? ![]() Nem mivel egy 1-2W-os motorral próbáltam ki, de élesben már rajta volt a borda. Idézet: „Akkor merre folyt le az amper?” jó kérdés ![]() Viszont a 7812-ről télleg lehagytam egy elkot ![]() Ezt pótlom, diódát gate-ről kiveszem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |