Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Savas akkumulátor
 
Témaindító: Gyupi, idő: Márc 13, 2006
Lapozás: OK   24 / 66
(#) nagy_david1 válasza szili83 hozzászólására (») Okt 12, 2014 1 /
 
Fejlemény (nem mintha bármit is számítana): újabb 6 óra elteltével töltő levétele óta kb 15C hőmérsékletű és terheletlen akkunál a feszültség 12,6V. Szem továbbra is fekete.

Szerintem nálad sincs valami akkor rendben ha így eszed az akkukat Amúgy a kocsi 10 éves és az akku márkaszervizben 1 éve volt cserélve.
(#) erbe válasza nagy_david1 hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Ez a feszültség tökéletes. 24 óra alatt 1,5 A töltőárammal legjobb esetben is csak ~50%-ra töltődik fel egy 70 Ah-s akku, nem 80%-ra. Elég nagy eltérés lehet már a cellák között, ha van amelyik még nincs feltöltve és van amelyik forr. Óvatosan tovább töltheted. Többször nézegesd, mennyire pezseg és mennyi a töltőfeszültség! Ha nagyon zajos, ne várd meg a 14 V-ot!
Próbáltál-e indítani vele?
Idézet:
„A szem' elvileg, az az össz, cella eredőjét figyeli,”

Ha össze lenne kötve az összes cella elektrolitja, másképpen pedig nem várható el az átlagolódás, akkor az összekötéseken folyó áramok megölnék az akkut.
(#) erbe válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 12, 2014 / 1
 
Nem találtam benne információt az átlagolás módjáról. Lehet, hogy csak figyelmetlenül olvastam?
Ellenben találtam mást:
Idézet:
„A gondozásmentes akkumulátorok elektródjai kalciumos ötvözetből készülnek ... Általában van egy áthúzott Pb jel is rajtuk, jelezve, hogy az elektródok anyagában egyáltalán nincs ólom.”
???
Ezután a többi információját is kételkedve fogadom.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2014
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Okt 12, 2014 / 1
 
A másik érdekesség, amire alaposabb átolvasás után figyeltem föl:
Idézet:
„A generátor terhelése jelentősen nem változik, bemutatom egy példán: akkucsere volt 45Ah-ról 55Ah-ra. Ha a töltőáram az akku kapacitásának 1/10-e, akkor az eddigi 4,5A-s terhelés helyett 5,5A-t kap a generátor. Ez szinte jelentéktelen változás, tekintve, hogy nemigen van 35A leadására képes generátortól gyengébb.”

A generátort egyáltalán nem érdekli, mekkora akku van az autóban. Annyit nyom bele, amennyit a kiépítése, fordulatszáma és a többi terhelés megenged. Nagyobb generátornál a beindítást követő percekben a töltőáram akár a 100 A-t is elérheti. A kapacitásától meg egyáltalán nem függ a töltőáram, a szerző keveri a szezont a fazonnal (szabad vagy lehet).

Az oldalt nem merném nyugodt szívvel senkinek sem ajánlani.
Kivéve, ha már tud valamit és képes kritikusan szelektálni. De akkor meg minek?
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2014
(#) nagy_david1 válasza erbe hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Szia!
Igen, ma körülbelül 6-8-szor indítottam be és alig tettem meg vele 2 kilométert, vagyis utántöltés nem sok volt ennyi idő alatt. Minden alkalommal elsőre indult. Ami kedvez az akkunak, hogy az idő is felmelegedett. Viszont nem tudom például 2 nap múlva egy reggeli 10C fokban már szándékozna-e elindulni vagy sem. A fedélzeti számítógép diagnosztika módját használom most, és nem multimétert (tegnapi méréseim viszont multiméterrel készültek).
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2014
(#) erbe válasza nagy_david1 hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Bíztató. Mindenesetre még néhányszor töltögesd!
(#) erbe válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
A röntgenrajzon nem szerepel, hogy több cella elektrolitját fogná össze.
(#) Inhouse válasza nagy_david1 hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Az csak egy úszó és egy fényvisszaverő. Az is lehet, hogy beragadt. Ha indul az autó, akkor még az is lehet, hogy jó lesz. Ha tartja a 12,6V-ot üresen és nem pezseg járó motornál, akkor van esélyed. Mérd meg pl. indítózás közben mennyire esik le a feszültség! Ha dízel (gondolom a 70Ah-ból) akkor mérd meg izzításkor is!
Esetleg, ha békés megyében jársz, hétköznap, napközben meg tudom neked mérni az akkud.
(#) Inhouse válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Felül van összefolyása az elektrolitnak, mégis én is azt mondanám, hogy egy cellát mutat. Annál s inkább, mert lehet eltérés a cellák között savsűrűségben. Rendes bevizsgáló lapon ott van a cellánkénti savsűrűséghez a táblázat. Ha az eltérés nagyobb, mint 1 tized (ha jól emlékszem), akkor már gáz van az akkuval. Mivel soros kapcsolás a leggyengébb láncszem adja az egész erejét.
(#) nagy_david1 válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
A BC 10.5V-ot mutatott indításkor. De szerintem túl lassú a mintavételezése, hogy hitelesnek tudjam tekinteni. Multival még nem mértem rá, de megpróbálom. Amúgy a pezsgés kifülelése egy kerregő dízel motor mellett meg számomra lehetetlen Örültem, hogy tegnap éjjel síri csendbe meghallottam. Holnap megmérem izzításkor a feszültséget. Arra is kíváncsi leszek reggelre mit fog mutatni a BC.
Nagyon köszönöm, hogy felajánlottad segítséged de Temesváron lakom úgy, hogy a meglátogatásod kizárva.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2014
(#) szili83 válasza nagy_david1 hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Miért?
6 év alatt egy akksi, az sok?
A motor meg más tészta, az cellazárlatos lett. 2 külön dolog...
(#) nagy_david1 válasza szili83 hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Vagy én nem értettem jól, vagy tényleg 6 hetet írtál az előző hozzászólásodban.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2014
(#) szili83 válasza nagy_david1 hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Éves, elírtam. De gondolhatad volna, hogy akkor gariban cserélik, mivel új volt a kocsi....
(#) potyo válasza nagy_david1 hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Idézet:
„Amúgy a pezsgés kifülelése egy kerregő dízel motor mellett meg számomra lehetetlen”

Van az a mondás a traktormotoros autóról


Leállítás után hallgasd, az akkun még hallatszik a pezsgés pár másodpercig
(#) amper_vadász válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 12, 2014 /
 
Idézet:
„Ha az eltérés nagyobb, mint 1 tized (ha jól emlékszem), akkor már gáz van az akkuval.”
Van egy lemerült állapotú indító akku, mely normál töltés után 1.20kg/dm3 és 1.25kg/dm3 savsűrűséget mutat. 14.4V töltőfeszültség elérésekor, a töltőáram akku Ah kapacitástól függően 2-3A-re korlátozva lett, a töltés kb. 16V kapocsfeszültségig folytatódott végig ellenőrzött savsűrűség mellett, az akku nem melegedett. Az akku szulfátos, de ez nem gáz. Impulzus töltéssel számtalan ilyen akku savsűrűségét minden cellában 1.285-1.30kg/dm3 értékre sikerült feltöltenem. Időigényes, aki türelmetlen vegyen új akkut, és cserélgesse 2-3 évente... A gépjármű töltési indítási rendszer állapota, az indító akku időnkénti vagy rendszeres felelőtlen lemerítgetése, majd sorsára hagyni, hogy majd a generátor feltölti... aztán lehet csodálkozni, meg az adott akkut szidni, ha idő előtt korai cserére szorul. Igen sok múlik a gépjármű használatán, és a tulajon is.
(#) Inhouse válasza amper_vadász hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Dícséretes, amit csináltál, de ezt nem tudja mindenki elkövetni. Alap felhasználónak még a legbutább töltő sem biztos, hogy rendelkezésére áll. Sőt nem is szeretnék töltögetni, sem semmi mást csinálni vele, csak használni. A mai viszonyok nagyon nem kedveznek ezen a fronton a történetnek.
(#) potyo válasza amper_vadász hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Idézet:
„A gépjármű töltési indítási rendszer állapota... Igen sok múlik a gépjármű használatán, és a tulajon is.”


Most cseréltem egy legalább 8, de lehet, hogy 9 éves akkut egy traktorban. Töltés 14V, sem több, sem kevesebb. Azthiszem, elég jól bírta
A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2014
(#) potyo válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Idézet:
„Felül van összefolyása az elektrolitnak”


Az nem lehet, mert ha az egyes cellák elektrolitja össze tudna találkozni, az az érintett cellák végét jelentené.

Magyaráztam: Jelöljük a negatív lemezeket N, Pozitív lemezeket P betűvel,
N1P1--N2P2--N3P3--N4P4--N5P5--N6P6
Ha a -- vonalak mentén az egyes cellák elektrolitja talákozna, akkor pl. az N2-P1 lemezek is galvánelemet alkotnának, mivel közös elektrolittérben vannak, és mivel ezek egy átkötéssel rövidre vannak zárva, igencsak gyorsan lemerítenék az akkut (igazából fel sem tudna már töltődni a gyártás után). Ugyanez érvényes minden további pozitív-negatív lemezpárra. Igazából egy ilyen közös elektrolitterű akku 2V-ot tudna leadni, mert az N1-P6 páros alkotna csak egy nagy belső ellenállású galvánelemet, a többi lemez csak úgy ott lenne és nem csinálna semmit. Összefoglalva: üzemszerű elektrolitkapcsolat nem lehet a cellák között.

Ha a varázszem minden cellát mérne, akkor csak mechanikus úton lehetne az egyes cellák állapota összekötve, úgyhogy mégis inkább csak egyetlen cellát mér.
(#) amper_vadász válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
A történet nem egyedi eset, számtalan szulfátos akkun sikerrel elvégeztem, szakmámba vág a téma.
(#) amper_vadász válasza potyo hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
A "varázsszem" egyetlen cella savsűrűségét mutatja egy zöld színű kb. 3mm-es golyó segítségével, érdemes lenne kipattintani egyet, az majd meggyőz mindenkit, hogy is működik.
Egy valamire hasznos, a golyót kivéve szemcseppentő pici üvegcsövébe helyezve alkalmas pl. motor akku elektrolit ellenőrzésre, ahol eleve kevés az elektrolit, gyors vizsgálatot biztosít.
(#) Chipmunk1960 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Sziasztok! Én is kiváncsi voltam rá, hogy mi megy tönkre az új akkumulátorokban a gar lejárta után. A "maintenace free" mindössze annyit jelent, hogy nem tudod feltölteni deszt vízzel, pedig a lecibált tető alatt ott voltak a csavarok. Természtesen a + sarok felőli cellából fogyik el leghamarabb, de a 'szem' egy bentebbi cella felett van, és valóban csak egy cellát mér, egy mini savszintmérő.
(#) amper_vadász válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Sajnos jól írta, erősen át vannak vele verve, akkor lenne talán hasznos, ha minden cellában lenne egy zöld golyó és a hozzá tartozó prizma optika. Indító akku sorba kapcsolt cellákból áll, elég egy gyenge vagy zárlatos cella, sokra megy 6-ból 1 cella "ellenőrzéssel", amikor bármely másik 5 cellából 1 simán problémás lehet.
Zárt gondozásmentes akkuban kifejezetten "hasznos" ha pl. fekete, lásd abban a cellában nincs elég elektrolit, de pótolni a desztillált vizet úgysem lehet, szóval az akkunak annyi. Parasztvakításnak nevezném a varázsszemes akkukat, szakmai szemmel csak mosolygok rajtuk.
(#) amper_vadász válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Okt 13, 2014 / 1
 
Érdemes lenne azon is elgondolkodni, hogy ha a generátor nem tölt túl, de mégis fogy az elektrolit... A motortérben lazán van üzem közben 80-100°C hőmérséklet is, a meleg pedig felfelé száll. Minél melegebb közegben van az akku, annál jobban felmelegszik. A meleg elektrolit elektromos vezetése javul, így már hamarabb beindul a vízbontás, a zárt akku esetén a szelep kiengedi a + nyomást, viszont visszatölteni már nem lehet a hiányzó desztillált vizet. Akku töltés közben a 40°C feletti hőmérséklet káros, az ólom lemezek vetemedhetnek, jó úton halad az akku a cellazárlat felé. Érdemes az akkut a motortérben leszigetelni, de nem csak a fagytól hidegtől óvjuk, hanem a drasztikus hőterheléstől is, ami szintén káros az akkura nézve. Egy jól feltöltött új indító akku -18°C hőmérsékleten a kapacitása felét tudja csak, ezért érdemes minél nagyobb Ah és indítóáramú még beépíthető akkut beszerelni, hogy pl. télen a hidegindítás ne legyen probléma. Ez az akku sokkal tovább is fog működni. Érdemes az új akkut beszerelés előtt feltölteni, üzletben a polcon X hónap alatt az önkisüléstől magától is lemerül, ha így kezdi az életét a járműben, nem kell sok reményt fűzni a hosszú életéhez. Égve maradt belső világítás, rádió, CD, stb. használat álló helyzetben órákon át, világítás rajtfelejtése szintén segít az indító akku mielőbbi idő előtti nyugdíjazásán. Persze ezekről ritkán esik szó, a kereskedőknek jobb üzlet eladni az új akkut pár évente...
(#) amper_vadász válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Ez a mai világ, feljelentünk pereskedünk... Jármű villamossági szerelő vagyok, nem vaktában szóltam hozzá a témához. Az autógyárakat nem akarja feljelenteni, hogy még mindig sokat esznek az autók a mai drága üzemanyagokból?
A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2014
(#) amper_vadász válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
De tudom biztosan, gépjármű villamossági műszerész létemre kb. 15 éve már kíváncsiságból szemrevételeztem, azóta alkalmazom szemcseppentőben a zöld golyócskát pl. motor akkunál, de már írtam fentebb.
A belsőégésű motorok rengeteg feles hőenergiát termelnek, ami a szabadba távozik a kipufogó és hűtő rendszer által. Ez is egy kemény átverés, az üzemanyag alig 1/3-a hasznosul.
A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2014
(#) Chipmunk1960 válasza amper_vadász hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Ez pontosan így van, ahogyan leírtad! A "kezdetekben", csak egy papírcsíkot kellett lehúzni, s máris hozzáférhető volt a cella, után lehetett tölteni, meg lehetett egyenként mérni a savszintet. Réges-régen, még az akkuvit, vagy hasonló nevű korában, volt még egy másik lötty, valami olajos ami gátolta a kipárolgást. ma már semmiben nem célja a gyáraknak a 10 éves élettartam, mint régen a Lada aksiknál, amikben egyeslvel lehetett, az esetlegesen kipukkant cellát cserélni.
(#) nagy_david1 hozzászólása Okt 13, 2014 /
 
Reggelre az akkumulátor már csak 12.1V-al fogadott. Így is indult elsőre de nem bízok meg benne, hogy pár nap múlva is fog, ezért cserélem mihamarabb. Köszönöm mindenkinek.
(#) szsrobert válasza amper_vadász hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Hasznosulhat több is.
20kW hajtja a gépet, 40kW fűtheti az utasteret. Mobil szauna, az évszázad üzleti bombasikere.
(#) Inhouse válasza potyo hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
Jogos, nem jól fogalmaztam, ...van (lehet) összefolyási lehetősége, bár ez üzemi körülmények között nem jellemző valóban. Emiatt sem tud szegény úszó egész akkut nézni. A gázkivezetés egy közös csatorna és a széleken 1-2 szelep, kivezetés.
Ma volt egy ügyfél, aki a 2000-es évjáratú 55Ah-s akkuját hozta be, hogy ehelyett kellene másik, új. Azért a 14év már tényleg kiugró, én már a 6-8éves akkuknak is fejet hajtok. Manapság inkább 2-3év/dízel és 4-5év/benzines a jellemző élettartam, persze üzemeltetési körülményektől függően.
(#) Chipmunk1960 válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 13, 2014 /
 
A 14-évnek már én is előre köszönök! A kis Suzukiban alig 2 évet bírt ki, de ha jött az első fagy, biztosan kuka lett. Kis Ah, kis súly, vékony cella-fal, rövid élettartam.
Következő: »»   24 / 66
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem