Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Még az lenne a kérdésem,hogy a gyári hall jeladós gyújtásmodult lehet-e vezérelni csak megszakítóval?
Így meg tudod oldani a kérésed szerint... ha zár a megszakító, nyit a tranyó és a zener feszültségét kapod addig. A relatív kis ellenállások az öntisztulás miatt kellenek.
Ha egyről beszélünk, akkor a megszakító nem ad ki 12 voltot, hanem a gyújtótrafót kapcsolja testre és nyitáskor lesz nagyfesz, szikra a szekunderen. Amit pedig nyitáskor kapsz a megszakítón, az többszáz voltos tüskével kezd, utána lesz csak "12 volt". A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Igen egyről beszélünk,úgy értettem én is,hogy a trafót testeli és nyitáskor lesz nagyfesz.
Most már csak abban vagyok kicsit bizonytalan,hogy a hall jeladóra megy ugye a +5v,Test,és a harmadik a kimenete,csak,hogy a kimeneten test vagy áram jelenik meg? Köszönöm szépen a rajzot,és a gyors segítségedet.
Ehhez hogyan jön a hall-jeladó? Gondolom, mágnes forog a hall-elem előtt és az utána jövő elektronika ad ki megformált jelet... a megszakító tengelyével forgatnád vagy hogyan?
A jeladód jelét le tudnád ellenőrizni, melyik fázisban ad ki feszültséget, pl. 5 voltot vagy éppen 0 voltot. Ezt már nem lehetne gond megfordítani, ha éppen úgy lenne jó ( 1 db npn tranyó és 3 db ellenállás.). A lényeg az, hogy akkor adjon gyújtást, amikor az eredeti megszakító nyitna. A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Úgy kapcsolódik a hall jeladó,hogy most van bent egy programozható előgyújtás vezérlőm és ahhoz hal jeladóval van megoldva a gyújtásom,de mivel ez a programozható vezérlő nem igazán vált be nekem így visszateszem az eredeti megszakítós gyújtást ami röpsúllyos és ehhez van egy vákuum dob ami terhelésen szabályozza a gyújtást.Na most én az elektronikus részét azt meg szeretném hagyni és a mostani hall jeladó szerepét a megszakító venné át.Így megmaradna az eredeti mechanikus gyújtás állítás,de az elektronikus gyújtással.És azért tettem fel a legelső kérdésemet mert emlékeim szerint a hall jeladó az +5V-ot kapcsol ki.Ha megépítem azt a kapcsolást amit küldtél akkor pont fordítva fog működni,hogy amikor zárt a megszakító akkor fog szikrát adni?
Ha fordítva működik, akkor tedd ezt utána. Term. ez csak feszültségszintet ad, nagyobb "áramigénynél" módosítanod kell..
Persze kapásból is lehet ellentétes fázist csinálni.. Ismerned kéne annyira a cuccost, hogy tudd, mikor mi legyen. Megcsinálod egy csíkra mindkettőt és max. levágod a másodikat, ha csak az első jó. A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Áramnak nem kell nagynak lennie,kb 10-20mA elég nekem.
Idézet: és azt hogy lehet megoldani,hogy ne kelljen oda-vissza fordítgatni? Szóval,hogy ugyan úgy működjön,hogy ha nyit a megszakító akkor kapjak a kimeneten 5voltot. „Persze kapásból is lehet ellentétes fázist csinálni..”
Kétféleképpen.. vagy ahogy az előbb írtam, a kéttranyóst megcsinálod és választasz, vagy úgy, ha tuti az utolsó mondatod, hogy egy npn tranyó bázisát felkötöd a 12 voltra 1 kohm-mal, kollektora a 12 volton szintén és az emittere megy egy osztóra, aminek a max kiadott fesze 5 volt és 10-20 mA át is tud menni.
Ha zár a megszakító, bázist lerántja, tranyó lezár és nincs kiadott fesz. Ha kinyit, akkor a tranyó is... . Itt már csak az a kérdés, így is 5 volt max a kiadott fesz pl. 20 mA mellett. Ebben az esetben egy sima áteresztő stabilként képzeld el a tranyót +1 db 5v6 zenerrel a bázis és a GND között.. ha nem világos, lerajzolom... A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Íme... ez nyitáskor ad ki 5 voltot.
Ha nagyobb áram kell, akkor BD 137...139............ A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Akkor marad a két rajz összetolása.A 2. rajzon lévő 2k2-es ellenállás meg a zenner katódjára,és akkor a 4k7-nél lesz nekem az 5V,igaz? Jól értelmeztem? Pont küldted amikor még írtam,akkor ez lesz nekem a jó és így nyitáskor lesz 5volt a kimeneten.
A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Igen, az menne a ZENER katódjára... ha pedig csak az első kell mégis, levágod a 2k2-nál.
De most már 3 verziód van, válaszd ki az igazit.. .. aztán lehet kavarni esetleg az árammal is ( ha mégis az 1. verzió .. .) A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Igen most már kezd összeállni a kép De akkor most végül is az első kettő összetolása ugyan azt csinálja mint amit harmadjára küldtél,nem?? Ha az elsőt építem meg akkor ha a megszakító zár akkor ad szikrát,ha a kettőt összetolom akkor amikor nyit akkor ad,és ha a harmadikat építem meg akkor nyitásnál ad szikrát. Remélem jól írtam le mert már kezdek belegabajodni .
Ja, hát kérdezni is tudni kell...
Lecsupaszított megszakító, 12 voltos táp, megszakításkor adjon a cucc max 5 volton pl. 20 mA-t... Valahogy így kellene. A 3. verzió nyitáskor ad ki max 5 voltot és annyi mA-t, amennyit kér a követő akármi. ( tranyócsere esetleg..).. az már tudja a nagy mA-t is, amit először szépen elhallgattál. Ha fordítva kell mégis ( ..), akkor az elsőben lecseréled az 1 k-t 100-200 ohm-ra a kollektorban és ZX 4v7 a zener. Gondolkozz, ne gabalyodjál. A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Igazad van,bocs. Így helyes ahogy írtad.Max 20mA bőven elég nekem mert az csak a gyújtás modul vezérlő szálára megy.És ami most van benne programozható gyújtásmodul annak a kimenete is Max 20mA-t bír el és eddig még nem ment tönkre.Köszönöm az eddigi segítségedet.
Szia,még egy olyan kérdésem lenne,hogy ha egy sima 7905-ös stabilizátort kötök a megszakítóra és a kimenetét a gyújtás modulra az úgy megoldható lenne?Ha meg pozitív kell nekem a kimenetre akkor meg 7805-öt.
Az utolsó rajzodon a tranzisztornak nem pnp-nek kell lennie?? összeraktam de sajnos nem működik.
Ha így kérdezel valamit, skicceld is... sok értelme nem lenne, az biztos... se így, se úgy.
Az utolsó rajz az áteresztő tranzisztoros stabilizátor, vagy másképpen egy emitterkövető.
Itt nem nagyon lehet hibázni. Az kérted a végén, ha nyit a megszakító, adjon ki 5 voltot és tudjon pl. 20 mA-t. Nos, az npn tranyó kollektora megkapja a +12 voltot. Bázisa a 12 voltról 1 kohm-on keresztül kap nyitóáramot, a bázis feszültsége viszont meg van fogva az 5v6-os zenerrel. Ebből adódik, hogy az emittere kb. fél volttal fogja "követni", tehát az és a GND közé kötött 1 kohm-on 4.9..5V feszültség lesz nyugalmi állapotban. Ha oda terhelést teszel, bétától és kivett áramtól függően eshet picit a fesz, de az, hogy nem működik és pnp kéne oda, azt nem értem. A tranyó kaphat legalább 3..4 mA bázisáramot, egy (csak) 60-as bétával is 180-240 mA kimenő áramot tudna produkálni, de ettől hol van a max. 20 mA, amit írtál? A "sajnos nem működik" kifejezés pontosabban mit takar? Enélkül nem tudok javasolni semmit sem, mert vagy nem jól csináltál vmit, vagy egész más a követő elektronika tulajdonsága, mint amit írtál.
Még annyit, hogy rajzold le a követő cuccal együtt, mit csináltál .
Nézd meg 5 voltos tápról, ténylegesen mit kér az a valami, aztán írd meg. Ha túl sokat esne ezért a BC emittere, akkor a következő megoldás van: emelni kell a zener feszültségét 6,2 voltra és BD137,...9 kell bele ( mert nagyon sokat fogyaszt ). Ha nincs 6v2, sorbakötsz az 5v6-tal egy nyitóirányú 1N4148-at vagy bármi hasonlót. Lehet, hogy túl késő volt már....( 0:33...)
Csináltam egy elég gagyi rajzot de megpróbálom elmagyarázni,hogy pontosan nekem mire is lenne szükségem.A megszakító talpa az ugye le van csavarozva az alaplaphoz ami állandó testen van,ettől el van szigetelve a kalapács része ami testeli a trafót zárt állapotban.Na most ha én a multiméterrel vagy akár egy próbalámpával nézem zárt állapotban ott test van(12V).
Tehát a multiméter egyik vége akkumulátor pozitív,a másik a megszakító, és akkufeszültséget mérek. Nekem úgy kéne megoldanom mintha nem egy 12voltos aksim lenne a kocsiba hanem 5 voltos,tehát a pluszhoz képest a megszakítón 5voltot tudjak mérni.És minden maradna az eredeti felállásban,tehát ha zár a megszakító akkor tölti a trafót,ha nyit akkor ad szikrát.
Szerintem Neked a testhez képest kellene plusz 5V-ot mérned, vagyis az akkufeszültséget kellene leosztani ilyen értékűre.
Hall jeladónál nincs is semmi gond mert ott nincs kapcsolatba a testtel és ott le tudom osztani a bemenő feszültséget 5 voltra akár egy stabilizátorral is,de itt megszakítónál akkor el kéne szigetelnem az egész elosztót meg a megszakító talpát is ami egyenlő a lehetetlennel.
Egy optocsatoló nem jelenthet megoldást? (nem olvastam végig a gondodat, csak a megszakítós rész ütötte meg a szememet).
De megoldható az is de a kimenetén,hogy lesz nekem a pluszhoz képest 5 voltom testen?
Itt már bukta van...ha nem a testhez mérsz, mindent át kell értelmezni.. de leginkább neked.
Teljes a kavar... " pluszhoz (12 volthoz) képest 5 volt"...a követő elektronikát rakd már fel, akkor lesz egyértelmű, hogyan és mi kell. Ezt pedig hogyan értelmezzem: "minden maradna az eredeti felállásban,tehát ha zár a megszakító akkor tölti a trafót,ha nyit akkor ad szikrát. " ? marad a trafós gyújtás is, meg kell vmi másra a jel? A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
Köszönöm a segítségeket,úgy néz ki,hogy sikerült összehoznom és működik is.
Sziasztok. ez minek lehet a gyújtása és hogy működik? megvan a lendkerekem is hozzá! de se jelölése semmi sincsen.
Szerintem öreg láncfűrész gyújtása volt (láthatóan orosz).
Tirisztoros CDI típusú.
és ezt vajon hogy lehet beállítani? vagy mennyi fordulatot bírhat el ez a gyújtás?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |