Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Az ilyen stabilizátorból több féle fesz is kivehető? Gondolom igen.
Valaki elmagyarázná, hogy hogyan működik? Mert tényleg kevesebb zenner kell bele, mint amit feljebb írtak, az alul áteresztős, de ez bonyolultabb is. Ha érteném, akkor én is használnám, mert nekem stabil 300V DC kellene.
A keresővel találhatsz állítható kimeneti feszültségű nagyfeszültségű szabályzót is, keress rá!
Hello! Ez sok mindennek mondható, de bonyolultnak aligha.
- A TR2-R1-R2-D5-D6-egy áramgenerátort alkot, ez táplálja az áteresztő tranzisztor bázisát. - Az R3-R4-TR3-D7 a feszültség szabályzó. Ha az R3/R4 feszültségosztó kimenti feszültsége eléri a zéner (plusz 0,6V) feszültséget, akkor TR3 kinyit, és elszívja az áramgenerátor áramát. - Így TR1 zár, és beáll egy egyensúlyi állapot. A kimeneti feszültséget úgy lehet beállítani, hogy R4-re a zéner+0,6V feszültség jusson. - Pld. az ominózus 300V esetén, UR4=Uz+0,6V=15V+0,6V=15,6V. Az R4 árama így IR4=UR4/R4=15,6V/20k=0,78mA. Ugyan ez az áram folyik R3-on is. IR4=IR3. UR3=Uki-UR4=300V-15,6V=284,4V. Az R3 értéke így R3=UR3/IR3=284,4V/0,78mA=364kohm. - De természetesen lehet más R4-et választani, és ahhoz számolni az R3 értékét. A kapcsolás lényege, hogy a tranyók kollektor feszültsége meghaladja a nyers tápfesz értékét. Ha R4-et változtatható értékű ellenállásra (trimmer) cseréled, akkor változtatható/beállítható a kimeneti feszültség is. A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
Értem, bár azért reflexióssal is működnie kéne. Igazából nem konkrét helyre kell, hanem ilyen kézi műszernek. Pl. adattábla nélküli motorok fordulatszámának méréséhez, ugyan jó a hall is, de nem biztos, hogy mágnest tudok tenni minden jött ment motorra. (Persze szemre és hallásra is meg lehet saccolni a fordulatszámot, de azért ez mégis biztosabb.) A reflexiós lenne a legjobb, mert ahhoz nem kell egyéb kiegészítő.
Egyébként vicsys korább már írt egy választ egy másik topicban, de nem igazán értettem konkrétan mire gondolt és nem igazán akarta bővebben kifejteni. ("Ha csak simán ellenállással van illesztve a PIC-re, akkor a zavaró infra fényt is beleszámolja. Kell egy csatoló fokozat mögéje (és a PIC elé), hogy betudd állítani a billenési szintet. Én egy puritán LM358-at használtam fel erre a célra.") Talán úgy értette, hogy komparátorként használjam az lm358-at és beállítok egy fix jelszintet? Bár ez is kicsit ködös. Most 10k-val van a bemenet tápra kötve, szóval ha az opto vezetésbe jön akkor simán kéne kapcsolnia nem kéne komparátor se más. Nem tudom ezek az optikai eszközök mennyire hajlamosak a pergésre, bár gondolom nem annyira és valószínűleg van hiszterézis is. Szóval elég érdekes a tsop17xx is érdekesen reagál az infrára. Ha mozgatom az infraledet, de nagyon picit akkor is pörög a számlálás, pedig biztos, hogy érzékeli szögön belül van és ráadásul elég közel is. Talán érdemes valamilyen szűrő kondit is tenni a vezetékre, mert az bizony kicsit hosszú kb. 60-70cm, most még ráadásul ha a lámpát fel le kapcsolom akkor is számol, van valami zavarás is, pedig a vevő le van takarva, a hallnál nem volt ilyen probléma. A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
Sziasztok!
Egy LED-et kellene rákötni erre. Az áramgenerátor kis panelján hol van a kimenet? Vagy egyszerűen sorba kell kötni az áramforrással?
Van a panelon egy piros, meg egy fekete szigetelésű drót. Az megy a LEDre.
És az áramforrást hova kell kötni a panelon?
A túloldalon a belső kör a pozitív, a külső karika a negatív.
" 1)There are two power lines on the right side of the driver. Red cable is anode, black cable is Cathode. So all you need to do is to connect the anode to the high-power LED's anode & connect the cathode to the high-power LED's cathode .
2)On the backside, there are two circles which departed by a black circle.Iinside Black circle is anode, outside Black circle is cathode. Here what you need to do is connecting the anode to power supply's anode & connect the cathode to power supply's cathode. Be sure that both connections are connected right. Otherwise, the light won't turn on. " Nedudgi, megelőztél.. A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
Sziasztok!
Van egy mono erősítőm ami egy 2.1-es rendszert hajt meg. Hogyan lehet megoldani, hogy tudjam állítani a mélyhang-szintet?
Sziasztok!
A minap kitaláltam egy fényerő szabályzót a nemrég készített LED panelemhez. Az eredeti tervem egy PWM szabályzó lett volna, de arr gondoltam, hogy hátha működik az amit kigondoltam. Ide teszek egy képet, hogy hogyan gondoltam, a lényeg a tranzisztor és környéke. Működőképes az elgondolás? Sajnos kipróbálni most nem tudom, nem vagyok alkatrészek közelében. Előre is köszi.
Üdv mindenkinek!
Rendeltem egy multimétert, amiről tudom, hogy 5 °C-ra van kalibrálva. Nem tudja senki, hogy miért. Át lehet állítani egy potival szobahőmérsékletre. Viszont nincs feszültség referenciám. Tudtok módot arra, hogy állítsak elő passzív alkatrészekkel olyan referencia feszültséget, amiről lehet tudni, hogy mennyi az annyi?
Hello! Nem szeretek más nevében beszélni de..
- Vicsys azt próbálta elmondani, hogy az érzékelő, nem csak az infra Led fényét látja, hanem a környezeti megvilágítás infra tartamát is. Vagy is van a tranyó munkaellenállásán egy változó feszültség, ami t a forgás generál, de van egy egyenáram összetevő is, ami a környezeti fény generál benne. (Ha ez egy hálózati lámpa, esetleg régi fénycsöves armatúra, jódlámpa stb. akkor még 50Hz-es összetevő is van benne. Vagy is van egy egyenfeszültség szint, amire ráül a váltakozó (forgásból származó) jel. Ezt kell a PIC komparátorának tartományába behozni, hogy a változó jelet lássa. Ő azt ajánlja, hogy egy LM358-as erősítőt használj, és az opto és az erősítő közé kondit tegyél. A kondi leválasztja az egyenáramú komponest és csak a változást erősíti az OPA. De ez sem gyógyír mindenre. Mert ha a környezeti megvilágítás oly mértékű, hogy az érzékelő beszaturál, váltakozó tartalom sem lesz. Ez csökkenthető kisebb munkaellenállással, de akkor a hasznos jel is csökkenni fog. (Egyébként is az egyenáramú komponens söntöli a kimenti jel változását.) Ha pedig a megvilágítás változó komponenst is tartalmaz, nem tehetsz semmit. Az zavarjelként jelenik meg. (Ráadásul a zavar a hálózati frekvenciával azonos frekvenciájú, ha aszinkron a motor, az is azzal jár, kis szlippel.) - Az optikai eszközökben általában nincs komparátor, tehát úgy prellegnek ahogy akarnak. Pontosabban amilyen a fényátmenet határozottsága az érzékelő felületén. (Azt mutatja amit lát..) A sebesség sem mindegy, mert az opto csak egy sebesség tartományig képes működni. (adatlap) A PIC bemenetén viszont van/lehet komparátor. Vagy beállított, vagy szoftveres, vagy ST bemenet. - Én a TSOP-t nem tartom alkalmasnak erre a feladatra. Az másra van kitalálva. Van benne AGC és általában szűrő is (36..40kz). Mindenki elfelejti, hogy ez egy távvezérlőhöz van fejlesztve, de a jelek feldolgozását, ott egy intelligens eszköz végzi, ami "kihámozza" a megfelelő jelkódot a "szemétből". Ezért üzembiztos a működése. - Hosszú kábel esetén, a kábel kapacitása integrálhatja a jelet. Mert árnyékoltat illik használni. Ekkor általában illesztő fokozat célszerű tenni az opto és a kábel közé. Az kis impedanciával hajtja meg a kábelt. Így az átvitel zavar-érzéketlenebb lesz. - Ha látja a lámpát, akkor még sincs letakarva. A Hall-nál még szép hogy nem érzékeny erre.
Hello! Működni működhet, de hogy? Mert mondjuk alkatrészek értékét sem írtad. De egy tranyó kollektorárama=bázisáram * béta. Ez alapján kitalálhatod, hogy működik.
Hello! Gondolom nem egy "tajgahuszár". Vagy is el van írva az 5°C mert az 25°C lesz. Ellenőrizni egy másik műszerrel, vagy egy referenciával lehet. De azoknak is van tolarenciája. Egy precíziós, meg általában többe van, mint a műszered volt.
Nem, a manualban van 5°C írva, tesztelték is, 50mV-tal félremér 25°C-on. De egyébként egy nagyon jó 5 digites multi.
A másik műszeremben nem bízok, mert Maxwell. Referenciát kb. 10.000 Ft-ért tudnék szerezni, ezért szeretném olcsóbban megoldani.
Oh, köszönöm, ez így tényleg érthető, de tényleg! Proli007 nagyon érted Te ezeket!
A másik kérdésem, az áramgenerátoros része. Hogy lesz ez áramgenerátor, vagy mitől áramgenerátor egy áramgenerátor? (tudom, hogy állandó áramot állít elő) De ebben az esetben mitől is az? Ez az áramgenerátoros dolog LED-ek meghajtásakor is jól jönne nekem, hogy stabil árammal tudjam meghajtani. Ha értem az elvet, akkor tudnék egyet építeni én is. Persze előtte leszimulálom. Köszi!
Köszi, egyenlőre arra voltam kíváncsi, hogy az elgondolás jó-e. Mivel még nem tanultuk a tranzisztorokat, (Az mellékes, hogy álltalában mire oda érünk egy anyagrészhez, addigra már van benne tapasztalatom, így nem okoz gondot) illetve én sem néztem még utána, hogy pontosan hogyan kell kiszámolni a bázisellenállást, nem írtam értékeket. Ebben is szeretnék segítséget kérni, de nem azt, hogy akkor oda most x Ohm-os ellenállás kell, hanem arra is kíváncsi lennék, hogy hogy kell számolni.
Az egész panel 24V-on kb 350-400mA-t vesz fel, ha ehhez számolom az ellenállást, akkor kinyit teljes fényre, de mi van, ha mondjuk 450mA-re számolok? Túlnyit a tranzisztor? Mármint oké, hogy nem fog nagyobb áram folyni, mert a ledeknek az előtéte korlátozza, de a tranzisztor tönkre megy? Lehet, hogy badarságot kérdzek, de nem szeretnék semmit sem tönkre tenni.
Ha az ember félrekefél, annak általában van értelme. De hogy 50mV-al félremér, annak méréshatár meghatározásának hiányában nincs.
Kalibrálni valamit legalább egy osztálypontossággal nagyobb műszerrel lehet. A maualban is meg kell nézni mit írnak a pontosságról és annak tükrében kell értelmezni a mérési eredményeket, eltéréseket. Meg kérdés, abból mi hihető, mi nem. De "olcsó húsnak híg a leve". Egy kalibrátor, meg nem gyerekjáték kategória. Inkább keress valakit, akinek módjában áll megmérni. De azt is el kell dönteni, mennyire szükséges a pontosság számodra és miért..
Ez egy nagyon primitív áramgenerátor, de precízebbre nincs is szükség.
- A kapcsolásban van két soros dióda, amin az R2 árama kb. 1,4V feszültséget ejt. A feszültség közel állandó, a dióda karakterisztikája miatt. (Mert a nyitóirányú áram növekedése nem növeli jelentősen a nyitóirányú feszültséget. Ez lesz az áramgenerátor referencia feszültsége. - A tranyó bázisa ezt a feszültséget kapja. A tranyó az emitterében lévő R1 ellenállásra nézve feszültségkövetőként működik. Vagy is mindig a referncia feszültséget állítja be az R1-en. (Természetesen a referencia feszültségéből levonódik a tranyó bázis-emitter nyitófeszültsége. Avagy R1 ellenálláson a feszültség UR1=Uref-Ube=1,4V-0,6V=0,8V. - Ha egy ellenálláson a feszültség állandó, akkor a rajta folyó áram is az. Mivel egy tranyónál az emitteráram megközelítőleg a bázisárammal azonos értékű, így a kollektoráram is állandó értékű lesz. Ez kb. Ig=UR1/R1=0,8V/1k=0,8mA - Mint említettem nem precíziós az áramgenerátor, de nem is ez a feladata. Hanem, hogy változó TR1 bázisfeszültség esetén (hiszen az is emitterkövető) közel állandó legyen az áram. Mert egy munkaellenállás esetén az áram értéke jelentősen változna ha a kimenti ha a bementi és kimeneti feszültség különbsége változna.
Nem tudok keresni senkit, mert körülöttem egy szög beveréséhez is szakembert hívnak. (általában engem)
Biztos, hogy félremér a multi, 20V-os állásban, és nem emlékszem, lehet, hogy 500mV-ot csalt. Volt egy teszter, aki berakta hűtőtáskába a multit, mert ő se hitt a manualnak, és tényleg 5°C-on mutatta az igazat. Egy millivolt pontosságú 5V referencia panel nekem elég lenne ehhez, de szeretném megúszni ezt a kiadást. Már eldöntöttem magamban, hogy mennyire szükséges a pontosság számomra és miért, már csak az a kérdés, hogy létezik-e sufni megoldás, amivel legalább +-20mV pontosan be tudom állítani 20V-os méréshatáron a multit.
Köszönöm, akkor több féle áramgenerátort létre lehet hozni. Esetleg az áramgenerátorokról nincs valakinek egy jó leírása? Szeretném ezt jól megérteni.
Valóban először el kellene sajátítani a tranyó működését. De bázisellenállás értékét így elég célszerűtlen számolni. Mert mint mondtam, az alapösszefüggés, a Béta=Ic/Ib adja. Vagy is egy kollektoráram értékhez kiszámolható a bázisáram értéke, ha a béta ismert. Csak hogy a béta függ a kollektoráram értékétől is és elég nagy lehet a szórása. (Nézd meg az adatlapot!) Ezért általában erre nem szoktunk hagyatkozni.
Mivel a kapcsolás közös kollektoros (emitterkövető), az emitter követi a bázis feszültségét. A bázis feszültség pedig a bázisellenálláson eső feszültségtől függ. Hiszen Ub=Ut-URb vagy is a tápból levonódik az ellenálláson eső feszültség. Tehát ha tudni szeretnél valamit, így kell/lehet kiszámolni. De számolni kell a béta tolarenciájával, és a feszültség veszteségekkel is. Mert az emitter feszültség mindig kevesebb a bázisnál a bázis-emitter nyitófeszültségével. Vagy is teljesen nem mindegy ezekhez a feszültségekhez képest a táp és a kimenti feszültség igény mekkora.
Tiszteletem!
Van egy egyszerű kapcsolási rajz ( mellékelve ), de nem működik. Ki kellene egészíteni. Kaphatok itt ehhez segítséget? Ez elvileg egy jelzőkészülék, ami jelezné egy elem pozitív pólusát. A Tű végével az elem pozitív pólusát megérintve a LED-nekvilágítania kellene. A tranzisztor NPN típusú. Előre is köszönöm a segítséget. A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2014
LED-et tedd át a kollektor körbe, ellenállást csökkentsd 4k7...10k Ohm értékűre. Működni fog.
Ez a kapcsolás így csak lítium akkumulátorokhoz lenne jó.
A LED ne az emitterre, hanem a kollektorra csatlakozzon, és sorba kell vele kötni még egy ellenállást is.
Nagy hirtelenkedésemben a LED előtét ellenállását el is felejtettem. Igen, az is kell!
Egy ilyen nem lenne jó neked? : Bővebben: Link
Köszönöm. Jónak nagyon is jó, csak szállítási költséggel együtt ezt se szerzem be 3500 alatt. 6000-ért hitelesítettet lehet venni, 9000-ért meg komplett DMM checkert kapok.
Igazából azt hittem, hogy van erre bevett hobbista (filléres) eljárás, de már nagyon sokszor tévedtem efféle ügyekben. |
Bejelentkezés
Hirdetés |