Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Meg kell,hogy mondjam,kedves Barátom,Te egy örök nyertes vagy s ez nem gúny,Tisztelem benned mindazt amit az építés során tettél!
"... még azt sem értik. Akik meg értik..."- nahát azok biztos így születtek!
Esetleg fordított 1n5819 dióda vagy ilyesmi?
Szia. Szerintem elszált a negatív ág Fet-je. Talán tudom is, hogy miért de nem igazán vagyok benne biztos. NPN tranyóról lett volna szó, akkor az tuti elszált volna miatta. Sajnos fettel nincs nagy tapasztalatom. Szóval, először 24V-ról indítottam az egészet, ami zárlatban tud kb. 3-4 ampert. Még mértem is mi maradt a pufferbanm kb. olyan 11V volt épp akkor rajta. Ami azt jelenti hogy a FET DS lásbán kisebb volt a feszültség a negaív ágban, mint a GS lábakon. Még nem vettem ki a FET-et tehát nem tudom megmondani, hogy igaz-e a feltételezésem. Köszönöm a válaszodat.
Üdv.: Zoli!
Szia. Már ellenőriztem az összes diódát a primer körben, beleértve a 1n5819-eket is. Pár oldallal korábban feltettem a nyákterveket is, és pont ugyanúgy van benne minden mint ott. Ma mielőtt ráadtam a tápot az összes félvezetőt kiszedtem a panelból és átmértem asztalon. Még azt el is felejtettem, hogy a poti állítására reagál a PWM jel szélessége is. Ami nekem gyanús az az hogy ha benne a főtrafó és az áramváltó is be van kötve akkor a PWM jel szélessége nagyon kicsit.
Üdv.: Zoli
Némi büszkeséggel tölt el, hogy akkor gondolom az így születettek közé sorolsz. De sajnos nem így van... én is megtanultam.
Kisérletező kedvűeknek, maci ltspice-ban, valós E65 modellel, ami tud telíteni.
Na, ezért jó olvasgatni a fórumot, lehet tanulni és van is mit. A hobby meg relatív, kinek hobbyja, kinek ez a szintje. A tudásnak nincs határa csak "értelme"... -,de mi lenne, ha mindenki mindenben tudós lenne? Szóval kellenek a nemcsak hobby szinttel rendelkezők tudása is ide a hobby fórumra
Amíg nincs szekunder áram, addig nem kéne hogy legyen primér áram se, ha meg az sincs, akkor nincs a szabályzónak mit leszabályoznia. Üresjáratban max. kitöltéssel kéne mennie.
Mérd majd ki a feteket, aztán ha minden jó, akkor kösd ki a snubber kondikat, és nézd meg, hogy úgy mit csinál.
Szia. Rendben, holnap délután kiszedem a feteket belőle, megmérem, hogy átütött-e utána ugyis csinálok képeket a DS lábakról a pozítív és negatív ágban is. Viszont még mindig volt néha hangfrekis gerjedés mert a poti bizonyos állásában elég rendesen zizegett valami, sőt szkópon nézve ahol elkezdett zizegni a főtrafő ott valami iszonyú jelalakok voltak rajta, mintha kikapcsolt volna a PWM jel, hamar kicseréltem a potit is azóta mondjuk még nem mértem, viszont a legkisebb áram állásban már nincs hangja a főtrafónak, csak picivel utána. Holnap amint meglesznek a képek a ds-ekről már rakom is fel ide, meg teszek fel GS-ről is és az IRF540 Gétjéről is mert ha benn a főtrafó akkor szinte alig van valami kitöltés a PWM jelen. Addig is köszönöm a segítségedet, és persze mindenkinek aki segít benne.
Üdv.: Zoli U.I. Még egy kérdésem lenne azért. Az áramváltó jelét hol érdemes mérnem közvetlen az áramváltón, vagy az 1R6-os ellenálláson? A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2014
Az se biztos, hogy az áramváltód jól van bekötve, azt majd még kikell deríteni, rajzolok majd róla valamit, mi a logikája.
Aztán ha minden jó, ne felejsd el kikötni a snubber ellenállásokat, ill. írd már le az UC Rt/Ct lábán milyen kondi meg ellenállás van. Meg azt is, hogy van-e vagy nincs most légrés a főtrafóban. Áramváltót az 1R6-os ellenálláson, fölösleges nézni azt kb. 10V-os tüskét amit a mágnesező árama csinál.
Szia. Az Rt/Ct-t azt most is meg tudom mondani, mert a rajz szerinte 8k2 és 3,3nF van rajta. Az áramváltót ugy tekertem, hogy a fehér oldala felől érkezik a kábel atrafó felől. Ezen az oldalon kezdtem el tekerni a mag belseje felé és jobra indultam a menetekkel. Ezt a végét kötöttem az áramváltó bemenet forró pontjára és a másik végét a földre. Ha így van ketötve az áramváltó akkor van 0,8A fogyasztás (most) és fűrészjel a primer tekercsen. Ha fordítva akkor 8A a fogyasztás de van valami négyszögjel forma a primer tekercsen. De ezt majd holnap pontosan lejegyzem és fényképezem. Addig is köszönöm a segítséget. A főtrafóban nincs légrés (EE71) és a géttrafóban sincs (EE25).
Üdv.: Zoli!
Szia még egy gyors kérdés. Most asnubber kondikat, vagy ellenállásokat kössem ki? Mert írtad az egyiket is meg a másikat is. Az előbbi hozzászólásban csatolt kép alapján tekertem és kötöttem be az áramváltót. Ettől függetlenül kíváncsi lennék, hogyan lehet kimérni, mert jelenleg nem sokat tudtam kivenni a szók képekből. Köszönöm az eddigi infókat és segítséget!
Üdv.: Zoli!
Nem rajzolok, akkor van jól bekötve az áramváltó, amikor fűrészjeled van, és csak 0.8A-t eszik.
Először nézd majd meg, mit szól, ha kikötöd a snubbereket. Ha javul, akkor: Az oszcillátornál cseréld ki 10n-2k2-ra az időzítő tagokat, freki kb 34kHz lesz, max kitöltés meg csak 42%, 48% helyett. Ha javul akkor: Főtrafóba tegyél légrést, 0.1mm-t a belső és a külső oszlopokba is, az összesen 0.2mm Ha javul/stagnál: Kösd vissza a snubbereket. ui: Snubbernél mindegy mit kötsz ki a három tagból, ha az egyik hiányzik, olyan mint ha ott se lenne. ui2: Az áramváltós ábra jó, úgy kell bekötni A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
Rendben. Akkor holnap magamhoz térek, hamar kimérem a fet-eket, de mostmár nem indítom 24V-ról az egészet, hanem egyből 90v-al nehogy a gate feszültség nagyobb legyen bármelyik ágban a DS feszültségnél. Utána végig csinálom amit leírtál és közben fényképezgetem a szkópot! Köszönöm!
Üdv.: Zoli!
Ezt nemtudom honnan vetted, de nincs azzal semmi gond, ha a gate fesz. nagyobb a DS fesznél, tesztelheted nyugodtan 24V-al, legalább kisebb az esély a pukkra, ha valami rosszul sül el.
Még egy dolog amiről elfeledkeztem. Mikor 24V-ról indítottam a gépet akkor az áramfelvétele 2,4A volt, és ez csökkent le 90V-nál 0,8A-ra.
Üdv.: Zoli!
Szia! Hazajöttem, kipróbáltam és kiforrasztottam a snubber ellenállásokat mindkét ágban. Az eredmény, hogy a trafó elhallgatott teljesen, nagyjából a poti 3/4-ig nem ad hangot utána gerjed rendesen, és megugrik az áram felvétel is. Gondolom telítődik a mag. A snubber ellenállás kiforrasztása után az áramfelvétel pont a duplájára nőtt alap állásban. Megnéztem szkóppal a gate-trafót úgy, hogy átvágtam az egyik lábat mindkét ágban és jel mindkét ágban egyforma. Utána ezeket újra összeforrasztottam és úgy mértem a FET-ek gate lábát hogy a mérőcsúcs föld kábele a gate-trafó megfelelő oldalának 1n5819 felőli ágában a trafónál volt és így is teljesen egyforma a két oldal. Viszont ha a föld kábelt az adott ágban lévő FET source lábára teszem, akkor már érdekesebb a dolog. A pozítív ágban a jel maradt ugyan az mint előtte, viszont a negatív ágban már nem. Az amplitúdója márcsak kb. 1/3-a a pozitív ágban lévőnek és a jel is torz. Nagyjából 4,5V ami ugye azt jelenti szerintem, hogy a negatív ág analóg üzemre vált és így már érthető miért melegszik annyiraés miért van hagja is. A macit sima hálózati trafóról hajtom, tehát a szkóp föld pontja nincs kapcsolatban a macival. A főtrafó primerjén fűrészjel jelent meg és a poti állítgatására ennek amplitúdója változott. Egyenlőre ennyit tudok mondani így álmosan kora reggel. A további segítséget előre is köszönöm.
Üdv.: Zoli A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
A fetek gate feszültségét, mindig a GS között mérd. Az, hogy az egyiken csak 4.5V-os négyszög van, valamilyen hibás alkatrészre utal, lehet egy 5819, egy zéner, vagy maga a fet.
Hát lehet nem is a negatív ágban kell keresni a hibát. Félretettem a szkópot és fogtam a multit. Érdekes dolgot mértem. Üzem közben a negatív ágban lévő Fet-en a feszültségesés 2,8V, a primer tekercsen 2V, és a maradék 80V a pozitív ág FET-jén esik. Ebből az következik, hogy a pozitív ág FET tranyójának DS ellenállása hatalmas és helyette a snubber körön át töltődik a főtrafó. Ezen kicsit elgondolkodtam és arra jutottam, ha kiforrasztom a pozitív ág snubber ellenállását, akkor csak pozitív töltés juthatna a főtrafóra és el kellene hallgatnia a főtrafónak. És láss csodát így is lett. Amint kiforrasztottam a pozitív ág snubber elenállását azonnal el is hallgatott a főtrafó. Persze emiatt az áramfelvétel is megemelkedett. Tehát irány és kiforrasztom a FET-et. Ez csak az én agyamból pattant ki, tehát ha rosszul gondolom, akkor javítsatok ki.
Üdv.: Zoli. A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
A helyzet változatlan. A pozitív FET 80V a negatív 2,8V
Tehát, fogtam a gate trafót és megcseréltem a 2db IGBT kör áramköreit. Az eredmény az, hogy csökkent az áramfelvétel és kicsit növekedett a negatív ág FET-jének DS feszültsége. Az érdekesség az, hogy a gate trafó be és kimenetén nem négyszögjel van hanem egy tüske ha benn a főtrafó. Ott minek kellene lennie? Ha nincs benne a főtrafó akkor megvan a négyszögjel.
Üdv: Zoli A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
A poti tekerésére nem szabad változni semminek. Kösd ki az UC 6. lábáról menő 2k ellenállást (az értékét amúgy is kísérletileg kell megállapítani azért van csillagozva), az 1. lábról menő tiltás csak az 555 7. lába maradjon csak.
Szerintem a nyák rajz sem jó legalábbis kW nagyságrendben a teljesítménykörben, meg a vezérlő IC környékének föld kialakítása sem biztos hogy jó. Lehet nekem sem sikerülne egy ekkora teljesítményű kapcsoló tápot egy panelra összehozni hogy működjön is, ezért van több panelon meg huzalozva.
Szia! A segédelekrtonika minden eleme ki van kötve, csak a hővédelem és az indítás maradt. Ezt a felépítést egy telwin 144-ből lestem el. Most ép újra tekertem az áramváltót, hátha az nem jó. Köszönöm a tippeket.
Üdv: Zoli Idézet: „. Viszont ha a föld kábelt az adott ágban lévő FET source lábára teszem, akkor már érdekesebb a dolog. A pozítív ágban a jel maradt ugyan az mint előtte, viszont a negatív ágban már nem. Az amplitúdója márcsak kb. 1/3-a a pozitív ágban lévőnek és a jel is torz.” Nincs véletlen felcserélve a meghajtó trafó ide tartozó tekercs kivezetése?
Szia. Azt mértem szkópon, hogy egyforma-e a két jel, és egyforma, felfutó és lefutó él alapján meg lehet különböztetni, hogy mikor van fordítva. Most csináltam egy új áramváltót azzal is ugyanaz a helyzet. Tettem, be IRFD120-at meg 2k helyett 1k és ugyanaz maradt. Egyedül a pozitív ág snubber kör ellenállásának kiforrasztására reagál. Viszont reagál a poti állítgatására is amire nem lenne szabad üres járásban. A itöltést ha benne az áramváltó egyből vissza veszi 5% környékére. Most mennem kell munkába, de közben telefonról benézek a fórumra utrána meg munkában is.
Üdv.: Zoli
Próbáld majd ki egy másik főtrafóval. Pl pc félhidas tápjának primerje bekőtve.
Régebben megpróbáltam összeszedni, hogy a beüzemelésre milyen tanácsokat írtak. Itt megtalálod: http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_1577429.html#1577429 (Bocsánat, nem jöttem rá, hogy hogyan lehet hivatkozni egy régebbi hozzászólásra, ha ez nem jó, a 380-ik oldalon megtalálod).
Amit kérdeznék: Milyen gate trafót használsz, légrés van-e benne vagy nincs? Sok szó esett róla hogy kell-e légrés. A végkifejlet az volt, hogy az EE trafóhoz nem kell, az EI trafóhoz kell, de nem vagyok biztos benne, hogy ez a Macira is így van-e. A gate trafó megfelelősége létfontosságú és a tökéletes szigeteltsége (a tekercsek között 300 V feletti feszültség van. A múltkor írtad a trafó anyagát (3F3), az szerintem jó (700 kHz-ig), de a forma és a trafó elhelyezése nem mindegy. A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
Potmétert és a hozzá tartozó alsó-felső ellenállásokat a rajz szerintieket raktál be?Mérd meg,hogy az UC3845 8. lábán változik e a referencia feszültség a poti tekergetése közben,főleg azon a ponton,ahol gerjedést észleltél.A gerjedési ponton nézd meg az UC kimeneti jelét is.A zénereken is mérhetsz meghajtó jelet,mindkettőnek azonosnak és egyidejűnek kell lenni,kissé "csúnyább lesz mint az IRF540 G lábán.
A maci meghajtó trafója lehet EI magos,ebbe kell légrés 0,5mm (!),de lehet EE magos is,ebbe nem kell légrés!Az eredeti megfogalmazás szerint a főtrafóba tehető légrés maximálisan 0,1mm javasol a szerző,ez két oldalra vetítve egy-egy cigarettapapír vastagság,nem elírás,ennyi lehet.A fórumon leírtuk,hogy nem mindegy mekkora a poti értéke,illetve majdnem mindegy,de akkor módosítani kell az adott poti értékhez az alsó és felső ellenállás értékeket is.Vezérlés-meghajtás:A poti csavargatására nem változhat az UC3845 és a meghajtótrafó kimeneti jele (nincsenek bent az IGBT-k és nincs rajt a 310V DC),mindkét jelnek egyformának és egyidejűnek kell lenni,a zénereken 5,2-5,4V mérhető multiméterrel,semmi nem melegedhet,kivéve a 200 ohm ellenállások.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |