Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Az átviteli egyensúly problémába belefutottam már, ekkor kell picit gondolkodni, hallgatózni és vagy sikerül, jól megcsinálni, vagy a fülünk megszokja. Ilyen volt az első verziója a dobozomnak, de a hangszórókat átrendezve (szerintem) helyreált a rend, márcsak valami jó középsugárzó kéne 1K-tól 6-7K-ig, de ötletem sincs. Volna e ötleted, javaslatod ilyen feltételeknek megfelelő hangszóróra, amit egy magamfajta földi halandó is megtud fizetni?
Ez például a monacor RBT-95 hangváltó nélkül a lejjebb linkelt mikfrofonnal mérve. Ezzel vetettem össze a többit is és annyira minimális eltérések voltak, ami ugyanazzal mérve is megtörténik, ebből gondoltam, hogy nem szórnak ezek a mikik annyira. Ekkor történt, hogy az egyikre elsőre nem sikerült a forrasztás és a mélyet és magasat is ejtette, majd akkor kiváncsiságból még párszor megmelegítettem és akkor már 100Hz-ig sem ment le a mikrofon, persze akkor nem csak magasat mértem.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2014
Értem, kicsit nehéz elvonatkoztatni attól, hogy tized dB már eltérés, 1dB pedig már sok. De ha ennyire egyformák, akkor ez egy szerencsés vásárlás volt. Talán egy WM 61-et öltem meg egyszer, de azt sem forrasztással, hanem valami más módon, talán tápfesszel véletlenül. Már nem emlékszem.
Középhangszóró? Nem tudom. Használt Vifa D75? Azon kivül csak kónuszosak vannak szerintem az újak között. Mekkora érzékenység és terhelhetőség kellene?
Ja igen, itt a másik probléma, ugyanis 95dB érzékenységű kellene, a terhelhetőség viszont nem olyan lényeges, itthon használom, az erősítő és DAC úgy van belőve, hogy 20V RMS-ig sem lehet kivezérelni 0dB-es színusszal és ezt sem szoktam nyélre tekerni, hát van érzékenység bőven és kinőttem már a diszkózásból.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2014
95@1W? Sokallom. De pl. a HB12,5 olcsó, és majdnem van ilyen hangos. Ha 4 ohmosat veszel, akkor még +3dB. Persze egyéb szempontból nézve, nem egyszerű jól használni. Mondjuk a műribbont sem.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2014
Igen, azzal kicsit besokaltam. Ez a hangszóró teljesen jó lesz nekem., ha lesz egy kis pénzem, berendelek kettőt és meglátjuk. Kösz!
Azt vedd figyelembe, hogy a mérés nagyon régi, most valószinűleg nem olyan, mint az adatlapon. Sok membrán lefolyt már azóta a meritőn. És itt alapvetően Videoton helyettesités a felhasználási cél.
Igen, ezzel tisztában vagyok, de kipróbálom, nem drága, ennyi pénzt megér a dolog, a hangváltóval elbánok főleg, ha addigra lesz mért mikrofonom.
Szia! Ennek a hangszórónak nem igazán lesz jó hangja, de attól függ mire kell, pl. a ilyen lemezjátszóknak sem túl minőségi hangja volt, de szólt.
Összeraktam.
Csak ecsettel kentem be, jól látszanak a poros ujjnyomaim, és még a lencsén is voltak porszemek, de ezzel együtt is várakozáson felül jól sikerült. A doboz is hozta minden elvárásomat -sőt a rétegelt lemez már talán túlzás is-, és a hangjával is elégedett vagyok. Biztosan meg lehetne mérni, hol vannak benne völgyek és púpok, biztosan lehetne jobb hangszórókat használni, a hangváltót is csak magam készítettem az itt kapott útmutatások alapján, de én mégis örülök neki.
Pici csöves végfokhoz akartam volna szobai hangfalnak egy magassal kiegészítve, de így elgondolkoztató, hogy megérné e vele foglalkozni
Kezdésnek nagyonjó, az egyetlen hiba szerintem, hogy messze vannak egymástól a hangszórók. Esztétikai szempontból is jobb lett volna, de hang szempontjából is, így kell egy kis távolság, mire keveredik a hang.
Hétvégén két ilyen magas hangszórót ujitottam fel. A mágnes átmérője egy picit kisebb lett, de viszont újak és a pille vagy membrán (ki minek nevezi) se műanyag hanem selyemből van. És kapott még a ferrofluidot is. Nekem tetszenek. Amúgy jó kis dobozok lettek.
Az lehet, hogy eg színpadi megoldásnál több méterre vannak a dugárzók, de a hallgatóság is több méterre van. A 3 utas rendszerekben valóban messze van a mély a magastól, de ez nem is gond. Konkrét példa a korábban mutatott szpíkerem amiben 4 hangszóró volt egymás felett nagyon közel, de a közepet is azok szólták és 3 méteres távolságig kevés volt a közép én meg 1.5 méterről hallgattam őket. A mostani felállásnál ez a gond megszűnt, persze még mindíg nem az igazi, ezért kell nekem is középsugárzó. Csak a hangszórók lettek átrendezve, minden más maradt, de mégis teljesen át kellett tervezni a hangváltót. A kép elég rosz lett, de a lényeget látni rajta
„Elfogadom az észrevételedet, de azt nem tudom eldönteni igazad van-e.
Számos példa van arra (pl. autóhangszóróknál), mikor közvetlen a mélyközép-sugárzó közepére rögzítik eleve a magas sugárzót. Ennek is biztosan meg van az oka. De legalább ennyi példa van arra is, hogy a mély és a magas távolsága jelentős. A 3 utas rendszerekben az enyémtől általában nagyobb a távolság. A szinpadi hangosításkor a közép és magassugárzók 4-5 m magasan lógnak, a mélyek meg a színpadi sík alatt vannak, tehát több méter a távolság. Ezek alapján elég nehéz okosnak lenni. A tudatlanság kényelmes köpenyébe burkolódzva engem nagyon egyszerű, indokok vezéreltek a dobozkészítéskor. A méretet Ptesza méretezőjére alapoztam. Az előlapot úgy igyekeztem megközelíteni, hogyha nem lesz jó a 2 utas eredmény, akkor még elférjen a középhangszóró is, illetve ha a zárt doboz nem válik be, akkor a mélysugárzó körül akár 4 reflexnyílásnak is tudok lyukat kialakítani. Nem állítom, hogy ezek az érvek megalapozottak, de azt tudtam figyelembe venni, ami eszembe jutott. Nem találtam sehol (pedig alaposan kerestem), olyan elméleti leírást magyarul, ami iránymutatást adna arra, milyen szempontok alapján, milyen elveket követne lehet elvileg jó hangsugárzókat választani, és ezekhez dobozokat tervezni/ gyártani. Ha te tudsz ilyenről, ajánld nekem is, vagy ha még nem készült ilyen, akkor szedjétek össze a saját gondolataitokat (mármint Ti, a hozzáértők), és írjátok le nekünk is. (Nincs olyan illúzióm, hogy valaha is elkészül egy ilyen összefoglaló, de örülnék ha csalatkoznom kellene. Számomra elég frusztráló, mikor egyik szakember tanácsot ad, amit egy másik gyorsan megcáfol.)”
Számos példa van arra (pl. autóhangszóróknál), mikor közvetlen a mélyközép-sugárzó közepére rögzítik eleve a magas sugárzót. Ennek is biztosan meg van az oka.
Fel nem tudom fogni, hogy ez hogy jön ide, de ez is engem igazol, mert nem 2km-re rakják, hanem közel a hangszóróhoz.
Sziasztok az lenne a kérdésem nincs valakinek a képen látható Porkoláb hangsugárzóhoz hangváltója? Esetleg ha lenne valakinek ilyen hangsugárzója és közzétenne egy fotót a hangváltóról azt is megköszönném.
A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2014
Éppen úgy jön ide, hogy a te nézeted támasztja alá. A többi példa meg ellene szól. De ezzel nem akartam vitát generálni, csak rámutatni mennyire ellentmondásos a témakör.
A legekvésbbé sem szól a többi ellene, fel nem tudom fogni, hogy miért kell ebből filozófiai kérdést csinálni. Elég világosan leírtam érvekkel, példával, hogy miért van túl messze a hangszóró, ez nem filozófiai értekezés tárgya. Ilyen értelmetlen szöveget még életemben nem lolvastam.
Nincs olyan téma, aminek ártana a filozófiai elemzés.
Igérem, tőlem többet nem fogsz számodra értelmetlen szöveget olvasni. (...ezt a részt előre töröltem, hogy ne kelljen a moderátoroknak...) Nincs olyan téma, aminek ártana a filozófiai elemzés.
Már hogyne volna, ezen nics mit elemezni vannak tények és kész.
A vicc az egészben az, hogy olyan dolgot firtattok itt már a sokadik hsz-ban, ami a fő problémához képest csak sokadrendű szempontot képvisel.
Az tény , hogy az ideális hangsugárzó a teljes spektrumot egy pontból kéne hogy sugározza (pontsugárzó), dehát ez csak részletkérdés itt. Ennél első ránézésre is sokkal nagyobb gondot okoz az, hogy a mély és magas már csak mechanikus megjelenésében is nonszensz a legfontosabb sáv, a középhangok lesugárzása szempontjából. Az a SAL mély - akár mit is ír az adatlapján - 2 kHz fölött már igencsak érdekesen rezeghet . Ugyanakkor a kis dóm is elég érdekesen viselkedik még 2 kHz-en. Ezért akármilyen váltó is készült a kettő közé, ott komoly problémák lehetnek a középtartományú hangok (vokál, gitárok, strings, pecussion, stb) lesugárzásánál. Tudom én, hogy az ember örül és pozitívan szemléli az alkotását, ha az nem kis munkájába került, és elvileg meg van győződve annak optimális voltáról. De azért javaslom, hogy ne állj meg itt, és ne elégedj meg az első kombinációnál! Ugyanebbe a ládába a későbbiek folyamán sokkal komolyabb hangsugárzókat (!) is találhatsz - lehet kicsit drágábban, de biztos vagyok benne hogy nagyobb megelégedésedre. Nincs annál nagyobb élmény, mint mikor ugyanazt a zenét hallgatva felkiáltasz : Jééé, ezt a hangszert eddig nem is hallottam !
Ha én erre az apróságra egy oldalas litániátm kaptam, szerintem te egy PDF-et fogsz kapni, komplett filozófiai elemzéssel.
Ha két hangforrás távolsága összemérhető a lesugárzott frekvenciához tartozó hullámhosszal, akkor kioltások várhatók. És a többi (jelenleg) nem lényeges.
(#) Szpisti Valószínűleg szól az a SÁL 2kHz körül, ránézésre 2 és 3 között rezonál legjobban. Az Orion dóm is szól 1k-tól, csak nem olyan kellemes, mert magas a THD. Mondjuk attól függ, melyik fóliából gyártották, van amelyiknél teljes sávban megvan az 5%. A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2014
Legalább a műanyag még megszólalt 10k fölött.
Nemtudom, hogyan érted ezt, de a gyári öszeszerelés minősége sem volt túl jó. Sőt az a mágnes ami volt rajta eredetileg mindenhol szellőzött. Fény felé forditva simán átlátni a póluslap és a mágnes közt. Na meg az a ragsztás. Vicc. Mintha odaköptek volna azt jónapot... Ja és természetesen még véletlenül sem fekszik fel 100%-an annyira jó a felülete a vasnak.
Mivel nem látok tisztán a kérdésben, ezért megfogadva a bölcsebbek tanácsát, közelebb teszem a magassugárzót a mély-középhez (újra szét kellett szednem, pedig azt hittem erre már nem kerül sor).
Ez igényel egy újabb lyukat, és a régi lyuk eltüntetését. Még nem csináltam ilyet, de kihívásnak tekintem. Gondolom egy vállas dugó jó megoldás lehet, szükség estén hátsó megtámasztással kiegészítve. A váll azért kell, hogy a mélységet pontosan lehessen tartani. A lyukak készen vannak, azokat függőleges maróval alakítottam ki, de a dugó még kérdés, mert nincs esztergám, csak valami ahhoz hasonló, házilag készített gépecske. Majd kiderül alkalmas-e a feladatra. Akinek van még javaslata, azt kérem most hozakodjon elő vele, hátha azt is meg lehet valósítani.
Annyit javasolnék még, hogy legalább amíg tesztüzemben van, a hangváltót a dobozon kívül helyezd el, könnyebb módosítani rajta én már megtanultam a leckét.
A "kioltások várhatóak" témában, próbáltam egy kicsit töprengeni. Legyél elnéző ha rossz nyomon járok, előfordult már, hogy tévutakra tévedtem.
Feltételezésem szerint, a hullámhossz a hullám "sebességének" és "ismétlődésének" (ez a frekvencia) hányadosa. Gondolom a hullám sebessége az a hangsebesség levegőbeni értéke (nagyjából 340 m/s-ra emlékszem). Ha ezekben nem tévedek, akkor már csak azt kellene tudni, a lesugárzott spektrum melyik részének a hullámhossza kell nekünk. Azért fontos ez, mert nagyon nagy a különbség. Például egy 30-20000 Hz-es spektrumot feltételezve: 30 Hz -> 340/30=11,33 m a hullámhossz 20.000 Hz -> 340/20000 = 0,017 m = 17 mm a hullámhossz és pl. a keresztezési frekvencián, ami nálam nagyjából 2000 Hz 2000 Hz -> 340/2000 = 0,17 m = 170 mm a hullámhossz. Ez egy óriási tartomány (17mm - 11,3m). Szinte akárhová is teszem a hangszórókat, mindenképpen lesz olyan frekvencia, ahol a hullámhossz nemcsak összemérhető, hanem pontosan azonos lesz a két hangszóróm középponjának távolságával. Nálam a módosított helyzetben kb. 195 mm lesz (már lusta vagyok kimenni és pontosan megmérni) a két középpont távolsága. Ehhez az előző számítást kicsit átrendezve 343/0,195=1759 Hz tartozik, azaz ennek a frekvenciának éppen a távolsággal azonos a hullámhossza. Ha növelném a távolságot, akkor csökkenne az érintett hullámhosszú frekvencia. Ezek alapján ismét elbizonytalanodtam. Ki tudja melyik frekvenciatartomány kioltó hatása zavarna jobban? Helyes az okoskodásom?
Idézet: „Akinek van még javaslata, azt kérem most hozakodjon elő vele, hátha azt is meg lehet valósítani. ” Hali! - Korongot már csináltam felsőmaróval. A maró központosító csapjának furatát zsákfuratként kell kiképezni (nem kell teljesen átfúrni az anyagot) és, ha belülre kerül, nem látszik. Egy kisebb és egy nagyobb átmérőjű korongot összeragasztva (csavarozva), kész a vállasdugó. - Másik lehetőség, hogy a vállasdugót felülről marod ki, majd a központosító furatot betömöd fatapasszal. Ezzel az a gond, hogy a dugónak a lyukba kerülő része valószínűleg nem lesz pontosan olyan vastag, mint az előlap. Tehát vagy kilóg a dugó, vagy mélyebben lesz. Egyébként az esztergálásnál is fennál ez a veszély, ha nem tudod nagyon pontosan megmunkálni a fát. |
Bejelentkezés
Hirdetés |