Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
 
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   51 / 120
(#) nzozz válasza ferci hozzászólására (») Okt 26, 2014 /
 
Bocsánat, valóban nem voltam elég pontos. 3 fázisú, AC 380V(400V) -os hálózati feszültségből kellene DC 24V. 1db 3TF2010-0BB4 típusú mágneskapcsoló, ledes/glimmes visszajelző lámpák ill. 1db fáziskiesés védelem üzemelne erről a tápegységről.
(#) ferci válasza nzozz hozzászólására (») Okt 26, 2014 /
 
Ebben az esetben bármelyik tápot megcsinálhatod, mert van 230 AC voltod is, mint fázisfeszültség betápként...- gondolom, a csillagpont megvan, mint "0" volt.
Jó ide önrezgő, rezonáns pl. IR2153-mal vagy flyback... ez még stabil is... 30 watt nem téma.
Kapcsrajzot találsz a fórumban bőven.
Én mindenestre inkább egy sima stabilizátort csinálnék a jóval egyszerűbb kivitelezés miatt..
Egy kis disszipáció nem lehet gond a motor ( gondolom..) teljesítménye mellett.
24 voltos trafó, 40 watt legalább, 7824 + 1 tranyó az amper miatt, akár sorosan NPN), akár kerülővel (PNP).
Természetesen ha nem kell annyira stabil, még egy darlingtonos sima áteresztő is elég.
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2014
(#) zsoltee0001 hozzászólása Nov 11, 2014 /
 
Sziasztok
Javítok egy kapunyitót (ezekbe is felütötte a fejét újabban a kapcsolóüzemű)
A trafó primer tekercsét szétrágta az egér.
Még nem néztem, hogy a többi rész (kondi, IC) jó-e.
Az Ic Adatlapja: Bővebben: Link
Pár kép a trafóról, mellékeltem.
Az IC adatlapján található áramkörből próbálok kiindulni, de érdekes, hogy itt a primer tekercs 1 lábra több szál is megy, az adatlapján nem.
Szerintem valahogy, ha szét tudnám szedni, és tudnám, hova hány menet (nem sok) akkor még menthető lenne.
Szerintetek?
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 11, 2014 /
 
Szia!
Kár, hogy a trafó pontos méretét nem írtad be... szét kell szedned mindenhogyan persze..
A "vastagabb" drótok menetszámát számold meg, írd fel valahogy a menetirányt, mert az fontos lesz.
Nézd meg, van-e tényleg segédtekercs vagy csak a szekunderhez kell.
Példának berakok egy rajzocskát arról a trafóról, ami pl. nekem van, ez TNY266-tal ment segédtekercs (-táp) nélkül. Hasonlítsd össze a te méreteiddel.

0P223.JPG
    
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Nov 11, 2014 /
 
Köszi. Reggel meg fogom nézni.
Üdv
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Nov 12, 2014 /
 
Szia
Megvizsgáltam alaposan ezt a kis trafót, az IC adatlapjához hűen 3 tekercsből áll, a primer van legbelül, ez szerencsére megúszta, mert a szekunder vastag drótját már nem bírta átrágni az egér, úgy, hogy ez a kettő ok.
Az Ic Vcc-jére menő tekercs (ic tápja) van elrágva, ezt kéne reprodukálni, de nem akarom szétkapni.
Azért volt megtévesztő mert 3 párhuzamos szálból áll a tekercs, ami 12 menet, nem tudom, hogy van-e jelentősége, hogy 3 szálból kell álljon?
Az IC drain és többi lábán nem érzékelek zárlatot, de még mindig nem tudhatom biztosra, hogy megúszta-e.
Mindenesetre a primer oldali 5 amperes le volt vágva és az összes primer dióda zárlatba van.
Félek, hogy fölöslegesen szórakozok ezzel a trafóval, ha az ic eleve döglött.
Amúgy se értem minek raktak egy olyan áramkörbe kapcs üzemi tápot ahova egy sima 24 volt 6VA-es trafó is elegendő, lehet ez lesz a B-terv.
Üdv
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 12, 2014 /
 
Oké... azt a pár sodrott menetet be is tudnád fűzni, de oda beraknék inkább 1 kicsit vastagabb szálat, annak úgyis mindegy, mert ott pár mA van csak ( segédtáp).

Kérdés csak az, hogy graetz csere után megvan-e még az IC... aztán jöhet a B-terv...
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Nov 12, 2014 /
 
Ugyan olyan 1 tized vastag tekercsem van, úgyhogy 3 X 12 menet ment rá.
Nitrohígító hatására leváltak a ferrit magok, úgyhogy egyszerűsödött a helyzet.
A diódák cseréje után minden a helyére került, a vezérlés rész le lett választva és jött az élesztés, úgy néz ki, minden oké.
Viszont érdekes, hogy csak 21,5 V van a pufferen 5 wattos izzóval terhelve.
Kérdés: a ferritmag közepén kb 1-2 mmm légrés van, ami aszimmetrikusan nem pont középre eskik, mikor szétszedtem ezt nem vettem észre, így nem biztos, hogy pont oda került, szerinted van jelentősége?
Üdv
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 12, 2014 /
 
Nincs jelentősége, mert a primer ezeknél általában szét van tekercselve, kb. faltól-falig...
A szekunder puffert kérdezed? ( gondolom....)
Biztos nem 1-2 mm a légrés... tolómérő kell oda neked, nem szemre...
Azt nem írtad, a vas ugyanakkora-e... mert ebből 5-15 watt vehető ki és az meg a terheléstől is függ, miféle.. azt nem tudom, eredetiben mennyit evett róla a kapunyitó és hány volt az előírt szek. DC.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2014
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Nov 12, 2014 /
 
A vas külső átmérőjét nézve 20 x 20 mm, a belsejét nem mértem.
A rendszer úgy gondolom stabilan működik, a stab 5 voltos ic-t el tudja látni és a reléket is tudja rendesen mozgatni, a legminimálisabb melegedése sincs 1 óra járatással.
Szerintem ok a dolog, de ha mégsem, akkor még mindig ott a "B" terv.
Köszi a segítséget.
Üdv
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 12, 2014 /
 
Elég furcsán fogalmazol... "átmérő..."- amit becsatoltam rajzot, azon minden méret megvan..
Ahhoz kellett volna hasonlítanod, mm pontosan.
Na mindegy, lényeg az, hogy működik rendesen a tápod.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2014
(#) zsoltee0001 hozzászólása Nov 22, 2014 /
 
Sziasztok
Szerintetek az miért van, hogy idegesítően sípol egy táp (terhelve) valami ősrégi, még vez IC sincs benne, de működik.
Üdv
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 22, 2014 /
 
Lehet, hogy extrém alacsony frekin megy, nincs kiöntve, stb.. és bizony hangfrekin rezonál.
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Nov 23, 2014 /
 
Szekunder oldalon kicseréltem egy kondit picit nagyobb értékűre (nem elko) és megszűnt a sípolás
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 23, 2014 /
 
Ügyes vagy... a táp ugyanúgy működik, gondolom..
(#) Pixi hozzászólása Nov 24, 2014 /
 
Sziasztok.
Van egy 1,5A-es változtatható kimenő feszültségű tápegységem ami nem működik. Előre ennyit sikerült találni benne, hogy a 230V oldalon a dióda hídnál az egyik dióda zárlatos. Ez lehet az ok, hogy nem működik, és esetleg ennek köszönhetően más része is meghobásodhatott
Előre is köszönöm a segítséget.
üdv
PIXI
(#) ferci válasza Pixi hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Első lépésben válaszd le a pufferkondi és az elektronika között a fóliát, aztán meglátod, jó-e az a rész.
Mérj rá a félvezetőkre és ha rendben találod mindet, egy 100 wattos izzón keresztül ( 230 betáp ) csinálj egy próbát pl. 5 wattos terheléssel.
(#) fecameca válasza Pixi hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Nem kell semmilyen fóliát átvágni, ha a kapcsoló elem zárlatos, (MOS-Fet, nagyfesz.tranzisztor, iC, sajnos egyre több féle dolog jelenik meg.) a zárlat rajta van a puffer kondin is. A dióda zárlata a 230 V-on csak másodlagos. Van még egy rossz hírem. a zárlattül gyakran a vezérlő részbe is minden szét szokott égni.
(#) ferci válasza fecameca hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Ja, hát aki egyszerre cserél minden elképzelhetőt, az természetesen nem nyúl bele ilyen közelítő megoldásokkal.
A "rossz híred" valszín igaz, de akkor is lépésenként kell ( illik...) felderíteni a hibát.
A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2014
(#) fecameca válasza ferci hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Idézet:
„aki egyszerre cserél minden elképzelhetőt”
-Az a sok "minden" manapság már csak 1 db IC szokott lenni. Bár igazad lehet nem tudom, milyen tápról van itt szó éppen.
(#) ferci válasza fecameca hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Nem én írtam be, hogy minden szét szokott égni, stb...
Én se tudom, hogy konkrétan milyen...
(#) Pixi hozzászólása Nov 24, 2014 /
 
Ez egy somogyis MW 3R15, és van belőle kettő is, mindegyiket túlterhelték, de akkor a leírtak alapján nem fogok vele szórakozni, mert nem éri meg, annyira nem nagy érték.
(#) ferci válasza Pixi hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Ahogy kinéz, tuti nem érdemes...ha ezzel kezded...
(#) Pixi válasza ferci hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Bocsi, csak melóból írtam és nem tudtam a típust. De gondoltam megkérdezem hátha valami egyszerű baja van.
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Nov 25, 2014 /
 
Gőzöm nincs, miért kezdett sípolni, a kondenzátorok jók, kis megpótlással abbahagyta, le lett tesztelve, minden frankó.
Alapvetően a kapcsoló tranyó volt zárlatos és a diódák, nem pont olyan értékű tranyót tettem bele, lehet, hogy innen ered a sípolása.
A meghibásodás oka is megvan, nem használt lágyindítót, volt, hogy bekapcsolás után levágta a biztosítékot, érdekes, hogy a helye megvan az PTC-nek, de betyár módon gyárilag áthidalták.
A lágyindító, csak a kondi miatt van ezekbe, vagy a kapcsoló fet/tranyó miatt is?
Üdv
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 25, 2014 /
 
Leginkább a puffer kondik töltődése miatt - közvetve pedig a FET miatt is, mert a szekunder kör kezdetben üres kondiját ugyebár már az táplálja...
(#) kisist1 hozzászólása Dec 1, 2014 /
 
Sziasztok!

Remélem jó topikot sikerült választanom, de elnézést ha mégsem!

Egy egyszerű 12V-os adapterrel lenne problémám, konkrétan az hogy nem működik. Sajnos sikerült kicsit túlterhelnem, olyan 2.3~2.5 A-rel, miközben 2A amit tud papíron. Ezért olyan 10-15 másodperc működés után meghalt. Sajnos elszámoltam a rákötött ledsor fogyasztását.

Szétszedtem és észrevettem hogy az egyik kondenzátor forrasztása megadta magát, ezt kijavítottam, de nem oldotta meg a hibát. Megmértem a kondenzátorokat és a tekercseket is megnéztem, de nem hibásak.

Mit tehetnék hogy újra működjön? Elképzelhető hogy az IC adta meg magát benne?

Szerettem volna megcsinálni, mert szépen működött eddig, hatásfoka is jó volt (80+, ahogy mértem) és a feszültséget is egész jól tartotta.

Itt van róla két kép még forrasztás előttről. Bejelöltem hogy hol adta meg magát az egyik forrasztás:
A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2014
(#) kisist1 válasza kisist1 hozzászólására (») Dec 1, 2014 /
 
Át lettem irányítva, ezért átmásolom a válaszomat a másik témából.

fecameca kérdezte:
Azt nem írod pont, a bemeneti 1 A biztosíték nem égett ki? A pufferkondin a 310 Volt mérhető?

Válaszom:
Sajnos nem a biztosíték adta meg magát. Néztem a kondit és 314V-ot mértem rajta. Ami fura volt számomra, hogy amikor hozzáérintettem a multiméter érintkezőit akkor egy nagyon picit szikrázott. Kb 0.1 mm-es volt, mikor összeértek. Nem tudom számíthat e ez. Nem szoktam ekkora feszültséget mérni, szóval lehet ez természetes
(#) zsoltee0001 válasza kisist1 hozzászólására (») Dec 3, 2014 /
 
Szia
A primer oldalon látok egy biztosítékot, az oké?
Sajnos a primer elko tönkremenetele (hiánya) tud kapcsoló végfok zárlatot okozni.
Meg kéne nézni, hogy van-e zárlat az ic-be, az ic adatlapját töltsd le és ott szokott lenni egy általános kapcsolási rajz, abból ki lehet indulni.
Szerintem egy egyszerű túlterheléstől nem kéne elszállnia, de mint írtam, a primer elko tud ilyet okozni (legalábbis amikkel találkoztam)
Üdv
(#) kisist1 válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Dec 3, 2014 /
 
Igen a biztosíték az rendben van. Jó lett volna ha az adja meg magát :\
Az IC-n ez a felirat: IRON 2604A Y3FT3A
Kerestem korábban de nem találtam hozzá rajzot.
A kondikat, amiket tudtam, azokat megnéztem. A multiméterem 200µF-ig mér és C10 valamint C9 470µF-osak, úgyhogy ezekre annyit írta a kis műszerem, hogy több mint 200
Következő: »»   51 / 120
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem