Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   98 / 151
(#) k3gy3tl3n válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Szia!
Ez nem egy szervó motor? A 3. vezeték az pwm bemenet lehet. Miben volt?
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Attol függ mire akarod használni. Egyszerü frekvencia visszacsatolással tudod szabályozni a motor áramát, igy annak fordulatát. De lehet joval bonyolultam frekvencia alapu szabályozas valamilyen processzorral.
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Még nem tudom, csak egy olyan szabályozása gondoltam, ami terhelésre tartja a fordulatot. Körülnéztem a neten, de nem láttam semmi használhatót. Valami PIC-esre gondoltam L298 híddal kiegészítve. Azt hittem ezt már annyian megcsinálták, hogy találok rá kész megoldást. Valami hasonló kellene, mint egy ventilátor szabályozása, csak a frekvencia jel legyen visszacsatolva.
(#) ktamas66 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Igen, valami hasonlóra gondoltam, de ezen a motoron frekvencia jön vissza, nem feszültség.
(#) k3gy3tl3n válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
A "ServoDriver" kép mintájára megcsináltam 24V-os tápról járatva. Szimulációban ment, nem tudom mit szólnak hozzá az expertek!? Látva az előző hozzászólásokat gyanítom nem ez lesz a nyerő kapcsolás... sorry
A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2015
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Ha a frekit egy integrátorra vezeted akkor abbol DC lesz amivel a PWM szélességét tudod szabályozni.
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Inkább azon gondolkodtam PIC-el kellene csinálni egyet, akkor már ki is jelezhetné a fordulatszámot. Van tesztre összeépített L298-as áramköröm, ennek a áramsöntjével kapuznám a PWM jelet, ami az L298 engedélyező jelére menne. Mérném a periódusidőt, ezzel lehetne az impulzusszélességet állítgatni. Azt hittem ilyennel tele van a net .
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Nem egészen értem miért erölteted az L298-t. Neked untig elég egy jo FET.
Ha megtudod irni a PIC progit, akkor ird meg - én nem tudok PIC-t programozni, de régen sok dolgom volt ilyen motorokkal meg vezérlésekkel, igaz akkor egyikben sem volt PIC meg hasonlo cucc, mégis mindegyik tökéletesen ment.
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Az irányváltás miatt úgyis kell egy H-híd és így nem kell FET meghajtókat berakni. A PIC szerintem egyszerű és olcsó, a programmal majdcsak elboldogulok, de a motorokhoz és vezérléshez semmit nem értek. Ezért is gondoltam az áramkorlátot analóg módon megoldani, egy komparátor kimenete tiltaná a PWM jelet egy NAND kapun keresztül.
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Ha beirod a googlebe, hogy pl. Dc motor controller with feedback, több oldalnyi találatot ad. Csak válogatni kell.
(#) Bakman válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Szerintem kicsit keversz pár dolgot. Fordulatszámtartó kapcsolás kell neked, de áramkorlátról beszélsz. Ha növekszik a terhelés a motoron, nő az áramfelvétele, ha pedig a fordulatot is akarod tartani, tovább kell növelni az áramot. Az L298-asnak nem sönt kimenete van, hanem a meghajtótranzisztorok nullája (emittere) van kivezetve, ezek segítségével lehet mérni a tranzisztorokon (jelen esetben a motoron) átfolyó áramot. Ha ilyenre nincs szükség, közvetlenül mehetnek a nullára is, nem kell ellenállás, mint az a blokkvázlaton látszik az adatlapon.

Ami neked kell: PWM-mel hajtod a motort. Az abból kijövő jelet integrálod (frekvencia - feszültség átalakító) és méred. Ha ez csökken (terhelést kap a motor) vagy növekszik (kevesebb lesz a terhelés) akkor a megfelelő módon változtatod a PWM kitöltési tényezőjét.
(#) ktamas66 válasza Bakman hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Az áramkorlátot csak védelemként gondoltam berakni, hogy ne égjen le a motor, ha túlterhelődne (mérni nem gondoltam). Egyszerűen letiltaná a PWM jelet. ha meghalad egy szintet (mint a léptetőmotoroknál a chopper üzemmód, ha jól tudom), ha ez itt is működik.
Integrálni nem gondoltam, hiszem mérhetem a frekvenciát is.
(#) Bakman válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 1 /
 
Értem. Ha túlterhelésre letiltod a PWM jelet pl. egy komparátorral, akkor a PWM megszűnésével megszűnik a túláram, a komparátor visszaengedi a PWM jelet, amitől ismét bekapcsol, mert a motor továbbra is túl lesz terhelve és kezdődik előről az egész, rángatózni fog a motor. Ettől egyszerűbb egy áramkorlátos tápegység használata. Bár itt meggondolandó, hogy 50 %-os 1 A-es csúcsterhelés egyenértékű 100 %-os kitöltés mellett 500 mA-rel. Nem tudom, a nagyok hogyan oldják meg az ilyet, valószínűsítem, hogy "egyszerűen" változtatható kimeneti feszültségű kapcsolóüzemű tápegységgel.
(#) ktamas66 válasza Bakman hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Nem hiszem, hogy ettől rángatózna, hiszen az áram nem csökken 0-ra, csak a beállított határ alá, máris visszakapcsol, de nem tudom van-e valakinek ilyen megoldásról tapasztalata.
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Kimondottan nem szokott jot tenni, ha egy rendszerben 2 egymástol független visszacsatolás van. Márpedig a tiedben ez lesz. Az áramkorlát leszabályoz a tacho meg fel. Mit gondolsz mi lesz ennek az eredménye?
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Gondolom az, hogy ha a motor eléri az áramkorlátot, de így sem áll be a fordulatszám, a szabályozás kitolja 100%-ra a PWM-et. Gondoltam ilyenkor villogtatok egy LED-et.
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Gondold ezt végig. Ha még ilyet nem csináltál ne kezd mindjárt a bonyolultabb végen. Csináld meg elöbb a tachoszabályozást, ha megy, mindig lehet finomitani meg komplikálni.
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Így van, csak a nyák miatt gondoltam, hogy minél több variációs lehetőséget kialakítani.
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Erre még ne csinálj semilyen NYÁKot. Még azt sem tudod, hogy reagál a motrod. Majd ha forog és kiismered magad, akkor gondolkodj ilyeneken.
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Szinte csak SMD alkatrészeim vannak, ráadásul minden van itthon. Nekem így egyszerűbb.
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Te tudod...
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 12, 2015 /
 
Meg is rajzoltam, simán felfért egy oldalra, még a táp is rákerült.
(#) valaki2233 hozzászólása Feb 13, 2015 /
 
Sziasztok, van egy csomó UC3823 High Speed PWM controllerem, szertném őket felhasználni LED fényerő szabályzásra, tudnátok, hozzá kapcsolást linkelni, vagy küldeni?
(#) k3gy3tl3n hozzászólása Feb 16, 2015 /
 
Sziasztok, nézegetem a kefe nélküli motorokat és a hozzá tartozó szabályzókat, de a szabályzóknál mindíg ilyen kritérium van az akksira: "-Input Voltage: 2-3cells lithium battery or 5-9 cells NiCd/NIMh battery" miért nem lehet ezeket ólomsavas (lead acid) akksiról járatni?
(#) ferci válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Feb 16, 2015 /
 
Miért nem azt a részt kopizod be kompletten? Gondolom, a tápfesz nagysága és/vagy az egyszerűbb kezelhetőség miatt írták..
Szerintem az is jó hozzá.
(#) k3gy3tl3n válasza ferci hozzászólására (») Feb 16, 2015 /
 
Szia, köszi a válaszod, itt a teljes specifikiáció:
Specification:
-Output: Continuous 30A, Burst 40A up to 10 Secs.
-Input Voltage: 2-3cells lithium battery or 5-9 cells NiCd/NIMh battery.
-BEC: 1A / 5V (Linear mode).
-Max Speed: 210,000rpm for 2 Poles BLM, 70,000rpm for 6 poles BLM, 35,000rpm for 12 poles BLM.
(BLM: BrushLess Motor)
-Size: 45mm (L) * 24mm (W) * 11mm (H).
-Weight: 25g.
(#) ferci válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Feb 16, 2015 /
 
Ja, hát a feszültség értéke ( 6...11 V) és az energiasűrűség a döntő.. ez meg a mérettel is összefügg..
Úgyhogy nem az akku fajtája az érdekes egyrészt, hanem az alkalmazhatóság egy bizonyos szituációban.
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2015
(#) ktamas66 hozzászólása Feb 23, 2015 /
 
Az lenne a kérdésem mi számít jó eredménynek a fordulat stabilizálásnál. Ez egy kefés DC motor simán labortápról járatva is mértem kb. 5% fordulatszám ingadozást (tettem az elejére egy tárcsát optoval, hogy tudjam mérni külön is). Végeredményben kb. 5-10%-ot ingadozik a fordulatszám függvényében. Úgy vettem észre 50% kitöltés alatt nem is nagyon érdemes vele játszani. Vagy ilyenkor meg kellene emelni a tápfeszültséget, az áramkorlát majd teszi a dolgát? Most 24V-ról megy kb. 16kHz PWM jellel.
Így néz ki a tesztpad . Nem tudom mivel lehetne a terhelést szimulálni (most csak lefogom kézzel). Tegyek rá egy másik motort generátorként, változtatva a terhelést?
A taho generátorában egy 393 komparátor van. Most 5V tápot kap. Ha megemelem a tápját 24V-ra stabilabb lenne a visszajelzés?
(#) ferci válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 23, 2015 /
 
Képek alapján sokat nem lehet mondani.
Áramkorláttal kár játszani ebben az esetben, mert az csak visszavenne a fordulaton és nem tudsz rászabályozni többet, pont ezért.
Talán nagyobb mozgásterének kellene lenni a visszacsatolásnak.
A komparátornak jobb lenne legalább 12 volt, de megintcsak rajz nélkül?
(#) ktamas66 válasza ferci hozzászólására (») Feb 23, 2015 /
 
Nem is az én konkrét megoldásommal kapcsolatban kérdezném, hanem úgy általában mennyire stabilak ezek a motorok, meddig lehet elmenni a fordulatszám stabilizálásában.
Ez a motor van benne. A végén a fekete kupak alatt van ez a nyák (ha ez a tacho generátor), ha gondolod visszarajzolom. Ingadozik a kimeneti frekvenciája egyenfeszültségről is (bár már a motor fordulata is az optoval mérve).
Az áramkorláttal nincs gond, beállítottam 1A-re, mert az van a motorra írva maximumnak, nem is engedi fölé menni még akkor sem,ha teljesen lefogom a motort. Persze fordulatot csak addig tudja tartani.

DSC02425.JPG
    
Következő: »»   98 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem