Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
 
Témaindító: Gabi, idő: Aug 12, 2005
Lapozás: OK   403 / 564
(#) zbartalos válasza GPeti1977 hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia! A segédtáp az külön tápegységről ment közben, az végig rendben is volt! Ami érdekes volt vagyis most is az, hogy amíg nem húz be a segédrelé, addig nincs impulzus jel az 540-en. A segédtáp és a maci egy kapcsolós hosszabbítóba volt dugva és úgy kapcsoltam be. Így egyszerre indult az is a macival.
Üdv.: Zoli
(#) GPeti1977 válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Mivel le van tiltva az IC amíg be nem húz a relé. De tényleg érdekes ettől hogy ment tönkre.
(#) zbartalos válasza GPeti1977 hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia. Közben hamar meglestem az adatlapot Azután pukkant, hogy behúzott a relé! Barátnőm pukk hatására ijedtében befutott a fürdőbe! Csatolok egy képet az első módosításról. A fekete zsugorcsőbe került az IRF540-re menő sodrat. A kékben az áramváltó sodrata van, de az eddig is így volt. Még lehet teszek a táp vonalra közvetlen az IRF540-él egy 100nF kondit is.
Üdv.: Zoli!
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
(#) GPeti1977 válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Itt inkább valami elkötés lehet, túláram nem lehetett csak túlfeszültség.
Ellenőrizd hogy a főtrafó lemágnesező diódák, snubber jól van-e bekötve.
(#) Ge Lee válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Az utóbbi.
(#) mpisti válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 / 1
 
"4db IRFP460 és 2db 20n60A4- lett az áldozat. Plusz pár HFA és 13V zéner az IGBT gate lábán."
Csak nem vegyesen raktál a gépbe IGBT-t és FET-et? És csodálkozol hogy elszállt? A főtrafót oda-vissza kell tekerni, hogy a menetkapacitás minél kisebb legyen. A meghajtó trafónál a legjobb megoldás,ha együtt van tekerve az összes tekercs, de ehhez szilikonnal kiegészített szigetelésű zománchuzal kell a feszültség miatt, tehát sima CuZ;CuZZ;CuL huzal nem jó.Ha külön sorba, egymástól jól elszigetelve tekered az egyes tekercseket akkor akármilyen zománchuzal jó hozzá. Egyébként Erdgab, Tubi és még rajtuk kívül többen is leírták a trafók elkészítésének módját. Hidd el ők rendelkeznek megfelelő tapasztalattal, tehát érdemes követni az általuk leírtakat.
(#) zbartalos válasza GPeti1977 hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia! Erre én is gondoltam ezért többször is ellenőriztem már őket. A snubber diódák nyitó irányban vannak, a másik 2db HFA pedig záró irányban van. Közben készül az új gate trafó is. remélem így már jó lesz. Köszönöm a tippeket.
Üdv.: Zoli!

gatetrafo.jpg
    
(#) zbartalos válasza mpisti hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia! A félreértés elkerülése miatt, nem vegyesen voltak berakva az IGBT-k és FET-ek. Egyszerre 2db volt benne, de mindig csak egyfajta. Sajnos csak sima zománchuzalom van itthon, így marad az egymásra tekerés szigetelten. Már el is kezdtem. Egyébként már többször átolvastam a fórumot régebben és folyamatosan követem is a menetét, csak már semmiben nem vagyok biztos. Egyébként oda vissza tekertem a főtrafót, légrés 0,1mm. Bár ebben nem vagyok biztos, hogy kell-e az EE71-es magba. Köszönöm az infókat.
Üdv.: Zoli!
(#) zbartalos válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia. Esetleg találtál valamit a nyáktervben ami felett elsiklottam? Tudom, hogy fontos a snubber kör, hogy ne menjen a mag telítésbe. Már csak az IRF630-ak nem voltak cserélve, a többi félvezetőt már átmértem és amit kellett azt cseréltem is. Hétfőn vagy kedden jönnek meg az alkatrészek akkor kezdem ismét a próbálkozást. Addig megcsinálom a gate trafót és méregetek, hogy hol lehet esetleg még hiba.
Üdv.: Zoli
(#) erdgab válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 / 1
 
A főtrafót úgy tekerd mint más egyéb trafókat szokás.Tehát,ha nem fér ki egy sorba (primer) akkor folytatod a második sorban,nem húzod vissza a kezdethez stb.
(#) zbartalos válasza erdgab hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia! Pont úgy tekertem, mint a sima trafót, mikor kiértem a végére akkor elkezdetem visszafelé jönni a csévetesten, de ugyanabban az irányban tekertem tovább, nem jöttem vissza a kezdetre. EE71-es magba kell a 0,1mm légrés? Most újra átnéztem a nyáktervet, főleg a snubber kört, de nem találtam benne hibát. Utána átnéztem a meghajtó részt is de ott sem. Remélem csak átütés volt a meghajtó trafó 2 tekercse között. Bár most átnéztem a huzalokat mikroszkóp alatt és nem találtam rajtuk erre utaló nyomokat. Köszönöm a segítséged!
Üdv.: Zoli!
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
(#) erdgab válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 / 1
 
Rendben.A meghajtó trafód szerintem,nem ütött át,egyszerűen nem jól volt megtekerve,vagyis inkább azt mondanám,nem jól voltak a tekercsek elhelyezve.Lehet készíteni meghajtó trafót megfelelő gyűrű magra is,de ott mind a négy szálat egyszerre, együtt kell tekerni,szépen egymás mellé a meneteket,körbe a magon a kellő menetszámig,de ebbe most ne merüljünk bele.Nézegettem a nyáktervedet,nem találtam hibát vagy nem vettem észre.Az új meghajtónál vigyázz a kivezetésekkel,nehogy összekeverd.Minden trafódnál ellenőrizd a kezdet-végek helyességét.
(#) GPeti1977 válasza erdgab hozzászólására (») Máj 4, 2014 / 1
 
Vissza néztem az előző oldalon levő szkóp ábrákat az IGBT meghajtó jelről, mivel kapacitíven terhelve is meredek volt a lefutó él a négyszögjelnek így lehet más gond is van, nem jó az osztott tekercselés erős csatolásra de más is lehet.
(#) erdgab válasza GPeti1977 hozzászólására (») Máj 4, 2014 / 1
 
Újra elmondom,hogy nem igazán értek a szkóp jelek olvasásához,de már annyit láttam és olvastam,hogy lassan kiigazodok.Rátérve az általad említett IGBT szkóp ábrára,nekem nem tetszik sem a felfutása,sem a teteje,sem a lefutása.Valahol előrébb mutattam jó ábrákat,azokat is innen a fórumról ollóztam.A felfutásban látok valamiféle megtorpanást,a teteje szerintem labilis,kis túllövés lehetne a felfutásban,de onnan aránylag egyenesnek kellene lenni,ez mutatná a nyitott állapotot s aztán meredeken le,ami a zárást ábrázolná,szerintem olyannak kellene lenni.Bocsánat a nem szakszerű kifejezésekért.Ez a torz jel betudható a meghajtótrafónak is,de lehet még más oka is,ez a más ok még rejtély egyenlőre számomra.Várjuk meg mit mutat a szkóp az újratekert meghajtóval IGBT-k nélkül csak kondival terhelve,imitálva az IGBT-k G kapacitását.
(#) dara válasza erdgab hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Gábor,jól mondod a meghajtó trafó a rossz,vagy is rosszul volt elkészítve.A fórumtársunk,vagy nagyon magabiztos,vagy vakmerő.(mint a cigány lova)Ezerszer leírtuk az élesztés folyamatát,még is durr bele a 230-at.Végül is írta hogy van két marék fet-je, ő tudja.Én össze tudok egy gépet rakni hogy 99%-ban jó lesz,még is betartom az élesztés folyamatát.Sírva is fakadnék ha eldurrogtatnám az alkatrészeket.
(#) KissAttila válasza dara hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Üdvözlök mindenkit,
Felteszek egy gyári osztott csévés meghajtó trafó fényképét. Illetve egy trafó,két fénykép ugyanarról.
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
(#) (Felhasználó 46585) válasza KissAttila hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Egy gatemeghajtó trafó kivitele nagyon sok mindentől függ. Például attól, hogy mi van a szekunder oldalán. Ez így nem jelent semmit, látni kell hozzá a kapcsolási rajzot is. És még az sem mond semmi biztosat. A Macinál maradjatok az eredeti leírásnál.
(#) dara válasza KissAttila hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Ez a gét meghajtó(már ha az)?elég furcsa.katt mondja,rajzot kérünk hozzá.
(#) zbartalos válasza dara hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia. Igazából a fórum egész terjedelmes, és végig olvasni nem kevés idő. Elhiheted nem kis időt töltöttem az olvasásával. Annak idején az élesztésről annyi volt írva, hogy igbt ne legyenek beforrasztva és multival 5,..V-ot kell mérni az IGBT GE lábai között vagyis a helyén. Utána egy izzón keresztül lehet éleszteni de úgy, hogy ez ne legyen a segédtáp áramkörében. Arról is szó volt, hogy a gate trafó kivezetéseire nagyon oda kell figyelni. Mikor elkezdtem csinálni a macit folyamatosan tettem fel ide a fórumra a képeket és kértem a véleményeteket. Pont azért ha valamit elszúrok akkor az kiderüljön, még mielőtt durr lenne a vége. Tettem fel szkóp képeket is az IGBT gate-jéről. Arra jött a válasz, hogy jók lesznek. Viszont nem igazán jöttek hozzászólások. Ez az első ilyen gépem és mindenki követ el hibákat, végülis abból tanul az ember. Épp ezért fórumozok, mert nem vagyok biztos magamban és több szem többet lát. Itt sokan vannak akik már építettek gépeket, mint Te is és nektek köszönhető a sok megosztott tapasztalat, tudás. Ezért is fordulok hozzátok ötletek és tanácsok miatt. Ezúton is köszönöm mindenkinek az építő jellegű hozzászólásokat és tanácsokat.
Üdv.: Zoli
(#) zbartalos válasza erdgab hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia! Hát volt egy kis családi bevásárlás, emiatt kicsit lemaradtam a tervezett ütemtől. A gate trafót mindenképp újra tekerem és beforrasztás után ismét teszek fel szkóp képeket a kondival terhelt gate jelekről. Igyekszem majd mindkét oldal egyszerre megjeleníteni, csak meg kell keresnem a szkóp kábeleket, mert hirtelen nem találtam csak 1-et. Kis türelmet viszont kérek mert a meghajtó magja sajna eltört és újat kellett rendelnem bele ami csak hétfő (kedd) érkezik. Amint megjön már forrasztom is vissza és csinálom a képeket. Addig viszont letekerem a főtrafót is, megnézem ott nincs-e valami átütés vagy akármi gond. Köszönöm Neked is és mindenkinek itt a fórumon az eddigi segítséget. Nemsokára jön az újabb próbálkozás. Remélem akkor is számíthatok a segítségetekre, tanácsaitokra.
Üdv.: Zoli
(#) pimi9 válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Az is lehet, hogy a főtrafó környékén is volt hiba.
Azt írtad, ha jól emlékszem, hogy a szekunder kör nemvolt bekötve, de ahoz hogy a mosfetjeid pukkanjanak, kell folyni áramnak a primérkörben, ez pedig azt sejteti, hogy ott se stimmelt valami. Pl. nem volt lemágnesezés, és telített a trafó. Hogy miért nem volt? Lehet, hogy a snubberek nagyon belassították a fesz. változást, és nem nyitottak ki elég ideig a lemágnesező diódák, mielött úja bekapcsoltak a fetek.
Ezt majd ki tudod úgy deríteni, hogy kikötöd a snubbereket, és ha ez okozza a problémát, akkor vissza bekötöd őket, és raksz légrést a főtrafóba, hogy növekedjen a mágnesezési áram.
(#) Pety_ válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 / 1
 
A főtrafóból vedd ki a légrést...
(#) zbartalos válasza Pety_ hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia! Rendben kiveszem, úgyis letekerem, hogy megnézzem a belsejét. Köszönöm!
Üdv.: Zoli!
(#) dara válasza pimi9 hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
pimi9.köze nem volt a fő trafónak a pukkanáshoz.Mint írtuk,a gétmeghajtó a rossz.A Fő trafót,a 19/5-6 meneszámmal ,30-40Khz Kb 5cmm2 elmegy.Legfeljebb a kimeneti fesz nő,és a vas melegszik.Én 80-100 Khz-ra 10-12 menetet tekerek,semmi pukkanás,csak a trafó melegszik.Most akkor mit is akartál mondani?
(#) zbartalos válasza pimi9 hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Szia. Nos, ha pontos akarok lenni az úgy volt, hogy a trafót betettem a helyére és csak a primer volt forrasztva, mivel a szekunder diódák még nem érkeztek meg. A segédelektronika minden eleme bent van a panelban és azért, hogy az ne nyúljon bele diódák nélkül nem forrasztottam be a szekunder oldalt, viszont így az nem is volt terhelve semmivel, azaz a lemágnesezést szerintem magában a snubber körnek és diódáknak kellett végeznie. Erre nem is gondoltam közben. Ami viszont már biztos, hogy közben a szekunder tekercs egy-két szála biztosan hozzá ért a nyák réz felületéhez. Ez nem tudom mennyiben befolyásolja az egészet, meg az, hogy nem volt terhelve a főtrafó szekunder oldala. Köszönöm az infóidat.
Üdv.: Zoli
(#) dara válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Köze nincs a terhelésnek a dologhoz.
(#) (Felhasználó 46585) válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Helyes. Nem tudom, milyen kaocsolást csinálsz, de ha a Macit, akkor ne tegyél bele légrést. Kicsi elmegy bele, de csak feleslegesen termeli a meleget.
(#) (Felhasználó 46585) válasza pimi9 hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Miért kellene a mágnesezési áramot növelni?
(#) zbartalos válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 4, 2014 /
 
Köszönöm az infót. A következő összerakáskor ki is hagyom. Én egy kis vegyes kapcsolás alapján csináltam a nyáktervet. Csatolok 2db képet. A hegesztő nevű fájl adja az alapot IRF630-al Antistick nélkül és erre építettem rá a másik képről a segédelektronikát(orosz). Ennek függvényében a kimeneti fojtó a pozitív ágba került.
Üdv.: Zoli
(#) (Felhasználó 46585) válasza zbartalos hozzászólására (») Máj 4, 2014 / 1
 
Tulajdonképpen jó lesz, bár a főkörön kívül más részhez nem nagyon értek, mert annyira nem érdekel a téma. A főkör jó lesz, ha minden jó benne. A legközelebbi élesztésnél elég csak egy-egy FET-et, vagy IGBT-t beforrasztani. Természetesen, ne akarj vele hegeszteni, mert jóval kevesebb áramot bír csak ki. De ahhoz, hogy lásd, megfelelően működik, tökéletesen elég.

( Az IRF630 túlzás a 200 V-os feszültségtűrésével, de elmegy. Az IRF 540 a 27 A-es terhelésével szintén, de nem ezektől nem működik. Ezek legfeljebb túlzások, de ettől még mennie kell. Remélem, menni is fog! )
Következő: »»   403 / 564
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem