Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Központi fűtés (vezérlés)
Témaindító: farago_bme, idő: Aug 29, 2010
Témakörök:
Sziasztok.
Találtam elérhető áron programozható szabályzót:Bővebben: Link , Bővebben: Link ebből 4-et felszerelnék a radiátorokra, a többit elzárnám. Hogyan oldjam meg, hogy mikor kapcsoljon be a kazán? Termosztát van. A termosztátos szobában szeretnék 17 fokot, a másikban 20-at. Tehát a kazán lehet, hogy be se kapcsol, ha nem hül le a szoba ennyire... Tehát a másik szobában sem lesz 20fok. Jó lenne, ha lenne ezeknek kazán indító kimenetük... Köszönöm.
Hello! Szerintem nem tudod megoldani, mert nem tudod mikor nyit ki. Maximum ha készítesz egy kettős bemenetű termosztátot, és indítod a kazánt, ha valamelyik szobában 17 vagy 20 fok alá megy a hőmérséklet. Csak akkor a kettő beállításának "szinkronba kell lenni"..
Üdv! Szerintem a kazánból ki kell kötni a szobatermosztátot, egy darab vezetékkel átkötni,hogy a kazánt a saját termosztátja vezérelje csak,így az folyamatosan megy.A termo- fejeket pedig radiátoronként lehet állítani a kívánt értékre.Ha elérte a beállított értéket a fej lezárja a radiátort és ha mind lezárt, a kazánt a belső termosztátja kapcsolja le.Így minden helységben olyan meleg lesz amilyent akarsz.A termo-fej lehet akár fali termosztáttal vezérelt vagy simán az előre menő ágra szerelt termo-fejes szelep.
A termofejek meg ha lezárnak akkor hova tolja a vizet a szivattyú?
Szia!
Van megoldás a problémádra, bár nem olcsó. Honeywell Evohome, vagy Siemens Synco Living. Zónánként programozhatóak, és tudnak kazánt is indítani.
Hagynak egy bypass kört, de pl. az Aristonban van is egy darab cső vész esetére.
Nem kéne ennyire túl variálni. Ha kikötöd a kazánból a termosztátot, akkor kellene egy hidraulikus váltó és emellett le is zabálja a fejed, arról nem is beszélve, hogy a kazánt is tönkreteszed a túlterhelés miatt. Rakd abba a szobába a termosztátot, ahol 21 fokot szeretnél tartani. A többibe meg rakhatsz programozható termofejeket. Mivel a ház vesztesége nagyjából egységes és a szobák is elvonnak egymástól, így a 21 fokos szobában mindig 21 fok lesz a többiben amennyit beállítasz. Túlhűlni nem tud, mert elvonja a hőt a melegebb helységekből, mivel a kiegyenlítésre törekszik a ház és ez egyszerű fizika. Ergó beindul a kazán.
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2014
Benne van a nevébe... ahogy írtad vész esetére van. Kb olyan ha azon hajtod a kazánt, mintha az autódat a leszabályzásig pörgetnéd. Vajon meddig működik az autó így és meddig működne a kazán? Szerintem nem sokáig..
Szia. A lényeg pont az lenne, hogy váltogatni kellene hol legyen hideg, hol meleg. Estére a nappali legyen 17fokos, a háló 20, nappal a háló legyen 17fokos, a nappali is, mikor nem vagyunk itthon, délután legyen 20fokos, de csak lefekvésig, a hálóban pedig lefekvés előtt fél órával legyen 20fok. Akkor hova kellene rakni a termosztátot?
Azon gondolkozok, hogy leveszek egy jelet ezekről az automata szelepekről, és én indítom saját logika szerint a kazánt. Vagy kicserélem kompletten az automatika belsejét, úgyis a mechanikai része a számomra nehéz, és én vezérlem a motort sajat szabályzási rendszer alapján. Lehet hogy túlbonyolítom, de mondd meg mi értelme van, hogy 20fok van a nappaliban, ha üres? Minden nap írom a gáz fogyasztást, észrevehető, ha mindkét szoba fűtve van. (feleslegesen...) Másnál ez hogy van megoldva? Szüleimnél szörnyű, az egész kétszintes lakást egy termosztát vezérli, az emeleten megfagytam, lent meg normális meleg volt. Értelmetlen az egész rendszer. A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2014
Én a hálóba raknám, mert akkor csak a délutáni 17 fokos háló hőmérsékletét bukod úgymond. Bár központi fütésről lévén szó, a hőelvonás miatt nem sokat spórolsz az ilyen más hőfok más szoba szisztémával, mivel a hidegebb szoba elvonja a hőt a mellette lévőktől. Mint írtam, mindig a kiegyenlítésre törekszik a lakás. Tehát amit nyersz az egyik oldalon, azt elbukod a másikon, mert onnan fogja elvinni a hőt, ezáltal tovább megy, vagy sűrübben kapcsol a kazán.
A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2014
Helló.
A falak nagyon jól szigetelnek, több, mint 20cm vastag van a szobák között, tehát nem viszi el a hőt olyan könnyen az egyik szoba a másiktól... Én nem akarok feleslegesen fűteni, mivel két nagy szobám van, ezek a meghatározóak. A kettő szoba egyszerre sosincs használva, jól elkülöníthető a hőigény is, nem elenyésző, ha elbukom az egyik fűtését, mert az kb. 40%-ot tesz ki az egészhez képest. Agyalok rajta, de csak egy megoldást látok, ha veszek 4 programozható szelepet, azokat kibelezem, és felhasználom őket. A kazánt meg én indítom. Esetleg hagyok egy bypass ágat, vész esetére. Vagy veszek milliókért telefonról irányítható LCD kijelzős termosztátot rádió távirányítással, de ezt meg nem tartom célravezetőnek... Korrekt megoldást szeretnék találni, fáj, hogy +30%-kal magasabb a fogyasztásom esténként. Tényleg érdekel, hogy másoknál hogy van megoldva. Több körös fűtést ismerem, szintenként, vagy zónánként külön, de ezek inkább nagy alapterületű házaknál, lakásoknál alkalmazott, nálam ezt csak csőfektetéssel lehetne megvalósítani. Esetleg általánosan elfogadott, hogy megy a fűtés mindenhol, ugyanolyan mértékben, és kész? Belátom, hogy egy 4-5 szobás lakásban, mikor mindenki otthon alszik, a nappali meg a konyha nem "számít" sokat. A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2014
Beraknám a kazán indítót termosztátot egy harmadik helységbe, majd a másik kettőbe meg programozható csapot. Időpontokra beállítod őket és kész. Ez sem lesz jó, mert mennél a hálóba, és ott kinyit a szelep, de közben oda több energia kell mint a harmadik szobában a szinten tartáshoz.
Vagy: Conrados vezérlőt felrakod. Veszel 2 digit termosztátot, vezérlő jeleket, VAGY kapcsolással vezérled a kazánt. De akkor is az a baj, egyik szoba 17 fokos kapcsol hogy kell neki a 20 fok kazán indul megy a meleg mint a barom mert 3 fokot kell emelni, közben a 3. helységben is 3 fokot fog emelni. Ha 3 részre szét lenne szedve a rendszer zónákra már jó is lenne.
Szia.
Hát igen, ha lenne külön keringető szivattyú, akkor meg lehetne oldani okosan. Azon agyalok, hogy van ebben a szelepben egy motor, ha egyik irányba forog, akkor nyitja a szelepet, tehát fűteni szeretne, ha a másik irányba forog, akkor zár, tehát elég volt a fűtés, a kazán kikapcsolhat. Ez alapján simán tudnék egy kazán indítást készíteni. Egy lehetőséget kell kizárni, ha a motor nyitás irányba fordul, viszont a szelep még bőven le van zárva... Esetleg megvárni, amíg minimum kettő szelep kinyit, úgyis két radiátor van egy szobában, ha mindkettő nyitás felé vezérli a motort, akkor biztosan kell fűteni. Ha az egyik is csak kicsit zárna, akkor meg a kazánt is lezárom. Hagyok a kazán indítások között 5-15percet, hogy ne kapcsolgasson szegény. Esetleg még hőmérsékletet is mérhetnék a radiátoron, és/vagy az előremenő csövön, hogy elindult-e a fűtés (most vettem 10db NTC-t Ebay-ről, milyen előrelátó vagyok ). Ez a rendszer már tetszik. A vezetékeket elvezetném a fűtés csőnél, vagy egy fali szerelvényben, amiben telefon kábel fut végig, viszont nincs telefonom, és nem is lesz. Ott kapnék pár eret. Szerintetek? A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2014
Azért ahhoz is idő kell, hogy 3 fokot emeljen a rendszer egy adott helységen. Szerintem ezzel nem sokat fogsz nyerni.
Ezért írtam
Idézet: „Hagynak egy bypass kört...”
Szia Kovidivi! Az a kérdésem van feléd, hogy a radiátorok hogy vannak kötve? Csillagpontosan, vagy párhuzamosan?
Ha párhuzamosan, akkor a zoszka tanácsai a mérvadóak. Ha csillagpontosak, akkor a figyelni kivánt helységek körére teszel motoros szabályzó szelepet, amit a helységek termosztátjai önállóan vezérelnek. Ugyanakkor kapcsolnak egy- egy relét, aminek az érintkezői párhuzamosan vannak kötve, és indítják a kazánt. Így mindig csak az a helység van fűtve, ahol a termosztát engedi. És a kazánt, csak az általa kapcsolt relé indítja. Tisztelettel: Jani
Szia. Sajnos párhuzamosan vannak a radiátorok kötve.
Inhouse: normál esetben este 22.00-tól reggel 7.00ig elég a nappaliban a 16-17fok (ilyenkor szinte be sem kell kapcsolnia a fűtésnek, annyira jól tartja a szoba a meleget), ezt kb. 10 perc alatt felfűti a kazán 19fokra. Kipróbáltam, hogy a nappaliban aludtam, a hálóban 16-17fok volt, a gázfogyasztás majdnem fele annyi lett.
Tisztelt Kovidi!
Neked egy ilyen szobatermosztátara lenne szükséged, amiből az egyik vezérlőt a nappaliban, a másikat a hálóban helyezed el. Ez azonban még nem elég a boldogsághoz, ha mindkét helységben 2-2 radiátor van, akkor az általad belinkelt programozható radiátor termosztátból is kell 4 db. Ez után jön a felprogramozás. Ha pl. a nappaliban este 10-ig nézed a tv-t, az ott lévő termosztátot úgy kell programoznod, hogy 9,20-kor vegye le a hőmérsékletet 17 C°-ra, a falak úgyis tartják még a hőt. Ettől 10 perccel később a radiátor termosztátorok is álljanak át 17 C°-ra Na kb. ebben az időpontban kell nyitniuk a hálóban lévő radiátorszelepeknek, hogy ha a hálószobai termosztát mondjuk 9.30-kor kiadja a parancsot, hogy fűteni kell. Ezek a 10 perces eltérések azért kellenek, mert ezekben nem atomóra van, idővel, ha valamelyik téved, a kazánod szivattyúja baromi nagy ellenállásra dolgozik és tönkre fog menni. Ha hasznosnak érezted a hozzászólásomat, akkor köszönöm.
A válaszom második felében tévedtem 10 percet. Elnézést!
Szia!
Köszönöm, minden hozzászólás hasznos, a Tiéd is! Értem amit mondasz, ha jól értem, jól működne. Be tudnék kötni sima vezetékes termosztátot a hálóba, a nappaliban már rendelkezésre áll. Logikáztam kicsit. Ha a radiátoron levő vezérlőt magasabbra állítom, mint a fali termosztáton, az időpontokat összehangolom, természetesen a 10perc késleltetéssel, ahogy írtad, akkor a meleg helyiségben levő termosztát fogja kapcsolni a kazánt, a hőmérséklet függvényében, a hideg szobában pedig a radiátoron levő csap fogja lezárni a radiátorokat, amikor eléri a beállított hőfokot. Kicsit komplikált, de úgy látom, működőképes! Köszönöm a tippet mindenkinek, érdekes dolgokat írtatok, sokat tanultam! Persze a téma itt még nincs lezárva, kiépíteni, és tesztelni is kell a rendszert!
Sziasztok
Sok helyen kutakodtam már, de sehol nem találtam választ a "problémámra" valószínűleg a gázkazánosok szent grálját kereshetem, a fűtővíz ideális hőfokát. 120 m2 ház, Westen quazar fali gázkazánom van, nyitott kiegyenlítőtartállyal. Két új dupla lapradiátor és 4 régi olyan alul felül cső összekötve sok vékony függőleges csővel, bevonva csíkos hullámlemezzel. A csövezés eredetileg gravitációs rendeszerhez "tervezve". Most úgy használom, hogy külső 10-5 foknál 50 fokos fűtővíz, 5-0 között 52 fok, 0 alatt 54 fok. Ezeket az 50-52-54 fokokat a kazán kijelzője írja ki, soha nem tudtam ennyit mérni csőhőmérővel, autós külső hőmérővel és infra hőmérővel sem. A vissza térő víz hőmérséklete, kazánnál általam mérve 28-32 közötti. Nincs valamilyen bevált "szabály", hogy például hány percig melegítse a vizet a kazán, hány percig forgassa a beálított fűtő vizet vagy ilyesmi? Számít vagy olyan sokat oszt szoroz a fűtő víz hőmérséklete?
Minél alacsonyabb a víz hőfoka annál kevesebb a fűtésszámlád, de nem lehet alacsonyabb a kazán gépkönyvében szereplő legalsó hőmérsékletnél.
Azt a legkisebb hőfokot kell kiválasztanod aminél még felfűti a lakást, nem kondenzációs kazánnál kb 60C-tól felfelé. A külső hőmérséklet csökkenésével addig kell emelni hogy ne fázz Sok energiát nem a keringetés emészt fel hanem a víz melegítése, ezért szinte mindegy mennyit megy de azt úgy is a kazán szabályozza.
Ez tényleg így van? Én úgy gondolom, egy lakásnak van egy hővesztesége. Ezt pótolni kell, hogy ne hüljön le a levegő hőmérséklete. Mivel ez a hőmennyiség fix, ezért alacsonyabb hőmérsékletű víznek tovább tart, de a hőmennyiség ugyan annyi. Vagy a kazán hatásfoka rosszabb, ha 70fokos fűtővizet állít elő, 50 helyett? Az én kazánomon van egy matrica- ha termosztát be van kötve, akkor a víz hőfokát fel kell tekerni maximumra, kb. 70 fokra.
Ha a lakásba bevitt hőmennyiség egyezik a veszteséggel, akkor állandó a hőmérséklet. Ha a kinti hőmérséklet alacsonyabb, nagyobb a hőveszteség. A veszteség annál nagyobb, minél nagyobb a különbség a benti és a kinti hőmérséklet között.
Ez tiszta. Ezt kérdőjelzem meg - ' Minél alacsonyabb a víz hőfoka
annál kevesebb a fűtésszámlád'
Erre való az időjárás követő, mely arra hivatott, hogy a mindenkori házad veszteségét és csak is a veszteséget pótolja. Mindezt különböző hőfok információk, tehetetlenségi szorzók, és egyéb adatok egyenletbe foglalásával számolja. És mindezt átlag 1-2 mp-es intervallumban. Nincs olyan hogy ideális kézi beállított hőfok. Ami, ha véletlenül el is találnád ideálisnak mondható, az a következő percben már nem az, mert közben változnak a mérhető értékek.
A hagyományos kazánok hatásfoka annál nagyobb minél magasabb hőfokon üzemel. Viszont hiába nyersz a hatásfokon, ha kint 5 fok van és feleslegesen fűtöd túl a kazánt. A követők ezt az anomáliát küszöbölik ki a lehető legkevesebb veszteséggel. Ha túl alacsonyra állítod az még talán rosszabb, mert a kazánt is tönkre teheted és a felfűtés is sokáig tart, ami akár a dupláját is elfogyaszthatja mintha 10-15 fokkal feljebb van állítva a kazán. Tehát aki azt mondja, hogy minél alacsonyabb annál jobb, annak lila sejtelme sincs a hőtechnikához, veszteségekhez. Röviden, kézzel nem nagyon tudsz optimálisat beállítani, mert a folyamatos hőmérséklet változás mindenképp veszteséget okoz. A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2015
Hát ez az. A logikus magyarázatok segbe rúgnak más logikus magyarázatokat. Pont itt tartok most.
Nincs ebbe semmi ördögi. Egyszerű, azaz nem egyszerű, de csak matek. (Hőbentartás, felfűtési sebesség, fűtővíz hőmérséklet, visszatérő vízhőmérséklet, szoba hőmérséklet, kinti hőmérséklet, bevitt teljesítmény, füstgáz hőmérséklet, fűtőérték, stb).... ezek mind hatásfokot befolyásoló tényezők. Ha egyet is rossz értékre vesz az ember és azzal számol, akkor több 10% veszteséget okoz. De miért kéne számolnunk? Megteszik a követők helyettünk és sose tévednek.
Most rakjuk félre, hogy kint milyen hideg van. Legyen 0fok. Bent meg szeretnék 20 fokot. Ami érdekel, mert ellentéteset írtok. Mikor jobb a kazán hatásfoka? Amikor a vizet 70fokra melegíti fel, és azt keringeti addig, amíg a szobában meg lesz nem a megfelelő hőmérséklet, vagy akkor, ha 50fokos vizet állít elő, és azt keringeti? Te azt írod, hogy: "A hagyományos kazánok hatásfoka annál nagyobb minél magasabb hőfokon üzemel. ", míg DkGrinder írja: "Minél alacsonyabb a víz hőfoka annál kevesebb a fűtésszámlád," - a kettő kiüti egymást. Hogy is van ez?
Az én személyes véleményem: ugyan annyi gáz fog fogyni, de megindokolni nem tudom. A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2015
|
Bejelentkezés
Hirdetés |