Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Sziasztok! Fz-1es modellvasút transzformátorommal lenne problémám. A gond az, hogy a trafó, 12V-os része, tehát ami a pályába táplálja az áramot, egyik irányba nem működik. Olyan mintha kontaktos lenne, vagy elszált volna a trafó egyik oldala. A másik irányba rendben működik. Mit tudtok ajánlani, mit kezdjek vele?
Üdv! Én a helyedben szétszedném és megkeresném az okát. Kézrátétellel viszonylag kevés hiba deríthető fel.
Abban a "trafóban" valszín egyenirányító ( graetz ) is van és a +/- ág egyik fele nem megy..
Nem tudom az FZ1, mint típus mit jelent, de ha az irányváltás lenne az "egyik irányba nem működik", akkor az lehet nem trafó hiba. Feltevésem szerint az irányváltás polaritásváltással jön létre, és ha ez így van, akkor nem a trafó, hanem az után valamilyen egyéb rész, pl. elektronika, vagy kapcsoló, lehet a bűnös.
Talán ez a rajza, vagy az elve.
Idézet: „Nem tudom az FZ1” A PIKO modellvasúthoz gyártott trafó.
Egy egykor akkumulátoros fúrót akarok üzemeltetni a trafóról. 19V egyen kell neki, az 13.5V váltakozó feszültség. 6 Amper
Egy trafó szekunderét tekerném csak át. A primer vastagsága 0.5mm lehet, viszont kettő is van belőle. Az egyik ellenállása 5, másiké 5.2 Ohm. Amennyire belátok a huzalhoz, úgy tűnik a vastagság ugyanaz. Én arra gondoltam, hogy esetleg a 110V-230V átváltás lehetett a készülékbe amiből való, így csak sorba kellene kötnöm. Viszont javítsatok ki ha esetleg tévedek, amiket itthon megnéztem 150-200W körüli trafókat, azoknál a primer kör ellenállása 8-11Ohm között volt, ezért gondolom így. A számítás módja érdekelne, EI lemezes transzformátor. De ha nem megoldható, akkor végső esetben feltekerek egy sort és kiszámolom, hogy mennyi a menetfeszültség, csak eléggé sok E-I darabkából van a trafó. ![]()
Szerintem összerakott állapotában megméred most, hogy mekkora a szekunder feszültség (természetetesen izzón keresztül).
Majd letekered a szekundert (úgy hogy közben számolod a meneteket). Ezután egyszerű aránypárral kiszámolod az új menetszámot. A huzalvastagság pedig a legnagyobb ami ráfér. Mondjuk akkus fúrónál nem szórakoznék ennyit...
A két primert kösd sorba először egy 230-as izzón keresztül, a jó menetirány miatt és ha nem virít, akkor okés, kiveheted.
A szekunder menetszám a vas szerint 3,5 menet/volt kb., ha a primer sorbakötve jó. A váltónál ne számolj az 1,414-es szorzóval, mert 6 ampernél nem lesz csúcsfesz, tekerj rá kontroll után, terhelve 16-17 voltot legalább és úgy mérd majd a dc-t. Onnan könnyen tudsz már le vagy fel korrigálni.
Köszönöm a válaszaitokat!
Ha a menetirány nem jó, akkor szinte teljes fényerővel fog világítani az izzó?
Sziasztok!
Egy elektromos kapu vezérlőjében zárlatos lett a trafó (csatolt kép). Elég speciálisak a paraméterei és 12.000 Ft egy új belőle. Szerintetek lehet ezt valamivel helyettesíteni? 230V bemenetből csinál 160-180-200-230V kimenetet (motor nyomatékának szabályozása). Gondolom ez annyiból áll, hogy a primer tekercset megcsapolják 4 ponton. A szekunder oldalon 12V és 24V kimenetek vannak. Maximális teljesítmény 20W. A szekunder oldal helyettesítése nem okoz gondot egy 230V/2x12Vx1.95A trafóval (~2500Ft). De mi legyen a nyomtékszabályozással? Az egyetlen lehetőség, amit látok, az, hogy 230V-on megy a motor maximális nyomtékkal. Hasonló, primer oldali megcsapolt tekercses megoldást sehol sem találok. Van esetleg valakinek megoldási ötlete? Köszi!
Ha a tekercselésre szánt 4-5óra alatt többet keresel az áránál, akkor neki kell állni, nem varázslat. Nagyon régi rádiókban előfordulhat ilyen primerrel készült trafó.
1.) Kapu vezérlőt kültéren szokás telepíteni, impregnálás stb...
2.) Kiváltás esetén méret nem biztos hogy illeszkedni fog... Idézet: „(motor nyomatékának szabályozása)” Ha most is a jelzett legmagasabb nyomatékú állásban van, akkor pont emiatt "annyira" nem aggódnék. De mondjuk egy másik trafóval lehet "szembekötni" és így csökkenteni. De mindenképpen gányolás... Én jól elmennék a "kapuboltba" (ha jól látom pont olyan mintha egy KLING/CAME Crono lenne) hétfőn és vennék gyárit. Valamint elgondolkoznék azon, hogy mitől sült meg, merthogy annak oka lehet...
A motor 160-230V~ ót kaphat?
... és hogyan érzékelik a túlterhelést, védelmet? Nincs itt valami alapvető félreértés? Én kisfeszültségű kapunyitó motorokat ismerek, persze ez nem minden. Mi van, ha a trafót többféle hálózathoz készítették és azért vannak a megcsapolások?
Köszönöm a figyelmeztetést és az ötletet. A trafó kiválasztásánál figyeltem arra, hogy ellenálljon a kültéri viszonyoknak és a méretek stimmeljenek. A megsülés oka egy gyíkcsalád beköltözése volt még nyáron. Viszonylag nehéz kaput tolt eddig a legmagasabb nyomatékon. Mindezeket figyelembe véve, szerintem helyettesíthető elemről van szó, ami így nem mellesleg negyedannyiba kerül.
Az vicces, hogy a 24V-os a profibb és 230-as a lakossági kapu. Én sem értem teljesen...
Köszi, én csak néhányat láttam, nem gondoltam, hogy az olcsóbb megoldásnál a hálófeszt kiengedik a motorhoz...
Ez egy 12 éves szerkezet. A motor egy 230V-os egyfázisú motor. A túlterhelést 5A-es biztosítékok hivatottak kivédeni. A trafón a primer oldali "megcsapolások" a nyomaték állítása miatt vannak, ezt a vezérlő leírásából vettem. Ha valakit érdekel, ez egy ZBX6 típusú vezérlő. L1T, L2T megy a trafóra, a CT a megcsapolásról jön vissza és kapcsolódik a motorra. A 24V a panel tápellátása. ZBX6 kapcsolás
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2015
Egy 20W-os trafó primerjén kb. 90 mA áram folyik. Gondolom a huzal is ehhez van méretezve. Egy hálózatról működő motor esetében, ekkora áram csak nagyon-nagyon pici teljesítményt tudna kezelni. Az ajtómozgatáshoz nagyobb erő kell.
Azt vélelmezem, félre értesz valamit.
Mivel kifejezetten ehhez készült, lehet, hogy a 12-24 V-os szekundere valóban csak 20 VA-os, de a primer oldalt autotrafóként nagyobb terheléshez méretezték. Ha már a leírás ezt ajánlja. Egyébként nem nagyok ezek a motorok, ~120-150 W. Biztonsági előírások megkövetelik, hogy a mozgatónyomaték ne okozhasson (jelentős) sérülést, ha valaki ottakad.
Sziasztok!
A csatolt képen látható trafót találtam és a most készülő labortápomba tervezem beépíteni. A kiszemelt kapcsolás itt van. A problémám az, hogy nem tudom, mekkora maximális áramot állítsak be. Nem tudom mit tud a trafó. A méreteket rárajzoltam a képre. kb. 2kg. Két szekunder tekercs van rajta: piros: nagyjából 30VAC (két darab sorba kötött 12V 5W-os izzóval terhelve), Kb. 1mm-es lehet a tekercs, de pontosan nem tudom megmérni, mert nem fér oda a tolómérő. 0,8ohm az ellenállása, bár ennek a mérésnek így nem hiszem hogy van értelme. kék: 9VAC (ezt a panelmérőnek szánom) Úgy saccolom, hogy olyan 80-100VA lehet a trafó. Jó a feltételezésem? Meddig mehetek áramban? 2A?
A vas keresztmetszete alapján ( 2,9x3,2 cm^2) 60 wattra saccolom, ez még jó a szekunder 2 amperre, hiszen úgysem csúcsra járatod állandóan.
Az 1 mm átmérő okés is lenne, habár nem látom, hol mérhetnéd a szigetelés megbontása nélkül. Nehogy a piros drótot mérd... Itt a primer lenne érdekesebb, de ahhoz tényleg nem férsz hozzá. A puffered viszont 40 volt is lehetne közepes terhelésnél, tehát határeset az Udc x Idc. Tervezz mellé egy pici ventit ( 1 watt csak..) és ha néha túl meleg lenne, tedd is oda.
Ez egykor nyomtató trafója volt. Kinézetre talán Epson FX1000. Ha megméred a primer ellenállását, az alapján pontosabban lehet becsülni a kivehető összteljesítményt. A szekunder tekercs ellenállása nehezebben mérhető a kívánt pontossággal.
Sziasztok kaptam egy trafót aminek a primer oldalán 4 kivezetés van,és nem tudom melyik 2 lehet a 230v ága,az első pár vezetéken 11.3R mérek,a másik páron 9.4R,nem emlékszem a több vagy kevesebb ellenállás a hálózati bemenet.Köszönöm
Valószinűleg a kettő sorba kapcsolva. 110/220.
Ferci és Erbe!
Köszönöm a válaszokat! A tekercs keresztmetszetét a mellékelt képen láttam, le lehet szedni a műanyag szigetelését és ide nem fér be a tolómérő hegye. A piros vezeték egy sodrott kábel. Rá van forrasztva a tekercs végeire ezért azt mérni tényleg badarság lenne. A primer tekercshez egyáltalán nem lehet hozzáférni bontás nélkül. Nem tudom megmérni mekkora a keresztmetszet (még szemel sem ![]() A trafó egy epson FX1050 nyomtatóból való. Helyes a meglátásod Erbe! Bontottam egyet nemrégiben. Viszont van még kettő ugyan ilyen nyomtatóm. Esetleg az egyiket még újrahasznosíthatnám. Akkor párhuzamosan raknák a két ugyan ilyen trafót. Ha egy önmagában mondjuk visítva bírna 2A-t akkor a kettő esetleg kényelmesen tudna 3A-t is... Vagy ez nagyon hülye gondolat?
A szekundereket meredek lenne párhuzamosan kötni, ha van kis különbség, pár tized volt..
Viszont külön graetz és utána párhuzam, az jobb, mert az árammegoszlás nem lehet annyira durva, hogy egyikből fél amper, a másikból 3... Természetesen előtte mérj, mennyi a dc különbség... fél-1 volt pl. Kétutast pedig nem javasolok (félhullám innen és onnan..) A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2015
A trafó vígan bírja a 100 VA-t, még többet is. Egy trafóból is kiveheted a 3 A-t.
Egy doksi 120 w teljesítményfelvételt ír erre a gépre... ezt sokallom, de keress rá te is, nehogy feleslegesen variálj..
|
Bejelentkezés
Hirdetés |