Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Viszont ha nem lenne jó trafónak, ne csüggedj! Kiváló magnetizáló/demagnetizáló kézikészüléket lehet belőle gyártmányolni.
Vasmag nélkül belegyártmányolod a tekercset egy műanyag (én kávéporos dobozba tettem) dobozba, aminek egyik oldalán képezel egy akkora nyílást, mint a csévetest belső ürege. Teszel rá egy 250V/pffff mondjuk 1A-s nyomógombot, meg egy kéteres dugvillás vezetéket. Használata: 1.: magnetizálás (ha azt szeretnéd, hogy a csavart megtartsa a csavarhúzód): -hálózatra csat. -csavarhúzót bedugod a nyíláson -egy pillanatra megnyomod a gombot Nagy valószínűséggel nem nullponton szakítod meg az áramot, és az utolsó hullám polaritása felmágnesezi a csavarhúzót. 2.: demagnetizálás (ha pont az ellenkezője szükséges): -hálózatra csat -csavarhúzót bedugod a nyíláson -gombot benyomod és tartod -csavarhútót lassan kihúzod a csévetest mezejéből -mikor már kb. 30 centire kihúztad, elengeded a gombot FIGYELMEZTETÉS! A készülék üzemeltetése idején flopi (a kutya) maradjon a kosarában, flopi (a lemez) és minden egyéb mágneses adathordozó (kazi, video, streamer...) minimum 50 centire legyen. De ha az adatmegsemmisítés a cél... - arra is jó. Vinyóval nem tudom mit csinál, még nem próbáltam.
AKkor ebből nem lehet trafót csinálni?
Ohhhhh... :boxer::zavart2: De vasmagot nem lehet csinálni belőle? Nekem viszonylag nagy teljesítmény kellene úgy kb 40-60V 3A. Erre alkalmas? Ez a magnetizálás se hangzik rosszul
40V 3A-re biztos kicsi.
P=U*I, 40V*3A=120W Ekkora vasmagon 50Hz-en nem préselsz át 120W-ot. Nem tudom pontosan mekkora kell, de hozzávetőlegesen: Egy 20W-os asztali halogénlámpa trafója majd kétszer ekkora
Keresztmetszetet hogy számolunk? A mellékelt képé kellene
Vasmagét? 1szerű: A középső nyúlványt megméred X * Y. méred milliméterben, az kb. 25*23=525 négyzetmilliméter.
(Ugyanis a szélső részeknek összegének körbe végig ugyanannyinak kell hogy legyen, mert középen átmegy az összes erővonal, alul-felül kettéoszlik és két karikában zárul.)
Nagondurván számolza!!!
A mag minden eggyes négyzetcentijére 7W-ot számolhatsz. Tehát megméred a mag belső méreteit, (ott ahol a terecs közepe van), és kiszámolod a területét. Idézet: A kapott végerednényt szorzod héttel, és meglessz a nagyondurva végeredmányed. „Tudod: alap * magasság = terület.” Persze a pontos számitáskor az ablak keresztmetszetét és egyebeket is fegyelembe kell venni! Mert hiába nagy a magkeresztmetszete a vasmagnak, ha kicsi az ablak keresztmetszete. Ablak keresztmetszet: ez az a rész ahová a tekercsek kerülnek. Szerintem ezzel a maggal max 10-15VA -at helet kihozni... és nem a most rajtalevö tekercsel!
No gyerekek most legyetek toppon!
Találtam itthon egy R magos trafót eddig ok. Ez a trafó 2*0/XX-es csak az a gáz hogy nem emlékszem a bekötésére.Mert ugyebár van neki 12. Ebből 4 az eggyik oldalon azok mennek a mag felé két csévére (valószínű hogy ez a 2*0V) majd elszigetelve van rajta megint két tekercs 4 kivezetéssel és mégegyszer ugyanez. Namost ugyebár a mag 0 alakú rajta a két csévetest addig oké de most a két csévetesten lévő tekercseket hogy kell kötni?
Jani következőt küldte, josephx topicjába, amit itt folytat:
Idézet: „Tényleg van egy pár „Trafóval” és „Tápegységgel” foglalkozó cikk. Igaz, hogy enyire konkrétan sehol sem tették fel ezt a kérdést.... Végre valaki tudja, hogy mit akar. Kezdetnek egy táblázattal tudok neked segíteni, és egy kiszámítási példával. ...---... ha nem értesz valamit.”
josephx problémája:
sziasztok !!!!!! egy új témához keresek vállaszt. Érdekelne hogy kell megtekercselni trafót lényegébe az érdekel hogy mien kordinátái vanak vagyis az hogy pl. 35v trafó menyi menetből a és mien vastag huzal kell ehez és érdekel hogy a 220 v hány menetből áll és mien vastag rézhuzalnak kell lennie . Előre is köszönöm a segitséget !!!
Rendszerint az ilyen elrendezésű trafóknak mind a kettő csévetestjén azonos a tekercsek elrendezése.
Elősör a primert tekercseket kell megkeresned! Általába a prímereket sorbakötik. Ha ezzek megvannak akkor a teljesen azonos szekundereket lehet párhuzamosa /azonos fesz, nagyobb áram/, vagy sorosan /pld: +- os tápok/ kötni...
Nos ezt eddig is tudtam!
Nekem az a problémám hogy nemtudom melyik a 240V-os tekercs.A tekercspárok megvannak de mérés alapján az a két tekercs ami közvetlenül a maghoz közel van az 7óm majd a távolabbi tekercsek 14óm és van még kettő valami 1óm-os. Kivezetésk elég kacifántosak mert a 7óm az 0,8-as a 14óm 0,5-ös a 1óm meg 1,2-essel van tekerve. De a 7ómos rész nagyon el van szigetelve a többitől (lehet hogy az a kettőhúsz ).
A feszültséget lefelé alakitó trafóknál, rendszerint a legvékonyabb és legnagyobb ohmértékű huzal szokott lenni a primer. Persze az sem ritka, hogy a prímert több leágazással, többféle feszültségre készítik el! Ezek a plussz leágazások csak néhány*10 menesek szokat lenni...
Szerintem köss rá valami AC delejt az egyik 2 kivezetésre és mérd meg a többit. Esetleg a szabadon maradt tekercs kivezetéseket be is terhelheted 500 ohm-al.
Ha nagyon nem tudni, hogy mi a helyzet akkor nincs más hátra. De ne 230V-al, hanem mondjuk 24V AC-val próbáld ki!
Szerintem a trafó házi készítése az maga a kín szenvedés. Szerintem sose lesz teljesen jó.
Inkább gyártatni mint barkácsolni.
Szükségem lenne egy olyan táblázatra, ahol hipersyl ill. EI transzformátorok adatai szerepelnek mechanikai méretekkel ill. voltonkénti menetszámokkal együtt.
Esetleg elég az is, hogy melyik rádiótechnikában vagy hobbielektronikában jelent meg.
Találtam a fórumon egy adatlapot melyen szerepelnek a hypersyl transzformátorok adatai.
becsatoltam a pdf-et, de az EI transzformátorok adatai továbbra is kellenének.
Ja
Gyártassatok trafót, az legalább működik! Ja és egy elcseszett trafó emberéletet is kiolthat, nem beszélve mondjuk több tízezer forintnyi alkatrészről, amivel egy hónapig bíbelődsz, és egy pillanat alatt szénné ég! Ha valakit érdekelne jó minőségű egyedi trafó akkor szóljon!
Lehet hogy nem (teljesen) ide tartozik a kérdésem, de a "CuZ" rövidítés lenne a zománcozott rézhuzal? Ez nem a rézcink (Cu=Cuprum=Réz + Z=Zink=Cink) ?
A Z nem a cink jele. Kémia órák helyett hol voltál, ugye nem a kocsmában? (csak halkan mondom Zn=Cink ) Ja, amúgy lézeik még CuZZ huzal is, ami duplán zománcozott,így biztonságosabb.
Heló!
Megvan a kémia tk-m, tudom, hogy a Zn a cink jele, de úgy gondoltam, hogy rövidítették. Amúgy tekercs miattt kéne. Akkor teljesen biztos, hogy ez rövidítés(CuZ) a zománcozott réz? (szerencse,hogy nem vettem még meg... )
Igen, biztos, de szerintem vegyél CuZZ huzalt, tartósabb!
Beszkenneltem neked az EI adatlapjait!
Halihó, bocs, hogy közbe szólok, az 1Z-s huzal szigetelése 500V-ig bírja hivatalosan, ez gyakorlatilag több is lehet, de ha tekerés közben sérül, akkor kevesebb is lehet. A 2Z-s (CuZZ) egyértelműen tovább bírja.
A CuZZ huzal vagy "kétzés" vagy GRD2-es huzalokat inkább villanymotortekerésre használják, vagy ahol erős környezeti igénybevételnek van kitéve. Figyelem! ez 0,03 - 0,06 mm-el vastagabb mint az "egyZés" ez 100 menetnél 3 - 6 mm-el növeli a tekercshosszt, ami spiccretervezett trafóknál probémát okozhat, de házi táknál tökmindegy. Van a huzaloknak ónozható, és nem ónozható változata, ami annyit tesz, hogy az ónozhatókról 380- 450 °C között leolvad a zománc, ami valójában poliuretánból van, mint a "púrhab", csak keményebb és nincs benne buborék. A nem ónozhatót azt bizony kapargatni kell, de lehet venni készüléket ami nagyon jól csupaszít, és gyorsan, de ahoz csak a késkészlet kerül 60 000 Ft-ba, tehát marad a kapargatás. Nem szabad elfelejteni a hőosztályt! Hálózati trafóknál mondjuk 200W felett jobb, ha nem ónozható huzalt vásároltok, mert elérhetik üzem közben akár 180°C feletti hőt is, ez persze tervezéstől függ. Ne felejtsétek el a szigetelést sem!
Az iskolából úgy emlékszem ha ismeretlen trafóval állok szemben, rámérek és a kisebb ellenállású végek a 220-asok. Ma találtam egy 220-as motort pont olyan, amilyen kellene, 3 vezetékkel : szürke, piros, fekete.A szürke-piros 110ohm,a piros-fekete 217ohm,a fekete-szürke a kettő összege 320ohm.Hogyan kell bekötnöm?A motor pici, 0,3A-es és levegőszállításra kellene csak.(Fénymásolóban volt).Nem akarom elcseszni,mert csak ez az egy van így egybeépítve nagy ventivel.Köszi a válaszokat!
(Módosítottam a címet, kérlek fogalmazz szakszerűbben, hogy a kevésbé hozzáértők is megtalálják! Köszönöm: Frankye)
Ez egy tipp, neme így vannak bekötve a motorjaim.
Szerintem még kell egy kondi is. És innen már egyszerűbb a dolog. A piros az egyik és valamelyik másik a 230, a maradék szálat a kondira. (attól függ merre akarod, hogy forogjon). Valahogy így:link
Ja a rajzon a két kapcsoló azért van, mert így lehet szabályozni, hogy merre forogjon. Ha neked csak egyik irány kell, akkor a kapcsolók elhagyhatóak, azt az ágat kösd direktbe amerre forogjon.
(u.i.: egyszerre csak egy kapcsoló lehet zárt!!!) Remélem asszinkron motor, vagyis nem szénkefés.
Köszi, fogalmam sincs milyen,csináltam egy képet róla gyorsan hátha segít....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |