Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Milyen paraméterektől melegszik a trafó lemezelése?
Csináltam egy akkutöltőt kis kapacitású akksikhoz, 0.6A-el töltök egy akkut, de 20-30 perc elteltével kb 40 fokra melegszik fel a trafó. Egy tescos töltő trafóját használom, úgy, hogy a szekundert tekertem át magamnak, az eredeti töltőn 6A volt feltüntetve, nekem max 1 kell. 0.8mm-es huzal (ez kb 0.5mm2).
Először kontroll 1 óra, terhelés nélkül.. ha úgy is melegszik:
- kevés hozzá a primer menetszám, - vagy nagyok a rések az E-I lemezek között, - vagy nem jól szigeteltek a lemezek és nagy az örvényáram, - vagy mind egy kicsit.. ![]()
Kipróbálom, gyanítom a primer van kispórolva, hangja egyébként nincs a lemezeknek.
A lemezek nem jó szigetelését, hogy kell értenem?
Ha vas érintkezik a vassal elég jól, akkor az egy kis rövidrezárt menetet alkot és "áramot fogyaszt"..
Ezért vagy foszfátozottak a lemezek, vagy vékony papírhártya van rajtuk, stb.... Egy jó trafóban is van ilyen, de ott a lemezekben kialakuló örvényáramok mágneses terei egymást rontják le, viszont ha több lemez is villamosan összeér, akkor ott már csökken ez a hatás. A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2015
Megtehetnéd azt, ha van még drótod, hogy szekundert leszeded, feltekersz egy sort a primerhez, sorbakötöd úgy, ahogy kell, aztán új szekunder cseppet több menettel ( kb. ki tudod számolni az eredeti áttételből, mi lesz..).
Helyed biztos van bőven.
Terhelés nélkül is ugyanolyan iramban melegszik a vas!
Így van megoldás a problémára? Van még itthon egy transzformátorom, ami talán elég lehetne nekem ehhez a kb 30VA-hoz, majd megnézem, hogy az hogy viselkedik. Ilyen osztott kivitelű csodáról van szó, nincs hely a primert meghosszabbítani.
Szerintem nem kell tenned semmit... Könnyen lehet, hogy eleve 65 fokra engedték meg a melegedést a tervezéskor. Ha eddig nem volt vele gond, ezután sem valószínű. Az ilyen méretezésű trafóknál gyakran tapasztaltam, hogy terheléssel (30...50%-nál) kissé kevesebb a melegedés.
Különösen ne problémázz... ha így tervezték ott, "távol", akkor nekik biztos úgy volt jó..
( Sebi: én ideges lennék, ha üresben 65 fokos lenne egy trafóm, pedig nekem se 10 volt a kezemben... ![]() Ha a sajátom lenne, tennék is ellene, de inkább nem írom le a módját. Tegyél melléje egy kis ventit, valszín bőven jut neki 1 watt a szekunder töltőfeszből és fújasd pofán a trafódat.
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem van nekem egy transzformátorom amit még a 220V-os hálózatra tekertek meg használhatom a trafót 230V-os hálózatról?
Elvileg jobban fog melegedni, de attól is függ, mennyi nálad általában a 230V, ill. szakaszosan vagy folyamatos üzemben használod.
A gyakorlat dönti el... Tömegesen vannak még használva 220-as trafók. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2015
Nálam a 230V-nál egy kicsivel több van vagy érdemesebb rátekertetni egy pár menetet.
Ha megoldható, célszerű... term. a szekunderre is kell akkor pár menet pluszban az áttétel miatt, ha szükséges.
Akkor el viszem és megkérdem menyiért tekernek rá.
Nem kell vele semmit sem csinálni, jó úgy ahogy van. Alig fog jobban melegedni, lehet, hogy észre sem veszed. Kapcsold rá a primerre a feszültséget, a szekunderre ne tegyél semmit járasd így egy órán keresztül ( attól függ mekkora a trafó tömege ) aztán látod, hogy mennyire melegszik.
Akkor hagyd egy órát bekapcsolva, aztán meglátod.
Elégé jó melegszik a trafó üres járatban.
Nem a legkorrektebb leírás a hőmérsékeltre. Javaslom a °C használatát, az sokat segít a hőmérséklet meghatározásban.
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2015
Ha más gond nincs vele, ez a hőfok még nem kritikus egyáltalán.
Gondoltam ventire én is, de melegebb a trafó, mint a teljesítmény tranzisztor
![]() Van még pár trafóm ami donornak jó lesz, de majd úgy próbálom ki, hogy mielőtt bármit is tekernék rá megnézem mennyire melegszik. Kis akkutöltőbe lesz, szóval igencsak folyamatos üzemben használnám, és úgy gondoltam, hogy a trafó nekem ne forrjon fel, mert egy izzó trafót nem merek magára hagyni.
Tegyél elé a primer ágba egy fojtót! Ha van felesleges trafód, 15-20 VA-es 12 V-os szekunderét kösd elé! Ha csupasz vasmagod van, 3-4 cm2-re tekerj 100-150 menetet 0,4-0,5-ös huzalból. Így nem kell a trafót buherálni és alakul az áramgenerátoros karakterisztika.
Igen, de ki kell szedni az "I" lemezeket, vagy valahogy fojtót csinálni a trafóból, különben amíg be nem telít, addig magára veszi a feszültséget, de utánna az áram hirtelen nő, tehát, nem igazán lesz áramgenerátoros. Különben sem lenne, de az eső jellegű karakterisztikát ily módon nagyon egyszerűen meg lehet csinálni.
Esetleg be lehet kötni egy rezsót a primer elé... ![]() Amikor kezdtem dolgozni, akkor hallottam egy igazán egyszerű módszert akkutöltésre.( autóhoz ) Azt mondták, hogyha mész a laborban, találsz egy nagyobbacska dódát, azt sorbakötöd az akksival, meg a hálózattal. Csak ne fogd meg egyik pontját sem... ![]()
Nem kell kiszedni az I lemezeket. Váltakozó áram elé állítjuk és amíg túl nem terhelik a trafót, nem fog betelíteni. A kolléga szerint 60 VA a trafója. 15 VA 12 V-on ~1,25 A. Ugyanez az áram 230 V-on?
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2015
Az rendben van, hogy váltakozófeszt kap, de úgy fog működni, mint egy áramváltó. A 12 V-os rész van sorbakötve az eredeti trafóval. És a primer oldala? Lóg a levegőben, vagyis amíg ez a trafó be nem telít, addig magára veszi az összes feszültséget, hiszen csak nagyon kicsi mágnesezőáram fog folyni, amíg az indukció tud nőni a feszültséggel együtt. ha meg már elég nagy lett, akkor betelít a vasmag és olyan lesz ez a trafó, mintha légmagos lenne. A primere meg olyan lesz, mint egy áramváltó lezáratlan szekundere.Olyasmi lesz, mint egy kapcsoló. Vagy mint inkább egy tirisztoros fázishasítás, de viszonylag kevés gyújtáskéleltetést fog tudni. Illetve ezt is ki lehet számolni. nyilván nem ideális, hiszen folyik mágnesezőáram, van ohmja a tekercseléseknek, stb, de a lényege ez lenne. Vannak kapcsolós tápok, amik ez alapján működnek.
Kezdjük előről. Van egy trafó, aminek egyik tekercsét rákötjük váltófeszre. A felvett árama a mágnesezőáram lesz, ha nem telít be a trafó. Ha te ezzel bármit kötsz sorba, csak kevesebb áram fog folyni.
Ha ezt a trafót elkezded nagyobb tápfesszel gerjeszteni, akkor egyre inkább nő az indukció, míg be nem telít. Onnan kezdve nagyjából rövidzár, előtte meg szakadás. Amit ezzel el lehet érni, az az, hogy a 60VA-es trafóra kisebb feszültség-idő terület fog esni. De ez csak a szinusz 90 fok felett lesz (csúcs)áramkorlátozó hatású. Az áram középértékét természetesen korlátozza, de ha minden alkatrész ideális, akkor a 60VA-es trafó csúcsárama ugyanakkora lesz, mint a járulékos trafó nélkül. Ez az áram csak szinusz 90 fok felett fog csökkenni, ehhez viszont olyan járulékos trafó kell, ami mondjuk 110 V-nál kezd betelíteni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |